Majailen tällähetkellä ulkomailla (Thaimaassa) ja uutta kannettavaa olen työkäyttöön etsimässä. Takana reilu 10 vuotta m$/pc käyttöä ja nyt olisi mielissä ostaa ensimmäinen maci, powerbook.
Löysin yhden täkäläisen applen liikkeen ja heillä noita olikin myytävänä, mutta kuuleman mukaan eivät saa edes tilattua pb:tä skandi näppiksellä, jenkkinäppistä kyllä oli tarjolla. Tosin tuntu että meinasi tulla pieni kielimuuri tässä kohtaa
Onko kenelläkään tietoa pystyykö applestoresta tilaamaan luottokortilla suomi-version koneesta toimitettuna ulkomaille?
Kyllä tuppaa oleen niin, että AppleStore myy vain siihen maahan, jossa on luottokortin laskutusosoite.
Ja ainakin Suomen storessa valittavissa vain Suomi-näppisversiot sekä international english. Ja esim. Singaporen storessa ei ollut valittavissa mitään näppisjuttuja.
Käyttishän on aina sama. Asennettaessa vaan valitset pääkielen. Ja muut asentuvat sitten mukana.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Itse kun olen köyhä poika, niin tulee ensimmäiseksi mieleen että onko se ylipäätään ehkä sadasta-kahdestasadasta eurosta kiinni... Jos työkäyttöön ostat niin saat vielä käsittääkseni vähentää verotuksesta. Meinaan että oikeasti kuinkapaljon maksaa vaivaa juosta pikkurahojen perässä. Itsekin joskus mieluummin käyn Stokkalla ja maksan enemmän kunhan vaan saa olla muutaman tunnin sohvalla, verrattuna siihen että kiertäisi muutaman liikkeen, mihin menee heti käytännössä koko päivä.
Yhdyn Jamaciin. Tuli nimittäin heti mieleen tuo takavuosien elokuva: Vain muutaman dollarin tähden!
Ja ennenkuin koko soppa on keitetty, siinä saattaa maltaat tulla kalliimmaksi kuin koko kalja.
nve kirjoitti:Löysin yhden täkäläisen applen liikkeen ja heillä noita olikin myytävänä, mutta kuuleman mukaan eivät saa edes tilattua pb:tä skandi näppiksellä, jenkkinäppistä kyllä oli tarjolla. Tosin tuntu että meinasi tulla pieni kielimuuri tässä kohtaa
Jos olet pysyvämmin siellä niin tilaa kone sikäläisellä näppiksellä. Sitten kipin kapin lähimpään huoltoon tilaamaan ruotsalainen näppis koneeseen. Oikeasti suomalaista näppistä ei edes taida olla olemassa.
NOx kirjoitti:Sitten kipin kapin lähimpään huoltoon tilaamaan ruotsalainen näppis koneeseen. Oikeasti suomalaista näppistä ei edes taida olla olemassa.
Minulle ajautui edukkaasti aikoinaan länsinaapurin markkinoille tarkoitettu Mac. Kun ruåttalaisen käyttiksen jyräsi pois, hurrismista jäi muistuttamaan vain "Klistra in" (!) ja "Klipp av" -tekstit jotka oli painettu funktionäppäimiin. Että on svedupettereillä ainakin joskus ollut ihka oma näppislokalistaatio.
Jamac kirjoitti:ttä oikeasti kuinkapaljon maksaa vaivaa juosta pikkurahojen perässä. Itsekin joskus mieluummin käyn Stokkalla ja maksan enemmän kunhan vaan saa olla muutaman tunnin sohvalla, verrattuna siihen että kiertäisi muutaman liikkeen, mihin menee heti käytännössä koko päivä.
Minä taas mieluusti tilaan verkosta että ei tarvi juoksennella. Ohi aiheen, tilasin PSP:hen näyttösuojan HongKongista 6e kun en EU:sta löytänyt, Mahtaako tulla perille
Ja ma tilasin HKsta SOCOM-psp-pelin kun ei eu:sta loytyny. Ei o viela perilla, vaan liikkeella on.
Sori OT, surphaan uudella psp:lla ja onhan kiva! Paitti kirjuuttaminen..
Itse kun olen köyhä poika, niin tulee ensimmäiseksi mieleen että onko se ylipäätään ehkä sadasta-kahdestasadasta eurosta kiinni... Jos työkäyttöön ostat niin saat vielä käsittääkseni vähentää verotuksesta. Meinaan että oikeasti kuinkapaljon maksaa vaivaa juosta pikkurahojen perässä. Itsekin joskus mieluummin käyn Stokkalla ja maksan enemmän kunhan vaan saa olla muutaman tunnin sohvalla, verrattuna siihen että kiertäisi muutaman liikkeen, mihin menee heti käytännössä koko päivä.
sori, mut en tajunnu pointtia sun viestistä..
Kaverihan nyt oikeasti vaikuttaa majailevan pidempiaikaisesti Thaimaassa ja haluaisi tavalla tai toisella suomalaisella näppiksellä varustetun koneen käyttöönsä nimeomaan palmujen alle, ei kuljettaakseen pienellä säästöllä ostettua laitetta takaisin iglujen keskelle.
Eli voisiko ratkaisu olla toimistusosoitteen laittaminen suomeen jollekin tutullu ja sitten postittaminen kaukomaille. Toisaalta tällöin hinta (mites tullit?) saattaa nousta jo lähelle aiemmin ehdotettua huollossa vaihdettua skandinäppistä.
sori, mut en tajunnu pointtia sun viestistä..
Kaverihan nyt oikeasti vaikuttaa majailevan pidempiaikaisesti Thaimaassa ja haluaisi tavalla tai toisella suomalaisella näppiksellä varustetun koneen käyttöönsä nimeomaan palmujen alle, ei kuljettaakseen pienellä säästöllä ostettua laitetta takaisin iglujen keskelle.
Eli voisiko ratkaisu olla toimistusosoitteen laittaminen suomeen jollekin tutullu ja sitten postittaminen kaukomaille. Toisaalta tällöin hinta (mites tullit?) saattaa nousta jo lähelle aiemmin ehdotettua huollossa vaihdettua skandinäppistä.
Minkäslainen se thai-layoutti sitten onkaan? itse varmaan ostaisin sen sillä jenkkinäppiksellä ja sitten kärvistelisin sillä siihen asti että joskus tulen suomeen ja vaihatuttaisin suomalaisen näppiksen. Ja niinkuin sanottua, ainahan voi kysyä ruotsalaista näppistä. Tietysti, jos kielimuuri on Iso myyjän ja ostajan välillä, niin sitten se vaan kertakaikkisesti on
EDIT Löytyi jo. Jotenkin tuo muistuttaa jotain maanantai-aamu toimistolla- sketsiä, kun ei työstä tule yhtään mitään. No. ajattelevat varmaan samalla tavalla meidän kiippareista...
Tosiaankin majailen täällä toistaiseksi en tiedä koska suomen maaperälle seuraavan kerran tulen. Joten kyseessä ei ole mikään säästöyritys. Eikä hinnatkaan ole hirveän paljon edukkaammat kun suomessa.
Eli vaihtoehdot taitavat olla siis tilata kone suomeen kaverille joka pistää sen vakuutettuna pakettina tulemaan tänne. Tai ostaa paikallisesta putiikista pb ja tyytyä jenkkinäppikseen toistaiseksi, kunnes löytyy huolto joka sen voi vaihtaa tai tulen suomeen takaisin. Eihän nyt äö kirjainten kirjoittaminen jenkkinäppikselläkään mikään paha rasti ole jos toimivat niinkun pc puolella.
Soitan kyllä vielä mielenkiinnosta applestoren puhelinnumeroon ja kysyn heiltäkin tuota toimitusmahdollisuutta tänne.
Siis kyllähän koneeseen saat suomalaisen näppäinjärjestyksen ihan vaan Järjestelmäasetuksista vaihtamalla. Eli ääkköset tulee samoista paikoista kuin suomi-näppiksessäkin.
OS X on aina monikielinen ja kieltä voi vaihtaa lähes lennosta.
AppleStoren kanssa varmaan kynnyskysymys on suostuvatko toimittamaan sinne, jos luottokorttisi laskutusosoite on Suomessa. Toisaalta, en tiedä miksi niin oletin, kun kerran asut pitkään siellä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen