Ajatuksia Applen myyntipolitiikasta
-
Ajatuksia Applen myyntipolitiikasta
Viesti Kirjoittaja Sandefin »
Innostuin heti kun kuulin huhuja tulevasta MacWorldista ja mahdollisista Intel-Maceista. No ekat intelit tuli ja pettymys oli suuri. Uudet kannettavat olivat mielestäni tulleet harppauksin takaisin päin tekniikassa. Tietysti suoritin on uusinta uutta, mutta muu on sitten säälittävää kompromissia. PRKL. Puoli vuotta odotettiin turhaan ja vielä pitäisi odottaa lisää. Ensinnäkin Applen a-revikoihin en uskalla koskea edes pitkällä tikulla. Toiseksi edes haluamaani 12" pro-kannettavaa ei edes tullut.
Asiaan. Aloin miettimään ostaisiko sittenkin 12" powerbookin. Suurella osalla ohjelmistovalmistajista menee varmaan vuoden vaihteeseen ennen Universal Binaryita. Lisäksi pienemmillä vapailla ohjelmilla ei ole mitään varmuutta milloin uudet versiot tehdään (Esim. Blender, Xampp...).
Mutta miten on. Yllättäen Apple ei laskekkaan vanhojen koneiden hintoja vaan yrittää nyhtää joka koneesta täyden hinnan. Miksi Apple ei anna tuotteen noudattaa normaalia tuotteen elikaaren hintakehitystä? Monilta sivuilta voimme lukea Intel-Macien myynnin olevan kehno. Mutta niin on PoverPC Macienkin kanssa (ThinkSecret). Mac-myynti on meinaamassa jäätyä. Miksi ostaa uutta jos sille "ei ole mitään"? Miksi ostaa vanhaa uuden hinnalla?
Toivon Applen menestyvän tietokonebisneksessä, mutta tämä ei ole hyvää bisnestä. Olen odottanut jo liian kauan "Sitä Tuotetta". Kohta ostan koneen. Mutta en tiedä onko se Mac.
Asiallista keskustelua kiitos. Neuvoja otetaan vastaan koneen hankintaan.
-
Re: Ajatuksia Applen myyntipolitiikasta
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Eipä kait se Macin osto mikään itseisarvo ole. Jos löydät tarpeittasi paremmin vastaavan PC:n niin toki kannattaa sellainen ostaa.Sandefin kirjoitti:Kohta ostan koneen. Mutta en tiedä onko se Mac.
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Ensiksikin on sanottava sinulle, että kun näitä pro-sarjan vehkeitä todella odotat, uskoisin että tarvitset konetta työhön, ja jos näin on, en ymmärrä miksi ylipäätään odotat? Eivät remonttimiehetkään odota että uusi nopeammin pyörivä pora tulisi markkinoille. Työkalu on oltava saatavilla silloin kun sitä tarvitaan.
Tietysti pelko vanhentuneesta raudasta on näennäisesti aiheellista. Itse mietin aivan samaa, kun ostin tämän, ensimmäisen mäkkini. Nyt olen käyttänyt vuoden verran ja tutustunut mac-maailmaan paljon paremmin, ja täähän mennessä on tullut sellainen fiilis, että vanhemmallakin macille tekee paljon. Esim joku dual G4 on edelleen melko kova vehje. Koulussa puolestaan käytän välillä pöytälamppu iMaceja joilla hommat hoituvat myös hyvin. Vanha, "jälkeenjäänyt" macci ei mielestäni ole mitenkään ollut tähän asti verrattavissa vanhaa windows-koneeseen. Tuntuu siltä, ainakin tähän mennessä, että pc-herzit vanhentuvat paljon mac-herzejä nopeammin.
Mitä tulee hinnoittelupolitiikkaan, niin itse (yllättäen

Koneista vielä sen verran, että PB on kyllä ihan hyvä vehje, vaikka nyt vanhaa teknologiaa onkin. Tämmöisellä hoituu edelleen mielestäni lähes kaikki tarpeellinen. Uusista intelmaceista en tietenkään vielä paljoa tiedä kun ei ole käytössä ollut, mutta ilmeisesti Universal Binnaryita on saatavilla jo nyt melko hyvin. Kaikki tärkeimmät ohjelmat, blender mukaan luettuna ovat luultavasti ennen huhtikuuta käännettynä, suurin osa ennen maaliskuuta, tuo kääntäminen ei käsittääkseni ole loppuen lopuksi kovin hankalaa. 12" (tai tähän koko luokaan tuleva) Macbook on varmaankin tulossa, ja varmaankin melko nopeasti. Ehkä jo maaliskuussa?
Kuten alussa totesin, jos tarvitsisit konetta elääksesi, olisit varmasti sen pb:si ostanut. Apple pitää varmaankin hinnat itselleen mahdollisimman hyvänä, eivät he kuitenkaan halua koneita tappiollakaan myydä. Nykyinen tilanne on kieltämättä peruskuluttajan kannalta ristiriitainen. Kun olet kerran puolivuotta odotellut, niin odotat varmaan vielä muutaman kuukauden ja sen jälkeenkin ehkä muutaman? 15" PB:tä ja 12" saa nyt melko hyvin käytettynä, entäpä jos ottaisit sellaisen väliajaksi (ehkäpä puoleksivuodeksi) käyttöön? Rev A kamaa ei tosiaan kannata ostaa, ellei tarve ole todella suuri.
PS. mikä muuten mielestäsi oli sitä säälittävää kompromissia? Itse en sitä keksinyt.
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Oikea aika ostaa tietokone on silloin, kun tarvitsee tietokonetta. Kaikki "rauta" vanhenee vähäntään 6 kk päästä ja, jos jäät odottamaan, niin saat odottaa ikuisesti. PC-ei ole tässä vaihtoehto - pikemminkin päinvastoin, sillä ne tunnetusti vanhenevat vielä nopeammin. Tietotekniikka, kuten muukin tekniikka, etenee pienin askelin eikä uutuudet koskaan ole mullistavia vaan vain hieman parempia kuin edelliset. Mainostoimistojen 2-4-nopeammat voi unohtaa sillä todelluus lienee lähempänä 20-40 % nopeampaa.
Siinä olen samaa mieltä, että MacBook on pienoinen pettymys, sillä a) nimi on pönttö ja b) se ei ominaisuuksiensa puolesta yllä edeltäjänsä tasolle, mikä on lähes ennenkuulumatonta. No, tulipa osoitettua, että turhaan odotit.
PS. nyt on joku ihmebuumi, että pitää olla kannettava. Yleensä, kun neuvoa kyseleviltä kyselee, mihin sitä kantelet, niin mitään ei osata sanoa. Pitää vaan olla kannettava, kun se on niin cool. Näille ihmisille sopii oikeasti paljon paremmin vähän tilaa vievä iMac ja siirrettävyystarpeet sikäli kun niitä lainkaan todellisuudessa on hoituvat usein 512 MB USB-tikulla.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Aistin tuosta kirjoituksesta pettymyksen kun et saakaan konetta sikahalvalla.
Itse olen näiden tietokoneiden kanssa puljannut vuodesta 1982. Aina kun olen ostanut koneen, hetken päästä on tullut uudempi, parempi malli ja hinnat ovat laskeneet koko ajan.
Näiden kanssa on vain niin, että kun uudelle on perusteltua tarvetta, se pitää ostaa ja panna silmät ja korvat kiinni.
Miksi pettymys oli suuri noiden inteleiden osalta: eikö Apple pitänyt lupauksiaan vai eikö osannut täyttää juuri sinun toiveitasi? Vai oliko pahinta, ettei haluamaasi 12" PB:n hintaa puolitettu?
"nyhtää joka koneestä täyden hinnan"? Mitä ihmettä, oliko Apple luvannut puolittaa olemassaolevan malliston hinnat jossain vaiheessa? Ja jos luotettavin lähde on Thinksecret niin johan on. Minä kun olen lukenut ihan asiallisten lähteiden sivuilta, että Apple on enemmän kuin tyytyväinen Intelmallien kysyntään.
Miten tuote voi olla vanha, jos ko mallista ei ole uudempaa? kysyy nimim. PPC PB 17"/1.67, ostinko vanhan?
-
Viesti Kirjoittaja Tonikwater »
CaptainNapalm kirjoitti:Vaikka esittämäsi ongelmanasettulu on tuttu minulle monista kirjoituksista niin en silti lainkaan ymmärrä mistä on kyse. Ellei sitten täysin itsekehitetystä näennäisongelmasta.
Oikea aika ostaa tietokone on silloin, kun tarvitsee tietokonetta. Kaikki "rauta" vanhenee vähäntään 6 kk päästä ja, jos jäät odottamaan, niin saat odottaa ikuisesti. PC-ei ole tässä vaihtoehto - pikemminkin päinvastoin, sillä ne tunnetusti vanhenevat vielä nopeammin. Tietotekniikka, kuten muukin tekniikka, etenee pienin askelin eikä uutuudet koskaan ole mullistavia vaan vain hieman parempia kuin edelliset. Mainostoimistojen 2-4-nopeammat voi unohtaa sillä todelluus lienee lähempänä 20-40 % nopeampaa.
Siinä olen samaa mieltä, että MacBook on pienoinen pettymys, sillä a) nimi on pönttö ja b) se ei ominaisuuksiensa puolesta yllä edeltäjänsä tasolle, mikä on lähes ennenkuulumatonta. No, tulipa osoitettua, että turhaan odotit.
PS. nyt on joku ihmebuumi, että pitää olla kannettava. Yleensä, kun neuvoa kyseleviltä kyselee, mihin sitä kantelet, niin mitään ei osata sanoa. Pitää vaan olla kannettava, kun se on niin cool. Näille ihmisille sopii oikeasti paljon paremmin vähän tilaa vievä iMac ja siirrettävyystarpeet sikäli kun niitä lainkaan todellisuudessa on hoituvat usein 512 MB USB-tikulla.
-
Viesti Kirjoittaja Tonikwater »
Asiaa!jonesb kirjoitti:Sanonpa tässä yhden kansanviisauden joka on toiminut kohta parikymmentä vuotta tietokonemaailmassa. Oikeaa aikaa ostaa tietokone ei ole, eikä sitä myöskään tule. Vaikkakin joulun alla iMacin ostaneet voivat olla toista mieltä.
Ensiksikin on sanottava sinulle, että kun näitä pro-sarjan vehkeitä todella odotat, uskoisin että tarvitset konetta työhön, ja jos näin on, en ymmärrä miksi ylipäätään odotat? Eivät remonttimiehetkään odota että uusi nopeammin pyörivä pora tulisi markkinoille. Työkalu on oltava saatavilla silloin kun sitä tarvitaan.
Tietysti pelko vanhentuneesta raudasta on näennäisesti aiheellista. Itse mietin aivan samaa, kun ostin tämän, ensimmäisen mäkkini. Nyt olen käyttänyt vuoden verran ja tutustunut mac-maailmaan paljon paremmin, ja täähän mennessä on tullut sellainen fiilis, että vanhemmallakin macille tekee paljon. Esim joku dual G4 on edelleen melko kova vehje. Koulussa puolestaan käytän välillä pöytälamppu iMaceja joilla hommat hoituvat myös hyvin. Vanha, "jälkeenjäänyt" macci ei mielestäni ole mitenkään ollut tähän asti verrattavissa vanhaa windows-koneeseen. Tuntuu siltä, ainakin tähän mennessä, että pc-herzit vanhentuvat paljon mac-herzejä nopeammin.
Mitä tulee hinnoittelupolitiikkaan, niin itse (yllättäen) olen siihen tyytyväinen. Toisaalta en näe syytä miksi vanhaa teknologiaa tulisi myydä alennus hinnalla. Apple ei käsittääkseni pidä edes mitään ylisuuria varastoja, joten megalomaanisia varaston tyhjennyksiinkään ei ole aihetta, ja kuitenkin tämän vanhankin raudan tekeminen maksaa, joten mitä järkeä sitä olisi myydä alihinnalla. Sen sijaan Apple saattaa antaa erilaisia etuja lähiaikoina, esim. PB:n hankkijalle ipodi mukaan tms. Yllätys oli se, että MacBook oli saman hintainen kuin PB, itse odotin hinnan alkavan lähes kolmosella, toisaalta halvempi intel-tekonologia, joten kai se hinta sitten lopulta ihan odotusten mukainen oli. Itse olen muuten luullut että Applen koneita muuten myytäisiin enemmän kuin koskaan, mutta olen vissiinkin luullut omiani. Jos alennusta haluaa, niin mahdollisesti jälleenmyyjien varastoista saattaa löytyä vähän halvemmalla.
Koneista vielä sen verran, että PB on kyllä ihan hyvä vehje, vaikka nyt vanhaa teknologiaa onkin. Tämmöisellä hoituu edelleen mielestäni lähes kaikki tarpeellinen. Uusista intelmaceista en tietenkään vielä paljoa tiedä kun ei ole käytössä ollut, mutta ilmeisesti Universal Binnaryita on saatavilla jo nyt melko hyvin. Kaikki tärkeimmät ohjelmat, blender mukaan luettuna ovat luultavasti ennen huhtikuuta käännettynä, suurin osa ennen maaliskuuta, tuo kääntäminen ei käsittääkseni ole loppuen lopuksi kovin hankalaa. 12" (tai tähän koko luokaan tuleva) Macbook on varmaankin tulossa, ja varmaankin melko nopeasti. Ehkä jo maaliskuussa?
Kuten alussa totesin, jos tarvitsisit konetta elääksesi, olisit varmasti sen pb:si ostanut. Apple pitää varmaankin hinnat itselleen mahdollisimman hyvänä, eivät he kuitenkaan halua koneita tappiollakaan myydä. Nykyinen tilanne on kieltämättä peruskuluttajan kannalta ristiriitainen. Kun olet kerran puolivuotta odotellut, niin odotat varmaan vielä muutaman kuukauden ja sen jälkeenkin ehkä muutaman? 15" PB:tä ja 12" saa nyt melko hyvin käytettynä, entäpä jos ottaisit sellaisen väliajaksi (ehkäpä puoleksivuodeksi) käyttöön? Rev A kamaa ei tosiaan kannata ostaa, ellei tarve ole todella suuri.
PS. mikä muuten mielestäsi oli sitä säälittävää kompromissia? Itse en sitä keksinyt.
-
Viesti Kirjoittaja Karppi »
Voisin ostaa kyllä PPC-iBookin, mutta Apple todellakin pitää hintoja pilvissä. On aivan naurettavaa pyytää yli 1000€ sellaisista kannetttavista, joita iBookit edustavat. No, vanha kauppiaan sananlasku pätee tähänkin: ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Yksi vaihtoehto on käytetyn koneen osto, mutta pelkään ostavani lähes toimimattoman koneen ylihinnalla.
Nyt olen alkanut miettiä tosissani PC:n ostoa, mutta kun haluan Macin kovasti. Ei olisi huolia viruksista ja saisi viimeisintä huutoa olevaa softaa. Ja nykyiseen tilanteeseen ei mielestäni päde se, että tietokone kannattaa ostaa kun sitä tarvitsee! Tämä siksi, että harvoin tietokonemarkkinoilla on menossa vastaavaa muutosta kuin nyt Mac-puolella.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja mkv »
Voi olla että kannettavat koneet on muotia nykyään, mutta mitä sitten? Jokaisella koneen ostajalla pitäisi kyllä olla oikeus päättää ihan itse mitä investoinniltaan vaatii ja mitä laitteissa arvostaa. Vaikka käyttäjä ei veisi konetta ikinä ulos asunnostaan tai edes siirtäisi sitä asunnon sisällä, ei sen pitäisi olla kenenkään muun asia kuin käyttäjän itsensä. Kannettavan voi avata sohvapöydällä, keittiön pöydällä, sylissä wc:ssä asioidessa, sängyssä, jne.. ja kun ei sitä tarvitse niin sen voi piilottaa vaikka kirjahyllyyn.PS. nyt on joku ihmebuumi, että pitää olla kannettava. Yleensä, kun neuvoa kyseleviltä kyselee, mihin sitä kantelet, niin mitään ei osata sanoa. Pitää vaan olla kannettava, kun se on niin cool. Näille ihmisille sopii oikeasti paljon paremmin vähän tilaa vievä iMac ja siirrettävyystarpeet sikäli kun niitä lainkaan todellisuudessa on hoituvat usein 512 MB USB-tikulla.
Markus
MacBook Pro early 2015 13" retina, iPhone 5S, Canon EOS M
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Ei tuokaan välttämättä pidä paikkaansa. Jos nää MacBook pro:t osoittautuu hyviksi koneiksi jahka ihmiset ne saavat, niin kyllä silloin voisi musta ihan turvallisin mielin hankkia sen tulevan iBookin, jos vaikka odottaa pari viikkoa julkaisusta, että mitään ihmeellistä ei paljastu ja tuokin taitaa olla vähän ylivarovaisuutta. Että kyllä sä sen koneen varmaan tässä keväällä voit turvallisin mielin hankkia. Ei ne sieltä täyttä paskaa varmasti ulos suolla.Karppi kirjoitti:...Toisekseen Intel-iBookia ei olla edes vielä julkaistu ja A-versioon ei kuulemma kannata koskeakaan. Eli tässä pitäisi odottaa vielä yli puoli vuotta koneen ostoa.
Jos haluat Macin osta sellainen. Tietokoneen osto ei koskaan ole järkihankinta, mutta jos välttämättä haluaa löytää jonkun järkisyyn, niin minusta Macceja tossa sun scenaariossa puoltaa jälleenmyyntiarvo. Jos joudutkin sen suunniteltua aikaisemminmyymään, niin siitä kyllä varmasti saa ihan kohtuuhinnan. Tsekkaa tuolta myyntipalstalta.Karppi kirjoitti:Nyt olen alkanut miettiä tosissani PC:n ostoa, mutta kun haluan Macin kovasti. Ei olisi huolia viruksista ja saisi viimeisintä huutoa olevaa softaa. Ja nykyiseen tilanteeseen ei mielestäni päde se, että tietokone kannattaa ostaa kun sitä tarvitsee! Tämä siksi, että harvoin tietokonemarkkinoilla on menossa vastaavaa muutosta kuin nyt Mac-puolella.
Käytetyn osto ylimenokauden koneeksi ei muuten välttämättä ole huono ratkaisu. akun luultavasti joudut ostamaan läppäriin, mutta muuten varmaan ihan ok, jos kone on hyvin pidetyn näköinen.
-
Tollasta munkin koneen siirtely pääasiassa on: siksi mä tästä tykkäänkin. Joillekin toi on todellinen lisäarvo. Ja voihan tätä sit tosiaan kuljettaa muidenkin ihmisten keittiöihin vessoihin ja sänkyihin.mkv kirjoitti: Kannettavan voi avata sohvapöydällä, keittiön pöydällä, sylissä wc:ssä asioidessa, sängyssä, jne.. ja kun ei sitä tarvitse niin sen voi piilottaa vaikka kirjahyllyyn.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ensinnäkin sanoisin epärealistiseksi tavoitetta pärjätä samalla koneella kuusi vuotta. Ei tule onnistumaan.Karppi kirjoitti:Olen opiskelija, eikä minulla ole periaatteessa (eikä kai käytännössäkään) varaa ostaa sellaista tietokonetta, jonka kanssa ei pärjää vähintään kuutta vuotta (no, toivottavasti olen sentään töissä kuuden vuoden päästä).
Voisin ostaa kyllä PPC-iBookin, mutta Apple todellakin pitää hintoja pilvissä. On aivan naurettavaa pyytää yli 1000€ sellaisista kannetttavista, joita iBookit edustavat.
Yksi vaihtoehto on käytetyn koneen osto, mutta pelkään ostavani lähes toimimattoman koneen ylihinnalla.
Tämä siksi, että harvoin tietokonemarkkinoilla on menossa vastaavaa muutosta kuin nyt Mac-puolella.
Toiseksi, katso nyt vähän tarkemmin näitä 599 € PC kannettavia. Niiden ainoa etu on isompi levy.
Kolmanneksi, täältä on moni ostanut ihan käypäsen käytetyn koneen. Katselepas vähän tuota myyntipalstaa. Ei juurikaan näy palautetta, että joku olis ostossaan pettynyt. Ja hintataso näkyy myyntipalstalta myös.
Samanlaisia muutoksia on menossa jatkuvasti, vaikkapa siirtymä 64 bittisiin prosessoreihin tai tuplaydinprossuihin. No, ehkä se nyt ei ole yhtä suuri muutos. Mutta Applen asiakkaat ovat käyneet tämän murroksen jo muutamaan kertaan. Minäkin 68k prossusta PPC prossuun, OS ysistä kymppiin. Ja eipä Applen asiakkaat juuri ole pulaan jääneet. Homma on joka kerta toiminut. Toki softapäivitykset ovat maksaneet ja uudet koneetkin ovat maksaneet. Mutta olisin minä uusia koneita muutenkin ostanut ja softaani päivitellyt.
-
Ei ihan kaikkea ny sentään tarvitse ylösalas kääntää. Toki muutoksia tapahtuu jatkuvasti, mutta kyllä nyt myös eletään sellaisen muutoksen keskellä, että tottakai kannattaa tarkkaan miettiä mitä tekee. Kyllä noi monen budjetille on sen verran kalliita leluja, että vuoden lisä elinkaareen varmasti on iloinen uutinen.MacFinn kirjoitti: Samanlaisia muutoksia on menossa jatkuvasti, vaikkapa siirtymä 64 bittisiin prosessoreihin tai tuplaydinprossuihin. No, ehkä se nyt ei ole yhtä suuri muutos. Mutta Applen asiakkaat ovat käyneet tämän murroksen jo muutamaan kertaan. Minäkin 68k prossusta PPC prossuun, OS ysistä kymppiin. Ja eipä Applen asiakkaat juuri ole pulaan jääneet. Homma on joka kerta toiminut. Toki softapäivitykset ovat maksaneet ja uudet koneetkin ovat maksaneet. Mutta olisin minä uusia koneita muutenkin ostanut ja softaani päivitellyt.
Toi, että siirrytään tuplaytimiin tai 64 bittiin ei tosiaan ole muutoksia lainkaan meneillään olevaan verrattuna, että ehkä vähän turhan sileäksi ostajan tietä tässä siloitellaan.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ee-iih...Karppi kirjoitti:Olen opiskelija, eikä minulla ole periaatteessa (eikä kai käytännössäkään) varaa ostaa sellaista tietokonetta, jonka kanssa ei pärjää vähintään kuutta vuotta
![Itku [:'(]](./images/smilies/icon_cry.gif)
Sun pitää soittaa jollekin ennustajalle, 1,95 €/min+pvm. Ne ovat ainoita jotka tietävät, millä koneella "pärjää" sen vähintään kuusi vuotta.
Jos kuitenkin olet itsellesi täysin rehellinen, niin tunnustat tosiasiat etkä osta mitään, et PC:tä etkä Macia. Kumpikin nimittäin on kuuden vuoden päästä jo tosi wanha! Intel-Mac on kyllä vähemmän wanha, kun sen arkkitehtuuri on modernimpi (EFI vs. BIOS).
Kun nyt ajattelee kuutta vuotta taapäin, niin parhaimmillaankin sen ikäisten läppäreitten käyttö on jo melkoista kitkuttelua vanhojen ohjelmien kaa (tai uusien hyvin hitaasti...). Pöytäkoneissa tilanne on hieman toinen, sillä vuoden 2000 tuplaprossu-G4 on yhä varsin toimiva laite. Ne eivät tosin ole vielä kuusivuotiaita, vaan vasta viiden ja puolen.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Joulukuussa erittäin rajatulla sivarin budjetilla ostettu iMac alla - kyllä tekee pahaa kuunnella juuri noita kommentteja vuoden lisästä elinkaareen. Ei kai auta muuta kuin ostaa AppleCare ja toivoa että kone menee rikki ja vaihtavat inteliin...Simppa kirjoitti:Ei ihan kaikkea ny sentään tarvitse ylösalas kääntää. Toki muutoksia tapahtuu jatkuvasti, mutta kyllä nyt myös eletään sellaisen muutoksen keskellä, että tottakai kannattaa tarkkaan miettiä mitä tekee. Kyllä noi monen budjetille on sen verran kalliita leluja, että vuoden lisä elinkaareen varmasti on iloinen uutinen.MacFinn kirjoitti: Samanlaisia muutoksia on menossa jatkuvasti, vaikkapa siirtymä 64 bittisiin prosessoreihin tai tuplaydinprossuihin. No, ehkä se nyt ei ole yhtä suuri muutos. Mutta Applen asiakkaat ovat käyneet tämän murroksen jo muutamaan kertaan. Minäkin 68k prossusta PPC prossuun, OS ysistä kymppiin. Ja eipä Applen asiakkaat juuri ole pulaan jääneet. Homma on joka kerta toiminut. Toki softapäivitykset ovat maksaneet ja uudet koneetkin ovat maksaneet. Mutta olisin minä uusia koneita muutenkin ostanut ja softaani päivitellyt.
Toi, että siirrytään tuplaytimiin tai 64 biittin ei tosiaan ole muutoksia lainkaan meneillään olevaan verrattuna, että ehkä vähän turhan sileäksi ostajan tietä tässä siloitellaan.
Siirtyminen inteliin on suuri muutos, ja sen tuntee parhaiten juuri näin kaikki pennosensa "varmaan tehokkaaseen arkkitehtuuriin" panostaneena. Varma ja tehokas mai ääs, intel näyttää nyt jyräävän PPC:t alleen jo rev A:ssa - puhumattakaan siitä elinkaaresta joka yllättäen on intelillä hitusen parempi kuin pari viikkoa vanhemmalla iMacilla. Kyllähän nämä nykyiset intelin jää nielemään pölyä viimeistään alkusyksystä, mutta vertailtaessa siis tuohon iMac GeeFemmaan,huh!
-
Viesti Kirjoittaja titityyana »
Itse myin syksyllä oman pc-koneen pois, pistin kaikki roponi yhteen ja hommasin käytetyn 12" PB. Eikä harmita yhtään <3
Ja yhtälailla pc-puolella tapahtuu koko ajan mutoksia ja kehitystä. Juurihan hetki sitten pc-käyttäjiä askarrutti kysymys uusista näytönohjaimista ja emolevyistä (AGP vs PCI-E). Vaihtaako koko emolevy ja uusi nohjain, vai ostaa vain uusi nohjain vanhemmalla väylällä, jolloin myöhemmin joutuu taas päivittämään emoa myöten koko koneen.
Ei tämä tietotekniikkamaailma niin ihmeellistä ole. Koko ajan tulee uutta teknologiaa. Jokainen ostamasi tuotteen jälleenmyyntiarvo tipahtaa ensimmäisen "käytetyn" sekunin aikana. Se on silloin käytetty. Ja kuukauden päästä jo vanhaa tavaraa. Jos konetta oikeasti tarvitsee, niin ostaa sellaisen. Jos haluaa vielä hiukan odottaa, niin sitten odottaa. It's so simple.
Tietysti muutokset näkyvät Applen puolella hiukan radikaalimmin kuin pc-puolella, jossa saa valita valmistajan komponenttitasolla. PC-puolella enemmän sekasikiökoneita ja valinnanvaraa osissa, Applen puolella se tietty rauta muutamilla optioilla. Mutta ihan yhtälailla molemmilla puolilla kehitys kehittyy ja rauta uudistuu.
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Jos taas haluaa säätää ja lukea tekniikanmaailmaa ja lässyttää siitä mikä olis parasta JOS ostais jonkun ja JOS sattuis tarvitsemaan lähivuosina siihen sit SEN - niin sehän tulee halvaksi harrasteeksi kun ei osta mitään.
Kaikki ne duunit joihin tietokoneita on esim. viimeiset 15 v käytetty - vaikkapa nämä dtp ja valokuvahommat, hoituvat nykyään millä tahansa kaupan olevalla vehkeellä jos ne kerran on hoituneet takavuosienkin paskoilla.
Mä tein ekat puolenkymmmentä vuotta hommia laina/vuokrakoneilla ja hankintahinnoissa säästyi tuommoisen uusmaalaisen rintamamiestalon verran rahaa. Nykykoneet on hinta/teho/laatusuhteessa jotain aivan toista. Jumaleissön, tonnin iBookilla tekee kaikki hommat jos tarttee ja loppurahalla voi ostaa vaikka elämän.
-
Mielestäni olet odotellut täysin turhaan. Jos tarvitset koneen, niin osta sellainen. Millä tahansa nyt myynnissä olevalla Applen koneella pärjäät takuulla sen 6 vuotta.Karppi kirjoitti:Olen tässä asiassa Sandefinin kannalla. Itsekin olen ollut ostamassa itselleni ensimmäistä omaa tietokonetta jo vuoden päivät. Ensin säästin, sitten kun olisi ollut varaa, niin kuulin, että Apple vaihtaa Inteliin. Olen opiskelija, eikä minulla ole periaatteessa (eikä kai käytännössäkään) varaa ostaa sellaista tietokonetta, jonka kanssa ei pärjää vähintään kuutta vuotta (no, toivottavasti olen sentään töissä kuuden vuoden päästä). Ja en ole ollenkaan varma, että PPC-Macin kanssa pärjää näin kauan. Toisekseen Intel-iBookia ei olla edes vielä julkaistu ja A-versioon ei kuulemma kannata koskeakaan. Eli tässä pitäisi odottaa vielä yli puoli vuotta koneen ostoa.
Voisin ostaa kyllä PPC-iBookin, mutta Apple todellakin pitää hintoja pilvissä. On aivan naurettavaa pyytää yli 1000€ sellaisista kannetttavista, joita iBookit edustavat. No, vanha kauppiaan sananlasku pätee tähänkin: ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Nyt olen alkanut miettiä tosissani PC:n ostoa, mutta kun haluan Macin kovasti. Ei olisi huolia viruksista ja saisi viimeisintä huutoa olevaa softaa. Ja nykyiseen tilanteeseen ei mielestäni päde se, että tietokone kannattaa ostaa kun sitä tarvitsee! Tämä siksi, että harvoin tietokonemarkkinoilla on menossa vastaavaa muutosta kuin nyt Mac-puolella.
iBookin hinta/laatusuhde on Applen kannettavien paras.
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Muista että laajakotivakuuskin kattaa vahingot melko hyvin.A.J. kirjoitti: Joulukuussa erittäin rajatulla sivarin budjetilla ostettu iMac alla - kyllä tekee pahaa kuunnella juuri noita kommentteja vuoden lisästä elinkaareen. Ei kai auta muuta kuin ostaa AppleCare ja toivoa että kone menee rikki ja vaihtavat inteliin...
Siirtyminen inteliin on suuri muutos, ja sen tuntee parhaiten juuri näin kaikki pennosensa "varmaan tehokkaaseen arkkitehtuuriin" panostaneena. Varma ja tehokas mai ääs, intel näyttää nyt jyräävän PPC:t alleen jo rev A:ssa - puhumattakaan siitä elinkaaresta joka yllättäen on intelillä hitusen parempi kuin pari viikkoa vanhemmalla iMacilla. Kyllähän nämä nykyiset intelin jää nielemään pölyä viimeistään alkusyksystä, mutta vertailtaessa siis tuohon iMac GeeFemmaan,huh!
-
Noniin, sinähän luettelit lukuisia syitä ostaa kannettava.mkv kirjoitti:Voi olla että kannettavat koneet on muotia nykyään, mutta mitä sitten? Jokaisella koneen ostajalla pitäisi kyllä olla oikeus päättää ihan itse mitä investoinniltaan vaatii ja mitä laitteissa arvostaa. Vaikka käyttäjä ei veisi konetta ikinä ulos asunnostaan tai edes siirtäisi sitä asunnon sisällä, ei sen pitäisi olla kenenkään muun asia kuin käyttäjän itsensä. Kannettavan voi avata sohvapöydällä, keittiön pöydällä, sylissä wc:ssä asioidessa, sängyssä, jne.. ja kun ei sitä tarvitse niin sen voi piilottaa vaikka kirjahyllyyn.PS. nyt on joku ihmebuumi, että pitää olla kannettava. Yleensä, kun neuvoa kyseleviltä kyselee, mihin sitä kantelet, niin mitään ei osata sanoa. Pitää vaan olla kannettava, kun se on niin cool. Näille ihmisille sopii oikeasti paljon paremmin vähän tilaa vievä iMac ja siirrettävyystarpeet sikäli kun niitä lainkaan todellisuudessa on hoituvat usein 512 MB USB-tikulla.
Markus
Enkä suinkaan tarkoittanut, että olisi minun asiani päättää, kuka tarvitsee kannettavan ja kuka ei. Kannettavassa kuitekin maksaa tuplasti ja saa puolet vähemmän (noin karkeasti), joten pidän velvollisuutenani huomauttaa tästä, kun kerran neuvoa kysytään. Minulla on sellainen asenne, että en ala päättämään kenenkään puolesta - kerron vain mitä vaihtoehtoja on, mitä ne käytännössä tarkoittavat ja minkä minä ostaisin kuvattuun tarpeeseen. Joskus on ostettu kannettava ja joskus ei.
-
Viesti Kirjoittaja napakettu »
No emmä tiiä sama sun olis nyt iskee ja ostaa jollai 600-800e tollanen iBookki tai sitten ihan uututtaan kiiltelevä iBookki. Katot vaan et iha ok kunnos ja et on airportit ja et muistia on vähintään 512. Tai siisku jos ostaa nytkin uuden koneet nii onko sitä pakko ostaa koko ajan sitä uusinta softaa (johon ei kuitenkaa oo rahaa)? Nyt ostetulla iBookillakin vaikka on se paska G4 suoritin niin hoitaa varmasti ihan hyvin ne työt. Itelläki toi iha karvalakkimalli mac mini ja kyllä minä sillä videoo editoin ja nettisivui teen. Niin ja tää on vielä rev a eikä oo niitä mitään vikoja ollu. Turha sitä seurata miten ne laitteet kehittyy ostaa vaan kun tarvii. Onhan siinä tietty se et ei voi mennä kaverille sanoo, et mullapa on12309320mzh enemmän kun sun koneessa mut mitä väliä kunhan hommat pelaa?
Edit. huh piti vielä mainita, että kaveri hankki tollasen 400mzh powermac g4 ja 1gt muistil ja on kuulemma kova peli ja hyvin toimii eikä enää koskekaan vanhaan "tehokkaampaan pc:hen. Tikrua pyörittää siinä.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Olihan se shokkihoitoa iMacin g5:n juuri ostaneille, kun sama kone myydään hetken päästä (teoreettisesti) tuplatehoilla. Asia ei ole niin yksinkertainen tietenkään, softaa on heikosti universaalina jne. Monien käyttö on kuitenkin iLifea ja Officea, ja niissä duuneissa iMac Core Duo on unelma (Office kulkee kuulemma kivasti Rosettalla).
Alan lehdet (Macworld, PCMagazine ym.) ovat kehuneet uuden rev a Intel iMacin alusta loppuun, ei siinä menetä mitään jos sellaisen hankkii. Ja onhan Apple tuota iMacia tehnyt jo jonkin aikaa, ei kai siellä hirveästi mikään muuttunut. Emolevy ja prosessori?
Applen myyntipolitiikka on normaalia myyntitaktiikkaa. Tasaista tahtia tuodaan uutta ja hienompaa vermettä markkinoille, joilla saadaan lisää myyntiä > tuottoa. Täydellistä konetta sieltä ei tule ikinä, tai jos tulee niin vahingossa. Aina on pistettävä paremmaksi. Ja softat vaatii vuosi vuodelta enemmän ja enemmän.
PowerMacia tai iMacia olen itsekin ostamassa, mutta odottelen koska iBookillani kaikki hommat vielä hoituvat. Vaativat hommat hitaasti, mutta hoituvat. Odottelijoihin kuulun siis itsekin, olkoon uusi iMac kuinka hyvä tahansa.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja macqmin »
Tulevaisuudessa tulevia tai juuri julkaistuja koneita ei kannata jäädä odottamaan. Tietokonelaitteiden ja elektroniikan hankinnassa kannattaa yleensäkin pitää järki kädessä eikä hankkia heti kaikkea mitä eteen sattuu periaatteella "kun se on hieno" tai "nopeampi kuin edellinen.. jne.
Hanki sellainen kone jota juuri nyt tarvitset ja ota huomioon mahdolliset lisätarpeet joita voi tulla koneen hankinnan jälkeen. Näillä tarkoitan mm. laajennettavuutta ja lisälaitevalikoimaa.
Nopein ja kallein ei aina ole se hienoin - mieti omia tarpeitasi, älä vertaa liikaa ominaisuuksia, muuten jäät nuolemaan näppejäsi ilman konetta, kun et kuitenkaan uskalla hankkia mitään pelätessäsi "menettäväsi" jonkun ominaisuuden joka on jossain toisessa koneessa, päädyttyäsi toiseen.
Lyhyesti:
- Jos tarvitset konetta jonka voit ottaa helposti mukaan ja käyttää sitä vaivatta paikassa kuin paikassa, olematta sidottu pöytään, osta kannettava, oli se sitten iBook, Powerbook tai uusi intel Macbook tms. kunhan se vastaa tarpeitasi.
- Jos taas tarvitset laajennettavuutta ja isoa näyttöä, välittämättä pöytätilan tarpeesta eli koneelle on omaa tilaa riittävästi ja tarvitset erinäisille lisälaitteille tilaa, hanki pöytäkone ja kunnollinen työtila sille.
Mikä tahansa tarjolla olevista Applen pöytäkoneista ajaa varmasti asiansa käytössäsi, kunhan olet ensin huomioinut omat tarpeesi sen suhteen, eli jos et tarvitse jotain ominaisuutta, älä kiinnitä huomiota siihen vertaillessasi vaihtoehtoja jotka täyttävät juuri sinun tarpeesi.
Idea koneen hankkimisessa kun ei ole hankkia mahdollisimman paljon ominaisuuksia joita ei todella tarvitse tai edes käytä, vaan hankkia kone jolla voi tehdä jotain mitä todella haluaa.
Mitä tulee PC-puolen ei-mac tarjontaan voitaneen ilmaista lyhyesti:
Jos haluat säätää ja harrastaa tietokoneita tehdäksesi tietokoneella jotain tiettyä, voit vallan hyvin vaikka rakentaa itse koneesi, mutta jos haluat tehdä tietokoneen avulla jotain harrastamatta tietokoneita, osta Apple Macintosh.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja dreamwiz »
6 vuotta on pitkä aika tietokoneiden kanssa. Kyllä 6 vuoden päästä varmasti vielä kirjoittaa dokumentteja ja surffaa nettiä jne., mutta realisesti ajatellen 3-4 vuotta on jo kiitettävä elinikä tietokoneelle.
Jos Apple laskisi tuotteidensa hintoja pikkuhiljaa, voidaan miettiä kuinka moni ostaisi niitä uutena "täydellä hinnalla".
Jos tietokonetta tarvii työntekoon kannattaa se ostaa silloin kuin sitä tarvitsee. Odottella voi tietysti siinä tapauksessa, että käytössä on jo kone jonka voimin odotella jaksaa. :-)
iBookia ei kannata tosiaan verrata mihinkään halppis-pc-kannettaviin. Laatu on tässä laitteessa ihan eri luokkaa. Ostaessani iBookiani tein vertailua ja vastaavat puuceet (Noh, niitä ei hirveästi ollut, mutta edes kohtuulliset vaihtoehdot) olivat väh. 1300 euroa. Väittäisin, että iBook on tällä hetkellä hinta/laatu-suhteessa omassa ryhmässään yksi parhaita (ellei paras) markkinoilla oleva kannettava.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka