Mistä löytyy macin näppiksessä pc:n Home ja End, joita käyttäisin esim. maalatessani?
Jos käytän esim iTunesia, joka tekee oman kirjastonsa piiseistäni, kopioidaanko mus. tiedostot vai luodaanko niistä vain "polkukokoelmia"?? Samoin iPhoto: tuplaantuuko kuvatiedostojeni vaatima tila kun kuvat kirjastoidaan?
Voiko näppiksen näppäimiä konfiguroida uudestaan? Kannattaako? Ainoa syy tälle olis se kun olen tottunut pitkään käyttämään tiettyjä näpäinyhdistelmiä pc-koneilla leikepöydän siirtoihin ja kopiointeihin; vai opetellaanko vaan uudet systeemit? Töissä on vielä pc:t. Kannattaako kokeilla pc:n usb-näppistä Mini Macilla?
aloitetaan A:sta...
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
aloitetaan A:sta...
Viesti Kirjoittaja Sinnis »
-
Viesti Kirjoittaja tved »
Läppäreistä en muista homea ja endiä mutta ainakin applen näppäimistöstä löytyy. Viisaammat neuvokoon.
Itunesin ja iPhoton tilanteessa saa asetuksista (preferences -> Advanced) itse päättää kopioiko iTunes musiikit valittuun kansioon vai tekeekö se pelkät linkit. Alkuun pidin myös itse mp3 kansioni käsin kunnossa, mutta lopulta tein niin että annoin iTunesin kopioida koko mp3 kansion omaan kansioonsa. Tämän kansion paikan voi myös valita asetusten kautta. iTunesin kautta voi hallita koko kirjastoa ilman että pitää tiedostotasolle asti mennä. Musiikkia kirjastoon lisättäessä kaikki menee automaattisesti omiin kansioihin, ja itselle ei jää väliaikaiskansioita lojumaan ympäri kovoa. Joskus kun tiedostoja pitää löytää niin ne saa esille suoraan iTunesista tai Spotlightilla. Sama tilanne myös iPhoton kanssa, kuvat löytyvät kätevästi suoraan iPhotosta eikä tarvitse itse ylläpitää "mummon kaiman hautajaiset 2.2.1999" kansioita.
Näppäimen konfiguraatioita muuttaminen voi olla hieman työläämpää ( http://www.lsmason.com/articles/macosxkeybindings.html ). Macin näppäinasetuksiin kuitenkin oppii lopulta todella nopeasti. Töissä itselläni myös Pc käytössä. Vanha USB näppäimistösi toiminee minilläsi ihan hyvin.
Itunesin ja iPhoton tilanteessa saa asetuksista (preferences -> Advanced) itse päättää kopioiko iTunes musiikit valittuun kansioon vai tekeekö se pelkät linkit. Alkuun pidin myös itse mp3 kansioni käsin kunnossa, mutta lopulta tein niin että annoin iTunesin kopioida koko mp3 kansion omaan kansioonsa. Tämän kansion paikan voi myös valita asetusten kautta. iTunesin kautta voi hallita koko kirjastoa ilman että pitää tiedostotasolle asti mennä. Musiikkia kirjastoon lisättäessä kaikki menee automaattisesti omiin kansioihin, ja itselle ei jää väliaikaiskansioita lojumaan ympäri kovoa. Joskus kun tiedostoja pitää löytää niin ne saa esille suoraan iTunesista tai Spotlightilla. Sama tilanne myös iPhoton kanssa, kuvat löytyvät kätevästi suoraan iPhotosta eikä tarvitse itse ylläpitää "mummon kaiman hautajaiset 2.2.1999" kansioita.
Näppäimen konfiguraatioita muuttaminen voi olla hieman työläämpää ( http://www.lsmason.com/articles/macosxkeybindings.html ). Macin näppäinasetuksiin kuitenkin oppii lopulta todella nopeasti. Töissä itselläni myös Pc käytössä. Vanha USB näppäimistösi toiminee minilläsi ihan hyvin.
-
Viesti Kirjoittaja arv »
Helpoiten biisit ja kuvat saa esille raahaamalla ne työpöydälle ohjelmista. Alkuperäiset säilyvät niissä pienissä kansioisssa siellä jossain.tved kirjoitti:Joskus kun tiedostoja pitää löytää niin ne saa esille suoraan iTunesista tai Spotlightilla. Sama tilanne myös iPhoton kanssa.
Arto
-
-
-
Re: aloitetaan A:sta...
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Home ja end tosiaan noista jo mainituista namiskoista.Sinnis kirjoitti:Mistä löytyy macin näppiksessä pc:n Home ja End, joita käyttäisin esim. maalatessani?
Macin home ja end ei tosin (ainakaan useimmissa ohjelmissa?) toimi kuten pc:n home ja end. Luultavasti haluat maalata näppäinkomennolla omppu+vasen/omppu+oikea nuoli. Niillä kursori siirtyy esim tekstissä rivin alkuun tai loppuun. Niin ja shift tietty pohjaan, jos maalata haluaa.
/---
ap
-
-
Mulla on aika iso mp3-kokoelma ja levytilasta (80 G) on käytössä jo puolet. Pelaako linkkikirjasto yhtä hyvin? Otatko musiikistasi varmistuksia?? Spotlight löytä samasta piisistä tai kuvasta usein 3-4 tiedostoa??! Kaipaisin järjestystä ja sitä, että tiedostot olisi jossain oikeassa paikassaan - jonka mä tiedän että saan otettua varmistuksia (jos niitä Macissä tarvitaan) - eikä samaa tiedostoa olisi kuin 1 kpl ? Kannattaako kirjastointi?tved kirjoitti:Itunesin ja iPhoton tilanteessa saa asetuksista (preferences -> Advanced) itse päättää kopioiko iTunes musiikit valittuun kansioon vai tekeekö se pelkät linkit. Alkuun pidin myös itse mp3 kansioni käsin kunnossa, mutta lopulta tein niin että annoin iTunesin kopioida koko mp3 kansion omaan kansioonsa. Tämän kansion paikan voi myös valita asetusten kautta. iTunesin kautta voi hallita koko kirjastoa ilman että pitää tiedostotasolle asti mennä.
-
Mulla on aika iso mp3-kokoelma ja levytilasta (80 G) on käytössä jo puolet. Pelaako linkkikirjasto yhtä hyvin? Otatko musiikistasi varmistuksia?? Spotlight löytä samasta piisistä tai kuvasta usein 3-4 tiedostoa??! Kaipaisin järjestystä ja sitä, että tiedostot olisi jossain oikeassa paikassaan - jonka mä tiedän että saan otettua varmistuksia (jos niitä Macissä tarvitaan) - eikä samaa tiedostoa olisi kuin 1 kpl ? Kannattaako kirjastointi?tved kirjoitti:Itunesin ja iPhoton tilanteessa saa asetuksista (preferences -> Advanced) itse päättää kopioiko iTunes musiikit valittuun kansioon vai tekeekö se pelkät linkit. Alkuun pidin myös itse mp3 kansioni käsin kunnossa, mutta lopulta tein niin että annoin iTunesin kopioida koko mp3 kansion omaan kansioonsa. Tämän kansion paikan voi myös valita asetusten kautta. iTunesin kautta voi hallita koko kirjastoa ilman että pitää tiedostotasolle asti mennä.
-
Viesti Kirjoittaja tved »
Tiedostot menevät sinne kansioon mihin iTunesin asetuksista määrität (itselläni oletuksenakin oleva kotikansio/Music/iTunes/iTunes music). iTunes muuten kopioi oletuksena tiedostot omaan kirjasto kansioonsa. Tämän vuoksi sinulla saattaa olla useampia tiedostoja kovalevylläsi kun iTunes hoitaa arkistointia automaattisesti ja "alkuperäiset" tiedostot ovat jossain omissa kansioissasi.Mulla on aika iso mp3-kokoelma ja levytilasta (80 G) on käytössä jo puolet. Pelaako linkkikirjasto yhtä hyvin? Otatko musiikistasi varmistuksia?? Spotlight löytä samasta piisistä tai kuvasta usein 3-4 tiedostoa??! Kaipaisin järjestystä ja sitä, että tiedostot olisi jossain oikeassa paikassaan - jonka mä tiedän että saan otettua varmistuksia (jos niitä Macissä tarvitaan) - eikä samaa tiedostoa olisi kuin 1 kpl ? Kannattaako kirjastointi?
ITunes järjestää musiikit tuon kansionsa alle artistinimen mukaisiin kasioihin. Itse annan iTunesin tehdä arkistointi puolestani, koska aikanaan kyllästyin kansioiden käsin ylläpitämiseen. Nykyään jos lisään valmiita mp3 tiedostoja iTunesiin tarvitsee minun vain valita tiedostot kovalevyltä, tuplaklikata niitä jolloin iTunes kopioi tiedostot kirjastokansioon. Tämän jälkeen voin poistaa juuri tuplaklikkaamani tiedostot raahaamalla roskikseen.
Jos käyttää pelkkiä linkkejä musiikkikirjaston hallinta (tiedostojen poisto ja nimitietojen mahd. muokkaus.) ei toimi niin hyvin kuin jos iTunes pitää huolen arkistosta, jolloin tiedostoja voi poistella ja hallita suoraan iTunesin kautta. Cd levyjen tuonti on myös helppoa. Lyö cd:n koneeseen sisään ja painaa import cd, iTunes hoitaa musiikkitiedostojen siirtämisestä oikeaan paikkaan.
Varmuuskopiointia kannattaa tehdä myös Macilla koska samoja kovalevyjä näissä on sisällä kuin muissakin koneissa. Itsellä menee joka viikko automaatinen vamuuskopio ulkoiselle kovalevylle mm. iTunesin musiikeista.
Tulipa kiireessä epäselvää vastausta.
-
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka