Epäselvyyksistä Applen tilinpäätöksissä
-
Epäselvyyksistä Applen tilinpäätöksissä
Viesti Kirjoittaja Lakki »
viime vuosien tilinpäätöksissä. Epäselvyydet liittyvät avainhenkilöiden
optiojärjestelyihin. Apple on varoittanut, että viime vuosien tuloksia
saatetaan joutua korjaamaan alaspäin. Tänään osake onkin ollut
reippaassa alamäessä.
Pidetään jopa mahdollisena, että skandaalin seurauksena S.Jobs
joutuu eroamaan. Se olisi kyllä iso paukku -- Applen isoin riski on
niin täydellinen henkilöityneisyys yhteen ihmiseen.
-
Viesti Kirjoittaja Aries »
Yhtiö antoi asiasta lisävalaistusta eilen New Yorkin pörssin sulkeutumisen jälkeen. Applen mukaan se joutuu viilaamaan melkoisella todennäköisyydellä tulosraporttejaan. Yhtiö ei kuitenkaan suoraan sanonut, että syynä ovat vanhan optio-ohjelman sotkut. Se ei myöskään eritellyt, mille vuosille mahdolliset muutokset osuvat.
Taloussanomien mukaan liittyy siis optioihin ja vuosien takaisiin juttuihin - ehkä. Ensimmäisestä viestistä saa sen käsityksen, että kyseessä olisi ajankohtaisempikin juttu.
Toki pjaska juttu jos näin on
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Re: S.Jobsille kenkää?
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Re: S.Jobsille kenkää?
Viesti Kirjoittaja Lakki »
Joo, kurssi palautui sitten (Suomen) iltaa kohti. Eikä tuo sinänsäRepe Ruutikallo kirjoitti:Lakin ja varmaan miljoonien muiden pettymykseksi Applen osakkeen alamäki on jäänyt hyvin vähäiseksi, lähes olemattomaksi — vain vähän yli dollariin osakkeelta. Markkinat eivät siis ole lainkaan huolissaan Applesta. Kurssi on yhä huimasti korkeammalla kuin kuukausi sitten.
kuprunakaan kovin tavaton ole. Talouspalstojen mukaan vastaavanlaisia
epäselvyyksiä on viime aikoina ollut monissa muissakin (vaan vähemman
tunnetuissa) yrityksissä. Useimmiten seurauksena on ollut suurempi
kurssilasku kuin eilen Applella.
Silti Applen korkean tason riski on riippuvuus S.Jobsista. Kannattaisi
hänen jo alkaa vetäytyä pikku hiljaa sivuun määräävästä roolistaan.
Jos ei Apple kestä sitä nyt, kun terveysongelmat tai taloussotkut tms.
eivät vielä eroamiseen pakota, miten se kestää sen sitten, jos/kun se
päivä -- eroaminen kriisin seurauksena eteen tulee.
'Lakki' Microsoftin asiakkaana -- oman etunsa vuoksi siis -- toivoo
kaikkea hyvää Applelle ja toivoo sen tuovan kilpailukykyisiä tietokoneita
markkinoille myös jatkossa. Välillä on suorastaan huolestuttanut
Applen panostus musiikkitikkuihin vaikka sinänsä putiikki voisi
viihdelaiteyrityksenä menestyäkin maksukykyisten murkkujen
viikkorahoilla.
-
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Jokaiselle tyylillään.

-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tämähän ei toki ole mikään uutinen, tai no tietysti siinä mielessä että se on uutiseksi tehty, mutta en edes muista kuinka kauan siitäkin on aikaa kun tämä on globaalissa internet-julkisuudessa ollut.Lakki kirjoitti:Talouspalstat ovat tänään raportoineen epäselvyyksistä Applen
viime vuosien tilinpäätöksissä. Epäselvyydet liittyvät avainhenkilöiden
optiojärjestelyihin. Apple on varoittanut, että viime vuosien tuloksia
saatetaan joutua korjaamaan alaspäin. Tänään osake onkin ollut
reippaassa alamäessä.
Pidetään jopa mahdollisena, että skandaalin seurauksena S.Jobs
joutuu eroamaan. Se olisi kyllä iso paukku -- Applen isoin riski on
niin täydellinen henkilöityneisyys yhteen ihmiseen.
Mainittakoon että tämä kyseinen asia on tullut esiin Applen sisäisessä tutkimuksessa, ja että riippumaton tutkinta on palkattu tutkimaan asiaa.
Vaihdoin otsikkosi "Re: S.Jobsille kenkää?" nykyiseen, kosak minun tietääkseni tämä asia ei liity Jobsiin.
-
Viesti Kirjoittaja Fifi »
Mikä hiton tarve tähän vähättelyyn on puolin ja toisin? Kaiken naurettavuuden huippu on tuo vastikään avattu Mäkkienmollausfoorumi. Mutta eipä mäkistitkään sen paremmin näytä ymmärtävän, että PC on monille hyvä ja toimiva ja ennen kaikkea hintalaatusuhteeltaan hyvä ratkaisu. Kyllästyttää lukea Windowsin mollausta, kun se toimii peruskäyttäjillä erinomaisesti - kaatumatta ja vakaasti.A.J. kirjoitti:'Lakki' saa miettimään elämän perimmäisiä kysymyksiä - käytänkö hyvää tietokonetta jolla saan hommani sujuvasti hoidettua.
-
-
Monilla näkyy olevan toisenlaisia kokemuksia. Voisi olla hyvä tunnustaa se tosiasia, että joillakin Winukka toimii hyvin ja joillakin toisilla taas ei ollenkaan hyvin – syystä tai toisesta. Ainakin joka toinen uusi homppulainen näkyy olevan Mac-kuvioissa siksi, että Winkkarin toiminta ei ole ollut asianmukaista ja siitä on jäänyt vähemmän mairitteleva muisto. Läpeensä tyytyväiset Windows-käyttäjät harvemmin vaihtavat ympäristöä. Heidän foorumeillaan – kai sellaisiakin on? – tuskin pahasti mollataan omaa alustaa.Fifi kirjoitti:Kyllästyttää lukea Windowsin mollausta, kun se toimii peruskäyttäjillä erinomaisesti - kaatumatta ja vakaasti.
-
Siksi, että olen ajatellut kokeilun vuoksi ostaa seuraavaksi koneekseni Mäkin, minkä vuoksi aiheeseen liittyvä keskustelu kiinnostaa. Kyllästyttää vain turhanpäiväinen mustamaalaus, jolle ei omien tai tuttavieni kokemusten perusteella ole mitään syytä.Jamac kirjoitti:Miksi sitten luet?Kyllästyttää lukea Windowsin mollausta, kun se toimii peruskäyttäjillä erinomaisesti - kaatumatta ja vakaasti.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Sinä ja sinun tuttavasi olette kuitenkin aika marginaalisen pieni otanta windowsin käyttäjistä. Minä taas en tunne henk.koht ainuttakaan ihmistä, joka windowsia pitäisi hyvänä käyttiksenä, eikä olisi ikinä ongelmia kohdannut. Tämä on ihan yhtä marginaalinen otanta, mutta antaa kuitenkin kuvaa toiseltakin puolen.Fifi kirjoitti:Siksi, että olen ajatellut kokeilun vuoksi ostaa seuraavaksi koneekseni Mäkin, minkä vuoksi aiheeseen liittyvä keskustelu kiinnostaa. Kyllästyttää vain turhanpäiväinen mustamaalaus, jolle ei omien tai tuttavieni kokemusten perusteella ole mitään syytä.Jamac kirjoitti:Miksi sitten luet?Kyllästyttää lukea Windowsin mollausta, kun se toimii peruskäyttäjillä erinomaisesti - kaatumatta ja vakaasti.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Oukei. Sitten ei voi muuta kuin koita kestää. Täällä ei ole tapana sensuroida huonoja tietokonekokemuksia olipa sitten kyseessä OSX/Mac, Linux, Windows, tms. valitus.Fifi kirjoitti:Siksi, että olen ajatellut kokeilun vuoksi ostaa seuraavaksi koneekseni Mäkin, minkä vuoksi aiheeseen liittyvä keskustelu kiinnostaa.Jamac kirjoitti:Miksi sitten luet?Kyllästyttää lukea Windowsin mollausta, kun se toimii peruskäyttäjillä erinomaisesti - kaatumatta ja vakaasti.
-
Juuri niin. Aivan samoin kuin jotkut käyttävät Mäkkinsä kolme kertaa huollossa, saavat huonoa palvelua ja törmäävät ongelmiin senkin jälkeenkin. En tiedä, kenellä on ongelmia Windowsin kanssa, mutta lähipiirissäni niitä ei näytä olevan.Repe Ruutikallo kirjoitti:Monilla näkyy olevan toisenlaisia kokemuksia.Fifi kirjoitti:Kyllästyttää lukea Windowsin mollausta, kun se toimii peruskäyttäjillä erinomaisesti - kaatumatta ja vakaasti.
Epäilen Windows-ongelmien kasvavan heti, kun käyttö ylittää peruskäytön. Käyttäjistä kuitenkin arviolta 90 % on peruskäyttäjiä. Kun ei tee mitään mistä ei tiedä, eikä pelaile, niin hyvin näyttää pelittävän.
Ei missään valinnoissa ole pelkästään hyviä tai huonoja puolia. Siksi en ymmärrä, miksi täällä yleisesti demonisoidaan Windowsia ja ylistetään Mäkkiä.
-
Jos ajattelet tavallista toimittajanplanttua, kääntäjää tai tutkijaa, niin sellaiselle on suht sama, avaako hän dokumenttejaan peeceellä vai mäcillä. Ikinä en ole kuullut tällaisten ihmisten käyttiksestään valittavan. Jos ongelmia on ollut, ne ovat liittyneet rautaan.TheKraken kirjoitti:Minä taas en tunne henk.koht ainuttakaan ihmistä, joka windowsia pitäisi hyvänä käyttiksenä
"Totuus" riippunee siis siitä, millaisissa piireissä liikkuu.
-
Ja olet siis varma, että kyse on OS X:n ongelmista? Minusta kuvaamasi ilmiöt liittyvät käytännössä aina rautaan eivätkä sivua oikeastaan lainkaan Win/Mac-käyttiskeskustelua, jota tässä ketjussa ymmärtääkseni on viime tunteina yritetty käydä.Fifi kirjoitti:Aivan samoin kuin jotkut käyttävät Mäkkinsä kolme kertaa huollossa, saavat huonoa palvelua ja törmäävät ongelmiin senkin jälkeenkin.
-
Minäkin epäilen ihan samaa. On kuitenkin surullista, että hankkiessaan Windowsin käyttäjä on ikään kuin tuomittu siihen peruskäyttöön, ellei hän halua alkaa tosimielellä opetella käyttiksensä syvempää sielunelämää – mikä taas harvaa kiinnostaa. Macissa taas voi laajentaa reviiriään oman halunsa ja rahapussinsa mukaan, kun käyttiksen rakenteelliset puutteet eivät tule vastaan kovinkaan äkkiä.Fifi kirjoitti:Epäilen Windows-ongelmien kasvavan heti, kun käyttö ylittää peruskäytön. Käyttäjistä kuitenkin arviolta 90 % on peruskäyttäjiä. Kun ei tee mitään mistä ei tiedä, eikä pelaile, niin hyvin näyttää pelittävän.
-
Tuossa voi olla perää, mutta sama pätee kaikkeen muuhunkin harrastamiseen. Kokeneen ja aktiivisen melojan tai kalliokiipeilijän tai purjelentäjän tarpeet ovat erilaiset kuin perusharrastajan. Kokki saattaa laittaa pelkästään veitsiin huikeita summia, kun perusperheenäiti tai -isä tyytyy markettikamaan. Jos kokki joutuu tekemään ruokaa perheenäidin välinein, niin häntä kiroiluttaa, vaikka perheenäiti on täysin tyytyväinen.Repe Ruutikallo kirjoitti:Minäkin epäilen ihan samaa. On kuitenkin surullista, että hankkiessaan Windowsin käyttäjä on ikään kuin tuomittu siihen peruskäyttöön, ellei hän halua alkaa tosimielellä opetella käyttiksensä syvempää sielunelämää
Jos nyt vaikka humanisti Liisa 24-vee tarvitsee kannettavan työskennelläkseen arkistossa graduaan varten, niin en tiedä, kannattaako hänelle suositella Wordia ja Exeliä varten jotain muuta kuin halvinta mahdollista läppäriä, jonka voi olettaa kestävän?
Muuan eläkkeellä oleva iäkäs sukulaiseni harrastaa tieteellisen kirjallisuuden kirjoittamista. Hän on siis tiedeyhteisössä tunnustettu ja tunnettu. Hän käyttää työssään ikivanhaa raksutinta, joka todellakin on ikivanha. Kirjoja kuitenkin syntyy.
Toinen (kauno)kirjailija tuttuni (joka on myös tutkija) niin ikään käyttää kirjoittamiseen aataminaikaista käytettynä ostettua vehjettä. Ei maksanut paljon. Häntä tuskin voisi vähempää kiinnostaa, millaisella laitteella tekstiä ruudulle syntyy.
Kielenkääntäjä tuttuni on kääntänyt kirjoja ties kuinka kauan halvimmalla löytyneellä läppärillä.
Siis vaikka ihminen työkseen istuisi koneen ääressä, niin koneelta ei välttämättä kummoisia ominaisuuksia vaadita. Mäkin hankkimista perustellaan usein järkiperustein, mutta minun silmiini kyllä näyttää siltä, että Mac-yhteisö nauttii koneidensa hipelöinnistä. Koneita ei osteta järkiperustein tai tarpeen mukaan vaan fiilisten mukaan.
Mihin kuvittelette koneita käytettävän? Mitä niillä tekevät sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vähääkään kiinnostuneet itse koneista vaan käyttävät niitä ainoastaan tarpeisiinsa kuten kirjoittamiseen ja nettisurffailuun?
-
Pitääkö taas mennä tähän? Minä lähinnä surfaan kotikoneella nettiä ja kirjoittelen ja teen sellaista kaikkea kevyttä. Käytin ennen windowsia, mutta se kaatuilu ja koneen tahmaaminen ei oikein ollut mukavaa. Eikä virustutkailu eikä muukaan sellainen. Mielelläni maksan siitä ekstraa että käytän maccia. Toki käytän maccia myös työssäni, mutta olisin macin ostanut kyllä muutenkin.Fifi kirjoitti:Mäkin hankkimista perustellaan usein järkiperustein, mutta minun silmiini kyllä näyttää siltä, että Mac-yhteisö nauttii koneidensa hipelöinnistä. Koneita ei osteta järkiperustein tai tarpeen mukaan vaan fiilisten mukaan.
Mihin kuvittelette koneita käytettävän? Mitä niillä tekevät sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vähääkään kiinnostuneet itse koneista vaan käyttävät niitä ainoastaan tarpeisiinsa kuten kirjoittamiseen ja nettisurffailuun?
-
Viesti Kirjoittaja ApuRatas »
Mielestäni juuri Mac soveltuu parhaiten sellaiseen käyttöön jossa käytetään sovelluksia ilman että tarvitsee perehtyä tietotekniikkaan ja varsinkaan sen ongelmiin kuten windows-maailmassa...Fifi kirjoitti:Mihin kuvittelette koneita käytettävän? Mitä niillä tekevät sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vähääkään kiinnostuneet itse koneista vaan käyttävät niitä ainoastaan tarpeisiinsa kuten kirjoittamiseen ja nettisurffailuun?
-
Tästä tietenkin ehdoton todiste se, että jenkeissä macit ovat suositumpia jenkeissä kuin euroopassa. Eli tyhmempikin osaaApuRatas kirjoitti:Mielestäni juuri Mac soveltuu parhaiten sellaiseen käyttöön jossa käytetään sovelluksia ilman että tarvitsee perehtyä tietotekniikkaan ja varsinkaan sen ongelmiin kuten windows-maailmassa...Fifi kirjoitti:Mihin kuvittelette koneita käytettävän? Mitä niillä tekevät sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vähääkään kiinnostuneet itse koneista vaan käyttävät niitä ainoastaan tarpeisiinsa kuten kirjoittamiseen ja nettisurffailuun?

-
Viesti Kirjoittaja data »
Juuri noille sanoisin, että mac-sopii parhaiten. Ei vaadi mitään säätämistä virusten/mainosohjelmien yms. yms. yms. kanssa. Toiseksi he luultavasti arvostavat myös koneen vakautta. Lisäksi Mac OS X:n helppo käyttöliittymä pääsee oikeuksiinsa. Sokerina pohjalla on kaunis kone ja mahdollisuus ruveta kunnon harrastajaksi.Fifi kirjoitti:Mihin kuvittelette koneita käytettävän? Mitä niillä tekevät sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vähääkään kiinnostuneet itse koneista vaan käyttävät niitä ainoastaan tarpeisiinsa kuten kirjoittamiseen ja nettisurffailuun?
-
-
1. Windows ei ole vakaa. Väärin, suurimmalla osalla peruskäyttäjistä se kaatuu korkeintaan kerran tai pari vuodessa. Minulla ei ole tainnut kaatua moneen vuoteen.
2. Virustorjunnan hankaluus. Mikä siinä on hankalaa? Se päivittää itseä itseään ja pyörii tuossa minkä pyörii. Mitenkään se ei käytössä näy.
3. Haittaohjelmat. Ei ole kovin suuri homma hankkiutuma niistä eroon. Vaatii kaksi klikkausta hiirellä, sen osaa varmasti jokainen.
Juuri näistä liioitteluista pitäisi päästä eroon. Saattaahan niistä olla vähän vaivaa, mutta kannattaa miettiä, että onko sen vaivan korostaminen ideologisesti ladattua vain onko se ihan todellinen ongelma?
Lisäksi olen sitä mieltä, että Mac on huono peruskäyttäjälle huonon palvelun vuoksi. Siellähän taidetaan jopa olettaa, että suomalaiset puhuvat tarvittaessa englantia. No, useimmat nuoret puhuvat, mutta suuri joukko muuta kansaa ei. Kun aloin näitä Mäc-foorumeita lukea, minulla oli sellainen käsitys, että Mac on vähän kuin sähkövatkain: helppo käyttää ja toimintavarma. Ei se nyt kuitenkaan siltä näytä. Ongelmia on niidenkin kanssa ihan yllin kyllin.
-
Viesti Kirjoittaja ApplePower »
Milläs tapaa tämä liittyy tämän topikin otsikkoon, kysyn vain...Fifi kirjoitti:Täällä on siis esitetty, että
1. Windows ei ole vakaa. Väärin, suurimmalla osalla peruskäyttäjistä se kaatuu korkeintaan kerran tai pari vuodessa. Minulla ei ole tainnut kaatua moneen vuoteen.
2. Virustorjunnan hankaluus. Mikä siinä on hankalaa? Se päivittää itseä itseään ja pyörii tuossa minkä pyörii. Mitenkään se ei käytössä näy.
3. Haittaohjelmat. Ei ole kovin suuri homma hankkiutuma niistä eroon. Vaatii kaksi klikkausta hiirellä, sen osaa varmasti jokainen.
Juuri näistä liioitteluista pitäisi päästä eroon. Saattaahan niistä olla vähän vaivaa, mutta kannattaa miettiä, että onko sen vaivan korostaminen ideologisesti ladattua vain onko se ihan todellinen ongelma?
Lisäksi olen sitä mieltä, että Mac on huono peruskäyttäjälle huonon palvelun vuoksi. Siellähän taidetaan jopa olettaa, että suomalaiset puhuvat tarvittaessa englantia. No, useimmat nuoret puhuvat, mutta suuri joukko muuta kansaa ei. Kun aloin näitä Mäc-foorumeita lukea, minulla oli sellainen käsitys, että Mac on vähän kuin sähkövatkain: helppo käyttää ja toimintavarma. Ei se nyt kuitenkaan siltä näytä. Ongelmia on niidenkin kanssa ihan yllin kyllin.
-
Viesti Kirjoittaja ApuRatas »
1. PC:ni Windows XP oli vakaampi kuin aikaisemmat joita olin käyttänyt, mutta silti ikäviä yllätyksiä riitti liian kanssa. Debian ja Ubuntu vaikuttivatkin samalla koneella olevan aivan eri maailmasta eli vika ei ollut ainakaan PC-raudassa...Fifi kirjoitti:Täällä on siis esitetty, että
2. Söi resursseja ja hidasti koneen käyttöä tolkuttomasti. Ohjelmat (lähinnä F-Secure) myös kiukuttelivat silloin tällöin ja vaativat asiattomasti huomiota vaikka olisin halunnut tehdä koneella muuta...
3. Haittaohjelmien etsintäkin vaati käyttäjän huomiota ja oli jokapäiväinen riesa kuten "rekisterinpuhdistuskin". Sitten piti vielä olla eri ohjelmat eri haittaohjelmia varten...
Minun mielestäni Windows opettaa käyttäjänsä hassuihin arkirutiineihin joita on "pakko" tehdä jotta olisit valveutunut tietokoneen käyttäjä. Tämänkin ajan voi jollain toisella järjestelmällä käyttää paljon luovemmin.
Suomenkieliseltä mac-foorumilta tai irc:stä saa tarvittaessa opastusta ihan suomenkielellä macin käyttöön, niin nuoret kuin varttuneemmatkin, osasi englantia tai ei...
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka