Tervetuloa Applestoreen. Sisäänpääsy 5$.
-
Tervetuloa Applestoreen. Sisäänpääsy 5$.
Viesti Kirjoittaja antidisko »
Alkaa pikkuhiljaa mennä hermot Applen jatkuvaan rahastukseen...
-
Re: Tervetuloa Applestoreen. Sisäänpääsy 5$.
Viesti Kirjoittaja mercury »

-
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Jos kuvitellaan että tuo olisi ollut totta, niin miten Suomessa voisi mennä hermot siihen että jossain tuhansien kilometrien päässä valtameren toisella puolella rahastetaan sikäläisiä...?antidisko kirjoitti:http://www.bbspot.com/News/2007/07/appl ... e-fee.html
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja shovi »
Apple on yritys, jonka ainoana tehtävänä on tuottaa rahaa. Varsinaista "rahastusta" en ole ainakaan itse huomannut, kerrohan joku fiksu esimerkki?antidisko kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa mennä hermot Applen jatkuvaan rahastukseen...
-
Ehkä tässä tarkoitetaan mm. sitä, että Applen tietokoneet eivät ole yhtä halpoja kuin Sempron/Celeron-puhinalootat.shovi kirjoitti:Apple on yritys, jonka ainoana tehtävänä on tuottaa rahaa. Varsinaista "rahastusta" en ole ainakaan itse huomannut, kerrohan joku fiksu esimerkki?antidisko kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa mennä hermot Applen jatkuvaan rahastukseen...
Kuitenkin jopa minä, kuvitelkaa, osaan nimetä selviä rahastuskohteita: muistien ja sisäisten kovalevyjen hinnat Applen tarjoamina optioina. Jos hinta on jopa tuplasti sen mitä tavallisessa tietokonekaupassa, tietty rahastuksen maku saattaa nousta kielelle. Ainakin mulla nousee.
-
Viesti Kirjoittaja makkone- »
Repe Ruutikallo kirjoitti:Ehkä tässä tarkoitetaan mm. sitä, että Applen tietokoneet eivät ole yhtä halpoja kuin Sempron/Celeron-puhinalootat.shovi kirjoitti:Apple on yritys, jonka ainoana tehtävänä on tuottaa rahaa. Varsinaista "rahastusta" en ole ainakaan itse huomannut, kerrohan joku fiksu esimerkki?antidisko kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa mennä hermot Applen jatkuvaan rahastukseen...
Kuitenkin jopa minä, kuvitelkaa, osaan nimetä selviä rahastuskohteita: muistien ja sisäisten kovalevyjen hinnat Applen tarjoamina optioina. Jos hinta on jopa tuplasti sen mitä tavallisessa tietokonekaupassa, tietty rahastuksen maku saattaa nousta kielelle. Ainakin mulla nousee.
agree that.
-
Viesti Kirjoittaja tempe »
Tavallaan niinkin, mutta toisaalta ostamalla lisäosat samasta valtuutetusta liikkeestä kuin itse koneenkin voi olla (tai ainakin pitäisi voida olla) varma siitä, että ne toimivat sataprosenttisesti (ja jos eivät toimi, rauta on risaa).Repe Ruutikallo kirjoitti:Kuitenkin jopa minä, kuvitelkaa, osaan nimetä selviä rahastuskohteita: muistien ja sisäisten kovalevyjen hinnat Applen tarjoamina optioina. Jos hinta on jopa tuplasti sen mitä tavallisessa tietokonekaupassa, tietty rahastuksen maku saattaa nousta kielelle. Ainakin mulla nousee.
Toki pienellä vaivalla voi vastaavat toimivat osat löytää jostain muualta, mutta kaikille se vaiva ei välttämättä ole pieni. Eikä varsinkaan asennuksen vaiva ole kaikille pieni, joten sekin on hyvä syy virittää kone jo ostovaiheessa, kun saa lisäosat valmiiksi asennettuina. Ja mikäs sen ärsyttävämpää, kuin huomata tulleensa ostaneeksi komponentti, joka ei olekaan aivan yhteensopiva, ja vaivalla paikalleen ähelletty osa pitää irrottaa ja viedä liikkeeseen takaisin vaihdettavaksi uutta yritystä varten...
Kyllä tuo mielenrauha ja varmuus siitä, että aikaa ei kulu turhaan säätämiseen, on sellainen lisäpalvelu, josta monet ovat valmiita lisähinnan maksamaan. Ja siksi ne optiokomponentit ovatkin vähän ylihintaisia. Jos on synnynnäinen nörtti ja osaa koota koneen heittämällä, niin mikäpä estääkään ostamasta osia sieltä, mistä ne halvimmalla saa.
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
Ei tuossa niinkään rahastamisen makua ole, vaan enemmänkin logistiikkaa.
http://cgronlund.posterous.com/
-
Historiallista keskustelua: minä haukun Applea ja joku muu puolustaa!tempe kirjoitti:Tavallaan niinkin, mutta toisaalta ostamalla lisäosat samasta valtuutetusta liikkeestä kuin itse koneenkin voi olla (tai ainakin pitäisi voida olla) varma siitä, että ne toimivat sataprosenttisesti (ja jos eivät toimi, rauta on risaa).Repe Ruutikallo kirjoitti:Kuitenkin jopa minä, kuvitelkaa, osaan nimetä selviä rahastuskohteita: muistien ja sisäisten kovalevyjen hinnat Applen tarjoamina optioina. Jos hinta on jopa tuplasti sen mitä tavallisessa tietokonekaupassa, tietty rahastuksen maku saattaa nousta kielelle. Ainakin mulla nousee.
Toki pienellä vaivalla voi vastaavat toimivat osat löytää jostain muualta, mutta kaikille se vaiva ei välttämättä ole pieni. Eikä varsinkaan asennuksen vaiva ole kaikille pieni, joten sekin on hyvä syy virittää kone jo ostovaiheessa, kun saa lisäosat valmiiksi asennettuina. Ja mikäs sen ärsyttävämpää, kuin huomata tulleensa ostaneeksi komponentti, joka ei olekaan aivan yhteensopiva, ja vaivalla paikalleen ähelletty osa pitää irrottaa ja viedä liikkeeseen takaisin vaihdettavaksi uutta yritystä varten...
Kyllä tuo mielenrauha ja varmuus siitä, että aikaa ei kulu turhaan säätämiseen, on sellainen lisäpalvelu, josta monet ovat valmiita lisähinnan maksamaan. Ja siksi ne optiokomponentit ovatkin vähän ylihintaisia. Jos on synnynnäinen nörtti ja osaa koota koneen heittämällä, niin mikäpä estääkään ostamasta osia sieltä, mistä ne halvimmalla saa.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

No, kumpikin ollaan tavallamme oikeassa. Silti väitän, että muistien vaihto/lisäys on tehty Maceissa niin helpoksi, että ei sentään tarvitse olla synnynnäinen nörtti eikä nörtti ollenkaan osatakseen tehdä sen. Esimerkiksi auton ajovalolampun vaihto on usein monta kertaluokkaa vaikeampi askare, vaikka se on neuvottu juurta jaksain ohjekirjassa ja siis "tarkoitettu" itse tehtäväksi.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Nojaa, mulle rahastus tarkoittaa jotain, mistä on pakko maksaa ja sen takia törkeän ylihintaista. Kuten vaikkapa juuri ostamani pesukoneen hihna, jonka hinta on 30e, vain sen takia että muita vaihtoehtoja ei ole.Repe Ruutikallo kirjoitti: Kuitenkin jopa minä, kuvitelkaa, osaan nimetä selviä rahastuskohteita: muistien ja sisäisten kovalevyjen hinnat Applen tarjoamina optioina. Jos hinta on jopa tuplasti sen mitä tavallisessa tietokonekaupassa, tietty rahastuksen maku saattaa nousta kielelle. Ainakin mulla nousee.
-
En usko. Applen koneissa käytetään vain kahta muistityyppiä. Varastossa tarvitsisi pitää siis vain neljää (4) erilaista optiopalikkaa (1 ja 2 GB). Ja kun ajatellaan muistien viemää vähäistä varastotilaa niin niitähän juurikin kannattaisi asennella tehtaalla joka toosaan. Ehkä niitä sitten kovilla nykyhinnoillakin laitellaan niin moneen Maciin että hintojen tarkistelua alaspäin ei pidetä tuottavana.frissy kirjoitti:Syy minkä takia muistit maksa ihan hemmetisti applella on yksinkertainen. Suuri hinta ei houkuttele ihmisiä ostamaan sitä muistia, näin säästytään sen asentamiselta ja hulluilta varastoilta, jos taas joku haluaa pakosti sen muistin heiltä niin sitten hintaakin on.
Ei tuossa niinkään rahastamisen makua ole, vaan enemmänkin logistiikkaa.
-
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Tällä hetkellä taas hintaseurannan halvin palikka on 38e, mutta Apple Store laskuttaa tuosta päivityksestä edelleen sen 180e.
Eli yksi syy tälle on Applen haluttomuus seurata markkinahinnan kehitystä jollekin niin volatiilille kuin muistipiirit. Tavallaan tämä on ihan ymmärrettävääkin.
-
Viesti Kirjoittaja Forsteiner »
Mitään järkeä? Jos säästää 80€ (postikulut ehkä 5€, eli n. 75€), niin kyllä minä ainakin siihen hintaan jo uhraan 15 minuuttia muistien asennukseen. Säästöllä saa jo esim. Logitechin parhaimman hiiren.Sälli kirjoitti:Yksi syy muistin kalleuteen on myös se, että Apple tarkastaa noita hintoja varsin harvoin. Kun itse olin ostamassa viimeksi konetta (taisi olla viime vuoden elokuussa), maksoi 2x512MB -> 2x1GB Apple Storessa 180e (ja edu-puolella karvan verran vähemmän). Silloin mbnetin hintaseurannassa halvimmat kammat olivat n. 100e, joten laskin ettei ole mitään järkeä olla ostamatta muisteja Applelta. Hiukanhan siinä olisi jäänyt plussalle, kun olisi myynyt ne vanhat, mutta ei ollut mielestäni todellakaan vaivan arvoista.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Olen silloin tällöin maksanut Applelle se pyydetyn hinnan kahdesta syystä: alennuskuponki on tuonut sen muistin hinnan alas tai hintaero on ollut suht pieni, joten olen laskenut, että pääsen vähemmällä kun ostan koneen suoraan oikein varustettuna.
Uskon, että tärkein syy muistipäivitysten hinnoitteluun on se, että valmistusvaiheessa logistiikka hoituu sitä edullisemmin mitä vähemmän eroja valmistettavissa malleissa on.
-
Periaatteessa varmaan yhä totta tuo edullisuusaspekti, mutta muutenhan tää ei voi mennä tähän suuntaan. Nykytekniikka nimenomaan tekee täyden räätälöinnin verraten edulliseksi etenkin kun jokainen kone kuitenkin tavallaan valmistetaan tilauksen mukaan. Kun räätälöinti tuli Maceihin saataville vuonna 2000, sen toteuttaminen ja logistiikka oli varmasti paljon kalliimpaa kuin nyt.MacFinn kirjoitti: Uskon, että tärkein syy muistipäivitysten hinnoitteluun on se, että valmistusvaiheessa logistiikka hoituu sitä edullisemmin mitä vähemmän eroja valmistettavissa malleissa on.
Autojen puolella tilanne alkaa olla joillakin yleisilläkin merkeillä se, että oikeastaan kaikki myytävät yksilöt räätälöidään jonkin listan mukaan (asiakkaan tai jälleenmyyjän tekemän). Eipä tuo näytä enää nykymaailmassa kustannuksia pahasti lisäävän.
-
Sälli kirjoitti:Yksi syy muistin kalleuteen on myös se, että Apple tarkastaa noita hintoja varsin harvoin. Kun itse olin ostamassa viimeksi konetta (taisi olla viime vuoden elokuussa), maksoi 2x512MB -> 2x1GB Apple Storessa 180e (ja edu-puolella karvan verran vähemmän). Silloin mbnetin hintaseurannassa halvimmat kammat olivat n. 100e, joten laskin ettei ole mitään järkeä olla ostamatta muisteja Applelta. Hiukanhan siinä olisi jäänyt plussalle, kun olisi myynyt ne vanhat, mutta ei ollut mielestäni todellakaan vaivan arvoista.
Hinta oli per kappale, eli 2 x n. 100e = n. 200eForsteiner kirjoitti:Mitään järkeä? Jos säästää 80€ (postikulut ehkä 5€, eli n. 75€), niin kyllä minä ainakin siihen hintaan jo uhraan 15 minuuttia muistien asennukseen. Säästöllä saa jo esim. Logitechin parhaimman hiiren.

Lisäksi kyseiset muistit olivat tuohon aikaan kiven alla, eli toimitusaika mitattiin viikoissa kaikkien verkkokauppojen kohdalla.
-
Viesti Kirjoittaja omenatarhuri »
Onhan sitä nyt lähempänäkin Apple Storeja kuin tuhansien kilometrien päässä?Repe Ruutikallo kirjoitti:Jos kuvitellaan että tuo olisi ollut totta, niin miten Suomessa voisi mennä hermot siihen että jossain tuhansien kilometrien päässä valtameren toisella puolella rahastetaan sikäläisiä...?antidisko kirjoitti:http://www.bbspot.com/News/2007/07/appl ... e-fee.html
Muisteilla rahastuksesta sen verran, että eipä nuo Dellin koneidenkaan muistinlisäykset mitään MikroMaja.fi hintoja ole. Se on eri asia ottaa asennus ja yhteensopivuusvastuu firman kontolle kuin myydä bulkkia. Ja kuten jo todettu, Applen elämäntarkoitus on tahkota rahaa omistajilla ja vaikuttaa siinä onnistuvan joten tähän astiset hinnoitteluratkaisut ovat täysin oikeita.
-
Oiskohan Lontoossa lähin, sinnekin jonnin verran matkaa...omenatarhuri kirjoitti:Onhan sitä nyt lähempänäkin Apple Storeja kuin tuhansien kilometrien päässä?Repe Ruutikallo kirjoitti:Jos kuvitellaan että tuo olisi ollut totta, niin miten Suomessa voisi mennä hermot siihen että jossain tuhansien kilometrien päässä valtameren toisella puolella rahastetaan sikäläisiä...?antidisko kirjoitti:http://www.bbspot.com/News/2007/07/appl ... e-fee.html
-
...joissa on valuuttana US dollari?omenatarhuri kirjoitti:Onhan sitä nyt lähempänäkin Apple Storeja kuin tuhansien kilometrien päässä?Repe Ruutikallo kirjoitti:Jos kuvitellaan että tuo olisi ollut totta, niin miten Suomessa voisi mennä hermot siihen että jossain tuhansien kilometrien päässä valtameren toisella puolella rahastetaan sikäläisiä...?antidisko kirjoitti:http://www.bbspot.com/News/2007/07/appl ... e-fee.html
-
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Tuota enpä nyt menisi sanomaan että Applen ainoana tehtävänä on rahan tuotto.shovi kirjoitti:Apple on yritys, jonka ainoana tehtävänä on tuottaa rahaa. Varsinaista "rahastusta" en ole ainakaan itse huomannut, kerrohan joku fiksu esimerkki?antidisko kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa mennä hermot Applen jatkuvaan rahastukseen...
Kyllä sieltä on tullut kuluneina vuosina laadukasta ja innovatiivistä elektroniikkaa ja ohjelmistoja.
-
Apple nyt ei ole suomalainen yritys, mutta eiköhän Jenkkienkin lainsäädäntö näiltä osin ole samantapaista:darthmother kirjoitti: Tuota enpä nyt menisi sanomaan että Applen ainoana tehtävänä on rahan tuotto.
Kyllä sieltä on tullut kuluneina vuosina laadukasta ja innovatiivistä elektroniikkaa ja ohjelmistoja.
(Tokihan tästä keskusteleminen menee vähän hiusten halkomiseksi, kun asiaa voidaan tarkastella monelta eri kannalta. Tämä nyt kuitenkin on se mitä laki sanoo asiasta, ja mitä uskoisin shovinkin tarkoittaneen.)Osakeyhtiölaki kirjoitti: I OSA - YLEISET PERIAATTEET, PERUSTAMINEN JA OSAKKEET
1 LUKU - Osakeyhtiön toiminnan keskeiset periaatteet ja lain soveltaminen
5 § - Toiminnan tarkoitus
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
-
Viesti Kirjoittaja lahtarovic »
Kuten tuo sälli tuossa kirjoittikin, niin kyllä Applen, Microsoftin, Nokian, Benefonin (tää oli vitsidarthmother kirjoitti:Tuota enpä nyt menisi sanomaan että Applen ainoana tehtävänä on rahan tuotto.shovi kirjoitti:Apple on yritys, jonka ainoana tehtävänä on tuottaa rahaa. Varsinaista "rahastusta" en ole ainakaan itse huomannut, kerrohan joku fiksu esimerkki?antidisko kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa mennä hermot Applen jatkuvaan rahastukseen...

-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Mutta Repe tuossa aikaisemmin nosti ymmärtääkseni sellaisen pointin esille, että jos Apple laskisi noiden optioiden hintoja, se luultavasti tekisi enemmän rahaa, sillä ihmiset tilaisivat noita optioita mukaan enemmän..lahtarovic kirjoitti:Kuten tuo sälli tuossa kirjoittikin, niin kyllä Applen, Microsoftin, Nokian, Benefonin (tää oli vitsidarthmother kirjoitti:Tuota enpä nyt menisi sanomaan että Applen ainoana tehtävänä on rahan tuotto.shovi kirjoitti:Apple on yritys, jonka ainoana tehtävänä on tuottaa rahaa. Varsinaista "rahastusta" en ole ainakaan itse huomannut, kerrohan joku fiksu esimerkki?antidisko kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa mennä hermot Applen jatkuvaan rahastukseen...
Kyllä sieltä on tullut kuluneina vuosina laadukasta ja innovatiivistä elektroniikkaa ja ohjelmistoja.) ja joka ikisen muun yksityisen yrityksen AINOA tarkoitus on tehdä niin paljon rahaa kuin mahdollista, sosiaalitoimistot on sitten erikseen. Eikä tarvitse olla itämaan tietäjä, että voi kuvitella el Jobsolla olevan kaapissa laskelma siitä, että noiden Macien optioiden hinnat ovat "oikeat" Applen kannalta. Onneksemme Apple tekee kuitenkin sitä rahaa eri tavaralla ja softalla kuin Microsonta.
Tietämättä siis sitä, mikä noiden optioiden nykyinen menekki on
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja lahtarovic »
No, mie uskon kummiskin enemmän el Jobson taskulaskinta kuin Repen, ei millään pahalla Repe 8) (kirjoittaja ei omista Applen osakkeita)MasBe kirjoitti:Mutta Repe tuossa aikaisemmin nosti ymmärtääkseni sellaisen pointin esille, että jos Apple laskisi noiden optioiden hintoja, se luultavasti tekisi enemmän rahaa, sillä ihmiset tilaisivat noita optioita mukaan enemmän..lahtarovic kirjoitti:Kuten tuo sälli tuossa kirjoittikin, niin kyllä Applen, Microsoftin, Nokian, Benefonin (tää oli vitsidarthmother kirjoitti:Tuota enpä nyt menisi sanomaan että Applen ainoana tehtävänä on rahan tuotto.shovi kirjoitti: Apple on yritys, jonka ainoana tehtävänä on tuottaa rahaa. Varsinaista "rahastusta" en ole ainakaan itse huomannut, kerrohan joku fiksu esimerkki?
Kyllä sieltä on tullut kuluneina vuosina laadukasta ja innovatiivistä elektroniikkaa ja ohjelmistoja.) ja joka ikisen muun yksityisen yrityksen AINOA tarkoitus on tehdä niin paljon rahaa kuin mahdollista, sosiaalitoimistot on sitten erikseen. Eikä tarvitse olla itämaan tietäjä, että voi kuvitella el Jobsolla olevan kaapissa laskelma siitä, että noiden Macien optioiden hinnat ovat "oikeat" Applen kannalta. Onneksemme Apple tekee kuitenkin sitä rahaa eri tavaralla ja softalla kuin Microsonta.
Tietämättä siis sitä, mikä noiden optioiden nykyinen menekki on
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka