Kysymyksiä macciin siirtymisestä
-
Kysymyksiä macciin siirtymisestä
Viesti Kirjoittaja Maukka »
Nyt tulisi kannettavan vaihto ajankohtaiseksi ja olen kovasti miettinyt pc raudan vaihtamista MacBookkiin.
Tilanne on se, että kaikki windows ohjelmat mitä kaapista löytyy eivät todennäköisesti ole vista-yhteensopivia (nämä siis muksujen pelejä) ja vanha windows-kone saisi jäädä sitten mukuloille. Itse en kotikoneella tee muuta kuin siirtelen, säilön ja muokkaan digikuvia ja musiikkia, käytän nettiä ja sähköpostia sekä satunnaisesti teksinkäsittelyä ja taulukkolaskentaa.
Sen verran sain selville että NeoOfficella tuommoinen MacBook hoitaisi homman passelisti.
Mutta, mitenkäs valokuvien ja musiikkitiedostojen siirto? Olen siinä uskossa että homma pelaa kun siirrän ne pcltä maxtorin ulkoiselle kovolle ja siitä MacBookkiin?
Entäs wlan käyttöönotto? Ilmeisesti pelaa suoraan zyxelin prestige 660hw wlan purkin kanssa?
Mielenkiinto maccia kohtaan on suuri, ja vista ei suuremmin omistushaluja itsessäni herättänyt. Mutta kun noita mäccejä ei tuttavapiirissä ole, enkä ole sellaista koskaan käyttänyt niin vaihto hieman hirvittää.
Ilmeisesti macin käyttöjärjestelmästä on tulossa uusi versio, kannattaisiko sitkutella vanhalla koneella niin pitkälle että uusi käyttis tulee markkinoille vai onko käyttöjärjestelmän päivittäminen mäcciin kuinka hankala ja hintava operaatio?
Ja lopuksi, kun täällä kuitenkin on väkeä jotka on pc:stä siirtyneet mäcciin niin oliko mitään sellaista mitä winkusta jäi kaipaamaan ja mikä tökki maccipuolella?
Johan tuli tekstiä, mutta josko noihin sais vastauksen täältä.
-
Viesti Kirjoittaja Aries »
NeoOffice pelaa OSX:ssä, kuten muistaakseni myös Open Office ja luonnollisesi MS Office. Sinänsä makuasia mitä käyttää, jos käyttö on puhtaasti satunnaista.
Valokuvien ja musiikkien siirto käy juurikin noin kuten ajattelit: tiedostot ulkoiselle levylle ja drag & drop uuteen koneeseen. iTunes osaa järjestellä musiikit automaattisesti esittäjien mukaan näkyville ja oikeisiin kansioihin. Valokuvapuolella iPhoto muistaakseni osaa ryhmitelllä kuvat metatietojen mukaan, mutta tästä en mene itse takuuseen.
WLAN pelaa suoraan - ellei sitten jumalan oikusta jokin bitti ole nyrjähtänyt. Mutta käytännössä aina homma pelaa suoraan ilman säätöjä.
Itse vaihdoin ~2v sitten mäkkiin enkä ole päivääkään katunut. Silloin mielessä oli juuri samanlaisia ajatuksia yhteensopivuudesta, ohjelmien toimivuudesta, koneen hyvyydestä, jne. mutta ne osoittautuivat turhiksi. Jätin kuitenkin vanhan PC:ni kakkoskoneeksi josko sitä joskus tarvisi - kuukauden päästä huomasin käyttäneeni sitä vain kerran ja sekin parin unohtuneen tiedoston hakemiseen

Kannattaa muistaa, että vaikka Mac pesee Windowsin monessa asiassa niin tämäkin on vain ihmisen tekemä ja ongelmia saattaa esiintyä. Niitä vain on erittäin paljon vähemmän kuin Windows-puolella... Windowsin hyvyydeksi voidaan kuitenkin laskea Explorer, mutta ei Finderkään kotikäytössä täysin kökkö ole. Suosittelen vilpittömästi piipahtamista esim. Humac:ssa. Hiplaile siellä koneita ja kysele tyhmiä myyjältä - niin minäkin tein ja nyt kirjoittelen viestiä 20" iMacilla

-
Tuota juuri tarkoitin että wlanin pitäisi toimia. Jotenkin siihen on tottunut että aina saa ruuvvata ja säätää näiden koneiden kanssa. Viimeinen tikki oli kun sisko vaihtoi vista koneen ja voi video että oli tuskallista saada se pelaamaan esim. wlanin ja koneeseen INTEGROIDUN web kameran kanssa.
Sen kanssa kun olin pari iltaa paininut niin mieleen syöpy ajatus ettei tällaista kyllä omalle koneelle tule ikinä.
Toisaalta, olihan se melkoinen shokki joskus aaikanaan siirtyä dossista ja 3.11 windowsista ysivitoseen, joten eiköhän mäcciin siirtyminenkin luonnistu.
Sitä kun ei vaan nykyään jaksa rassata noita koneita niinkuin ennen, nykyään jos joku palikka toimii niin ei tulis mieleenkään ruveta sitä enää säätämään
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Re: Kysymyksiä macciin siirtymisestä
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Onhan asiat hyvä ensin selvittää:Maukka kirjoitti:Tervehdys
Nyt tulisi kannettavan vaihto ajankohtaiseksi ja olen kovasti miettinyt pc raudan vaihtamista MacBookkiin..clip..Johan tuli tekstiä, mutta josko noihin sais vastauksen täältä.
suhtautumisesta:
http://hopeinenomena.net/about61404.html
uuden käyttäjän kysymyksiä:
http://hopeinenomena.net/about90185.html
aloittelevan macistin kysymyksiä:
http://hopeinenomena.net/about92779.html
macbookin ostamisesta:
http://hopeinenomena.net/about92141.html
Hieman foorumia kaivelemalla tai hakua käyttämällä löydät vielä varmasti lisää tietoa.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Leopardi julkaistaan lokakuussa ja on ulkopuolisen mahdoton sanoa, kannattaako odottaa vai ei. Minä en odottaisi.
-
Nyt pitää vielä päättää kumpi, pro vai tavallinen malli macBookista. 15" näyttö houkuttaisi, mutta hinnanero on aika kova. Tosin tulisihan siinä muutakin kuin isoo näyttö. Toisaalta taas tuo pienempi voisi olla näppärä.
-
Eli on olemassa yksi windows softa jota tarvitsisin silloin tällöin kotikoneellakin (tosin senkin voisi jättää työkoneelle jos on ihan pakko). Kyseessä on metsästysseuran vuokrasopimusten ym. hallinnointiin tehty ohjelma.
Saakos tuollaisen pyöräytettyä mäkillä käyntiin jonkun apuohjelman avulla vai onko koko ajatus ohjelman siirtämisestä kotikoneeseen unohdettava?
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Ei tarvitse unohtaa.Maukka kirjoitti:Saakos tuollaisen pyöräytettyä mäkillä käyntiin jonkun apuohjelman avulla vai onko koko ajatus ohjelman siirtämisestä kotikoneeseen unohdettava?
Kts. http://www.apple.com/fi/getamac/windows.html
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja nolifer »

Ainut mitä jäin kaipaamaan Windowsista, on kunnollinen softa millä pyörittää DivX/XViD-videoita teksteillä. VLC hoitaa homman välttävästi... (epävakaa ja bugaa välillä tekstien kanssa) Mutta se on todellakin ainut mitä olen jäänyt kaipaamaan PC/Windows -puolelta.

-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Tämmöinen voi ihan hyvin toimia Crossoverilla ilman Windowsia.Maukka kirjoitti:Kysytäämpäs vielä tällainen typerä kysymys:
Eli on olemassa yksi windows softa jota tarvitsisin silloin tällöin kotikoneellakin (tosin senkin voisi jättää työkoneelle jos on ihan pakko). Kyseessä on metsästysseuran vuokrasopimusten ym. hallinnointiin tehty ohjelma.
Saakos tuollaisen pyöräytettyä mäkillä käyntiin jonkun apuohjelman avulla vai onko koko ajatus ohjelman siirtämisestä kotikoneeseen unohdettava?
Ennen kuin kysytään mikä se on ja miksei tässä ole linkkiä, vastaan että kannattaa opetella googletustekniikka:
ohjelman nimi mac
(siis tässä: crossover mac)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Changty »
Riippuu mihin käyttöön kone tulee. Jos kannat paljon mukana, arvostat MacBookin muutamaa tuumaa pienempää näyttöä. Akun kestosta en osaa sanoa verrattuna tähän uuteen macbook pro:hon, mutta ainakin vanhemmissa malleissa macbook vei 100-0.
Itse ainakin vaihdoin juuri tämän takia mbp -> mb
-
-
Viesti Kirjoittaja roskaposti »
Itse en ole vielä ostanut Macciä, mutta aion hankkia tämän vuoden puolella. Olen harkinnut asiaa todella huolellisesti ja etsinyt kaikenlaisia ohjelmia valmiiksi. Työpaikallani ylläpidän Maccejä, joten jonkin verran on kokemusta.Maukka kirjoitti: Ja lopuksi, kun täällä kuitenkin on väkeä jotka on pc:stä siirtyneet mäcciin niin oliko mitään sellaista mitä winkusta jäi kaipaamaan ja mikä tökki maccipuolella?
Olen tullut siihen tulokseen, että tuskin jään kaipaamaan juuri mitään Windowsista - paitsi ehkä pelejä. Niitä varten on tietysti BootCamp, Parallels Desktop ja VMware Fusion. Myös ilmainen VirtualBox on saatavilla. Se ei ole pelikäyttöön.
Onhan niitä sellaisiakin ohjelmia, joista ei ole Mac-versiota (yllättävän monesta kuitenkin on). Kyseessä on lähinnä erityiskäyttöön tarkoitetut ohjelmat. Varsin usein puuttuu ajurituki ja tarvittava (tai ainakin hyödyllinen) ohjelma jollekin erityislaitteelle (kuten digiboksille, mp3-soittimelle).
Ehkä harmittavin puute minulle on juuri se, että joitakin video- ja äänicodecceja/-ohjelmia puuttuu. Jos latailee netistä Xvid-leffoja, niin ei välttämättä toimikaan Macillä aivan kaikki siten kuin pitäisi/haluaisi. Sellaisia tapauksia varten on kuitenkin aikaisemmin mainitut VMware ja Parallels
-
-
Viesti Kirjoittaja roskaposti »
Juu, hyvin harvinaisia ne ongelmat onkin (varsinkin nykyään) Harmittavia kylläkin, jos on pistänyt lataukseen jonkun 1.4 gigan leffan ja sit se ei toimikaan.nolifer kirjoitti:Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa xvid-videoiden, tai muidenkaan muotojen kanssa. Ainut ongelma on välillä tekstitysten kanssa...
-
-
Viesti Kirjoittaja K-Mikko »
Ratkaisin saman ongelman asentamalla VMware Fusionin (silloinen ilmainen beta-versio) koneelle ja siihen uusimman Ubuntun, jolla pyöritin Sopcastin Linux-versiota. Ei edes kovin työläs viritelmä ja yllätyksekseni Ubuntu tuntui toimivan virtualisoinnin kautta jopa jossain määrin nopeammin kuin OS X.. näppituntumalta arvioiden. Hidas nettiyhteys teilasi virityksen lopulta.Sly kirjoitti:AINOA mitä olen jäänyt windows-puolelta kaipaamaan on SopCast niminen ohjelma, jolla voi katsella mm.formuloita ja lätkää netin välityksellä täysin ilmaiseksi. Mutta tähänkin on huhujen mukaan tulossa mac-versio ja eiköhän se sieltä kohta tulekkin...
-
Viesti Kirjoittaja nolifer »
TheKraken kirjoitti:Itsellä ollut kertaakaan ainuttakaan ongelmaa. Jos tekstien kanssa jotain, niin Mplayer on osannut ne mitä VLC ei.
http://mplayerosx.sourceforge.net/
Tämä yli kaksi vuotta vanha versio vai?

-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Nimenomaan tuo. Sitä olen käyttänyt siitä päivästä asti pääsoittimena kun tuo uusin versio tulinolifer kirjoitti:TheKraken kirjoitti:Itsellä ollut kertaakaan ainuttakaan ongelmaa. Jos tekstien kanssa jotain, niin Mplayer on osannut ne mitä VLC ei.
http://mplayerosx.sourceforge.net/
Tämä yli kaksi vuotta vanha versio vai?

Se on minulla iBookissa säädetty dockiin niin, että voin vain raahata viteon kuvakkeelle, niin se starttaa isona kakkosnäytön (eli 40" Sonyn puolella)

Hyvin on pelittänyt

-
Viesti Kirjoittaja lokki1977 »
Pistähän mplayer, siinä tulloo mukana myös komentoriviltä ajettava versio. Itellänj ei ou pukaan pukia laesinkaannolifer kirjoitti:Ainut mitä jäin kaipaamaan Windowsista, on kunnollinen softa millä pyörittää DivX/XViD-videoita teksteillä. VLC hoitaa homman välttävästi... (epävakaa ja bugaa välillä tekstien kanssa) Mutta se on todellakin ainut mitä olen jäänyt kaipaamaan PC/Windows -puolelta.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.mplayerhq.hu/design7/news.html
Pentium 4 2,6GHz, 1GB RAM, 325GB HD, OpenBSD 4.4
Pentium 2 450MHz, 128MB RAM, 3GB HD, OpenBSD 4.2
-
Viesti Kirjoittaja kaju »
Samaa mietin minäkin plus että riittääkö toi 13" näyttö oikeesti.Ilmeisesti macin käyttöjärjestelmästä on tulossa uusi versio, kannattaisiko sitkutella vanhalla koneella niin pitkälle että uusi käyttis tulee markkinoille
Eikä kyllä noi näyttöihin liittyvät viat mitä täältä olen lukenut, kuulosta hyviltä
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Hinta näyttää kanssa olevan melkein kun apteekin hyllystä, ei paljon oo kilpailuu ku on vain yksi ja ainoa valmistaja. Hyvä ja huono asia, siis että on vain yksi tekijä.
Ja vielä että valkoisen ja mustan koneen hintaero on ihan hirveä, valkonen ilmeisesti suttaanttuu helposti, eli sikäli kiinostais musta. Tai paremminki Pro joka on hopea, mutta hinta onki sitten ihan eri planeetalla.
Koita tässä sitten tehä oikeita päätöksiä
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Sitten et voi ostaa paljon mitään, sillä useimmilla muilla merkeillä on kuitenkin enemmän vikoja ja lisäksi monen korjaamotoiminta ihan hanurista.kaju kirjoitti: Eikä kyllä noi näyttöihin liittyvät viat mitä täältä olen lukenut, kuulosta hyviltä![]()
Vioista ollaan täällä raportoimassa heti, mutta harvempi moitteettoman koneen omistaja tulee sitä foorumille vasiten kehumaan. Siksi kokonaiskuva vääristyy pahasti. Ja MacBookeja on myyty Suomessakin sentään yli 10 000 kappaletta, ainakin yhtä paljon kuin koko Hompussa on jäseniä...
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Kiinnostaakohan tällainen Combo-MacBook + iPod Shuffle alle tonnilla:kaju kirjoitti:Samaa mietin minäkin plus että riittääkö toi 13" näyttö oikeesti.Ilmeisesti macin käyttöjärjestelmästä on tulossa uusi versio, kannattaisiko sitkutella vanhalla koneella niin pitkälle että uusi käyttis tulee markkinoille
Eikä kyllä noi näyttöihin liittyvät viat mitä täältä olen lukenut, kuulosta hyviltä![]()
Hinta näyttää kanssa olevan melkein kun apteekin hyllystä, ei paljon oo kilpailuu ku on vain yksi ja ainoa valmistaja. Hyvä ja huono asia, siis että on vain yksi tekijä.
Ja vielä että valkoisen ja mustan koneen hintaero on ihan hirveä, valkonen ilmeisesti suttaanttuu helposti, eli sikäli kiinostais musta. Tai paremminki Pro joka on hopea, mutta hinta onki sitten ihan eri planeetalla.
Koita tässä sitten tehä oikeita päätöksiä
http://www.verkkokauppa.com > Tietokoneet > Kannettavat > Apple
22103 Apple MacBook 13" 2,0 GHz + iPod Shuffle hopea Student Box.
arv. 2-4 vkoa 999.90 €
Sitten on vielä iMac Humacissa - onkohan tässä hinta kohdallaan - Repe..?
iMac 17" 2.0 GHz Intel Core 2 Duo *** Alv 22%.: 999,-
http://finwebstore.officeline.no/cgi-bi ... 3.9.11.6.3
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Tohon nyt ei Repee tarvita - ei ole hinta kohdallaan. Satanen, kaksikin alemmaksi pitää saada. Tai muutoin pitäköön sen ikkunassaan. Vertaa vaikka hintaa uuteen 20" iMacciin. Liian lähellä isompinäytölliseen. Tosin nehän pitävät sen koneen omanaan jos ei rahaa löydy. Eihän ole tappiollakaan järkeä myydä, ei silti. Mieluummin pitävät itsellään ikkunassa. Mikä on taas tietty pöljää myynnin kannalta. Uusimpia kun aina haetaan, ja kaikki tietää kussa koneistus kulkee. Vaikeaa on olla jälleenmyyjä, ja saada leipää, nykypäivänä. Ilman volyymia.arisel kirjoitti:Sitten on vielä iMac Humacissa - onkohan tässä hinta kohdallaan - Repe..?
iMac 17" 2.0 GHz Intel Core 2 Duo *** Alv 22%.: 999,-
http://finwebstore.officeline.no/cgi-bi ... 3.9.11.6.3
Edit. jos kuitenkin tilansäästö on tavoitteenasi, niin sitten iske kimppuun heti. Noita pieniä ei kohta enää saa ollenkaan.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka