freemem kirjoitti:Kannatan hintaneuvosta siinä ominaisuudessa että se neuvoo pyydettäessä, oli se sitten julkisesti tuolla hintavinkit osiossa, tai sitten privakyselyissä joita ilmeisesti riittää.
En kannata edelleenkään kommentointeja myyntiketjuihin muiden kuin niiden ostajien puolesta jotka ovat valmiita / esittävät oikean tarjouksen myynnissä olevasta tuotteesta. Tämä mihin nyt on menty (jo ennen hintaneuvosta) tuntuu isoveljen kaltaiselta holhoukselta, tällaista en kannata oli puhe sitten forumista tai muusta elämisestä.
Erittäin viisasta puhetta! Noinhan sen pitäisi mennä.
Vaikka hintaneuvoksen titteli poistettaisiin, niin holhous jatkuisi. Meidän muiden toimesta.
Mikäli vielä muistatte, niin ennen Repen tittelöintiä, myyntipalstalla hintavinkkejään jakeli pitkälti kymmenkunta kirjoittajaa. Ihan omasta halustaan.
Eli ainut tilanteen korjaus olisi kieltää myynti-ilmoitusten kommentointi, mutta jos semmosessa mediassa tahtoo myydä, niin Macmaailmaan vaan ilmoitus.
freemem kirjoitti:
Kannatan hintaneuvosta siinä ominaisuudessa että se neuvoo pyydettäessä, oli se sitten julkisesti tuolla hintavinkit osiossa, tai sitten privakyselyissä joita ilmeisesti riittää.
TheKraken kirjoitti:Vaikka hintaneuvoksen titteli poistettaisiin, niin holhous jatkuisi. Meidän muiden toimesta.
Mikäli vielä muistatte, niin ennen Repen tittelöintiä, myyntipalstalla hintavinkkejään jakeli pitkälti kymmenkunta kirjoittajaa. Ihan omasta halustaan.
Eli ainut tilanteen korjaus olisi kieltää myynti-ilmoitusten kommentointi, mutta jos semmosessa mediassa tahtoo myydä, niin Macmaailmaan vaan ilmoitus.
Eiköhän sitäkin voisi tarpeen tullen rajoittaa samankaltaisilla uhkauksilla mitä tähän aiheeseen on käytetty.
TheKraken kirjoitti:Vaikka hintaneuvoksen titteli poistettaisiin, niin holhous jatkuisi. Meidän muiden toimesta.
Eiköhän sitäkin voisi tarpeen tullen rajoittaa samankaltaisilla uhkauksilla mitä tähän aiheeseen on käytetty.
Muistakaa nyt se, että moderaattorit on hintaneuvonnan kannalla. Eli se niistä uhkauksista.
Tuotanoin, mä lopetan nyt asian vetvomisen. Mä olen edelleen tosi ymmälläni – tämä on kuin politiikasta keskustelisi, kummallakin "osapuolella" on hyvä tarkoitus, ja se kumman hyvä on moraalisempi on varsinainen keskustelun kohde.
Kun tässä purkaa itsekseen sen v**tutuksen, että joku ei ymmärrä sitä mitä koitan saada ymmärretyksi, tulee varsin selkeästi tajuttua että tämä on todellakin varsin hyvä esimerkki kinastelusta joka syntyy tunnereaktiosta, ja sitä on mahdoton purkaa kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla.
Nämä minusta pirun mielenkiintoisia asioita noin niinkuin "käyttäytymistieteiden" näkökulmasta, vai mikä se oikea termi mahtaakaan olla. Jos oikein lavean näkökulman ottaa. niin tässä voi nähdä jopa piirteitä jostain lukemastani ihmisen neljästä erilaisesta "(ammatti)kohtalosta", jonka mukaan ihminen on joko maanviljelijä, kauppias, sotilas, tai orja. En muista oliko tuo joku kiinalainen vai antiikinaikainen filosofinen jaottelu tai jotain. Jostain vaan olen lukenut ja asia jäi mieleeni.
freemem kirjoitti:Kun hintaneuvos nimitys täällä annettiin lopetin asian kommentoinnin, nyt kun tätä on seurannut niin pakko kertoa oma mielipiteeni. Anteeksi.
Useasti on sanottu että kusetus sitä ja huijarit saadaan pois. Aiemmissa ketjuissa olen useaan kertaan pyytänyt malleja niistä selkeistä huijareista mitä täällä on ollut, kertaakaan ei sellaista ole tullut vastaan eikä huijausketjuihin ole kukaan pystynyt viittaamaan. Jos sellainen harvinainen kusettaja tänne eksyisi, se ja kyseinen ketju tulisi poistaa moderaattorien johdosta, eikä jättää hintaneuvoksen (enkä nyt viittaa henkilökohtaisesti Repeen, vaan tuohon mitä hintaneuvos edustaa) toruttavaksi jolloin huijausketjus siis jäisi paikalleen.
Kannatan hintaneuvosta siinä ominaisuudessa että se neuvoo pyydettäessä, oli se sitten julkisesti tuolla hintavinkit osiossa, tai sitten privakyselyissä joita ilmeisesti riittää.
En kannata edelleenkään kommentointeja myyntiketjuihin muiden kuin niiden ostajien puolesta jotka ovat valmiita / esittävät oikean tarjouksen myynnissä olevasta tuotteesta. Tämä mihin nyt on menty (jo ennen hintaneuvosta) tuntuu isoveljen kaltaiselta holhoukselta, tällaista en kannata oli puhe sitten forumista tai muusta elämisestä.
Jos joku maksaa 1500 euroa uutena maksaneesta käytetystä laitteesta 1200 euroa kun toisten mielestä oikea hinta olisi 1000 euroa niin voivoi, ehkä ostajan resurssit riittävät omasta mielestään kohtuulliseen "päivän" hinnan ylitkseen ja tarve laitteelle on niin kova että päättää sen ostaa niin siitä vaan. Nyt kun sinne tullaan väliin sähläämään niin saadaan myyjästä julkinen kusettaja ja ostajasta julkinen hölmö. Asia ei parane siitä että sanotaan isoon ääneen että kauppaa ei kukaan estä, tullaan vaan haukkumaan siihen väliin.
Mitäs kun se kaveri sitten menee autokauppaan ja ei ole "oppinut" tarkistamaan itse tuotteen hintaa, uskotteko että jokaisessa autokaupassa myyjät on hintaneuvoksen (jälleen ei viittausta henkilökohtaiseen persoonaan vaan nimikkeeseen) kaltaisia ei provision omaavia myyjiä jotka myyvät halvimmalla millä pystyvät? Elämä opettaa jos sen antaa niin tehdä.
Eduskunta ja lait viittaus ontuu vähän, eduskuntaan on valittu kansan äänestyksellä päättävät "elimet", täällä ja nyt HUOM: IHAN OIKEUTETUSTI SE JOKA MAKSAA SE PÄÄTTÄÄ. Eli en vastusta täällä olevaa marssijärjestystä oikaisen vain mielestäni väärän viittauksen.
Vertaukset luojaan ja valituksien noteeramiseen jätän huomioimatta.
Elämä opettaa ja hintaneuvoksen avulla siitä opista ei tarvitse maksaa _tietämättömyyttään_ liikaa. En minä ainakaan halua että kaveriltani menee rahaa hukkaan sen takia että kukaan ei ole viitsinyt kertoa hinnan olevan mahdollisesti liian korkea. Jos sitten neuvoista huolimatta on valmis maksamaan niin antaa mennä vaan.
freemem kirjoitti:Kun hintaneuvos nimitys täällä annettiin lopetin asian kommentoinnin, nyt kun tätä on seurannut niin pakko kertoa oma mielipiteeni. Anteeksi.
Useasti on sanottu että kusetus sitä ja huijarit saadaan pois. Aiemmissa ketjuissa olen useaan kertaan pyytänyt malleja niistä selkeistä huijareista mitä täällä on ollut, kertaakaan ei sellaista ole tullut vastaan eikä huijausketjuihin ole kukaan pystynyt viittaamaan. Jos sellainen harvinainen kusettaja tänne eksyisi, se ja kyseinen ketju tulisi poistaa moderaattorien johdosta, eikä jättää hintaneuvoksen (enkä nyt viittaa henkilökohtaisesti Repeen, vaan tuohon mitä hintaneuvos edustaa) toruttavaksi jolloin huijausketjus siis jäisi paikalleen.
Jos joku maksaa 1500 euroa uutena maksaneesta käytetystä laitteesta 1200 euroa kun toisten mielestä oikea hinta olisi 1000 euroa niin voivoi, ehkä ostajan resurssit riittävät omasta mielestään kohtuulliseen "päivän" hinnan ylitkseen ja tarve laitteelle on niin kova että päättää sen ostaa niin siitä vaan. Nyt kun sinne tullaan väliin sähläämään niin saadaan myyjästä julkinen kusettaja ja ostajasta julkinen hölmö. Asia ei parane siitä että sanotaan isoon ääneen että kauppaa ei kukaan estä, tullaan vaan haukkumaan siihen väliin.
Mitäs kun se kaveri sitten menee autokauppaan ja ei ole "oppinut" tarkistamaan itse tuotteen hintaa, uskotteko että jokaisessa autokaupassa myyjät on hintaneuvoksen (jälleen ei viittausta henkilökohtaiseen persoonaan vaan nimikkeeseen) kaltaisia ei provision omaavia myyjiä jotka myyvät halvimmalla millä pystyvät? Elämä opettaa jos sen antaa niin tehdä.
Eduskunta ja lait viittaus ontuu vähän, eduskuntaan on valittu kansan äänestyksellä päättävät "elimet", täällä ja nyt HUOM: IHAN OIKEUTETUSTI SE JOKA MAKSAA SE PÄÄTTÄÄ. Eli en vastusta täällä olevaa marssijärjestystä oikaisen vain mielestäni väärän viittauksen.
Vertaukset luojaan ja valituksien noteeramiseen jätän huomioimatta.
Elämä opettaa ja hintaneuvoksen avulla siitä opista ei tarvitse maksaa _tietämättömyyttään_ liikaa. En minä ainakaan halua että kaveriltani menee rahaa hukkaan sen takia että kukaan ei ole viitsinyt kertoa hinnan olevan mahdollisesti liian korkea. Jos sitten neuvoista huolimatta on valmis maksamaan niin antaa mennä vaan.
Kuten sanottu, jos ei _tiedä_ niin silloin voi _kysyä_. Elämänohje joka kannattaa pitää mielessä internetin ulkopuolellakin.
freemem kirjoitti:
Kuten sanottu, jos ei _tiedä_ niin silloin voi _kysyä_. Elämänohje joka kannattaa pitää mielessä internetin ulkopuolellakin.
Jos armottoman raittiuden, ympärivuorokautisen liikunnan ja puristisen vegaaniruokavalion ansiosta elät yhtä vanhaksi kuin minä nyt olen, huomaat ehkä että hirveä joukko ihmisiä ei yksinkertaisesti tiedä etteivät he tiedä. Se että silti luullaan että jotain tiedetään, on ilmeisesti geneettinen ominaisuus ja liittyy aiemmin mainitsemaani ihmisen vajavaisuuteen Maa-planeetan (ikävä kyllä ja kaikesta huolimatta) kehittyneimpänä eläinlajina, josta aiheesta ja sitä koskevasta valitusoikeuden puutteesta me siis ei puhuta.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
freemem kirjoitti:
Jos armottoman raittiuden, ympärivuorokautisen liikunnan ja puristisen vegaaniruokavalion ansiosta elät yhtä vanhaksi kuin minä nyt olen, huomaat ehkä että hirveä joukko ihmisiä ei yksinkertaisesti tiedä etteivät he tiedä. Se että silti luullaan että jotain tiedetään, on ilmeisesti geneettinen ominaisuus ja liittyy aiemmin mainitsemaani ihmisen vajavaisuuteen Maa-planeetan (ikävä kyllä ja kaikesta huolimatta) kehittyneimpänä eläinlajina, josta aiheesta ja sitä koskevasta valitusoikeuden puutteesta me siis ei puhuta.
Olipas monimutkaisesti sanottu, Sinun ikääsi en voi verrata kun en sitä tiedä. Ilmeisesti koitetaan vetää naperovalttia esiin niin sanotaan nyt että itse olen vuosimallia 1970, ja kun asian otit esille niin kerrotko omasi?
Vegaaniruokavaliota en voi toteuttaa sairauden johdosta, kovat toiveet on kuitenkin olemassa että se ei kovin paljoa lyhennä elinikääni.
freemem kirjoitti:...
En kannata edelleenkään kommentointeja myyntiketjuihin muiden kuin niiden ostajien puolesta jotka ovat valmiita / esittävät oikean tarjouksen myynnissä olevasta tuotteesta.
Tästä aikoinaan jo väännettiin, mutta muistutetaan nyt että sinä et voi tietää/määrätä minkä suuruinen tuo "oikea tarjous" on. Periaatteessa kaikki tarjoukset jolla tarjoaja on valmis oatamaan myynniissä olevan tuotteen on "oikea tarjous". Olipa se sitten vaikka 50% samanlaisesta tavarasta juuri tehdystä kaupasta. Tuo esityksesi on ihan puhdasta kilpailun rajoittamista ja vastaa sensuuria kuin mitä kritisoit hintaneuvoksen kohdalla.
En kannata edelleenkään kommentointeja myyntiketjuihin muiden kuin niiden ostajien puolesta jotka ovat valmiita / esittävät oikean tarjouksen myynnissä olevasta tuotteesta.
Tästä aikoinaan jo väännettiin, mutta muistutetaan nyt että sinä et voi tietää/määrätä minkä suuruinen tuo "oikea tarjous" on. Periaatteessa kaikki tarjoukset jolla tarjoaja on valmis oatamaan myynniissä olevan tuotteen on "oikea tarjous". Olipa se sitten vaikka 50% samanlaisesta tavarasta juuri tehdystä kaupasta. Tuo esityksesi on ihan puhdasta kilpailun rajoittamista ja vastaa sensuuria kuin mitä kritisoit hintaneuvoksen kohdalla.
Tuo "oikea tarjous" tarkoitti käsittääkseni sitä, mitä se semanttisesti ottaen lähinnä yleiskielessä tarkoittaa. Eli oikea tarjous on oikea, aito, vilpitön tarjous, jonka tarjoaja esittää aikomuksenaan ostaa tarjouksen kohteena oleva tuote, mikäli myyjä hyväksyy tarjouksen.
Tulkintani mukaan freemem ei tätä "oikean tarjouksen käsitettä" käyttämällä tarkoittanut ottaa mitään kantaa siihen, voidaanko vain tietyn tuotekohtaisesti määräytyvän hintatason ylittäviä tarjouksia pitää oikeina; eli että vain oikean suuruiset tarjoukset olisivat "oikeita" tarjouksia.
Edit. Eli toisin sanoen olette kumpainenkin samaa mieltä tästä asiasta, minkä huomaat helposti jos luet ajatuksella mitä freemem kirjoittaa. Oma alkuperäinen tulkintasi freememin tarkoituksesta on lähinnä väärinymmärrys.
Edit 2: Freemem korjannee, jos olen väärässä.
Viimeksi muokannut telegram, 26.8.2007 klo 13.43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
freemem kirjoitti:
Olipas monimutkaisesti sanottu, Sinun ikääsi en voi verrata kun en sitä tiedä. Ilmeisesti koitetaan vetää naperovalttia esiin niin sanotaan nyt että itse olen vuosimallia 1970, ja kun asian otit esille niin kerrotko omasi?
Ilmeisesti voisit hiukan jo löysätä pipoa, vai oletko noin parantumaton tosikko?
Tarkkaa syntymävuottani mulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa täällä julkisesti (vaikka eräät sen tietääkin), mutta sanotaan niin että mielelläni vaihtaisin osia kanssasi tuossa kohden.
Äläs nyt viitsi, viittaa ilmeisesti ketjuun http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=92321&start=25 ja missään ei ole esitetty mitään kiinteää % määrää kuten vihjaat. Perustelut on tuolla aiemmassa ketjussa, oikea hinta on tuotekohtainen, jokainen mielestäni ymmärtää että esimerkiksi 1 kuukauden vanhasta tuotteesta voi pyytää enemmän kuin 50% uuden hinnasta, ja että vuoden vanha ehjä mini on kalliimpi kuin 1 euro. Asiat saa väännettyä ääripäihin jos niin haluaa ja ei parempaa keinoa väittelyn jatkamiseksi keksi. Sen enempää en tähän tartu.
Äläs nyt viitsi, viittaa ilmeisesti ketjuun http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=92321&start=25 ja missään ei ole esitetty mitään kiinteää % määrää kuten vihjaat. Perustelut on tuolla aiemmassa ketjussa, oikea hinta on tuotekohtainen, jokainen mielestäni ymmärtää että esimerkiksi 1 kuukauden vanhasta tuotteesta voi pyytää enemmän kuin 50% uuden hinnasta, ja että vuoden vanha ehjä mini on kalliimpi kuin 1 euro. Asiat saa väännettyä ääripäihin jos niin haluaa ja ei parempaa keinoa väittelyn jatkamiseksi keksi. Sen enempää en tähän tartu.
Ja tartuit kuitenkin ja jatkat edelleen asian katsomista yksipuolisesti vain toiselta näkökannalta. Kyllä kuukauden vanhasta tuotteesta voi aivan hyvin tehdä "oikean tarjouksen" joka on 50% uuden hinnasta tai jopa alle. Minä esim. olen valmis maksamaan jopa puoli vuotta vanhasta MBP 17" 1000 euroa, vaihtoehtona minulla on uusi MBP 15" joka on toki kalliimpi mutta myös ominaisuuksiltaan (mm. näytönohjaimen yhteensopivuus tulevaisuudesssa) selvästi parempi kuin tuo puoli vuotta vanha 17". Tämä on "oikea hinta" jolla voin kaupan tehdä. Voin toki kertoa että mielstäni tuollaisella 17" "markkinahinta" pyörii siinä 1300-1400 paikkeilla riippuen kunnosta yms. mutta minulle se ei ole se "oikea hinta". Tämän pitäisi olla ihan "sinun teesiesi mukaista" eikös
Repe Ruutikallo kirjoitti:
Sen verran väliaikaistietoa, että hintaneuvokselle tulevien privakyselyjen keskiarvo tuntuisi olevan jo luokkaa puolitoista päivässä. Taakka ei kuitenkaan haittaa, sillä onhan liksakin täysin kykyjä vastaava. 8)
takas topiikkiin,minua ainakin "luulen että en ole ainoa"tuo hinta neuvoksen jatkuva kommentointi ottaa aivoon niin paljon että sitä ei voi sanoilla kuvailla ,ainakun luen jotain topiikkia ja tämä kyseinen henkilö on sitä jotenkin kommentoinut,lukeminen jää siihen.
kommentointi on ihan mukavaa,mutta kohtuus kaikessa.
ja edelleen ei se ole tyhmä joka pyytää,vaan se joka maksaa.!.!
Pitää olla se oma pieni kolo, jota raottaa.
— Jari Sillanpää, Iltalehti 29.8.2007
Minä luulen etten ole ainoa, joka on tyytyväinen tuon hintaneuvoksen olemassaoloon. Uutena ja täysin tyhmänä macin käyttäjänä koen tuon hintojen kommentoinnin yhdeltä luotettavalta taholta arvokkaana palveluna. Ja miksi siitä pitäisi edes myyjän närkästyä, jos hän on aikonut myydä jotain käypään hintaan? Ylihintaa tavoittelevalle myyjälle tilanne on tietysti kiusallinen, mutta voihan sitä yrittää kauppaa tehdä muutakin kautta...
amanita kirjoitti:Lyhyt kommentti Jonen kirjoituksen johdosta.
Asiallinen kritiikki aiheesta kuin aiheesta on aina tervetullutta, sitähän toivotaankin. Ikinä ei tulisi mieleenikään ottaa henkilökohtaisena kritiikkinä tämän neuvosasian perusteltua tuomitsemista, pikemminkin hyvä asiasisältö nostaa kirjoittajansa arvostusta mielessäni!
Threadin lueskelu näin asian sivusta kirvoitti mieleen sellaisen villin konseptitason idean että olisikohan ylipäätään mahdollista rakentaa wikihengessä toimivaa hintapörssiä jolla tuotaisiin ilmi markkinoiden senhetkinen raudan arvo vähän laajemmalla otannalla jolloin ostajan ei edes tarvitsisi pyytää neuvoja vaan yleisen hintatason voisi tsekata helpolla päivän kursseista..
amanita kirjoitti:Lyhyt kommentti Jonen kirjoituksen johdosta.
Asiallinen kritiikki aiheesta kuin aiheesta on aina tervetullutta, sitähän toivotaankin. Ikinä ei tulisi mieleenikään ottaa henkilökohtaisena kritiikkinä tämän neuvosasian perusteltua tuomitsemista, pikemminkin hyvä asiasisältö nostaa kirjoittajansa arvostusta mielessäni!
Threadin lueskelu näin asian sivusta kirvoitti mieleen sellaisen villin konseptitason idean että olisikohan ylipäätään mahdollista rakentaa wikihengessä toimivaa hintapörssiä jolla tuotaisiin ilmi markkinoiden senhetkinen raudan arvo vähän laajemmalla otannalla jolloin ostajan ei edes tarvitsisi pyytää neuvoja vaan yleisen hintatason voisi tsekata helpolla päivän kursseista..
No periaatteessa Mac2Sell tuon hoitaa ihan suht hyvin. Ei ole täydellinen, mutta en usko että se wikikään sen paremmin päivittyisi, ellei joku siitä palkkaa saisi
äijä kirjoitti:takas topiikkiin,minua ainakin "luulen että en ole ainoa"tuo hinta neuvoksen jatkuva kommentointi ottaa aivoon niin paljon että sitä ei voi sanoilla kuvailla
Tulee mieleen eräs henkilö Suomi24:stä. Repe tietää kyllä kuka. 24:sta kun on hieman lueskeltu. Erityisesti tulee mieleen "IT-asiantuntija", jonka viesti kuuluu suurin piirtein näin: "Vista on paras käyttis. Nyt on faktat lyöty pöytään." Tuossa on siis _koko_ viesti. Sen jälkeen tulee kasa anonyymejä viestejä, jotka ovat samaa mieltä faktoista, jotka edellisestä lainauksesta käyvät selkeästi ilmi.
"meidän nuorisoliigalainen Macpoika, taituri monessa Mac-meiningissä!" — amanita
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard