Repe Ruutikallo kirjoitti:En haittaa. Koneeni ei toimi roskapostipalvelimena ja kaista on mielestäni omaani.
Jaaha. No minkähänlainen liittymä herralla oikein mahtaa olla kun on oikein omaa kaistaa ja millä tavalla siitä sinun liittymästäsi sitten asioidaan internetiin? Epäilen kuitenkin sinun olevan meidän muiden tavallisten kuolevaisten kanssa samalla viivalla eli olet vuokrannut hitusen kaistaa käyttöösi jonkin palveluntarjoajan verkosta. Jos näin on niin toimintasi vaikuttaa suoraan muiden samassa putkessa majailevien kaistaan ja laajemmin internetin toimintaan.
Elisa nimenomaan korostaa ja kehuu mainoksissaan, kuinka ADSL-liittymä on hyvä siksi että se on omaa kaistaa, eikö? Ja kuten äskön sanoin, en löydä papereistani waretuksen kieltävää sopimusehtoa (pino voi olla siis vajaa ja luultavasti onkin) joten toivoisin että joku ystävällisesti näyttäisi sen mulle. En siis tarkoita että en uskoisi tämäntapaisen pykälän olemassaoloa jossakin muodossa.
Tämä kuvastaa vain sitä ettet tiedä mitä olet ostanut etkä ylipäätään ymmärrä minkälainen on internetin rakenne. Kenelläkään ei ole omaa kaistaa, on vain teoreettinen maksiminopeus. Käytännön teho riippuu sitten siitä minkälaisessa putkessa satut olemaan, huonossa lykyssä siinä on naapurina 50 warettajaa.
Elisan yleisissä käyttöehdoissa ihan suoraan todetaan sinun henkilökohtaisesti olevan vastuussa kaikesta toiminnastasi verkossa, myös siitä jos typeryyttäsi et osaa käyttäytyä oikein. Et myöskään saa häiritä muiden verkon toimijoiden elämää. Tämä on ns. yleispykälä kaikilla operaattoilla.
NOx kirjoitti:Ymmärrät myös että operaattori voi katkaista yhteytesi ilman ennakkoilmoitusta jos kolmas osapuoli tai viranomainen osoittaa sinun warettavan tai aiheuttavan muuten haittaa verkon toiminnalle. Tai sitten et ymmärrä, mutta näin se nyt vaan on.
Väännäs nyt rautalangasta ymmärtämättömille, millä tavoin tietynsuuruinen liikenne x (esim. ware-torrent-tiedostot) aiheuttaa mielestäsi haittaa verkon toiminnalle mutta samansuuruinen liikenne y (esim. kaikki mahdolliset Linux-distro-torrentit ja muu vapaasti levitettävä materiaali) ei?
En ole väittänyt että Linux-distro varaa vähemmän kaistaa kuin waretus. Sen olet ymmärtänyt väärin ihan itse. Mutta mitä enemmän liikennettä kussakin putkessa on, sitä tukkoisempi se on. Lienee tuttua digi-TV:n saamasta kritiikistä?
Ai se onkin teoreettinen. Minä ihan luulin että olen vuokrannut sopimuksen mukaisen kaistan! Mulla onkin vain teoreettista kaistaa, josta kyllä laskutetaan ihan käytännöllisesti kahden megan mukaan...
No omapa on vahinkosi kun olet luullut.
(Nyt on varmaan liikkeellä jokin virus, joka aiheuttaa spämmäämisen ja warettamisen perusteettoman rinnastamisen... ) Eivät kai ne edellytä eikä tästä ollut ollenkaan kysymys. Miksi maksaa kaistasta josta ei ole juurikaan hyötyä? Säästyneillä kympeillä tai peräti satasilla voi teiniapina vaikka ostaa muutaman warettamatta jääneen pelin.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No tuota voit toki kysyä itseltäsi miksi maksat teoreettisesta kaistasta etkä todellisesta siirtonopeudesta. En ole spämmäämistä maininnut itse sanallakaan, sinun mielestäsi se näyttää olevan ainoa nettiin liittyvä ongelma ja kaikki on hyvin kun ei vaan spämmää. Liikennemäärin mitattuna spämmäys on vähäinen tekijä verrattuna waretukseen.