Ota kansiosta Komento-i ja vaihda oikeudet itsellesi, sekä heti perään rattaasta periytyminen alaspäin: "Käytä sisältyviin kohteisiin."disko kirjoitti:Kokeilin kyllä muokata oikeuksia muttei ollut toivottua vaikutusta. Lisäksi erittäin hidasta jos tuo pitäisi jokaiselle dokumentille tehdä erikseen. Muita ehdotuksia?
Sitten pitempi vastaus:
Alkuhöpinäni luultavasti on aika kaukana oppikirjan höpinöistä: OS X:ssä on kahdet erilaiset oikeusjärjestelmät. Perinteiset unix-oikeudet, ja ACL-oikeudet. En tiedä varmaksi, mutta luulen että perinteiset unix-oikeudet ovat yhä oletuksena aina käytössä. ACL-oikeudet pitänee itse asettaa kohdilleen. Jos ne jossakin siirrossa menevät käytön kannalta vääriksi tai ei-halutuiksi, niin ne on itse korjattava tai käytettävä apuohjelmaa joka osaa niitä hallita. ACL-mekaniikka on huomattavasti monimutkaisempi, mutta vaihtoehdoiltaan paljon sallivampi ja monimuotoisempi. Eli luultavasti paljon käyttökelpoisempi, kunhan asia pysyy käyttäjän ja ohjelmistojen hanskassa.
Luultavasti ohjelmistot itse voivat niitä oikeuksia itse luomilleen tiedostoille asettaa. Ehkä office asettaa ongelmallisen käyttöoikeus -flagin tiedostolle, kun se ajattelee että se on yhä jonkun oikeuksien salliman käyttäjän muokattavana. Ehkä kyseessä on bugi. Ehkä on sattunut jotain ennaltaarvaamatonta. Ehkä jotakin sellaista erikoista jota kone ei tulkitse samoin kuin ihminen; Tiedosto siirretään jonnekin muualle, ja tuo lippu kuitenkin pysyy päällä. Minkäs sitten teet?
Työaseman administraattori voi oikeuksia jälkikäteen muuttaa, jos osaa muuttaa ja tietää mitä tekee.
Ehdotus: Kokeile muuttaa koko sen kansion oikeudet itsellesi (nykyinen kirjautunut käyttäjä), jossa on nyt ongelmia. Komento-i, oikeudet kohdilleen siellä alaosassa, ja sitten se rattaan kuva, tai vastaava, jossa on periytymis-optio: käytä sisältyviin kohteisiin.
Täytyy kuitenkin huomata, että ACL-oikeudet menevät unix -oikeuksien yli. Jos unix-okeus sallii jotakin, niin ACL voi sen kieltää. Käsittääkseni ei koskaan päinvastoin. Pienin yhteinen nimittäjä ei ratkaise, vaan ACL. Sitten vasta hierarkiassa tulee Unix-oikeudet (-rwx ja drwx).