AppleFarmer kirjoitti:
Tämä ei ole koskaan auennut minulle. Haluan usein sulkea jonkin ohjelman ikkunan / dokumentin, mutta en koko ohjelmaa. Windowsissa tuo sulkee koko ohjelman, joka on omasta mielestäni täysin järjetöntä. Macissa se toimii siis juuri halumallani tavalla. Nämä ovat tottumiskysymyksiä.
.
Wintoosassa varsinkin Office-ohjelmat tarjoaa erillisen tiedoston/välilehdensulkemisen. Win-puolella erilainen toiminta on jossain määrin loogista, koska osa ohjelmista voi olla n kertaa auki (Outlook, Explorer), kun taas osa vain kerran (word, Opera, ...). Applella en ole törmännyt moiseen, esim Finderista on vain yksi instanssi, jossa n kpl ikkunoita. (Alt/Cmnd-Tab) näyttää mistä/kummasta kysymys. Esimerkiksi (File) Manager ja Finder parivaljakon lopputulos on sama käyttäjän kannalta kun suljetaan FM instanssi / Finder ikkuna.
Oletan että Win-mailmassa ohjelma kertoo installoinissa rekistereille, kummanlainen ohjelma on kyseessä. Mahdollisuus ajaa samaa ohjelmaa n kertaa vaatii sen että sovellus osaa hanskata tiedostojen lukittumisen ja estää korruptio. Outlookia käytän joskus niin, että eri folder on eri instanssissa, tai kalenteri on toisessa auki. Alt-Tab mahdollistaa sitten nopean hyppelyn.
Itse suljen tiedostoja Wintoosassa Alt-F, ja C, mutta esim Wordissä tavaksi on tullut painaa kyseisen dokumentin sulkemisrastia. Wordissa meni pitkään ennenkuin opin että vain viimeisessä aukiolevassa dokussa näkyy 2 rastia, muuten vain yksi rasti joka sulkee dokun. Ja hypin Win-ohjelman sisäisten ikkunoiden välillä Alt-W + <numero>. Tämä mahdollisuus Mac-puollella päästä päämenuihin suoraan olisi toivelistassani korkealla Mac-puolella. Kilposella oli joku F2-kikka mutta silti. Ohjelmat Omenassa suljen Cmnd-Q, ja Windorsissa Alt-F4:llä. Applen tapa valita kirjaimia on paljon loogisempi.
Yhdyn MacFinnin näkemykseen - en käytä minimointeja juuri mihinkään. Jos käytän, olen tottunut Win-toimintaan minimoinnin peruutuksessa. En sano että se on parempi, mutta siihen olen tottunut. Puolestani saa toimia eri tavoin.
Todettakoon vielä, että ne 95% asioista, joissa olen esim AppleFarmerin kanssa samaa mieltä, en yleensä kommentoi. Näissä tulee se vaikutelma että kovasti ollaan erimieltä vaikkei oltaisikaan.