Herralla? Onko sulla jotain henkilökohtaista tässä mukana?NOx kirjoitti: No minkähänlainen liittymä herralla oikein mahtaa olla kun on oikein omaa kaistaa ja millä tavalla siitä sinun liittymästäsi sitten asioidaan internetiin? Epäilen kuitenkin sinun olevan meidän muiden tavallisten kuolevaisten kanssa samalla viivalla eli olet vuokrannut hitusen kaistaa käyttöösi jonkin palveluntarjoajan verkosta. Jos näin on niin toimintasi vaikuttaa suoraan muiden samassa putkessa majailevien kaistaan ja laajemmin internetin toimintaan.
Totta mooses kaista on vuokrattua ja sillä tavalla "omaa" niin kauan kuin vuokrasopimus on voimassa. Millä tavalla tämä saivartelu liittyy itse asiaan?
Elävän jumalan nimeen, tietysti toimintani vaikuttaa muihin ja internetin toimintaan jollain tasolla. Mähän olen maksanut siitä, että vaikutan siellä verkossa vuokraamani nopeusluokan verran! Eikö saisi, miksei? Mikä on mielestäsi oikeaa maksamansa siirtonopeuden käyttöä? Puolet, neljännes, 5 %?
Täysin mahdollista etten ymmärrä. 99 prosenttia nettiyhteyksien tilaajista ei luultavasti ole hajullakaan internetin rakenteesta. Pitäisi ehkä olla jokin koe, jonka perusteella yhteyksiä myytäisiin vain internetin rakenteen ymmärtäjille. Mutta ei, Elisakin ehdottaa sivuillaan vain jokaista hankkimaan "internetkäyttöään vastaavan" liittymännopeuden...NOx kirjoitti:Tämä kuvastaa vain sitä ettet tiedä mitä olet ostanut etkä ylipäätään ymmärrä minkälainen on internetin rakenne.
Niin tietysti. So?NOx kirjoitti:Elisan yleisissä käyttöehdoissa ihan suoraan todetaan sinun henkilökohtaisesti olevan vastuussa kaikesta toiminnastasi verkossa, myös siitä jos typeryyttäsi et osaa käyttäytyä oikein. Et myöskään saa häiritä muiden verkon toimijoiden elämää. Tämä on ns. yleispykälä kaikilla operaattoilla.
Hyvä tietää, että "laillinenkin" kaistannopeuden hyödyntäminen on jonkinlaista häirintää.NOx kirjoitti:En ole väittänyt että Linux-distro varaa vähemmän kaistaa kuin waretus. Sen olet ymmärtänyt väärin ihan itse.
Luonnollisesti näin on. Eli meidän kannattaisi joukolla pudottaa siirtonopeuksiamme halvalle perustasolle, jotta emme vahingossakaan voi tukkia verkkoa. Turhaa maksaa turhasta, jos kerran verkko ei vedä kuin leikisti.NOx kirjoitti:Mutta mitä enemmän liikennettä kussakin putkessa on, sitä tukkoisempi se on. Lienee tuttua digi-TV:n saamasta kritiikistä?
Vai et. "Mainitut warettamisen ja spämmäämisen rajoittamiset ja kieltämiset eivät edellytä liittymän nopeuden pudottamista." Kyllä tuo minusta on ainakin "sanalla mainintaa".NOx kirjoitti:En ole spämmäämistä maininnut itse sanallakaan