Jostain syystä kuitenkaan en ole oppinut luottamaan iPhoton arkistointimenetelmään. Jos importin jälkeen muokkaan kuvaa iPhotossa, vaikka vain käännän kuvaa, tekee iPhoto siitä kopion kirjastonsa Modofied-kansioon samalla kun alkuperäinen säilyy Originals-kansiossa. Jääkö tuosta pysyvästi ns. "tuplat"? Tuolla periaatteella kirjaston koko paisuu nopeasti tarpeettoman isoksi. Muuten iPhotolla pärjää oikeastaan niin kauan kun ei tarvitse koskea RAW-kuviin.
Tähän asti olen siirtänyt RAW-kuvat Image Capturella koneelle, muokannut niitä Photoshopissa ja tallentanut JPG-muotoon koneelle. Kokeilin tähän myös Aperturea, joka hoiti Canonilla otetut RAW-kuvat hyvin mutta Fujin kuvien kanssa oli suuria ongelmia (import vaiheessa Aperture löysi vain viimeisimmän kuvan ja importin jälkeen kuva näytti tältä. Pikaisen testauksen jälkeen Fuji + Aperture kusee muutenkin huolella, sillä nyt Aperture ei löydä Fujilta edes niitä perus JPG-kuvia.
Kannattaako siis pysytellä RAW-kuvien kanssa tuossa Image Capture + Photoshop -yhdistelmässä jonka olen kelvolliseksi havainnut? Tuolla Fujilla kun tulee pääasiassa kuvailtua niin tuntuisi olevan ainoa vaihtoehto. iPhoton ja Aperturen toimintaperiaate on käsittääkseni aikalailla samanlainen ja jopa ihan hyvä. Tähän asti olen pitänyt tuota Finderin kuvakansiota yllä ikäänkuin "varmuuskopiona", sillä joskus iPhoto on hukannut kuvia ja kertoo ettei löydä alkuperäistä tiedostoa. Syyksi tähän epäilen itseäni ja kykyä sorkkia ja siirrellä tiedostoja turhaan.