Pbman kirjoitti:[Itse ostan yritykseni kirjanpitopalvelut tilitoimistolta: pystyn itse keskittymään siihen mitä osaan eikä tarvitse menettää yöunia taloushalinnon takia. Tulee myös tilinpäätöksen varmasti oikein.
Tämä kannattaa, kun itsellä pitää olla parempaakin tekemistä töissä. Kun toiminta lähtee liikkeelle, tilitapahtumia on niin vähän, että kirjanpito ei maksa maltaita.
Lähinnä itsellä se kipuilu oli että kun itsekin homman osaa, mutta ei yhtään nappaisi tehdä, niin kuinka järkevää on ostaa jutut ulkoa. Säästö olisi joitakin satoja vuodessa, mutta olen ajatellut että tuntipalkka jäisi niin heikoksi että ei maksa vaivaa.
Lisäksi kyseessä on osakeyhtiö ja nykyään toiminnassa on jo niin monimutkaisia juttuja että muutto kirjanpitotoimistoon olisi kuitenkin ollut edessä parissa vuodessa joten helpompi ottaa palvelut samoin tein.
Pienikin kirjanpito kannattaa kyllä antaa tilitoimistolle suosista. Tulee halvemmaksi, kun jää ne oppirahat esim. veroasioissa omaan pussiin.
Kohtuuhintaisen kirjanpidon saa Macille http://www.hansaworld.fi osoitteesta. Hae sieltä demo ensin ja tutustu siihen First Officen kirjanpitoon. Sieltä saat kyllä myös laskutuksenkin, mutta et ilmaiseksi.
edit. piti katsoa First Officen hinta, 140 euroa. Ei kyllä kannata Excelin kanssa leikkiä tuohon hintaan.
Ai joku käyttää tuota johonkin. Mielestäni se että ohjelma on rakennettu Filemakerin päälle näkyy ihan liian hyvin käyttöliittymässä. Miten voi yhden vaivaisen laskun tekeminen vaatia niin montaa klikkausta. Uskomaton härveli koko softa. Lisäksi siinä on muutamia puutteita jotka estävät ainakin oman käyttöni täysin. Katselin linkin muistuttamana sivuja pitkästä aikaa ja olivat näköjään päivittäneet versioon 2 softansa. Siinä oli sentään lisätty mahdollisuus brutto tai nettokirjata tapahtumat laskulle. Tosin bruttokirjaustakaan ei pystynyt suorittamaan suoraan lomakkeella, vaan jostain syystä sekin kirjattiin omassa dialogilaatikossaan ja kuitattiin entterillä. En suosittelisi ohjelmaa kyllä kenellekkään, sen verran raakileelta se edelleen vaikuttaa
Ai joku käyttää tuota johonkin. Mielestäni se että ohjelma on rakennettu Filemakerin päälle näkyy ihan liian hyvin käyttöliittymässä. Miten voi yhden vaivaisen laskun tekeminen vaatia niin montaa klikkausta. Uskomaton härveli koko softa. Lisäksi siinä on muutamia puutteita jotka estävät ainakin oman käyttöni täysin. Katselin linkin muistuttamana sivuja pitkästä aikaa ja olivat näköjään päivittäneet versioon 2 softansa. Siinä oli sentään lisätty mahdollisuus brutto tai nettokirjata tapahtumat laskulle. Tosin bruttokirjaustakaan ei pystynyt suorittamaan suoraan lomakkeella, vaan jostain syystä sekin kirjattiin omassa dialogilaatikossaan ja kuitattiin entterillä. En suosittelisi ohjelmaa kyllä kenellekkään, sen verran raakileelta se edelleen vaikuttaa
Samat sanat. Joskus tuota kokeilin, mutta kyllä tuli yläasteen "hei me tehdään ohjelmia" -tunnit aikaan. Filemaker softana tuo ei vaan näytä hyvältä ja toiminta on niin "ei-apple" että itkettää. Vaikeaa ja kankea.
Laskujen tekoon suosittelen esimerkiksi tuota persikan excel taulukon muokkausta oman näköiseksi. Kirjanpidon ostat muualta ja töiden (ja varaston?) hallinnointiin Macbusines jos on ala johon tuo sopii. Tuolla on suomalaisten laskujen teko hieman vaikeaa.. pitäisi tehdä oma pohja ja katsoa verojutut kuntoon.
Koska tapahtumia on ainakin aluksi vähän, raha on tiukassa ja koska osaan peruskirjanpidon niin olen päättänyt kokeilla kirjanpitoa taulukkolaskennalla.
Hain NeoOfficen ja ajatelin viettää viikonlopun rakennellen sopivaa tiedostoa ja tilikarttaa. Kunhan Apple julkaisee oman taulukkolaskentaohjelmansa niin voi olla että vaihdan.
Varsinaisista kirjanpito-ohjelmista mikään Macille tehty ei tuntunut oikelta. Windowsiin tai PC-laitteisiin en koske.
Laskutuksen olen päättänyt tehdä tuolla ilmaisella pohjalla josta jo mainitsin ja jota kehuttiin; laskuja tulee olemaan kuitenkin n.30-40 ja laskutettavia ehkä 4 tai 5.
Jos vielä lisää ehdotuksia tulee mieleen niin kuulisin mielelläni!
Mitä muita kunnollisia taloushallinnon softia on markkinoilla Hansan lisäksi, jotka toimivat sekaympäristössä niin Win- kuin Mackäyttäjilläkin? Pitäisi saada käytettävä softa vaihtoon ja edellytyksenä on tietenkin kaikki nykyajan härpäkkeet CRM ja kumppanit sekä toimvat tukipalvelut.
Ideoita/kokemuksia?
Asiasta oikeastaan juuri mitään tietävänä (kannattaisi varmaan olla hiljaa) mieleen tulee ainoastaan Arkhimedes. Win/OSX-versiot löytyy... laadusta, tuesta ja varsinaisista kokemuksista kenties joku muu osaa kertoa enemmän.
Itse olen tuota Arkhimedeksen ilmaista laskutuspuolta käyttänyt ja kokemukset on hieman ristiriitaiset.
Käyttöliittymä on hyvin ei-OS X. Palikkamainen ja joistain kohdista jopa sekava. Jossain vaiheessa sain myös softan menemään lukkoon, että vain uudelleenasennus onnistui (tämä tosin vanhalla 1.x versiolla), enkä saanut vanhasta versiosta tuotua tietoja, edes tukisivulla olevien ohjeiden mukaan. Luultavasti jos olisin maksava asiakas, olisin toki tähän jotain kunnon apuja saanut ja tiedot saatu noukittua.
Mutta ohjelma tuntuu muuten erittäin pätevältä. Ja siitä on saatavilla 14 päivän demo, joten jokainen voi itse tämän tarkistaa. Itse luultavasti ostan tuon kirjanpito-osan itselleni, hakkaa käytettävyydellään omat excel-taulukkoviritelmäni 6-0
Hakkaa koneisiin asennettavat softat 6-0 ja hinnaltaan 10-0 muut taloushallinnon softat. Naapuriyritys käyttelee sitä GPRS:n päällä...
Kiitoksia tästä vinkistä!
Testitunnuksilla juuri käyttelen ja näyttäisi siltä että lähtee Arkhimedes sinne mistä on tullutkin ja tuo tulee hommattua käyttöön. Vaikuttaa äärimmäisen näppärältä.
Arkhimedeksen ilmeisesti ykkösversio on ollut hyvä laskuja tehtäessä. Muuhun se ei sitten oikein taivukkaan. Ohjelma on hieman sekava ja ei anna käyttäjälle kauheasti valinnanvaraa eri asetusten suhteen. Kakkosversio ei ainakaan meikällä suostu päivittymään. Ohjelma hakee kyllä backupin ja lähtee kääntämään sitä, mutta kaatu lopussa.
Samoiten palkka.fi:stä meikä haluaa eroon. En tykkää yhtään. Mainostetaan kauhean kätevänä yms. mutta on hidas, vaikeaselkoinen ja edes kaikkia tapaturmavakuuttajia ei ole listattu, ja mikäli vakuuttajaa ei ole listattu, en voi työntekijälle laittaa järjestelmään vakuutusta. Myöskin miljoonan eri käyttäjätunnuksen handlaaminen eri järjestelmissä on oma hommansa.
Kertokaas hieman kokemuksia tuosta ProCountorista. Miten se käytännössä toimii teidän ja tilitoimiston välillä? Tilitoimiston tytsykät kun mulla on ainakin tottunu käyttämään omia softiaan ja voi olla hieman skeptisiä muutosta kohtaan. : )
bandha kirjoitti:Mitä muita kunnollisia taloushallinnon softia on markkinoilla Hansan lisäksi,
1. Ei aavistustakaan.
2. Mitä on "taloushallinto"? (Se voi olla miljoona eri asiaa, yrityksen toimialasta ja toimintatavasta riippuen. Konsulttifirmalle se on jotain ihan toista kuin tukkukauppiaalle.)
bandha kirjoitti:Mitä muita kunnollisia taloushallinnon softia on markkinoilla Hansan lisäksi,
1. Ei aavistustakaan.
2. Mitä on "taloushallinto"? (Se voi olla miljoona eri asiaa, yrityksen toimialasta ja toimintatavasta riippuen. Konsulttifirmalle se on jotain ihan toista kuin tukkukauppiaalle.)
Softa joka sisältää laskutukset, reskontrat, varastot, palkat, crm jne... Eikö konsulltifirmassa myydä ja osteta suoritteita/tavaraa ja makseta palkkoja samalla tavalla kuin vaikka maahantuontia tai tukkukauppaa harrastavassa firmassa?
bandha kirjoitti:Eikö konsulltifirmassa myydä ja osteta suoritteita/tavaraa ja makseta palkkoja samalla tavalla kuin vaikka maahantuontia tai tukkukauppaa harrastavassa firmassa?
Ei. Myydään palveluja, maksetaan palkkoja. Ei osteta myytäväksi, ei ole varastoa. Hyvin erilainen tilanne.
Olen tässä juuri väsännyt tuttavien maahantuonti-tukkufirmalle systeemin eikä siitä, mitä konsulttitoimiston pyörittämiseen tekemääni systeemiin olen aiemmin kehitellyt, ollut juuri muuta iloa kuin laskujen viitenumeron laskeminen...
Ok. Joka tapauksessa täältä ei löytynyt varteenotettavia vaihtoehtoja. Kiitos kaikille ehdottajille. Pitänee haudata ajatus duunikoneen vaihdosta MacBookiin
bandha kirjoitti:Ok. Joka tapauksessa täältä ei löytynyt varteenotettavia vaihtoehtoja. Kiitos kaikille ehdottajille. Pitänee haudata ajatus duunikoneen vaihdosta MacBookiin
Laita Parallelsilla Wintoosa ja pyöritä tarvittavaa softaa siinä.. meillä juuri lähdössä em. munnos Asteri ohjelman kanssa iMacciin win2000
JuhaM kirjoitti:Kokeilin tuota arkhimedeksen uusinta versiota. Bugittelee ikkunoiden kanssa ja kyselee koodia joka kerta yms... surkeaa
Tämä vaati vähän semmosta tee-se-itse asennetta kyllä
Jostain syystä minulla teki saman. Syynä oli se, eettä Arkhimedeksen tiedostot olivat jostain syystä lukkiutuneet ja se ei voinut tietojaan tallentaa.
Valitse se kuvake, klikkaa hiiren oikealla, näytä pakkauksen tiedot ja sitten valkkaat kaikki kansiot, omppu-i, vaihdat oikeudet että pystyt lukemaan ja kirjoittamaan ja homma toimii.
EDIT: Epäilen myös että moni windowsin softa voisi pyöriä jo ihan pelkällä CrossOverilla, koska ne sen verran "yksinkertaisia" softia kuitenkin pohjimmiltaan ovat.
1. Ei aavistustakaan.
[Ot=] Tuohon kakkos kysymykseen löytyy vastaus kirjasta "Mitä on yrityksen taloushallinto". Anteeksi jäätävä ohi aiheen avautuminen, Tammikuusta lähtien hajonnut tuohon kirjapinoon, jossa tuo ko. teos on osallisena.[/OT]
[Ot=] Tuohon kakkos kysymykseen löytyy vastaus kirjasta "Mitä on yrityksen taloushallinto". Anteeksi jäätävä ohi aiheen avautuminen, Tammikuusta lähtien hajonnut tuohon kirjapinoon, jossa tuo ko. teos on osallisena.[/OT]
Heh. Totta - mutta kirjassa ei kerrota, miten Oy Firma Ab toimii. Kysymyksessä ei kerrottu mitä se edes tekee.
Kirjanpito on geneeristä, taloushallintokin varsin geneeristä kullekin toimintatyypille, mutta voin vakuuttaa, että kebabpizzerian taloushallinto poikkeaa aika oleellisesti kansainvälisen investointipankin taloushallinnosta. Alan kouluja käymättömänä tosin.
TheKraken kirjoitti:Tämä vaati vähän semmosta tee-se-itse asennetta kyllä
No niin nyt se muistaa kyllä koodin ja tiedot mitä sille annoin mutta onko tuo ikkunoiden availu tuon ohjelman ominaisuus? Kun painaa jotain välilehteä niin se avaa uuden ikkunan ja edelliset jää päälle eikä niitä saa edes erikseen suljettua, punainen nappi on harmaana. Ihan kaikkea se ei kuitenkaa avaa omaan ikkunaan... Todella raivostuttava
Useita eri taloushallintasoftien demoja olen kokeillut, ja järjestään kaikissa käytettävyys tuntuu olevan jotain huonon ja aivan järkyttävän väliltä. Hansa vetää ehdottomat pohjat bugisuudellaan ja kirjoittus virhhe käyttö liitymässä. Ei todellakaan voi suositella.