freemem kirjoitti:ihan kuin tuossa olis kaikki kunnossa, onkos mahdollisesti se tili vielä auki? tuliko sieltä mitään vahvistuksia tai ilmoitusta että aukeaa samantien?
Kyllähän nuo tuli. Sisäänkirjautuminenkin palvelun sivujen kautta onnistuu jne.
Tuohon "salasana" -kohtaan ei koskaan tule kirjoitettaessa mitään symboleja, mutta eikös se ole ihan normaali suojaustapa?
Juu siihen ei pidäkkään tulla mitään.
Sanoit ettei sisällä mitään erikoismerkkejä, varmistetaan nyt kuitenkin että onko siinä ääkkösiä, /_- tms merkkejä jotka joidenkin mielestä ei ole erikoismerkkejä mutta saattavat oletus päätteessä tulla eri paikasta mitä graafisella puolella olettaisi.
freemem kirjoitti:
Sanoit ettei sisällä mitään erikoismerkkejä, varmistetaan nyt kuitenkin että onko siinä ääkkösiä, /_- tms merkkejä jotka joidenkin mielestä ei ole erikoismerkkejä mutta saattavat oletus päätteessä tulla eri paikasta mitä graafisella puolella olettaisi.
Heh, kuten arvelinkin. Kirjautuminen onnistui "@shelli.fi" -päätteellä "@irkki.fi":n sijaan. Kiitos kuitenkin kaikesta avustuksesta
Käyttelen irssiä ssh:n yli Terminalilla. Onnistuisikohan tehdä semmoinen alias tai jokin, että Terminal yhdistäisi automaattisesti palvelimeen.
Nyt käynnistän joka kerta Terminalin, suljen Shellin, otan valikosta Connect to server ja valitsen tallentamani yhteyden. Eihän tässä sinällään paljoa hommaa ole, mutta olisihan se mukava kun Terminal kysyisi vain salasanaa käynnistyksen yhteydessä
kirjoita vaan ruutuun (shelliin) notta ssh käyttäjtunnus@palvelin.fi ja läiskäse enteriä ja se kysyy passun. Ja olet sisällä! Sitten kun lopetat, niin toimit ihan normaalisti.
Seuraavalla kerralla kun terminaalin ikkunan avaat, niin paina kerran ylöspäin (niin se hakee viimeksi kirjoitetun komennon, eli tässä tapauksessa tuon ssh:n) ja sitten paina enteriä niin se ottaa yhteyden.
Toki jos säätää haluaa, niin saa tuon tehtyä applescriptiksikin.
juuri kuten TheKraken kertoo, applescriptiä ei kannata väsätä mutta kun pääsee lyhyemmälläkin kirjoittamisella, kotihakemstoon tiedosto .profile jonne rivi
No perskules. Palvelimen päässä olen aina hoksannutkin painaa aina ylöspäin, mutta omalla koneella en. Kiitoksia myös freememille aliaksen teko-ohjeesta.
EDIT: Nyt homma pelaa niin, että kirjoittamalla shellissä irc, Terminal yhdistää palvelimelle ja kysäisee vain salasanaa. 8)
Nytpähän olisi taas ongelmaa UTF-8:n kanssa. Eli siis olen mielestäni tehnyt kaikki tarvittavat perussäädöt UTF-8:n liittyen ja silti terminaali jakelee kysymysmerkkejä ja välillä jotain aivan obskuuria. Näitä olen säätänyt:
term_charset = UTF-8
recode_autodetect_utf8 = ON
recode_fallback = UTF-8
recode = ON
recode_out_default_charset = UTF-8
recode_transliterate = ON
Myöskin terminaalin asetuksista olen tietääkseni tehnyt kaikki tarvittavat säädöt (Ruksi pois 'mahdollista ei-ASCII merkit' -kohdasta ja merkkien koodaukseksi UTF-8.)
Eli mitä vielä voisi puuttua?
EDIT. Ai joo, ja localeistakin olen "ALL" -kohdan säätänyt UTF-8-uskolliseksi.
Hmm, taisinpa saada ongelmani korjattua. Oli ns. "tupla-utf" päällä, mikä aiheutti ongelmia.
Kepe-5 kirjoitti:Nytpähän olisi taas ongelmaa UTF-8:n kanssa. Eli siis olen mielestäni tehnyt kaikki tarvittavat perussäädöt UTF-8:n liittyen ja silti terminaali jakelee kysymysmerkkejä ja välillä jotain aivan obskuuria. Näitä olen säätänyt:
term_charset = UTF-8
recode_autodetect_utf8 = ON
recode_fallback = UTF-8
recode = ON
recode_out_default_charset = UTF-8
recode_transliterate = ON
Myöskin terminaalin asetuksista olen tietääkseni tehnyt kaikki tarvittavat säädöt (Ruksi pois 'mahdollista ei-ASCII merkit' -kohdasta ja merkkien koodaukseksi UTF-8.)
Eli mitä vielä voisi puuttua?
EDIT. Ai joo, ja localeistakin olen "ALL" -kohdan säätänyt UTF-8-uskolliseksi.
Hmm, taisinpa saada ongelmani korjattua. Oli ns. "tupla-utf" päällä, mikä aiheutti ongelmia.
Tuol olikin jo aiemmin Colloquyn ääkkösist. Sain toimii normaalisti niin et muut näkee kaiken normaalisti, mutta ongelmana on pari kannuu jonne pitäis päästä joinii. Ääkköset ei toimi vaikka asetuksiin oon laittanu ISO Latin 1. Eli onko toivoa päästä Colloquyl ääkköskannuille vai joudunko vaihtaa ohjelmaa?
Muistaakseni siellä Colloquyn kanava-asetuksissa voi määrittää merkistön, jolloin ääkköskanaville joiniminen onnistuu, jos siellä säätää merkistöksi munkkilatinan.
marija kirjoitti:Tuol olikin jo aiemmin Colloquyn ääkkösist. Sain toimii normaalisti niin et muut näkee kaiken normaalisti, mutta ongelmana on pari kannuu jonne pitäis päästä joinii. Ääkköset ei toimi vaikka asetuksiin oon laittanu ISO Latin 1. Eli onko toivoa päästä Colloquyl ääkköskannuille vai joudunko vaihtaa ohjelmaa?
Toki saattaa olla että siel kyseises kannus porukka käyttää UTF-8:a, mikä onkin se parempi vaihtoehto.. Eli Colloquy:n asetuksista vaihtaa sen merkistön UTF-8:ks ni pitäs näkyy ääkköset
Once you go Mac, you never go back
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
jaapinen kirjoitti:Mulla koneenai Macbook ja irc-clienttina colloquy. En saa ääkkösiä toimimaan kunnolla, olisikos tähän jotakin helppoa ratkaisua?
Colloquyn oletusmerkistö on UTF-8 ja IRCissä valtaosa elää vielä menneisyydessä käyttäen ISO-8859-1:stä. Colloquy osaa näyttää nämä merkit oikein, mutta herjaa jokaisen lauseen kohdalla [incompatible encoding]. Muut irkkaajat voivat valittaa merkistöstäsi ja jotkut puritanistit kenkivät pihalle ellet vaihda merkistöäsi, vaikka useimmat nykyaikaiset clientit, jopa Irssi, osaavat muuttaa merkistön siten, että skandit ja muut erikoismerkit näkyvät oikein. Lisäksi ongelmana on joillekin kanavile joinaaminen, jos kanavien nimissä on skandimerkkejä. Jos välttämättä haluat elää vielä 90-luvulla, niin vaihda merkistöksi ISO-8859-1 (Latin 1).
Mites toi merkistö oikein vaihdetaan X-Chat Aquassa? Etin asetuksista, mutta en vaan tahtonut löytää.
Aaaron kirjoitti:Muistaakseni siellä Colloquyn kanava-asetuksissa voi määrittää merkistön, jolloin ääkköskanaville joiniminen onnistuu, jos siellä säätää merkistöksi munkkilatinan.
Aaaron kirjoitti:Muistaakseni siellä Colloquyn kanava-asetuksissa voi määrittää merkistön, jolloin ääkköskanaville joiniminen onnistuu, jos siellä säätää merkistöksi munkkilatinan.
Munkkilatina?
No kun puritaanit sanoo UTF-8-merkistöä WTF-8:ksi niin ei kai sitä voi olla piikittelemättä takaisin Latin-1 -> munkkilatina.
Minulla tulee kyllä säännöllisesti vastaan ääkkösongelmia X-Chat Aquassa käytin sitten Latin-1:tä tai UTF-8:aa. Eli ei tosiaan osaa nämä kaikki nykyaikaiset selaimet automaattisesti näyttää merkkejä oikein, kuten ylempänä hehkutettiin. Latin-1-asetuksilla tulee vähemmän kummia merkkejä, joten käytän sitä. Mutta silti välillä joidenkin käyttäjien ääkköset näkyvät milloin minkäkinlaisina merkkiyhdistelminä. Liekö nämä sitten niitä UTF:n käyttäjiä.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
^ X-Chat Aquasta mitään en tiedä (paitsi sen verran että kokeilin sitä ensin, mutta siirryin kaverin suosituksesta Colloquyyn). Tästä, uh, Colloquystä miulla olisikin kysyttävää.
Se on toiminut oikein hyvin muuten, mutta en saa hailaitteja toimimaan. Preferences > Alerts > Highlight words -kohtaan olen näpytellyt kaikki lempinimeni (shai*, tiia* jne. olen laittanut myös noita ilman tähtiäkin, jos ohjelma ei semmoista tuekaan, mutta se ei ole muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan), mutta ohjelma korostaa vain viestit, joissa mainitaan koko nimimerkkini. En tykkää tästä, kun missailen nyt hailaitteihin tottuneena helposti miulle tarkoitetut yleiset viestit. Tyylinä on taas ihan vain Standard (väreiltään muokattuna tosin), eli kai sen pitäisi niitä tukea? Vai onko se joku näiden muiden valmiina valittavien tyylien ominaisuus? (Ihme ilmaus, mutta ymmärrätte kyllä.) Tai onko siellä jossain piilossa joku tyypillinen Enable highlighting -kohta, josta puuttuu vain raksi.
Ja tosiaan, Colloquyssä ei taida olla mahdollista laittaa erikseen hailait -ääniä ja säätää kuvaketta pomppimaan Dockissa tai tulemaan ilmoitusta, jos miut mainitaan? mIRCin kanssa olen tuommoiseen tottunut Windows -ympäristössä ja aika tärkeänä tuommoista pidän, kun otan herkästi idlailevan irkkaustapani huomioon.^^; Olisko jossain muussa täällä mainitusta irkkausohjelmasta tällaiseen oikein kunnon hailaittailuun? Ääniä nyt ei välttämättä tarvita, kun monesti näin yölläkin pidän niitä muutenkin pois päältä, mutta joku mikä saisi huomion takaisin irkkiin. (= Kuvakkeen pomppiminen Dockissa on ihan hyvä keino.)
Joo irssihän se on paras mutta mistä sais ilmaisen shell tunnuksen... Arkku.net ei enään anna edes irssi tunnuksia paitsi vipeille. Minulta suljettiin jo vanha irssi tunnus koska oisi pitänyt maksaa siitä. Tottakai voisin oman serverin laittaa pystyyn mutta nyt ei ole toista rautaa mihin sen laittaisi, ja kaverit ei enään viitsi antaa shell tunnuksia koska kavereiden kavereilla on jo kaverin kautta sellanen yms.... en jaksa selittää... tiiätte varmaan tilanteen. Koulun sähköposti osoite ei ole unix serverillä eli en pysty köyttämään sitä shellinä... ELI MISTÄ SAA ILAMISEN SHELL TUNNUKSEN!!!
Ilmaisesta en tiiä, mutta koitapa vaikka http://www.kapsi.fi 30 eurolla vuodessa saa shellin, kotisivutilan ja ihan kaiken mitä nyt ihminen vaan voi pyytää.
ps. Tämä oli maksamaton mainos, vaikka jäsen olenkin
TheKraken kirjoitti:Ilmaisesta en tiiä, mutta koitapa vaikka http://www.kapsi.fi 30 eurolla vuodessa saa shellin, kotisivutilan ja ihan kaiken mitä nyt ihminen vaan voi pyytää.
ps. Tämä oli maksamaton mainos, vaikka jäsen olenkin
Kapsi on kyllä toiminut hienosti, nyt eivät vain ole tällä viikolla jostain syystä ehtineet aktivoimaan MySQL-palvelua omalle tunnukselleni - kohta sekin sieltä tupsahtaa