Mihin käytetään omnioutliner ohjelmaa?
-
Mihin käytetään omnioutliner ohjelmaa?
Viesti Kirjoittaja mikaha »
--/edit------
olin vähän hätäinen tekemään tämän kysymyksen tänne ja sainkin jo googletettua aiheesta jotakin. Eli mindmapping on aivoriihi tai yksinkertainen prosessinhallinta. Kyse lienee yrityksissä käytettäväst ryhmätyötavasta ja sen apuvälineestä. Jos ymmärsin väärin niin sanokaa toki tai jos muutoin haluatta kommentoida, vaan itselleni tämä jollakin tapaa aukesi.
----edit/----
-
Re: Mihin käytetään omnioutliner ohjelmaa?
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Mindmap eli ajatuskartta on perinteisesti paperille kirjoitettu ja piirretty läjä ajatuksia ja muistiinpanoja. Ajatuskartan tarkoituksena on toimia apuvälineenä esimerkiksi jonkin kirjallisen tai suullisen työn valmistelussa; se siis auttaa järjestelemään ja muistamaan asioita.mikaha kirjoitti:Olisin kiitollinen jos joku viitsii avata minulle kuka ja mihin tätä ohjelmaa käyttää.
Tietysti on ihan henkilöstä kiinni, millaiset metodit toimivat esim. opiskelun apuna, mutta kyllä suomalaisissa kouluissa monien koulutöiden valmistelussa suositellaan ajatuskartan laadintaa.
Lisätietoja ajatuskartasta löydät runsaasti ihan suomeksikin, esim. tässä hieman perusteita.
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Kysehän on ideoiden kehittelyyn ja tiedon organisointiin käytettävästä apuohjelmasta.
Ennen tuota tehtiin mm. paperille ranskalaisilla viivoilla, Post-It -lapuilla ja flappitaululla.
Selittäköön joku tarkemmin ja paremmin, joka ko. ohjelmia on käyttänyt.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Outliner on erinomainen ohjelma erilaisten asioiden luonnosteluun ja jäsentelyyn. Itse käytän esim. nettisivujen suunnitteluun, listaan mitä asioita sivuille tulee tai vaikkapa koulutuspäivän suunnitteluun.mikaha kirjoitti:Tämä on varmasti teille kokeneille käyttäjille itsestään selvää, mutta itse olen vähän ymmällä. Käytin hakua ja löysin muutaman ketjun, mutta niissä ei puhuttu suomeksi ohjelman käyttötarkoituksesta. Sain selville, että kyse on mindmapping ohjelmasta (mielen kartoitusko?) käyttävätkö psykologit tätä ohjelmaa? huomaatte varmaan ettei englanti suju minulta kovin mairittelevalla tavalla. Olisin kiitollinen jos joku viitsii avata minulle kuka ja mihin tätä ohjelmaa käyttää.
--/edit------
olin vähän hätäinen tekemään tämän kysymyksen tänne ja sainkin jo googletettua aiheesta jotakin. Eli mindmapping on aivoriihi tai yksinkertainen prosessinhallinta. Kyse lienee yrityksissä käytettäväst ryhmätyötavasta ja sen apuvälineestä. Jos ymmärsin väärin niin sanokaa toki tai jos muutoin haluatta kommentoida, vaan itselleni tämä jollakin tapaa aukesi.
----edit/----
Mukaan voi liittää tekstiä, kuvia, tiedostoja jne.
Siis mindmappingista ei ole kyse, siihen sopii paremmin Omnigraffle.
-
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
-
Viesti Kirjoittaja route66 »
Oletteko muuten kokeilleet CMapToolsia ja Mind42:sta? Ne ovat erittäin päteviä ilmaisia työkaluja, joita voi käyttää myös ryhmätyöhön verkossa.
-
Viesti Kirjoittaja vortaristo »
Ja sitten tuosta kirjasta, jonka innoittamana olen piirrellyt ajatusrunkoja/ajatuskarttoja/miellekarttoja/ajatussikermiä parisenkymmentä vuotta: kirja lienee yksi ensimmäisistä kirjoista (ellei ensimmäinen) Suomessa, joka käsitteli Mindmappingia (?):
Tony Buzan:
(suomentanut: Anneli Lampinen)
KÄYTÄ JÄRKEÄSI – tehokkaammin
Esiintyjän tietopankki 3
Rastor-julkaisut
OY RASTOR AB (1982)
Kirjan tekijä on yksi alan guruista. Jos joku löytää kirjan jostakin antikvariaatista (sillä kirjakaupoista ei sitä löytyne), kannattaa hankkia ja lukaista! Englanninkielisen alkuteoksen nimi on Use Your Head, vuodelta 1974. – Suosittelen!
Muuten, tämän viestiketjun innoittama latasin eilen koneelleni FreeMind -ohjelman. Todella mielenkiintoinen mindmapping-ohjelma; mm. ohjelman kaikki ohjeet on laadittu itse ohjelmalla ajatusrungon/ajatuskartan/miellekartan/ajatussikermän muotoon yhdelle sivulle. – Mahtavaa ja käytännöllistä!
Näköjään FreeMind -ohjelma löytyy jo 15 kielellä, mutta ei vielä suomeksi. Jos kiinnostaa, ks.
http://freemind.sourceforge.net/wiki/in ... /Main_Page
EDIT:
Poistin 'käsitekartan' tekstistä, koska se tarkoittaa hieman eri asiaa kuin mind map. Tietoa käsitekartasta löytyy mm. täältä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Concept_mapping
◊ Homppu > Käyttöjärjestelmät > ÅUIOGV-näppäimistö
◊ Motto: ”Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta.”
-
Viesti Kirjoittaja Coltrane »
Netistä löytyy myös useita ilmaisia ja erittäin päteviä web2.0-tyylisiä mindmap-sovelluksia.
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Tämän voisi kiteyttää seuraavasti: "Kun ymmärtää asiat, niin ne osaa paremmin kuin ulkoa opetellen."Coltrane kirjoitti:Lukion ensimmäisellä psykologian kurssilla (joskus vuonna miekka ja kilpi) opetettiin, että tutkimusten mukaan mindmap-tekniikka johtaa ns. syväoppimiseen eli sen avulla opiskeltuja asioita muistaa paremmin kuin pelkästään lukemalla. Tunnollisena opiskelijana aloin siitä päivästä lähtien käyttää kyseistä tekniikkaa, ja mielestäni olen sillä aikojen saatossa saanut ihan hyviä tuloksiakin. Myös asioiden yleisempään hahmotteluun mindmap on oivallinen väline.
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja Coltrane »
Minusta mindmappingissä ei ole kyse aivan tästä. Oppimiseen käsittääkseni vaikuttaa se, että pystyy organisoimaan opiskelemansa tiedon jotenkin mielekkäästi. Mindmapissahan juuri asiayhteydet, syy-seuraus-suhteet ja erilaiset kokonaisuudet ovat tärkeässä roolissa. Jos asian saa päähänsä yhtä organisoidusti kuin paperilla, on mieleenpalauttamisprosessi vaivattomampi.tkt kirjoitti:Tämän voisi kiteyttää seuraavasti: "Kun ymmärtää asiat, niin ne osaa paremmin kuin ulkoa opetellen."Coltrane kirjoitti:Lukion ensimmäisellä psykologian kurssilla (joskus vuonna miekka ja kilpi) opetettiin, että tutkimusten mukaan mindmap-tekniikka johtaa ns. syväoppimiseen eli sen avulla opiskeltuja asioita muistaa paremmin kuin pelkästään lukemalla. Tunnollisena opiskelijana aloin siitä päivästä lähtien käyttää kyseistä tekniikkaa, ja mielestäni olen sillä aikojen saatossa saanut ihan hyviä tuloksiakin. Myös asioiden yleisempään hahmotteluun mindmap on oivallinen väline.
Näin siis teoriassa... http://en.wikipedia.org/wiki/Mindmappin ... n_learning
Syväoppiminen on laajempi käsite ja viittaa tiettyyn opiskelustrategiaan. Mindmap on eräs tekniikoista, jolla tätä strategiaa voidaan toteuttaa.
-
== 1
TEE!
– Tänään
– Kahden viikon kuluessa
– Kuukauden kuluessa
Laitoin sen Finderin ikkunoiden sivupalkkiin, jossa se on mukavasti silmien edessä ja avattavissa
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
== 2
Koska harrastelen kieliä, tein/teen omaan käyttööni vaikeimmista sanoista harrastamilleni kielille sanalistat. Sana-artikkeli ala-otsikoineen on seuraavan näköinen:
Sana-artikkeli
– suomennos/suomennokset
– esimerkkilause
– mahdolliset synonyymit
– mahdollinen antonyymi
Edelliseen liittyen – OmniOutliner sisältää mukavan hakutoiminnon, jolla sanoja voi sitten reaaliajassa hakea sanalista-tiedostosta…
-
Re:
Viesti Kirjoittaja wanders »
Fixx, tai kuka tahansa muu, onko Inspirationilla muita vaihtoehtoja?Fixx kirjoitti:Mä olen käyttänyt Inspiration nimistä softaa jossa on yhdistettynä outliner ja flowcharter.
Olen etsiskellyt tämän tyyppistä softaa, mutta Inspiration tuntuu jotenkin vanhanaikaiselta, eikä sen takia viitsisi maksaa reilua sataa euroa.
CmapToolsia testasin myös, mutta en oikein hahmota, mihin tarpeeseen se on tarkoitettu. Ihmettelen eniten sitä, että jokaiselle nuolelle pitää antaa jokin termi. Tämä on ilmeisesti jokin jokin nimenomainen käyttömuoto johonkin tiettyyn tehtävään. Mutta ei sovi minun käyttööni.
Samoin MindMap-systeemit eivät tällä kertaa sovi, joten ei tarvitse niitä esitellä (olen aika moneen tutustunut). MindMapissa rajoittaa se, että siinä on aina yksi ongelma keskellä, eikä kaaviolla voi olla muunlaista muotoa, esim. lineaarista.
Edit:
Vastaus omaan kysymykseen: Curio
Tästä mulla oli joku ilmainen versio, mutta jäi tutustumatta enkä silloin tarvinnut moista. Mutta bueno ohjelma, hakkaa Inspiksen.
-
Re: Re:
Sitä käytetään käsitekarttojen (käsitekartta = concept map) tekoon, mikä on hieman eri asia kuin mind mapping. Jos jotakuta muuta kiinnostaa asia, tässä pari linkkiä, jotka selvittänevät asiaa…wanders kirjoitti:
CmapToolsia testasin myös, mutta en oikein hahmota, mihin tarpeeseen se on tarkoitettu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Concept_mapping
http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjast ... k/main.htm
Lisäksi kannattaa lukaista tämä kirja, jossa on hyvin seikkaperäisesti (ja tyhjentävästi) käsitelty asiaa:
Joseph D. Novak:
(käännös: Mauri Åhlberg)
Tiedon oppiminen, luominen ja käyttö
Käsitekartat työvälineinä oppilaitoksissa ja yrityksissä
PS-kustannus (2002)
Valitettavasti tämä viesti ei ratkaise sinun ongelmaasi…
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Katsoin nopeasti tuon Wikipedia-linkin ja sieltä sen esimerkkikuvan. Jotain tuollaista ajattelinkin sillä tehtävän. Minusta tuo on enemmän sanallista kuin visuaalista hahmottamista, mutta ehkä en tunne tekniikkaa vielä riittävästi.
Mutta ongelmanihan ratkesi: löysin Curion ja sillä saan tehtyä sitä mitä tällä hetkellä haluan tehdä.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka