Mihin formaattiin kannattaisi Handbrakella videot enkoodata? Mp4, avi vaiko ehkä mkv?
Mkv:ksi tuo laittaisi kun ottaa Film esiasetuksen. Ja muutenkin olen jostain lukenut, että tuo mkv olisi tämän hetken kehittynein säiliömuoto, tai mikä nyt onkaan. Mutta se ei vaan ole kovin yhteensopiva OS X:n kanssa. Vlc:llä se toki toimii mutta kelattaessa vlc kaatuilee välillä ja muutenkin hyppiminen videon kohasta toiseen toimii hitaasti.
Itsekin painiskelen pienen formaattiongelman kanssa. Yleensä valintani on tuo mp4 ja h.264, jolla tulee hyvää jälkeä aikaan. Nyt pitäisi kuitenkin omatekoisesta DVD:stä saada aikaan rippaus, jota sitten levittää kavereille ja tutuille.
Kaveri jolle teen tätä, haluaa että ripattu tiedosto soi suoraan Windows Mediaplayerilla, koska monilla ei kuulema muuta soitinta ole (itse pakottaisin ihmiset hankkimaan paremman playerin, mutta se ei ole nyt vaihtoehto). Kun valitsee formaatiksi AVI:n ja kodekiksi MPEG-4:n, näkyy homma Mediaplayerillakin. Ongelmaksi muodostuu ääni. Jos valitsee ääneksi AC-3 Audion, ei ääni kuulu Mediaplayerilla. Jos valitsee ääneksi MP3:n, menee äänet jostain syystä huonoksi ja toistettaessa varsinkin musiikit rätisevät helposti. Tuo MP3 lienee sellainen, joka soisi Mediaplayerissa suoraan, alkaa olla vaihtoehdot vähissä.
Kikkakutosia tai vaihtoehtoisia DVD-rippereitä?
Installed Windows to a black & white TV, the motherfucker gave me a bluescreen.
Tuota mp4:stakin olen kokeillu. Mut tukeeko se useampia ääniraitoja ja tekstityksiä? Kun olis tarkotus saada yhelle videolle 2 ääniraitaa ja subit. Vai onko silloin ainut vaihtoehto mkv?
Mitä eroja noilla kahdella käytännössä sitten on? Mkv on avoin, mp4 ei, onko tällä käytännön kannalta mitään väliä?