Olen pitänyt digikuvani sopivasti nimettynä ja järjestettynä verkkolevyllä. Hain kuvat iPhotoon, mutta en halunnut iPhoton kopioivan kuvia toiseen paikkaan. Se onnistui ongelmitta.
Mutta miten pitää toimia, että tuon iPhoton kirjaston saa päivitettyä, jos/kun verkkolevylle tulee lisää kuvia. Kokeilin siten, että importtasin verkkolevyllä olevan hakemiston uudelleen, jolloin iPhoto haki vain ei duplikaatit ja lisäsi ne kirjastoonsa, mutta tässähän menee ikä ja terveys, jos joka vaiheessa pitää odottaa, että iPhoto käy kaikki kuvat läpi.
Vinkkejä?
iPhoto ja digikuvat verkkolevyllä
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Kopioi ensin uudet kuvat haluamaasi kansioon verkkolevyllä. Raahaa ne tämän jälkeen iPhotoon (tai klikkaa Tuo... iPhoton valikosta), jolloin ne ilmaantuvat sen kirjastoon.
Huomaa, että muokatut kuvat eivät ole samassa paikassa, kuin alkuperäiset. Ne menevät aina iPhoto Libraryn Modified-kansioon. Täällä on iPhoton automaattisesti kääntämät pystykuvat ja tietysti iPhoton kautta muokatut kuvat. Myös esikatselukuvat ovat iPhoto Libraryssä, Data-kansiossa.
Muista myös, että vaikka kuvasi olisivatkin juuri sellaisessa kansiohierarkiassa, kuin tahdot, ei iPhotossa olevia kuvia pidä sieltä poistaa Finderiä käyttäen. Silloin poistetun kuvan esikatselukuva säilyy yhä Data-kansiossa ja iPhoto kuvittelee kuvan olevan olemassa ja näyttää sen pikkukuvan Kirjastossaan.
En tosin tiedä, poistetaanko kuva myös verkkolevyltä, kun se poistetaan iPhotosta vai hävitetäänkö ainostaan "linkki" kuvaan ja esikatselukuva.
Jos iPhoto on yhtä fiksu, kuin iTunes, voi kuvan siirtää jonnekin muualle ohjelman siitä sekoamatta.
Tämä on ainoastaan oma vaatimaton mielipiteeni, mutta mielestäni on mielekästä pitää kuvat siinä iPhoto Libraryssä. Senhän voi siirtää kokonaisuudessaan sinne ulkoiselle kovalevylle ja kuvien järjestelyvastuu siirtyy tietokoneelle. Kuviahan voi yhä siirrellä iPhotossa "filmirullasta" toiseen ja pitää järjestystä yllä.
Huomaa, että muokatut kuvat eivät ole samassa paikassa, kuin alkuperäiset. Ne menevät aina iPhoto Libraryn Modified-kansioon. Täällä on iPhoton automaattisesti kääntämät pystykuvat ja tietysti iPhoton kautta muokatut kuvat. Myös esikatselukuvat ovat iPhoto Libraryssä, Data-kansiossa.
Muista myös, että vaikka kuvasi olisivatkin juuri sellaisessa kansiohierarkiassa, kuin tahdot, ei iPhotossa olevia kuvia pidä sieltä poistaa Finderiä käyttäen. Silloin poistetun kuvan esikatselukuva säilyy yhä Data-kansiossa ja iPhoto kuvittelee kuvan olevan olemassa ja näyttää sen pikkukuvan Kirjastossaan.
En tosin tiedä, poistetaanko kuva myös verkkolevyltä, kun se poistetaan iPhotosta vai hävitetäänkö ainostaan "linkki" kuvaan ja esikatselukuva.
Jos iPhoto on yhtä fiksu, kuin iTunes, voi kuvan siirtää jonnekin muualle ohjelman siitä sekoamatta.
Tämä on ainoastaan oma vaatimaton mielipiteeni, mutta mielestäni on mielekästä pitää kuvat siinä iPhoto Libraryssä. Senhän voi siirtää kokonaisuudessaan sinne ulkoiselle kovalevylle ja kuvien järjestelyvastuu siirtyy tietokoneelle. Kuviahan voi yhä siirrellä iPhotossa "filmirullasta" toiseen ja pitää järjestystä yllä.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Ainakin minä olen ymmärtänyt että iPhoton library on yks ja sama möykky. Voihan sen möykyn avata, mutta siellä ne on sikin sokin.Maza kirjoitti:Tämä on ainoastaan oma vaatimaton mielipiteeni, mutta mielestäni on mielekästä pitää kuvat siinä iPhoto Libraryssä. Senhän voi siirtää kokonaisuudessaan sinne ulkoiselle kovalevylle ja kuvien järjestelyvastuu siirtyy tietokoneelle. Kuviahan voi yhä siirrellä iPhotossa "filmirullasta" toiseen ja pitää järjestystä yllä.
Mua tympii se, että kun vanhat kuvat importtasin aluksi, niin nyt ne vanhimmat näkyy photo alla ensimmäisinä. Sama eventeissä, tai voihan eventtejä järjestellä, mutta ei mitenkään fiksusti.
-
No ei ne kuvat siellä ihan sikin sokin ole. Minä olen järjestänyt kuvat nk. filmirullien mukaan ja samoilla nimillä ne siellä Libraryssä ovat. Niin Originals-, kuin Modified- ja Data-kansioissakin. Sikäli, kun sillä on edes mitään merkitystä. Kuvia hallitaan iPhotosta ja sillä sipuli. En ole oikein sisäistänyt noiden Eventsien/Tapahtumien ajatusta, filmirullat ajavat tarkoituksen parmmin. Ne ovat konkreettisempia, tai niin minä asian näen.Hepo kirjoitti:Ainakin minä olen ymmärtänyt että iPhoton library on yks ja sama möykky. Voihan sen möykyn avata, mutta siellä ne on sikin sokin.Maza kirjoitti:Tämä on ainoastaan oma vaatimaton mielipiteeni, mutta mielestäni on mielekästä pitää kuvat siinä iPhoto Libraryssä. Senhän voi siirtää kokonaisuudessaan sinne ulkoiselle kovalevylle ja kuvien järjestelyvastuu siirtyy tietokoneelle. Kuviahan voi yhä siirrellä iPhotossa "filmirullasta" toiseen ja pitää järjestystä yllä.
Mua tympii se, että kun vanhat kuvat importtasin aluksi, niin nyt ne vanhimmat näkyy photo alla ensimmäisinä. Sama eventeissä, tai voihan eventtejä järjestellä, mutta ei mitenkään fiksusti.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
-
Mitkä filmirullat? Mulla löytyy vain eventit ja smart folderit.Maza kirjoitti:No ei ne kuvat siellä ihan sikin sokin ole. Minä olen järjestänyt kuvat nk. filmirullien mukaan ja samoilla nimillä ne siellä Libraryssä ovat. Niin Originals-, kuin Modified- ja Data-kansioissakin. Sikäli, kun sillä on edes mitään merkitystä. Kuvia hallitaan iPhotosta ja sillä sipuli. En ole oikein sisäistänyt noiden Eventsien/Tapahtumien ajatusta, filmirullat ajavat tarkoituksen parmmin. Ne ovat konkreettisempia, tai niin minä asian näen.
-
Niin juu, eihän niitä enää kutsuta rulliksi, kun ne on niitä "Tapahtumia" uusimmassa iPhotossa.Hepo kirjoitti:Mitkä filmirullat? Mulla löytyy vain eventit ja smart folderit.
-
Ajatuksena tuo fimirulla on loogisempi nimi. Nimeätkö ne sitten jollain nimellä vai annatko olla ne päivämäärät niminä, jotka tulevat kamerasta ladattaessa? Nythän vanhoista kuvista tuli importoidessa hakemiston mukaan noille rullille nimet. Eli esim. 2004_08_11.Maza kirjoitti:Niin juu, eihän niitä enää kutsuta rulliksi, kun ne on niitä "Tapahtumia" uusimmassa iPhotossa.Hepo kirjoitti:Mitkä filmirullat? Mulla löytyy vain eventit ja smart folderit.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka