vesku kirjoitti:Sleepperi kirjoitti:
Edelleenkin ottaisin mielelläni sen *rinnalle* jonkun Winampin kaltaisen softan johon vaan raahattaisiin Finderista playlistiin kamaa ja soitettaisiin, ja missä olisi näppäinoikotiet optimoitu tuohon käyttöön. En vaan tiedä sellaista olevan olemassa Macille.
Eikös playlistit toimi just noin, Finderin tilalla vaan käytetään iTunesin kirjastoa? Missä musat ainakin mulla on ihan mainiossa järjestyksessä. Soittoon voi sit käyttää vaikka iTunesin minimoodia näppiskomentoineen.
Ei ole sama asia. iTunes käytännössä vaatii hiiren käyttöä. Winampissa kaikki on mahdollista tehdä näppikseltä huomattavan ripeästi. iTunesille eri playlistit ovat samanarvoisia, ja lähtökohtaisesti kiinteitä asioita jotka säilytetään ellei erikseen tuhota. Winamp keskittyy yhteen playlistiin, siihen jota kulloinkin soitetaan, ja viis muusta. Sitäkään playlistiä ei laiteta mihinkään talteen ellei erikseen käsketä. iTunes on vähän kuin kirjaston musiikkiosasto, pitää kaiken moitteettomassa järjestyksessä kunhan joku jaksaa järjestää ja kaikki ovat suht ihmisiksi, ja Winamp vähän kuin tuttu DJ jonka mielenkiinto rajoittuu siihen mitä haluat kuulla *just nyt*.
Sleepperi kirjoitti:Isoin puute mikä minusta iTunesissa on jäljellä on se, että kaverit eivät voi soitella siinä sekalaisia omia musiikkeja verkon kautta tai irtomedialta, ilman että ne jäisivät rumentamaan minun musakirjastoani.
iTunes-->Asetukset-->Lisäasetukset ja täppä pois kohdasta Kopioi kappaleet musiikkikansioon kun ne lisätään iTunes kirjastoon. Täähän on ihan vanha triviaali! Silloin ne jää korkeintaan sinne kirjastoon ja voi nakkoa hiiteen. Tämä toimintahan ei ole iTunesin toimintafilosofian mukaista joten se on ymmärrettävää ettei kaikille sovi.
Joo, noin olen tehnyt alusta asti iTunesin kanssa. Sellainen meininki ei sovi minulle ollenkaan että yksi ohjelma omii datat omaan kirjastoonsa piiloon muilta ohjelmilta. Siksi luovuin iPhotonkin käytöstä (vaikka se taitaa nykyisin jo sisältää saman asetuksen?). Mutta on jotensakin hölmöä, ettei iTunes osaa laittaa niitä soitettavia asioita johonkin väliaikaiseen playlistiin lisäämättä niitä kirjastoon. Siitä ne olisi helppo sitten halutessaan käskeä lisättäväksi. Itsekin kuitenkin tulee soiteltua silloin tällöin jotain sekalaisia ääniklippejä mitä ei haluaisi joutua siivoamaan kirjastosta. Käytännössä tulee sitten käytettyä Quicktime Playeria, mutta jos kyseessä vaikka joku netistä haettu haastattelu joka on kolmessa palassa, niin toki ne haluaisi kuunnella automaattisesti peräkkäin ja homma "oikeasti" kuuluisi iTunesille.
Sleepperi kirjoitti:Toinen juttu on se että minulla on paljon matskua mikä ei ole musiikkia (haastatteluja, kieliopintojuttuja jne), ja on jotenkin aika tyylitöntä/sekavaa miten ne ovat musiikin kanssa sekaisin iTunesissa.
Niin, onkohan moisille oikein missään ohjelmissa omia "lokeroitaan"? id3 -tageillahan noita kaiketi ohjaillaan, joten sieltä katselemaan. Tai sitten tuolla genre-idealla minkä jaamakki tuossa eellä esitelmöi!
Genre on yksi id3-tageista. Tämän vuoden puolella aktivoiduin korjaamaan tuota ongelmaa siinä yhteydessä, kun halusin jakaa iTunesilla musiikkia samalla koneella olevalle vieras/biletunnukselle. Annoin kaikelle mikä ei ole musiikkia genreksi "speech". Sitten tein smart playlistin "music" johon tulee kaikki mikä ei ole "speech" ja jaoin pelkästään sen. Toimiihan se jotenkin.
Ja siitä tulikin mieleeni: siellä vierastunnuksella ei voi tehdä playlistejä joihin laitettaisiin niitä minun jakamiani biisejä. Vaikka ne biisit ovat siellä aina saatavissa, ja sillä tunnuksella ei soiteta käytännössä mitään muuta. Samaan aikaan iTunes kuitenkin iloisesti lisää kirjastoon merkinnät kaikista irtomedialla tai verkkolevyllä olevista biiseistä jotka *eivät* ole enää myöhemmin saatavissa. Älytöntä.
Aiemmin ei ollut minkäänlainen ongelma että eri ihmiset käyvät heittämässä seurustelun lomassa playlistin perään pari haluamaansa biisiä lähteestä X. iTunes tekee sen epäintuitiivisemmaksi ja sotkuisemmaksi kuin mikään muu soitto-ohjelma mihin minä olen tutustunut. Ja nyt siis mahdottomaksi, kun kerran niitä biisejä ei saa ollenkaan playlistiin.