Moi,
Kuinka herkästi mäkin levy fragmentoituu, kuinka eheytys tapahtuu?
PeeCee puolella levyt on levällään hyvinkin pian ja defragmenttia joutuu ajamaan kuukausittain.
.rb.
Levyneheytys
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Levyneheytys
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ellet käsittele todeeeellla isoja tiedostoja jatkuvasti, niin mitään pelkoa ei ole. HFS+ on hitusen fiksumpi tiedostojärjestelmä ja osaa pitää ittestään huolta.
Jos alat epäilemään defragmentoitumista, niin tietty sitten softia on, mutta maksullisia. Itse en ole defragannut kertaakaan ja käsittelen suht isoja videotiedostoja.
Jos defraggaus olisi ongelma, niin käyttiksestä löytyisi kyllä sille työkalu. Ei ole nimittäin kovin vaikeaa semmottista koodata tietääkseni.
Jos alat epäilemään defragmentoitumista, niin tietty sitten softia on, mutta maksullisia. Itse en ole defragannut kertaakaan ja käsittelen suht isoja videotiedostoja.
Jos defraggaus olisi ongelma, niin käyttiksestä löytyisi kyllä sille työkalu. Ei ole nimittäin kovin vaikeaa semmottista koodata tietääkseni.
-
Viesti Kirjoittaja Compton »
Itse olen käyttänyt iDefrag-ohjelmaa. Jos lukee ohjelman arvostelun (voi toki olla ohjelmiston valmistajan sponssaama etc) ja oheiset käyttäjien kommentit, niin monet tuntuvat olevan vakuuttuneita tarpeellisuudesta: http://paulstamatiou.com/2006/01/05/rev ... g-for-os-x.
Itse en osaa sanoa juuta enkä jaata. Noin kerran parissa kuukaudessa olen jättänyt koneen ajamaan täyden eheytyksen yön yli, mutta en ole huomannut ainakaan mitään erityistä eroa.
Itse en osaa sanoa juuta enkä jaata. Noin kerran parissa kuukaudessa olen jättänyt koneen ajamaan täyden eheytyksen yön yli, mutta en ole huomannut ainakaan mitään erityistä eroa.
"God made me an atheist. Who are you to question his wisdom?"
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Kovalevyjen toimintaa hieman tuntevana maallikkona luulisi että kun kovalevy täyttyy -> poistetaan isoja tiedostoja -> täyttyy -> poistetaan isoja tiedostoja tapahtuu fragmentoitumista väkisinkin. Jos peräkkäisiä lohkoja ei ole vapaana joudutaan käyttämään jostakin muualta löytyviä.
Tosin toki älykkäämpi tiedostojärjestelmä osaa varmaan optimoida tilannetta tiettyyn pisteeseen asti.
Tosin toki älykkäämpi tiedostojärjestelmä osaa varmaan optimoida tilannetta tiettyyn pisteeseen asti.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Defragmentin tekee myös siten että kloonaa käyttiksen ulkoiselle kovolle- alustaa koneen ja kloonaa takaisin. Itse en ole tuohon koskaan vielä ryhtynyt..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Macissä tosiaan ensinnäkin tiedosto koitetaan aina sijoittaa sellaiseen lohkoon levyllä minne se mahtuu kokonaan. Siksi olisi hyvä pitää reippaasti kovalevytilaa vapaana. Jas sitten ne pikkutiedostot (alle 20 megaiset) OS X defragmentoi automaagisesti ihan käyttistasolla. Sitten vielä OS X järjestelee tiedostoja levylle myös älykkäästi, eli sellaisia tiedostoja mitä käyttis käyttää useasti, pidetään ymmärtääkseni levyllä sellaisessa kohdassa että ne on nopea lukea sieltä, eli että lukupään ei tarvinne vipeltää pitkin levyä lukiessaan dataa. Apple ei itse suosittele defragmentointiohjelmia "sekoittamaan" järjestettyä dataa levyllä, mutta tietty kyseessä on sitten kysymys sen defragmentointiohjelman hyvyydestä. Ainoastaan jos kopioidaan edestakaisin isoja, esimerkiksi musiikki- tai elokuvatiedostoja, voi defragmentointi Applen mukaan olla tarpeen.kamina kirjoitti:Kovalevyjen toimintaa hieman tuntevana maallikkona luulisi että kun kovalevy täyttyy -> poistetaan isoja tiedostoja -> täyttyy -> poistetaan isoja tiedostoja tapahtuu fragmentoitumista väkisinkin. Jos peräkkäisiä lohkoja ei ole vapaana joudutaan käyttämään jostakin muualta löytyviä.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
6 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka