Digikuvien määrä käy pian ylivoimaiseksi, ellen löydä järkevää ohjelmaa Macille niiden hallintaan. iPhotoa olen aikaisemmin käyttänyt, mutta se tuntuu joka päivityksen myötä huonontuvan. Lisäksi valokuvien määrä on kasvanut niin suureksi, että ohjelman käyttö on todella hidasta. Varsinkin kuvaesitys on suorastaan häpeällinen! En jaksa millään odottaa useita minuutteja, että lapsi saisi katsoa kuvakirjastossa olevia valokuvia.
Apple pakkosyöttää iPhotossa nykyään myös 'tapahtumia', joiden hyötyä en ymmärrä ollenkaan. Ne päinvastoin tuntuvat sekoittavat kuvien selaamista. Haluaisin yksinkertaisen listan kuvista, jota voi sitten järjestellä esimerkiksi päivämäärän mukaan.
Googletus johti Googlen Picasan asentumiseen, mutta kyseessä on todellakin beta. Picasa sisältää tagit, joka on varsin mainio keksintö, mutta niitä ei pääse ohjelmassa kunnolla hyödyntämään. Albumja ei voi tehdä useasta eri tagista, koska haku ymmärtää vain yhden tagin kerrallaan. Lisäksi myös Picasa tuntuu käyttävän jonkinlaisia 'tapahtumia', koska valikkoon ilmestyi vuoden 2009 alle päivämäärähakemistoja. Miksi valokuvat eivät vain olla yhdessä pitkässä listassa, ellei käyttäjä itse jaottele niitä?! Picasan käyttöliittymä oli muutenkin paikoin vielä vaiheessa beta, mutta ehkä tästä ajan kuluessa kehittyy mainio ohjelma.
Onko siis olemassa mitään fiksua ohjelmaa digikuvien hallintaan, valokuvia on tällä hetkellä reilu 15 000 ja määrä kasvaa jatkuvasti. Vaatimukseni eivät mielestäni ole kohtuuttomia:
- Kuvanäkymä ilman tapahtumia tai muita kuvia jaottelevia elementtejä, ellen itse niitä määrittele.
- Pidin Picasan tageista, mutta niitä pitäisi päästä hyödyntämään. Eli vaikka luoda automaattisesti päivittyvä albumi, joka koostuu tagin 'kissa' kuvista.
- Picasan/iPhoton kuvanmuokkausominaisuudet ovat minulle enemmän kuin riittäviä, mutta eivät pakollisia.
- Kuvaesitys jonka käynnistyminen ei kestä useita minuutteja, vaikka ihan yksinkertaisesti satunnaisia kuvia kuvakirjastosta.
- Niin simppeli kuin mahdollista.