Moi,
lyhyesti: aiempi kokemus sivujen tekemisestä 0, nyt pitäisi saada aikaiseksi ja opetella. Mielessä on tarkka kuva ulkoasusta ja siihen ei oikein valmiit templatet istu. Minä taas en taivu html:n ja koodamisen opettelu ei suoraan sanoen muutoinkaan oikein innosta. Kaikenlaisia kotisivukoneita tuntuu olevan netti pullollaan mutta en ole oikein varma niistä kun tosiaankin on tarkka käsitys siitä millaiset sivujen tulee olla (teen ne itseasiassa ensin leiskoiksi PPT:lla niin ei tarvi sitten muuta kuin toistaa ne suoraan sivustoksi). Tarvitaan siis helppo mutta joustava softa simppelien mutta visuaaliselta ilmeeltään tarkat speksit täyttävien sivujen tekemiseen.
Olen täällä selaillut ja Rapidweaver on ollut yksi vaihto, ykkösenä kummittelee kuitenkin iWeb 09. Tilat nettihotlasta on jo hankittu (Sun Comet) ja Googlen Analytics olisi tarkoitus asentaa sivustolle...
Puolesta, vastaan, muita ratkaisuja? Miksi?
Kiittäen,
J
Nyt tarvitaan aloittelijalle fiksu sivujen teko softa!
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Nyt tarvitaan aloittelijalle fiksu sivujen teko softa!
Viesti Kirjoittaja Zorro »
-
Re: Nyt tarvitaan aloittelijalle fiksu sivujen teko softa!
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
kompozerilla säästää koodaamisen.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
iWebiä on itse tullut käytettyä jonkin verran. Se on kätevä ja helppokäyttöinen ohjelma jolla saa nopeasti toteutettua haluamansa ulkoasun, vaikkei tietäisikään mitään nettisivujen tekemisestä Suosittelen kyllä lämpimästi.
Myös tuota Freeway Expressiä olen kuullut kehuttavan, mutta omakohtaista kokemusta siitä minulla ei ole.![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Myös tuota Freeway Expressiä olen kuullut kehuttavan, mutta omakohtaista kokemusta siitä minulla ei ole.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Valitettavasti vaan tehtävä on liki mahdoton, jos et halua opetella suoraan sanoen yhtään pätkää html:ää. KompoZer olisi yksi helpohko ohjelma, mutta senkin käytössä pitää jotain tietää.Zorro kirjoitti:lyhyesti: aiempi kokemus sivujen tekemisestä 0, nyt pitäisi saada aikaiseksi ja opetella. Mielessä on tarkka kuva ulkoasusta ja siihen ei oikein valmiit templatet istu. Minä taas en taivu html:n ja koodamisen opettelu ei suoraan sanoen muutoinkaan oikein innosta. Kaikenlaisia kotisivukoneita tuntuu olevan netti pullollaan mutta en ole oikein varma niistä kun tosiaankin on tarkka käsitys siitä millaiset sivujen tulee olla (teen ne itseasiassa ensin leiskoiksi PPT:lla niin ei tarvi sitten muuta kuin toistaa ne suoraan sivustoksi). Tarvitaan siis helppo mutta joustava softa simppelien mutta visuaaliselta ilmeeltään tarkat speksit täyttävien sivujen tekemiseen.
Suosittelisin, että teetät sivut jollain sivujen tekemistä osaavalla. Jos sulla on valmis leiska, ei sivujen tekeminen ole osaavalle hirveä työ. Tuo ilmaisu saa vaan vilunväristyksiä: "visuaaliselta ilmeeltään tarkat speksit täyttävien sivujen tekeminen".
Jos sulla on tarkat speksit, niin minkä suhteen tarkat? Kannattaa muistaa, että nettisivut ovat aina relatiivisia, koska sivujen katsojia on niin moneen lähtöön. Haluatko tarkat speksit 24 tuuman (1920x1290 pikseliä) näytöllä olevaan selainikkunaan vai minikoneen (1024 x 600 pikseliä) näytöllä olevaan selainikkunaan vai molempien selainikkunoihin sopivia sivuja varten? Haluatko värimaailman, joka toimii Macissä, PC:ssä vai molemmissa? IMHO PowerPoint, tuo tiedon kaatopaikka, on varsin onneton tapa suunnitella sivujen layoutia.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Voi veljet, kai mun pitää kai sitten ottaa ylläpitämäni sivut kaikki alas. Minä kun en ymmärrä html:stä yhtään mitään, paitsi irvistää.Juhani L kirjoitti: Valitettavasti vaan tehtävä on liki mahdoton, jos et halua opetella suoraan sanoen yhtään pätkää html:ää. KompoZer olisi yksi helpohko ohjelma, mutta senkin käytössä pitää jotain tietää.
Mulla on mielestäni tietokone sitä varten, että se ymmärtää noi koodit. Eihän mua kukaan ole koskaan vaatinut postscriptiakaan opettelemaan ja sivuja on taitettu jo monta vuotta, vähän mutta kumminkin.
Freeway Express tai peräti Pro on hyvä valinta koodaamattomalle.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Tosiaan jos on valmis joustamaan leiskasta, niin sitten kaikki helpottuu.MacFinn kirjoitti:Voi veljet, kai mun pitää kai sitten ottaa ylläpitämäni sivut kaikki alas. Minä kun en ymmärrä html:stä yhtään mitään, paitsi irvistää.Juhani L kirjoitti:Valitettavasti vaan tehtävä on liki mahdoton, jos et halua opetella suoraan sanoen yhtään pätkää html:ää. KompoZer olisi yksi helpohko ohjelma, mutta senkin käytössä pitää jotain tietää.
-
Viesti Kirjoittaja Zorro »
Varmasti fiksua olisi kyllä, vaan tekijöitä on moneen lähtöön ja kun ei itse tiedä asiasta on vähän vaikea arvioida sitä, kenet kannattaisi hommaan palkata ja mitä siitä maksaa. Koska sivuston ylläpito on allekirjoittaneen vastuulla näen, että voin ihan hyvin opetella tekemään ne itsekin.Juhani L kirjoitti:Suosittelisin, että teetät sivut jollain sivujen tekemistä osaavalla.
Tarkoittaa sitä, että on selkeä käsitys siitä miltä sivuston tulee näyttää: kuvat, tekstit, asettelut jne on funtsittu etukäteen.Juhani L kirjoitti:Jos sulla on valmis leiska, ei sivujen tekeminen ole osaavalle hirveä työ. Tuo ilmaisu saa vaan vilunväristyksiä: "visuaaliselta ilmeeltään tarkat speksit täyttävien sivujen tekeminen".
Haluan yksinkertaiset sivut jotka toimivat mahdollisimman hyvin selaimella kuin selaimella riippumatta käyttiksestä tai ruudun koosta. Pääosa kohderyhmästä joka tulee sivustoa katselemaan on USAsta, seuraavaksi Englannista ja Saksasta, loput rodennäköisimmin Ruotsista ja Japanista. Rakenne tulee olemaan ihan simppeli perussivusto jossa mukana pari kuvagalleriaa. Yhteensä erillisiä sivuja tulee olemaan noin 20, max 30. Avainsanoja ovat yksinkertaisuus, nopeus, ilmavuus ja helppo navigointi sekä -lukuisuus.Juhani L kirjoitti:Jos sulla on tarkat speksit, niin minkä suhteen tarkat? Kannattaa muistaa, että nettisivut ovat aina relatiivisia, koska sivujen katsojia on niin moneen lähtöön. Haluatko tarkat speksit 24 tuuman (1920x1290 pikseliä) näytöllä olevaan selainikkunaan vai minikoneen (1024 x 600 pikseliä) näytöllä olevaan selainikkunaan vai molempien selainikkunoihin sopivia sivuja varten? Haluatko värimaailman, joka toimii Macissä, PC:ssä vai molemmissa?
Kiitollisena otan vastaan kaikki vinkit mitä osaavilta irtoaa.
Näin varmasti on, mutta sillä pitää pelata minkä osaa. - Ja tämän softan minä osaan parhaiten ja saan sillä helpoiten ja nopeiten aikaan leiskan. Softa ei itsessään tee siitä kaatopaikkaa. Sen tekee sisällön tuottajaJuhani L kirjoitti:IMHO PowerPoint, tuo tiedon kaatopaikka, on varsin onneton tapa suunnitella sivujen layoutia.

Viimeksi muokannut Zorro, 25.5.2009 klo 18.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Kokeilepa noukkia KompoZer, koska sitä käyttämällä sivun ilme on aika helppo tehdä mieleiseksi perehtymättä kovasti html:ään. Siinä on se hyvä puoli, että taitojen karttuessa voi vähän kokeilla, mitä html:n ja css:n viilauksella saa aikaan. KompoZerin käytöstä löydät googlaamalla hyvin paljon ohjeita, täällä ehkä paras.
Ehkä saisit Freewayllä tai RapidWeawerilla saman tuloksen, mutta ne taitavat pohjautua enemmän valmiisiin sivumalleihin, joista voi olla hankala muokata juuri halumansa näköistä. Siksi tarvitset ehkä KompoZerin tapaisen visuaalisen editorin, jossa koko layout on hallussasi. KompoZerissa on ftp-osio, jolla voit viskata valmiit sivut Suncometin palvelimille. Kysy Suncometin avuliaalta tuelta, jos tarvitset neuvoja siirrossa.
Lue tämä kauhukertomus, jossa varoitetaan pöljästä taulukkotaitosta ja kehyksistä. Ehkä et niihin olisi sortumassa mutta moni on sortunut eikä ole enää selvinnyt ihmisten ilmoille.
edit: unohdin sanoa, että tee mielummin layoutin luonnos heti KompoZerilla, älä enää PowerPointilla.
Ehkä saisit Freewayllä tai RapidWeawerilla saman tuloksen, mutta ne taitavat pohjautua enemmän valmiisiin sivumalleihin, joista voi olla hankala muokata juuri halumansa näköistä. Siksi tarvitset ehkä KompoZerin tapaisen visuaalisen editorin, jossa koko layout on hallussasi. KompoZerissa on ftp-osio, jolla voit viskata valmiit sivut Suncometin palvelimille. Kysy Suncometin avuliaalta tuelta, jos tarvitset neuvoja siirrossa.
Lue tämä kauhukertomus, jossa varoitetaan pöljästä taulukkotaitosta ja kehyksistä. Ehkä et niihin olisi sortumassa mutta moni on sortunut eikä ole enää selvinnyt ihmisten ilmoille.
edit: unohdin sanoa, että tee mielummin layoutin luonnos heti KompoZerilla, älä enää PowerPointilla.
Viimeksi muokannut Juhani L, 25.5.2009 klo 19.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Sen verran pitää nyt vielä kommentoida, että Freeway EI perustu valmiisiin sivumalleihin, joitakin toki saa, mutta lähtökohta on enimmäkseen valkoisessa ruudussa. Tärkeää on sitten näiden master-sivujen käyttö, niin ei tarvii tehdä juttuja joka sivulle uudestaan ja uudestaan.
Freewayllä voi tehdä suoraan sen layoutinkin helposti.
Freewayllä voi tehdä suoraan sen layoutinkin helposti.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Äh, Freeway ei tod perustu valmiisiin sivumalleihin (vaikka jotain pohjia ohjelman mukana toimitetaankin). Pikemminkin se on kuin KompoZer joka oikeasti toimii.
Tarkat speksit on ihan hyvä jos ne on myös validit lähtökohdiltaan. Silloin ne voi antaa palkatulle tekijälle tehtäväksi... Jos itse tekee niin opettelua se on.
Tää postscriptin mainitseminen on vanha legenda. Oikeasti ps on tehokas ja tarkoituksenmukainen sivunkuvauskieli, mitä HTML ei todella ole. Jos tekee yhtään vaativampaa sivustoa niin ymmärrykselle tulee yllättävästi käyttöä. Jos ei välinettä hallitse niin tulee samannäköistä jälkeä kuin iWebillä. Käytännössä siis jos mielessä on joku juttu miltä jonkin tulee näyttää tai miten sen pitää toimia, joutuu todennäköisesti säätämään ja testaamaan aika paljon jotta sen saa toimimaan oikein. 1/1 ulkoasua saa aikaan vaan kuvana ja siinäkin perhanan käyttäjillä on erikokoisia monitoreja ja eri resoluutioita.MacFinn kirjoitti:Eihän mua kukaan ole koskaan vaatinut postscriptiakaan opettelemaan ja sivuja on taitettu jo monta vuotta, vähän mutta kumminkin."
Tarkat speksit on ihan hyvä jos ne on myös validit lähtökohdiltaan. Silloin ne voi antaa palkatulle tekijälle tehtäväksi... Jos itse tekee niin opettelua se on.
-
Kas kun et verrannut FrontPage sivuihin...
Tottahan se on, ettei web ole printtimedian tapainen täsmällinen media, jutut näyttää hieman erilaisilta eri selaimilla ja laitteilla. Eikä sille voi mitään.
Opetella täytyy ja kokeilla ja testata. Koodausta en ole vielä joutunut opettelemaan, mutta mitään isoja sivustoja en hoidakaan. Enkä halua, niihin menee rajattomasti aikaa ja sitä mulla ei oo. Eikä kärsivällisyyttä.

Tottahan se on, ettei web ole printtimedian tapainen täsmällinen media, jutut näyttää hieman erilaisilta eri selaimilla ja laitteilla. Eikä sille voi mitään.
Opetella täytyy ja kokeilla ja testata. Koodausta en ole vielä joutunut opettelemaan, mutta mitään isoja sivustoja en hoidakaan. Enkä halua, niihin menee rajattomasti aikaa ja sitä mulla ei oo. Eikä kärsivällisyyttä.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka