Elikkä olisi koneiden päivittäminen kiikarissa lähiaikoina ja kiinnostaisi tuo windowsin virtualisointi. Elikkä miäs suosittelette? Parallels Desktop 4.0 for Mac vai VMware Fusion 2? Kaipailisin käyttökokemuksia, risuja & ruusuja, yms.
Molempia kokeilleena suosittelen Vmware Fusionia. Parallells toimi muuten hyvin, mutta ftp-yhteyksiä en saanut pelaamaan virtuaali-windowsissa kirveelläkään. Kun vaihdoin Vmwareen, kaikki toimi oob. Lisäksi Parallells tekee omia virtuaalisia verkkokortteja verkkoasetuksiin, Vmware ei tee, joten on selkeämpää käyttää Vmwarea. Nopeuseroa noissa en näppituntumalta ole huomannut.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Itsella Parallels 3 ja Vmware Fusion, parallers jai paivittamatta uudempaan paivityksen maksullisuuden takia, vmwaren paivitykset on ollu tahan asti ilmaisia (1->2).
Toisaalta, vmware ei tue osx desctoppeja clienttina kun taas parallers 4 tukee..
Poistunut talta foorumilta. Saattaa joskus lueskella mutta vastaaminen hyvin epatodennakoista.
Itse olen käyttänyt Parallelsia versiosta 1 asti, vmwarea olen testannut säännöllisesti. Molemmat varmaankin toimivat hyvinkin pitkälti samalla tavalla ja yhtä hyvin.
Virtualbox http://virtualbox.org on ilmainen kotikäytössä ja oppilaitoksissa, kannattaa tuotakin testata. Itse olen tuota muutamalla koneella käyttänyt ja hyvin on ihan perusjutuissa toiminut (office +muut..)
nobu178 kirjoitti:Tämä on puoli vuotta vanha, mutta voisi antaa tietoja, jollaisia kaipaat.
Ton testin mukaan Parallels päihitti Fusionin melkein joka kohdassa..? Omalla kokemuksella molemmat toimineet hyvin, mutta valitsin käyttöön Parallelsin koska sen sai joskus alennuksella. Parallelsissa suuri etu mulle on nopea käynnistys ja lopetus.. Fusion jotenkin jumitti koneen aina minuutiks kun Windows-session pisti Supendiin, Parallels toimii taustalla liukkaasti.
nobu178 kirjoitti:Tämä on puoli vuotta vanha, mutta voisi antaa tietoja, jollaisia kaipaat.
Ton testin mukaan Parallels päihitti Fusionin melkein joka kohdassa..? Omalla kokemuksella molemmat toimineet hyvin, mutta valitsin käyttöön Parallelsin koska sen sai joskus alennuksella. Parallelsissa suuri etu mulle on nopea käynnistys ja lopetus.. Fusion jotenkin jumitti koneen aina minuutiks kun Windows-session pisti Supendiin, Parallels toimii taustalla liukkaasti.
Omissa benchkokeilussanikin Parallels päihitti joka jutussa Fusionin (Mac Book Pro early 2008). Aiempien versioiden vertailussa Fusion oli parempi kopiointinoepeudessa varsinkin, kun ulkoiselle USB-kovolle jotain kopioitiin; Parallelsilla USB:n käyttö tökki pahasti. Ainakaan viime kokeilussani Fusion ei siinäkään enää pärjännyt Parallelsille. No, eiköhän tästä kohta tule "OS X vs. Windows" tai "emacs vs. vi" -tyyppinen loputon taistelu, kunnes Citrixin hypervisor ilmestyy (ks. videon 42 minuutin paikkeilla alkavaa kohtaa)
Onko parallels 4:ssa korjattu ongelmat safarin kanssa? Ton kolmosen kanssa varma tapa saada rantapallo ruudulle kahvitauon ajaksi oli koskea safariin samaan aikaan kun parallels oli kaynnissa..
Poistunut talta foorumilta. Saattaa joskus lueskella mutta vastaaminen hyvin epatodennakoista.
EL5 kirjoitti:Onko parallels 4:ssa korjattu ongelmat safarin kanssa? Ton kolmosen kanssa varma tapa saada rantapallo ruudulle kahvitauon ajaksi oli koskea safariin samaan aikaan kun parallels oli kaynnissa..
Itselläni on käytössä viime kevään MUPromosta hankittu Parallels 4. Olen ollut tyytyväinen. Erityisesti tykkään ominaisuudesta että mikä tahansa windows ohjelman voi jättää dockiin ja käynnistää siitä kun sen tarvitsee. Kiva kun ei itse tarvitse tehdä muuta kun painaa napista ja pienen odottelun jälkeen ohjelma on auki ja sen voi minimoida dockiin kuten applen ohjelmatkin. En tiedä onko moista ominaisuutta WmWaressa mutta jos tarvitsee wintoosa puolelta vain yhtä ohjelmaa niin onhan tuo kieltämättä aika kätevä.
Molemmista taitaa saada ladattua demoversiot joita voi kokeilla kuukauden päivät.
filosofi kirjoitti:Itselläni on käytössä viime kevään MUPromosta hankittu Parallels 4. Olen ollut tyytyväinen. Erityisesti tykkään ominaisuudesta että mikä tahansa windows ohjelman voi jättää dockiin ja käynnistää siitä kun sen tarvitsee. Kiva kun ei itse tarvitse tehdä muuta kun painaa napista ja pienen odottelun jälkeen ohjelma on auki ja sen voi minimoida dockiin kuten applen ohjelmatkin. En tiedä onko moista ominaisuutta WmWaressa mutta jos tarvitsee wintoosa puolelta vain yhtä ohjelmaa niin onhan tuo kieltämättä aika kätevä.
Molemmista taitaa saada ladattua demoversiot joita voi kokeilla kuukauden päivät.
Fusionilla sai ainakin (muistaakseni) windows ohjelmat "open whit"-valikkoon (ja siten myos oletus ohjelmaksi).
(muistaakseni koska minahan saan allergisen kohtauksen MS-tuotteista, kiitos liiallisen altistuksen mikrotukivuosinani)
Käyttänyt nyt reilun kuukauden Windows 7:n kanssa oikein onnistuneesti. Lähinnä Ikean 3D-keittiösoftaa sillä pyöritellyt uutta asuntoa suunnitellessa. Pyörii mainiosti, kunhan ei laita niitä "kokeellisia" 3D-ajureita päälle vaan pärjäilee ihan niillä perusajureilla. Ne kokeelliset kun tuppaa vähän kaatuilemaan. Testaillut myös noin muuten ja kyllä sillä esim. nettiä surffaa ja tekstiä kirjoittelee oikein näpsäkästi. Usein olenkin huomannut, että Windows 7 on full screenissä ja hoidan sillä surffailua siinä samalla, vaikka ehkä aloitinkin niin että vaihtelen sen halutun softan ja Safarin väliä.
Tämän puolesta puhuu se, että se on ilmainen. Mitään et siis menetä, jos edes kokeilet.
Jaetun kansion virittäminen vaati vähän ihmettelyä, sitä kun ei edes manuaalissa ole kovin selkeästi selitetty, varsinkin kun Windows 7:ssa on palikat vähän eri paikoissa. Mutta google auttoi.
Viikko sitten päätin hommata jummankumman ko. ohjelmista. Latasin trial versiot. Tänään hain verkkokaupasta Parallelsin. Asennettuun trialiin tarvi laittaa vain boxissa ollut Product Key:
Tosin kannattaa huomioida, että VMwaresta tulee kolmos versio 27. tätä kuukautta. Ehkä kannaa hetken odottaa ja käyttää trial versioita? Parallelsin triali toimii vain 15 päivää. VMware 30 päivää.