Miten elää iPhoton kanssa?
-
Miten elää iPhoton kanssa?
Viesti Kirjoittaja Nemos »
Eli minulla on kuvia kamerassa ja tuon ne iPhotoon. Sen jälkeen en pysty vaihtamaan tiedostonimeä kuin exportin avulla? Ja export tuhoaa metadatan ja päiväykset yms. Tämä ideologia siis olettaa, että en loppuelämäni aikana käytä kuvia missään muualla kuin iPhoton sisällä? Käyttämäni kuvavalmistamot (viime aikoina iPhoto-pluginin takia Ifolor) painavat kuvan taakse tiedostonimen. Windows-maailmassa sain nimetä tiedostot niin, että ne kertoivat minulle kuvanottopaikan yms. tiedot, mitä kuvan taakse halusin. Miten teen tämän Macissä? Miten lähetän kaverille sähköpostilla setin digikuvia niin, että tiedostonimet kertovat mikä kukin kuva on?
Mikä on oikea tapa muokata iPhotossa olevia kuvia, jos iPhoton omat työkalut eivät riitä? Skannatut kuvat olen pitänyt iPhoton ulkopuolella, koska niitä joutuu parantelemaan. Toisinaan olisi tarvetta muokata niitäkin kuvia, jotka ovat iPhotossa. Muokkaus tapahtuu edelleen Parallelsin kautta PaintShopilla, koska en ole löytänyt Maciin ohjelmaa, jossa olisi tarpeelliset toiminnot esim. töhryjen poistamiseksi, mutta joka ei olisi yhtä työläs käyttää kuin Photoshop tai Gimp.
-
Re: Miten elää iPhoton kanssa?
Viesti Kirjoittaja Touho »
Tuskin suurin osa käyttää iPhotoa pelkästään, tai mitenkään aktiivisesti pääasiallisena kuvankäsittelysoftana. Itsekään en käytä iPhotoa juuri muuhun kuin näppäröiden kuva-albumien ylläpitoon ja selailuun, jos siihenkään. Joissain hommissa ja tilanteissa se on ihan ok.Nemos kirjoitti:Puolen vuoden Mac- ja iPhoto-käytön jälkeen en edelleenkään tule toimeen iPhoton kanssa. Ilmeisesti suuri osa Mac-käyttäjistä käyttää iPhotoa, joten voisitteko hieman valottaa ideologiaa. Tai vaihtoehtoisesti ehdottaa kuvien arkistointiohjelmaa, joka hieman vähemmän holhoaisi käyttäjää.
Muitakin toki on, mutta niiden järkevyys tai paremmuus riippuu ihan käyttötavoista ja tarpeista, eli ihan kuten wintoosan puolellakin. Aperture on yksi esimerkki hiukan toisenlaisesta kuvien arkistointi- ja käsittelysoftasta.
Kuinniin et muka voi? Senkus editoit tiedoston eli kuvan nimeä mieleiseksesi. Sehän onnistuu ainakin kuutosesta ylöspäin vaikka pikkukuvaa klikkaamalla ja sen jälkeen info-nappulaa painamalla. Auki ponnahtavassa tietoikkunassa klikkaat vaan sitä tiedostonimeä, ja naputtelet sopivamman päälle. Helppoa kuin heinänteko. iPhoton versiosta riippuen se onnistuu muistaakseni muillakin tavoilla, mutta periaate on sama.Eli minulla on kuvia kamerassa ja tuon ne iPhotoon. Sen jälkeen en pysty vaihtamaan tiedostonimeä kuin exportin avulla?
Olla muokkaamatta kuvia iPhotossa. Vai eikös tää ollutkaan kompakysymys?Mikä on oikea tapa muokata iPhotossa olevia kuvia, jos iPhoton omat työkalut eivät riitä?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Miten PSP sitten on helpompi siinä hommassa kuin PS/PSE? En ole nähnyt PSP:n viimeisimpiä versioita, mutta joskus aikanaan firmakoneiden ja oman koneen väliä suhatessa minusta PSP:n ja PSE:n välillä pomppiminen oli varsin helppoa, kun työkalut olivat riittävän samanlaisia. Taitaa siis olla ainakin osittain makuasia ja tottumuskysymys, edelleenkin.Skannatut kuvat olen pitänyt iPhoton ulkopuolella, koska niitä joutuu parantelemaan. Toisinaan olisi tarvetta muokata niitäkin kuvia, jotka ovat iPhotossa. Muokkaus tapahtuu edelleen Parallelsin kautta PaintShopilla, koska en ole löytänyt Maciin ohjelmaa, jossa olisi tarpeelliset toiminnot esim. töhryjen poistamiseksi, mutta joka ei olisi yhtä työläs käyttää kuin Photoshop tai Gimp.
Gimppiä en halua mäkkiin tunkea, mutta onneksi ei ole tarviskaan. PS/PSE:n lisäksi muita halvempia työkaluja löytyy varmaan puolentusinaa ainakin, kuvien editointiin esim. Acorn ja melko nuoreksi shareware-softaksi yllättävän toimivan oloinen Pixelmator, ja vaikka hiukan toisenlaiseen ja kevyempään pikamuokkaukseen ja selailuun kätevä ImageWell. Muitakin on, kalliimpia ja pahvipakkauksessakin, mutta ei nyt jaksa muistella ja luetella kaikkia, kun ne kuitenkin löytyvät suht helposti vaikka Applen omien sivujen kautta, ja muualtakin ympäri netin omppuekosysteemiä. Tai vaikka vanhalla kunnon KVG-komennolla.
Niin ja kyllähän iPhotollakin pystyy auttavasti rypyt retusoimaan, mutta ei vaativampaankaan kuvankäsittelyyn mitään wintoosaa tai sen softia tarvita. Eikun rohkeasti kokeilemaan uutta vaan. Kyllä mäkkipuolellakin grafiikkasoftaa löytyy, kun vaan pitää silmänsä auki, ja totuttelee tarvittaessa hiukan toisennäköiseen nappulaan tai työkalun ikoniin ja vastaavaan pikkujuttuun.
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Siitä en sitten tiedä, voiko Parallelsia käyttää tässä.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Kun Vie toimintoa käyttää, voi valita Otsikon (joka on se metanimi) tai Tiedostonimen. Miten se iFolorin plugi toimii, kumpaa se käyttää vai voiko valita?
-
-
Tuo oli hyvä tieto, että iPhotossa pystyy valitsemaan ulkoisen ohjelman editointiin. Nyt pitäisi vain löytää se toimiva Mac-ohjelma. Kokeiltuna kertaalleen on Acorn, Pixelmator, Laightzone, Artrage, Photoline, Graphic Converter, Seashore, Quicksilver ja Chocoflop. Näistä ei löytynyt sellaista, joka tekisi kaikki ne toiminnot mitä olen PSP:ssä tottunut käyttämään. Useimmiten puuttuu tuo toimiva Smudge-toiminto skannaustöhryjen piilottamiseen. iPhotossa sen sijaan tämä toiminto löytyy, joskin se tekee hieman suttuisempaa jälkeä kuin PSP:ssä. Graphic Converter ja Pixelmator ovat tähän mennessä tutkituista lähinnä sopivaa. Photoshopista olen aikoinaan käynyt 8 tunnin kurssin työpaikalla ja päättänyt, että sen käyttäminen on niin paljon vaikeampaa kuin PSP:n, että en vapaaehtoisesti sitä ala opiskella. Yksittäisenä asiana siinä rasittaa tasojen pakkokäyttö silloinkin, kun niitä ei tarvittaisi. Tätä vaivaa on myös monessa ylläluetellussa ohjelmassa.
-
Itsekin olen tottunut putsaamaan ja optimoimaan monentasoisia skannattuja kuvia ihan tarpeeksi asti useita vuosia, kun noita dia- ja negatiivifilmejä ja paperiprinttejä on kertynyt aikojen saatossa "jokunen" kappale. Silti niiden kanssa ei ole ongelmaa ollut, oli käytössä sitten PS, PSE tai vaikka tuo Pixelmator. Hommahan on kiinni myös opituista työskentelytavoista, joten mielestäni saatat tehdä itsellesi jopa karhunpalveluksen, jos et vilkaise välillä sen kuuluisan laatikon ulkopuolelle, ja kokeile välillä jotain muutakin kuin jonkun tietyn ohjelman kanssa opittua toimintamallia. Eri ohjelmissa on hiukan erilaiset nippelit ja työtavat jo saman alustan sisälläkin, joten eikun nuudlaamaan.
Harmi ettei ole nyt näyttää tähän yhtä omaa orkkis/fotosopattu -kuvaparia, jolla olisi ollut helppo demonstroida PSE:n muokkausominaisuuksia. Eikä edes sen uusimman, kun se kuvapari on jo vuosia vanha pikaisesti väsätty kokeilukuva. Mainiosti onnistuu "skannaustöhryjen" layerittoman poiston lisäksi moni muukin homma, vaikka kokonaisen veneen tai pöydän poisto tai lisäys, verkkoaidan hävitys ja allejääneiden yksityiskohtien korvaus, jne, ilman PSP:ta ja sen smudge -työkalua.
Elikkä edelleen olen sitä mieltä, että ompun ohjelmista se skannaustöhryjen siisti poisto ei jää kiinni, vaan homma on enempi makuasia ja tottumuskysymys. Kokeile, tutki ja nuudlaa, sillä onhan se omien kuiven väkertäminen vaikka pelkällä iPhotollakin kivempaa kuin änkyränä ähöttäminen, eikös vaan.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
-
Jos sitten jatkossa on ammatillisia tarpeita siirtyä täyteen fotariin, sen lähestyminen ja omaksuminen käy puolestaan nopeasti ja luontevasti Elementsin kautta. Itsekin kun nuo perushommat piti opetella ikäänkuin vauhdissa ja deadlinet niskassa, ilman mitään 8h kurssin kaltaisia ylellisyyksiä, eli sinänsä tuttua touhua.
Eli enpäs nyt sitten jankuta enää kuin sen verran, että minusta kantsis vaan valita joko PSE tai vaikka Pixelmator noin aluksi, ja totutella niihin sillä aikaa kun ne kriittisimmät hoituu sillä virtuaalivintoosan PSP:llä. Voihan se olla, että jatkossa pärjää sitten ilman PSP:tä ja PS:ääkin.
Tosin se PSP on yksi niitä harvoja Windows only -softia, joiden koodaamista mäkkipuolelle en pistäisi pahakseni.
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
PSP:tä ei taida osX:än saada. Jos mikään OsX:än saatava ohjelma ei sinulle kelpaa, niin miksi et sitten käyttäisi sitä PSP:tä? sehän onnistuu käsittääkseni macissakin virtuaalikoneessa tai sitten rinnalle asennetussa windowsissa. Itse kylläkään en viitisisi heivata kuvia osx:n ja windowsin välillä, vaan laittaisin kuvat vaikka ulkoiselle levylle selailisin niitä vain kunkin käyttiksen esikatselutoiminnoilla. Arkistointisoftat toimivat parhaiten silloin kun niiden antaa tehdä työnsä, mutta jos haluaa itse olla joka välissä sähläämässä ja säätämässä, niin käyttö alkaa kyllä tökkiä.Nemos kirjoitti:Minun editointitarpeeni ovat tavanomaisesta poikkeavia eikä niihin aina sovellu menetelmät, jotka on tarkoitettu tavanomaiseen valokuvien korjailuun. Enkä tee sitä huvin vuoksi, vaan rahan. Photoshopin opiskelu samalle tehokkuustasolle missä olen PSP:n kanssa veisi usean päivän työajan sen perusteella mitä em. 8 tunnin koulutuksessa siitä opin.
-
Viesti Kirjoittaja willwill »
Itse olen asian silleen järkeillyt että kannattaa aina opetella vähintään 2 systeemiä, sitten oppii helposti jo sen kolmannenkin. Tämä ihan sen takia että ohjelmia tulee ja menee, jos aikoo hommaa tehdä vielä 10 vuodenkin päästä, ei kannata jäädä jumittamaan yhteen ainoaan. Esimerkiksi voin ottaa Macromedian FreeHandin, varsinkin vanhoista versioista on vaikea siirtyä vaikkapa Illustratoriin.Nemos kirjoitti:Minun editointitarpeeni ovat tavanomaisesta poikkeavia eikä niihin aina sovellu menetelmät, jotka on tarkoitettu tavanomaiseen valokuvien korjailuun. Enkä tee sitä huvin vuoksi, vaan rahan. Photoshopin opiskelu samalle tehokkuustasolle missä olen PSP:n kanssa veisi usean päivän työajan sen perusteella mitä em. 8 tunnin koulutuksessa siitä opin.
Vaan ihan mielenkiinnosta olisi mukava kuulla että mikä on tämä tavanomaisesta poikkeava editointitarve.
-
Viesti Kirjoittaja lammikko »
Olen itse pähkäillyt saman asian parissa - miten arkistoida kertyvä valokuvamateriaali järkevästi? Iphoto olisi luonteva valinta kaikkine ominaisuuksineen, mutta en vain vieläkään tule juttuun ohjelman kanssa. Ymmärrän kyllä miten asiat toimivat ja eventsit ovat pätevä tapa järjestellä kuvia, mutta suuren kuvamäärän kanssa ohjelma ei tunnu hyvältä.
Miten te arkistoitte valokuvia ja mitä ohjelmia käytätte? Käytössäni on adoben paketti, joten kuvien käsittelyyn löytyy vääntöä tarvittaessa. Haikailen lähinnä tehokkaan ja toimivan arkistointiohjelman perään: kuvien tuonti eri lähteistä ja automaattinen arkistointi halutulle kovalevylle.
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
lammikko kirjoitti:Terve,
Olen itse pähkäillyt saman asian parissa - miten arkistoida kertyvä valokuvamateriaali järkevästi? Iphoto olisi luonteva valinta kaikkine ominaisuuksineen, mutta en vain vieläkään tule juttuun ohjelman kanssa. Ymmärrän kyllä miten asiat toimivat ja eventsit ovat pätevä tapa järjestellä kuvia, mutta suuren kuvamäärän kanssa ohjelma ei tunnu hyvältä.
Miten te arkistoitte valokuvia ja mitä ohjelmia käytätte? Käytössäni on adoben paketti, joten kuvien käsittelyyn löytyy vääntöä tarvittaessa. Haikailen lähinnä tehokkaan ja toimivan arkistointiohjelman perään: kuvien tuonti eri lähteistä ja automaattinen arkistointi halutulle kovalevylle.
Itse olen tykännyt kaikkein eniten Aperturesta. Olen kokeillut koko joukon arkistosoftia Windows, Linux ja OsX alustalla ja Aperture on ollut mielestäni paras, mutta se on toisaalta myös uusin. Itse importtaan kaiken kuvamateriaalin Aperturen kirjastoon ja jätän kuvien säilyttämisen ja varmuuskopioinnin Aperturen huoleksi (miksi hankkia koira, jos aikoo haukkua itse;-)). Aperturen kirjastoa säilytän USB-levyllä jonka voin liittää siihen koneeseen jolla haluan kulloinkin työskennellä. Kuvakirjastoni on tällä hetkellä viitisenkymmentä gigaa ja siellä on viitisentoistatuhatta kuvaa. En tiedä onko Aperturen kirjastolle olemassa mitään teoreettista maksimia, mutta vielä ei ainakaan ole ollut ongelmia. Aperturen kirjastoahan on mahdollista vapaasti siirrellä mihin tahansa ja sitä voi tarvittaessa pilkkoa erottamalla yksittäisiä projekteja omiin tiedostoihinsa tai voi osan kuvista halutessaan pitää myös kirjaston ulkopuolella (itse en kylläkään suosi sitä tapaa, koska silloin järjestelmän uusiminen, koneen vaihto etc. vaatii aina konffausta tai kansiorakenteiden säilömistä. Kun kuvat on yhdessä kirjastossa niin ei ole mitään huolta senkun vaan aukaisee aperturen ja kaikki on aina siinä niinkuin pitääkin).
Aperturehan on hyvin samankaltainen kuin iPhotokin (monipuolisempi vain). Kannattaa ensin tutustua ohjelman toimintalogiikkaan (miten sitä on tarkoitettu käytettäväksi). Sen jälkeen miettiä omia toimintatapoja (miten itse on tottunut tekemään ja haluaa jatkossa toimia). Nuita asioita punnitsemalla vaan sitten etsimään sopivaa ohjelmaa. Itse olen kulkenut pitkän tien ja tehnyt valtavasti turhaa työtä kuvien arkistoinnissa, kun en ole käsittänyt miten se kannattaisi hoitaa. Aperture on ensimmäinen softa jonka avulla homma on pysynyt kasassa, kun viimein uskalsin jättää sen arkistoinnin Aperturen huoleksi ja päätin luottaa, että se pitää hyvän huolen kuvistani.
---/edit----
Unohdin kertoa miten sen arkisoinnin hoidan. Olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että pidän kuvien luettelotiedot kunnossa, jolloin on oikeastaan yhdentekevää, missä kuva fyysisesti sijaitsee, koska se on aina helposti haettavissa luettelotietojen perusteella. Arkistosoftassa voi haut myös tallettaa "älykkäiksi albumeiksi" tai sitten voi projektien, kansioiden ja albumeiden avulla luoda omia järjestelyitä. Voin hoitaa Aperturesta käsin suoraan kuvien jakamisen e-mail, webgallria, MobileMe sekä voin hoitaa myös kuvien tulostuksen tai kuvapalvelusta kuvakirjantielauksen, etc. Tarvittaessa voin viedä yksittäisiä kuvia tai kokonaisia projekteja mihin lähteeseen haluan.
---edit/----
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Extensiksen Portfolio, kts. http://www.extensis.com/en/products/ass ... sp?id=2000lammikko kirjoitti:Miten te arkistoitte valokuvia ja mitä ohjelmia käytätte?
-Harri, valokuvaaja
-
Viesti Kirjoittaja flatologi »
Minuakin kiinnostaa tuo "tavanomaisesta poikkeava" editointi... Veikkaan että se on kuitenkin täysin tavanomaista.Nemos kirjoitti:Minun editointitarpeeni ovat tavanomaisesta poikkeavia eikä niihin aina sovellu menetelmät, jotka on tarkoitettu tavanomaiseen valokuvien korjailuun. Enkä tee sitä huvin vuoksi, vaan rahan. Photoshopin opiskelu samalle tehokkuustasolle missä olen PSP:n kanssa veisi usean päivän työajan sen perusteella mitä em. 8 tunnin koulutuksessa siitä opin.
Ja jos kerran teet sitä editointia rahan vuoksi, niin opettele ihmeessä käyttämään useampia softia siihen, muuten putoat junasta ;-) Ohjelmia tulee ja menee, tulee parempia ja joskus huonompia.
Itse opin ensin Photoshopin, vasta sen jälkeen olen kokeillut muita, viimeksi gimpiä (on muuten kökkö).
Mikäs niissä rasittaa? Nehän ovat aivan loistavia. Itse en tulisi toimeen ilman niitä.Nemos kirjoitti: Yksittäisenä asiana siinä rasittaa tasojen pakkokäyttö silloinkin, kun niitä ei tarvittaisi. Tätä vaivaa on myös monessa ylläluetellussa ohjelmassa.
MacBook Pro Mid 2009: 2,53 GHz Intel Core 2 Duo - 8 Gt - OS X 10.11.6
Time Capsule 1TB
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
-
Näinpä. Tullut tätä ketjua seuratessa mieleen, että se varsinainen ongelma lieneekin enempi siellä ohjelman ohjauspuolella, ei niinkään itse kuvankäsittelysoftissa, ja se editointitarve suht tavanomaista. Kannattaisi tosiaan vaan kokeilla, harjoitella ja nuudlata vaikka vapaa-aikana, kyllä se siitä. Kun homman on oppinut kunnolla vaikka siinä PSP:ssä, ei muihinkaan softiin siirtyminen ole kovin iso ongelma.flatologi kirjoitti:Minuakin kiinnostaa tuo "tavanomaisesta poikkeava" editointi... Veikkaan että se on kuitenkin täysin tavanomaista.Nemos kirjoitti:Minun editointitarpeeni ovat tavanomaisesta poikkeavia eikä niihin aina sovellu menetelmät, jotka on tarkoitettu tavanomaiseen valokuvien korjailuun. Enkä tee sitä huvin vuoksi, vaan rahan. Photoshopin opiskelu samalle tehokkuustasolle missä olen PSP:n kanssa veisi usean päivän työajan sen perusteella mitä em. 8 tunnin koulutuksessa siitä opin.
Ja jos kerran teet sitä editointia rahan vuoksi, niin opettele ihmeessä käyttämään useampia softia siihen, muuten putoat junasta ;-) Ohjelmia tulee ja menee, tulee parempia ja joskus huonompia.
Itse opin ensin Photoshopin, vasta sen jälkeen olen kokeillut muita, viimeksi gimpiä (on muuten kökkö).
Mikäs niissä rasittaa? Nehän ovat aivan loistavia. Itse en tulisi toimeen ilman niitä.Nemos kirjoitti: Yksittäisenä asiana siinä rasittaa tasojen pakkokäyttö silloinkin, kun niitä ei tarvittaisi. Tätä vaivaa on myös monessa ylläluetellussa ohjelmassa.
Jos/kun se kuvien editointi, korjaus ja manipulointi on vähän vaativampaa, eli yleensä sellaista mistä rahaa maksetaan, kannattaisi kyllä opetella käyttämään niitä softien ominaisuuksia tehokkaasti, myös sen PSP:n layereita sun muita. Nopeus tulee sitten ajan kanssa rutiinin myötä. Sen jälkeen mm. PSE:n tai Photoshopin, Pixelmatorin yms. käyttö ja logiikka on helppo omaksua, samoin hiukan toisistaan poikkeavat työkalut.
Makuasioistahan voi sitten kinastella vaikka tappiin asti.
-
Viesti Kirjoittaja boele »
En siis halua niitä IPhoto Libraryyn, 100CANON hakemistoon, IMG_00000.JPG nimisiksi, vaan esimerkiksi tiedostopalvelimen Verkkolevy/Pictures-jakoon, hakemistoon Joulu 2009, Jouluaatto_0001.jpg jne...
Samoin kuin ketjun avaaja, olen vihreä Omppuni kanssa.....
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja tsjlehti »
Lightroom osaa tuon importissa.boele kirjoitti:Ketjun keskustelu karkasi softien vertailuun, mutta alkuperäiseen kysymykseen, miten IPhotossa (tai jollain muulla softalla Ompussa) saa kameran muistikortilta siirrettyä kuvatiedostot niin, että ne saa halutulle medialle (NAS), haluttuun hakemistoon, halutun nimisiksi.
Mie laittelen kuvat yleensä vuosi/kuukausi/päivä/kamerankuvalleantamanimi.formaatti -tapaisella systeemillä hakemistoihin, kun se on yksi auotmaattisista vaihtoehdoista. Vanhimmat ovat mallilla vuosi/pvm, mutta loppuvuodesta homma meni liian rasittavaksi.
Hölmönä sitten tein 'tapahtumista' koonteja (collectioneja). Olisi ehkä ollut fiksumpaa nimetä joku hakemisto vaikkapa joulu2009:ksi ja laittaa kuvat sinne kuin tehdä tuota vastaava koonti. Noh kuvia on paljon ja en ole vanhoilta moista jaksanut alkaa korjailla. Olen miettinyt käytännön muuttamista tulevilta kuvilta tuollaiseksi, mutta en ole saanut vielä aikaan.
iPhotolla voi käsittääkseni tehdä sillä ainakin sillä lailla, että ohjeistaa asetuksien kautta olemaan iphotoa siirtämättä kuvia importin yhteydessä. Luultavasti sitä iphoton repositoryn paikkaakin voi vaihtaa, mutta en tiedä, miten se pärjää, jos se NASsilla oleva hakemistorakenne ole aina saatavilla (esim. läppäri napattu mukaan). Joka tapauksessa, siirtämällä kuvat käsin sinne ja sitten iphotoon, voisi toimia.
Lightroom pärjää hyvin ulkoisten levyjen kanssa. Jossain luki, ettei sitä saisi käyttää verkkolevyllä olevien kuvien kanssa, mutta en näe syitä, miksi ei voisi. En tiedä, oliko tuo varoitukseksi hitauden varalta tai ettei samaa kuvaa yrittäisi moni muokkailla. En ole kokeillut. Lightroomin kannalta sen verkkolevyn ei kuitenkaan pitäisi kuitenkaan oleellisesti erota ulkoisista levyistä.
Lightroomista ja iphotosta saa molemmista käsittääkseni kokeiluversiot, joilla voit kokeilla, toimivatko ne haluamallasi tavalla. Uskoisin myös ketjussa jo mainitun Aperturen toimivan tarpeisiisi, sekin taisi olla ostamatta kokeiltavissa.
-
Viesti Kirjoittaja tsjlehti »
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Ostamalla n. kympin maksavan kortinlukijan ja ilmaisella Automatorilla (Finder > Ohjelmat > Automator) tuollaisen pitäisi onnistua. Olen joskus sellaiseen valmiiseen skriptiinkin netissä törmännyt, Googlella varmaan löytyy sekin.boele kirjoitti:miten IPhotossa (tai jollain muulla softalla Ompussa) saa kameran muistikortilta siirrettyä kuvatiedostot niin, että ne saa halutulle medialle (NAS), haluttuun hakemistoon, halutun nimisiksi.
En siis halua niitä IPhoto Libraryyn, 100CANON hakemistoon, IMG_00000.JPG nimisiksi, vaan esimerkiksi tiedostopalvelimen Verkkolevy/Pictures-jakoon, hakemistoon Joulu 2009, Jouluaatto_0001.jpg jne...
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja Lasikuutio »
-
Viesti Kirjoittaja Ossi »
-
Viesti Kirjoittaja Lappalainen »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Siihen tarkoitukseen käytetään siis Albumeita, jotka toimivat kuin kansiot iPhoton sisällä. Myös Tapahtumia voi käyttää vastaavalla tavalla.Lappalainen kirjoitti:Moi,eiks tällä iphotolla voi ollenkaan järjestellä kuvia omiin tiettyihin kansioihin?ohjelma olis muuten ihan käyttökelponen jos kuvat pääsisi järjestään omiin kansioihin.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka