Ääkkösten pisteet Safarissa
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ääkkösten pisteet Safarissa
Viesti Kirjoittaja amalgaami »
Olen uusi Macin käyttäjä ja olen ihmetellyt Safarissa ajoittain ilmenevää ongelmaa: Ääkkösten pisteet eivät osu kohdalleen. Yleensä ne ovat ääkkösiä edltävien kirjainten päällä. Safarin asetuksissa minulla on oletuskoodauksena Länsimainen (Mac OS Roman) ja järjestelmäasetuksissa joka paikassa Suomalainen asetus.
-
Re: Ääkkösten pisteet Safarissa
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla on oletuskoodauksena Oletus ja hyvin toimii.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Todella outoa. Koetapa pistää ylös tilanteet, missä treemat vaeltavat vokaaleja edeltävien kirjainten päälle. Tapahtuukohan tämä aina tietyillä sivuilla vai sattunnaisesti millä tahansa sivulle? Jos huomaat, että tämä on joidenkin sivujen ominaisuus, kokeile mennä noille sivuille jollain muulla selaimella, Firefoxilla, Operalla, Caminolla tai Seamonkeyllä (ne on helppo asentaa; aina on hyvä, jos käytössä on useampi kuin yksi selain). Oletuskoodauksena pitäisin mielummin Länsimainen (ISO Latin 1) tai UTF-8 kuin Mac OS Roman, sillä nuo ensin mainitut ovat tavallisempia nettisivujen koodauksia kuin Mac OS Roman.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Silloin kun sivustolla ei ole määritelty merkistöä, Safari käyttää asetuksissa määriteltyä oletusta. Ja siihen tosiaan Latin 1 tai UTF-8, koska ne on kuitenkin ne yleisimmät.
-
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
Laita Latin 1 oletuskoodaukseksi, koska tuo ongelma syntyy siitä, että selaamasi nettisivu tai sivua tarjoileva palvelin ei määrittele merkistöä, jolloin selain käyttää selaimessa määriteltyä merkistöä. Useimmat tällaiset sivut ovat Latin 1-kamaa (ainakin Iltasanomat on muistaakseni tällainen), jolloin ne toimivat oikein.
Mac OS Romania ei ikinä pidä käyttää missään.
Mac OS Romania ei ikinä pidä käyttää missään.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Safarin oletuksena pitäisi olla länsimainen (ISO latin 1). Se toimii ihan ok, ja länsimaiset tekstit Suomi mukaanluettuna näkyvät oikein. Aasialaiset ja kyrilliset saattavat näyttää edelleen siansaksalta, jossa umlautit, sedillat sun muut ovat vähän missä sattuu.amalgaami kirjoitti:Olen uusi Macin käyttäjä ja olen ihmetellyt Safarissa ajoittain ilmenevää ongelmaa: Ääkkösten pisteet eivät osu kohdalleen. Yleensä ne ovat ääkkösiä edltävien kirjainten päällä. Safarin asetuksissa minulla on oletuskoodauksena Länsimainen (Mac OS Roman) ja järjestelmäasetuksissa joka paikassa Suomalainen asetus.
Jos taas esim. suomenkielisillä sivustolla olisi käytetty koodaamattomia ääkkösiä ilman UTF-8 -määrittelyä, pitäisi ääkkösten näkyä harakanvarpaina ja muina erikoismerkkeinä, mutta umlautien eli niiden ääkkösten pisteiden ei pitäisi "siirtyä" yhtikäs mihinkään, eli niitä ei pitäisi ilmestyä konsonanttien eikä muidenkaan vokaalien päälle. Esim. Hopeisen omenan tekstit näyttävät aivan samalta myös tuolla Mac OS X Roman -asetuksella.
Tuollainen umlautien vaeltelu länsimaisilla tai skandinaavisilla sivuilla Safarissa ei siis ole normaalia edes tuolla OS X Roman -asetuksella, joten herää kysymys siitä, että mitä muuta siellä koneella kenties on? Millaisia plugineja tai muita lisukkeita siihen selaimeen on asennettu?
Niin ja miltä tosiaan näyttävät ne samat sivut jollain toisella selaimella?
-
Viesti Kirjoittaja amalgaami »
Nyt olen ladannut koneelle Firefoxin ja sama vika tuntuu olevan siinäkin. Tämä vika on siis ollut tässä koneessa uudesta lähtien. Oletuskoodauksen muuttaminen ei vaikuta asiaan mitenkään. Ongelma esiintyy vain silloin, kun olen itse kirjautuneena sisään eli hallinnoiduilla tileillä umlautit ovat paikoillaan.
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Hyvä, että ongelmaa on saatu vähän enemmän haarukoitua. Nyt kannattaa katsoa, millä sivuilla ääkköspisteet seilaavat. Kirjaapa niitä ylös ja kokeile mennä uudestaan samalle sivulle myöhemmin. Oletko laittanut muuten koneellesi jotain fontteja? Varsinkin väärät versiot perusfonteista (Times, Times New Roman, Arial, Helvetica ja Helvetica Neue) saattavat pistää sivuja sekaisin.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka