Tällainen ongelma:
Numbersissa olen laittanut dataa sarakkeisiin vuosittain ja tästä olen tehnyt kuvaajia. Nyt on tullut yksi vuosi lisää dataa ja pitäisi saada päivitettyä kuvaajan tiedot. Kuinka tämä tapahtuu kätevimmin?
Excelissa olen päässyt kohtuullisen helposti muokkaamaan X-akselin tietoja ja lisännyt solujen määrää tätä kautta. Ei kovin helposti selitettävää toiselle, mutta toimi omassa käytössä ihan kivasti. Numbersissa en löydä tällaista mahdollisuutta. Osaisiko joku vinkata sen oikean tavan toimia?
Numbersissa uuden sarakkeen lisääminen kaavioon
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Numbersissa uuden sarakkeen lisääminen kaavioon
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
-
Re: Numbersissa uuden sarakkeen lisääminen kaavioon
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Mikäli ymmärsin oikein, niin se toimii erittäin yksinkertaisesti. Klikkaat sitä kaaviota, jolloin Numbers valitsee sen muodostavat solut automaattisesti. Sitten vain nappaat tämän valinnan kulmasta kiinni ja laajennat sen koskemaan myös tätä uutta dataa. Vähän epäselvä selitys mutta toivottavasti ymmärrät
-
Tarkoitat siellä soluissa?carrbon kirjoitti:Mikäli ymmärsin oikein, niin se toimii erittäin yksinkertaisesti. Klikkaat sitä kaaviota, jolloin Numbers valitsee sen muodostavat solut automaattisesti. Sitten vain nappaat tämän valinnan kulmasta kiinni ja laajennat sen koskemaan myös tätä uutta dataa. Vähän epäselvä selitys mutta toivottavasti ymmärrät
Mulla valinta siirtyy yhden pykälän oikealle, ei kasva. Olen yrittänyt myös Cmd ja Option -näppylöiden avulla, mutta no luck.
E:
Shift pohjassa klikkaaminen toimisi muuten, mutta minulla silloin valituiksi tulevat kaikki kyseisen välin solut, ja minulla näin ei saisi tapahtua. Syy: kyseessä on vuosittaisia rahasummia, ja ennen vuotta 2001 summat ovat myös markoissa. Näitä sarakkeita en halua ymmärrettävistä syistä graafiseen esitykseen.
Ratkaisu:
Tein kuvaajat uudestaan, kyseessä kaksi kaaviota ja tyylit säilyivät automaattisesti samoina.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ainakin uusimmassa Numbersissa jos teet tuon ohjeen mukaan, käytetyt solut aktivoituvat ja alimman solun oikeassa alalaidassa on pieni pallo. Siitä kiinni ja vedät sisältämään lisätyt solut. Helppoa kuin mikä.
Ja kai tiedät, että voit ne vanhemmat summat muuntaa euroksi kertoimella.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Joo, mulla siis Numbers '08 (tai 1.0.3).MacFinn kirjoitti:Ainakin uusimmassa Numbersissa jos teet tuon ohjeen mukaan, käytetyt solut aktivoituvat ja alimman solun oikeassa alalaidassa on pieni pallo. Siitä kiinni ja vedät sisältämään lisätyt solut. Helppoa kuin mikä.
Testailin hommaa vielä tekemällä yksinkertaisia esimerkkejä ja tässä versiossa sen alueen laajentaminen onnistuu bueno, jos alue on jatkuva. Sen sijaan kun alueet ovat Cmd-painikkeen avulla valittu epäjatkuvaksi joukoksi, niin palluraa ei tule näkyviin ja hiirellä muokkaaminen siirtää koko valinta-aluetta.
Summat on muunnettu euroiksi viereisiin soluihin ja markkamääräiset solut piilotettu. En halua poistaa niitä, koska ne ovat niitä oikeita summia, ja jossain niidenkin tulee olla (siis minä haluan että ne ovat jossakin, ei Numbers-ohjelma tietenkään). Tällä elän ja teen sitten joka vuosi uudet käppyrät tässä kyseisessä tapauksessa.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka