![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Mail-ohjelman älykkäät postilaatikot
-
Mail-ohjelman älykkäät postilaatikot
Viesti Kirjoittaja Mäkkääjä »
-
Re: Mail-ohjelman älykkäät postilaatikot
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Oliko tässä nyt joku kysymys, johon voisi vastata, vai voivotteletko vain omaa pienuuttasi?
-
Kiitoksia, olen ollut mäkkimaailmassa jo kohta vuoden verran, mutta tänne foorumille rekisteröidyin vasta nyt. Mutta ongelma ei kyllä mielestäni ratkennut tuolla sinun vastauksellasi. Nimeni on löytynyt kyllä lähettäjien ryhmästä koko ajan ja jotta älykäs postilaatikko löytäisi omat lähettämäni viestit, pitää ruksia kohta "Sisällytä lähetetyt kansion viestit". Tässä tapauksessa se kuitenkin näyttää myös kaikki muutkin minun lähettämäni viestit, niiden viestien lisäksi jotka on lähetetty ryhmään kuuluviin postiosoitteisiin. Se, että jokaiseen lähettämääni viestiin laitan vastaanottajaksi myös oman osoitteeni, on tällä hetkellä ainoa löytämäni keino, mutta se ei minusta ole kaikkein luontevin. Ja kaiken lisäksi haluan saada järjesteltyä automaattisesti jo tulleet/lähetetyt viestit, joihin en ole itseäni merkannut vastaanottajaksi.NeliX4 kirjoitti:Tervetuloa foorumille ja ilmeisesti mäkkimaailmaan. Mikset lisää itseäsi siihen lähettäjien ryhmään? Jospa itse kuuluisit tuohon vastaanottajien ryhmään, niin kaikki saapuva postisi siirtyy siihen laatikkoon.
Oliko tässä nyt joku kysymys, johon voisi vastata, vai voivotteletko vain omaa pienuuttasi?
Väännetäämpäs vielä rautalangasta tämä asia. Minulla on osoitekirjassa ryhmä x jossa y määrä sähköpostiosoitteita. Haluaisin tehdä älykkään postilaatikon tälle ryhmälle, joka hakee automaattisesti kaikki viestit, jotka tämän ryhmän osoitteista on minulle lähetetty. Ja myös ne viestit, jotka olen lähettänyt näihin ryhmään x kuuluviin osoitteisiin. Siis vain ja ainostaan tämän ryhmän kesken kulkeneita sähköposteja, ei muita. Ja mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto ja loogisin olisi hakukriteereinä käyttää omin sanoin, "Näytä tässä postilaatikossa ryhmältä x tulleet sähköpostit" ja "Näytä tässä postilaatikossa ryhmälle x lähetetyt sähköpostit"... Nämä muotoilin siis omin sanoin, eikä tässä muodossa löydy mailista, mutta jälkimmäinen puuttuu kokonaan. Se löytyy kyllä, jos haluan tehdä jokaisesta osoitteesta erikseen hakuehdon, mutta miksi näin, jos saapuuneita viestejä vartenkin voidaan käyttää suoraan jotain ryhmää? Joutuisin lisäämään useita kymmeniä eri osoitteita ja kaikista oman hakusanan. Ja aina kun ryhmään tulee uusi osoite, joutuisin tämänkin aina käydä lisäämässä ehtoihin.
Eli vielä syvällisemmin. Kaikissa sähköposteissa, jotka tulee minulle päin on hakukohteena lähettäjä. Joista haun pitäisi etsiä ryhmän x osoitteita ja sen perusteella näyttää ne älykkäässä postilaatikkossa. Tämä toimii kyllä, kun laitan älykkään postilaatikon hakukriteereihin "Lähettäjä kuuluu ryhmään x". Tähän mennessä kaikki toimii loistavasti. Mutta jos haluan, että omat lähettämäni viestit tälle ryhmälle näkyy myös tuossa älykkäässä postilaatikossa, pitää minun ensinnäkin ruksia kohta "Sisällytä lähetetyt kansion viesit". Ja siinä syntyy tämä ongelma. Koska pelkästään tuolla ruksilla haku sisällyttää kaikki minun lähettämäni viestit lähetetyt kansiosta. Hakuhan kohdistuu minulta ulospäin lähetetyissä viesteissä vastaanottaja kohtaan. Tai siis pitäisi kohdistua, mutta ei kohdistu, koska sellaista hakukriteeriä ei löydy. Ei ole kohtaa "Vastaanottaja kuuluu ryhmään x".
En tiedä, kärsinkö nyt jonninmoisesta totaalisesta tyhmyydestä, mutta ainakaan tällä hetkellä oma järkeni ei voi tätä käsittää?! Tässähän on kuitenkin kyse ihan yksinkertaisesta tietokanta hausta, eikä tämän pitäisi olla näin vaikea. Mutta mielestäni ohjelmasta puuttuu tärkeä hakukriteeri?!
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kannattaa koittaa askarrella siellä asetukset ja säännöt kohdassa, kun mun mielestä sieltä on jotenkin helpompi säätää. Mail:lle on myös vaikka mitä laajennuksia automaagisiin systeemeihin, esim: http://email.about.com/od/macosxmailadd ... act_on.htm http://www.macworld.com/article/132063/ ... dates.html
Omilla listoillani poikkeuksetta käytän/käytetään jotain "mailman" tyyppistä palvelinpuolen osoitteidenhallintasoftaa, joka lisää otsikkoon jonkun tietyn [Mailista] etusen, jolla on helppo tehdä sääntöjä.
-
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
-
Itseasiassa tuo sähköposti, jonka viestejä haluan filtteröidä on yritykseni sähköposti, johon tulee siis vain ja ainoastaan työpostia ja muuta yritykseen liittyvää postia. Sanoin sen tuossa edellisessä viestissä vähän huonosti. Tarkemmin sanoen haluan erotella tuolta yrityspostista tiettyyn projektiin, yhteisöön jne jne kuuluvat postit, ilman että minun tarvitsee niitä itse erotella. Tämä onnistuisi helposti tälläisellä älykkäällä postilaatikolla, joka tekee hakuja osoitekirjan mukaan, jos siinä vain tosiaan olisi tuo hakukriteeri "vastaanottaja kuuluu ryhmään x". Samalla saisin siis myös filtteröityä omiin henkilökohtaisiin sähköpostiosoitteisiin tulevista viesteistä mahdolliset yritykseeni/työhöni liittyvät postit, kun joskus niitä jostain syystä eksyy myös sinne. Lähinnä siksi, että ennen yritystäni, käytin tietyissä projekteissa omaa henkilökohtaista sähköpostia ja kaikkialle noita ei aina pysty päivittämään kerralla.atheos kirjoitti:En tiedä mikä on tilanne mutta itse en ikimaailmassa käyttäisi samaa sähköpostia töiden ja yksityisasioiden hoitamiseen. Niitä sähköposteja kun saa joka paikasta ihan ilmaiseksikin (esim. GMail) niin kustannuskysymys se ei ole. Samoin se OS X:n Mail näyttää kyntensä kunnolla vasta mitä useampi sähköpostitili on käytössä.
Tätä minäkin ihmettelen ja todella paljon. Miksi sitä ei sieltä löyty? Ehkä siihen on olemassa hyväkin selitys, mutta ei vain järkeni keksi mikä? Todennäköisesti sen käyttö jotenkin sotkisi jotain ja se on sen takia jätetty pois. Mutta mitä?heikkipekka kirjoitti:Musta tuntuu, että Mailin Älykkäiden postilaatikoiden määrittelyistä tosiaan puuttuu toi sun mainitsema Vastaanottaja sisältyy ryhmään x -tyyppinen sääntö, eikä siihen oikein ole mitään purkkaviritystäkään tarjolla. Ainakaan en itse yhtäkkiä keksinyt.
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
-
Mailin Älykkäiden postilaatikoiden säännöissä on Kuka tahansa vastaanottaja -niminen vaihtoehto, jossa voi käsin kirjoittaa ryhmä x:n jäsenten sähköpostiosoitteet ja ruksaamalla Sisällytä Lähetetyt viestit -valinnan niin Älykkäässä postilaatikossa on sen jälkeen myös lähettämäsi viestit ryhmä x:n jäsenille.
Ongelma tuossa vain on, että Kuka tahansa vastaanottaja -säännön takia ryhmä x:n ulkopuolisen henkilön lähettämä sähköposti voi näkyä ko. älykkäässä postilaatikossa myös, jos vastaanottajina on sinun lisäksesi joku ryhmä x:n sähköpostiosoitteista. Tällainen tilanne tulee, jos ryhmä x:ään kuuluvat esim. henkilö.A@yritys.fi ja henkilö.B@yritys.fi ja ulkopuolinen henkilö.Z@hotmail.com lähettää viestin, jossa vastaanottajina ovat sinä ja jompi kumpi tai molemmat henkilöistä A ja B.
Rohkeasti kuitenkin vain palautetta valmistajalle päin, ja mieluummin tietysti rakentavasti ja kohteliaasti. Kyllä näissä ohjelmissa puutteita on vaikka Applen softissa yleensä on aika hyvin käytettävyys otettu huomioon.
Mailin ohjelmavalikossa on Anna palautetta Mailista... -valinta, jolla kehitysehdotuksen voi lähettää.
-
Tuossa taitaa käydä niin, että Kuka tahansa vastaanottaja -valinnan takia älykkääseen postilaatikkoon tulee myös viestit, joissa lähettäjänä on joku ryhmään x kuulumaton jäsen ja vastaanottajana joku ryhmän x jäsenistä (käyttäjän itsensä lisäksi).Anniel kirjoitti:Sain toimimaan kun älykkään laatikon säännöissä lisäsin ensin Lähettäjän osoitteen, sitten kuittasin säännön OK, avasin muokkaustilan uudelleen ja lisäsin Kuka tahansa vastaanottaja -osoitteen.
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Jatkopohdintana tuli mieleen että noi älykkäät laatikot on varmaan sellaisia helposti lähestyttäviä viestien järjestämistapoja, ja noi varsinaiset Mailin säännöt + scriptit sitten tarkoitettu enemmän ominaisuuksia kaipaaville, jotka uskaltaa/osaa/viitsii vähän säätää.
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Toisaalta mä olen ymmärtänyt, että vain älykkäillä postilaatikoilla käyttäjä voi järjestellä ilman, että viestejä tarvitsee siirtää toisiin kansioihin. Älykkäät postilaatikothan ovat käytännössä reaaliaikaisia jatkuvasti päivittyviä hakuja, joiden avulla sama viesti voi sisältyä moneen älykkääseen postilaatikkoon, joita Mailin säännöillä + scripteillä ei voi tehdä, eli pelkästään uskaltamisesta, osaamisesta tai viitsimisestäkään ei ole kyse.Anniel kirjoitti:Jatkopohdintana tuli mieleen että noi älykkäät laatikot on varmaan sellaisia helposti lähestyttäviä viestien järjestämistapoja, ja noi varsinaiset Mailin säännöt + scriptit sitten tarkoitettu enemmän ominaisuuksia kaipaaville, jotka uskaltaa/osaa/viitsii vähän säätää.
-
Viesti Kirjoittaja vortaristo »
Voisiko ajatella, että lisäisitte aina Aiheen alkuun (ennen varsinaista aihetekstiä) hakasulkujen sisään vaikkapa tekstin [ryhmä x] ja säännöksi:Mäkkääjä kirjoitti:Väännetäämpäs vielä rautalangasta tämä asia. Minulla on osoitekirjassa ryhmä x jossa y määrä sähköpostiosoitteita. Haluaisin tehdä älykkään postilaatikon tälle ryhmälle, joka hakee automaattisesti kaikki viestit, jotka tämän ryhmän osoitteista on minulle lähetetty. Ja myös ne viestit, jotka olen lähettänyt näihin ryhmään x kuuluviin osoitteisiin. Siis vain ja ainostaan tämän ryhmän kesken kulkeneita sähköposteja, ei muita. Ja mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto ja loogisin olisi hakukriteereinä käyttää omin sanoin, "Näytä tässä postilaatikossa ryhmältä x tulleet sähköpostit" ja "Näytä tässä postilaatikossa ryhmälle x lähetetyt sähköpostit"... Nämä muotoilin siis omin sanoin, eikä tässä muodossa löydy mailista, mutta jälkimmäinen puuttuu kokonaan. Se löytyy kyllä, jos haluan tehdä jokaisesta osoitteesta erikseen hakuehdon, mutta miksi näin, jos saapuuneita viestejä vartenkin voidaan käyttää suoraan jotain ryhmää? Joutuisin lisäämään useita kymmeniä eri osoitteita ja kaikista oman hakusanan. Ja aina kun ryhmään tulee uusi osoite, joutuisin tämänkin aina käydä lisäämässä ehtoihin.
Aihe sisältää [ryhmä x]
Luonnollisesti pitäisi ruksata tuo mainitsemasi kohta: Sisällytä Lähetetyt-kansion viestit. – Olisiko tässä mitään järkeä?
◊ Homppu > Käyttöjärjestelmät > ÅUIOGV-näppäimistö
◊ Motto: ”Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta.”
-
En tosiaan halua erikseen tehdä postilaatikkoa tälle ongelman aiheuttaneelle postitukselle. Enkä siis mitään erikoiskikkailuja tuon eteen. Haluaisin vain älykkään postilaatikon, joka automaattisest hakee sähköpostivirrasta tietyt viestit omaan "virtuaaliseen kansioon".
Tuo muuten kyllä, mutta en tosiaan halua lähteä tekemään mitään erikoiskikkailuja viesteihin. Kaikenlisäksi minulla on jo nyt satoja posteja tuolta ryhmältä/tuolle ryhmälle, jotka haluan myös näkyvän tuossa virtuaalisessa kansiossa. Enkä näihin pääse enää lisäilemään mitään ryhmä x juttuja.vortaristo kirjoitti:Voisiko ajatella, että lisäisitte aina Aiheen alkuun (ennen varsinaista aihetekstiä) hakasulkujen sisään vaikkapa tekstin [ryhmä x] ja säännöksi:Mäkkääjä kirjoitti:Väännetäämpäs vielä rautalangasta tämä asia. Minulla on osoitekirjassa ryhmä x jossa y määrä sähköpostiosoitteita. Haluaisin tehdä älykkään postilaatikon tälle ryhmälle, joka hakee automaattisesti kaikki viestit, jotka tämän ryhmän osoitteista on minulle lähetetty. Ja myös ne viestit, jotka olen lähettänyt näihin ryhmään x kuuluviin osoitteisiin. Siis vain ja ainostaan tämän ryhmän kesken kulkeneita sähköposteja, ei muita. Ja mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto ja loogisin olisi hakukriteereinä käyttää omin sanoin, "Näytä tässä postilaatikossa ryhmältä x tulleet sähköpostit" ja "Näytä tässä postilaatikossa ryhmälle x lähetetyt sähköpostit"... Nämä muotoilin siis omin sanoin, eikä tässä muodossa löydy mailista, mutta jälkimmäinen puuttuu kokonaan. Se löytyy kyllä, jos haluan tehdä jokaisesta osoitteesta erikseen hakuehdon, mutta miksi näin, jos saapuuneita viestejä vartenkin voidaan käyttää suoraan jotain ryhmää? Joutuisin lisäämään useita kymmeniä eri osoitteita ja kaikista oman hakusanan. Ja aina kun ryhmään tulee uusi osoite, joutuisin tämänkin aina käydä lisäämässä ehtoihin.
Aihe sisältää [ryhmä x]
Luonnollisesti pitäisi ruksata tuo mainitsemasi kohta: Sisällytä Lähetetyt-kansion viestit. – Olisiko tässä mitään järkeä?
Eli tällä hetkellä näen tuon älykkään postilaatikon olevan ainoan järkevän vaihtoehdon, jos sieltä vain löytyisi tuo kaipaamani hakukriteeri. Minulla on tuon ryhmän kesken jo satoja viestejä kaikissa sähköposteissani, joita en halua erikseen lähteä siirtämään.
Tuon mainitsin jo itsekin, että sieltä löytyy kyllä kohta "kuka tahansa vastaanottaja" ja siihen voi laittaa ne osoitteet. Mutta totesin jo siihen aikaisemmin, että aiheuttaa liikaa vaivaa, koska osoitteita on useita kymmeniä ja aina kun tulee uusi osoite ryhmään, tai muuttuu, niin joudun sen käydä lisäämässä. Toisin kuin jos tuo osaisi tehdä automaattisesti suoraan jollekin ryhmälle.heikkipekka kirjoitti:Ohjelmien suunnittelemisessa joudutaan tekemään valintoja monipuolisuuden ja yksinkertaisuuden välillä. Välttämättä kuvaamaasi käyttötilannetta ei ole ollenkaan mietitty ja palaute auttaa suunnittelijoita näkemään tilanteen.
Mailin Älykkäiden postilaatikoiden säännöissä on Kuka tahansa vastaanottaja -niminen vaihtoehto, jossa voi käsin kirjoittaa ryhmä x:n jäsenten sähköpostiosoitteet ja ruksaamalla Sisällytä Lähetetyt viestit -valinnan niin Älykkäässä postilaatikossa on sen jälkeen myös lähettämäsi viestit ryhmä x:n jäsenille.
Ongelma tuossa vain on, että Kuka tahansa vastaanottaja -säännön takia ryhmä x:n ulkopuolisen henkilön lähettämä sähköposti voi näkyä ko. älykkäässä postilaatikossa myös, jos vastaanottajina on sinun lisäksesi joku ryhmä x:n sähköpostiosoitteista. Tällainen tilanne tulee, jos ryhmä x:ään kuuluvat esim. henkilö.A@yritys.fi ja henkilö.B@yritys.fi ja ulkopuolinen henkilö.Z@hotmail.com lähettää viestin, jossa vastaanottajina ovat sinä ja jompi kumpi tai molemmat henkilöistä A ja B.
Rohkeasti kuitenkin vain palautetta valmistajalle päin, ja mieluummin tietysti rakentavasti ja kohteliaasti. Kyllä näissä ohjelmissa puutteita on vaikka Applen softissa yleensä on aika hyvin käytettävyys otettu huomioon.
Mailin ohjelmavalikossa on Anna palautetta Mailista... -valinta, jolla kehitysehdotuksen voi lähettää.
Meinasin kyllä laittaa rakentavan palautteen valmistajalle päin, kun täälläkään ei näytä vastausta löytyvän. Luulen myös, että sitä ei ole vain mietitty, koska en keski syytä sen poisjättämiseen tietentahtoen.
-
-
Voit kopioida tekstin ja lähettää sen tämän palautesivun kautta, http://www.apple.com/feedback/mail.html. Laita otsikoksi (Subject) vaikkapa Smart Mailbox rule "Recipient is member of Group" ja valitse Feedback Typeksi alasvetovalikosta Enhancement Request.Hello,
Please add Smart Mailbox rule "Recipient is member of Group" to Mail.app. With that and "Sender is a member of Group" rule users could have a Smart Mailbox which would consist of mails received from AND sent to group members. This would be very helpful when wanting to filter mails between different team members at work or at sports club or study group ect.
Now it is only possible to have all the received mail from group but not sent mail.
We had a discussion about this at the biggest Finnish Apple forum Hopeinen Omena (hopeinenomena.net) and we believe there is a lot more users that would benefit from this funtionality.
Thanks for listening and keep up the great work.
Best regards.
Palautteessa toivotaan, että "Vastaanottaja kuuluu ryhmään x" -sääntö lisättäisiin Mailiin.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »

-
Viesti Kirjoittaja grege »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka