Onnistuuhan mäkin ohjelmilla tehdä data cd/dvd jota.........
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Onnistuuhan mäkin ohjelmilla tehdä data cd/dvd jota.........
Viesti Kirjoittaja jpq »
Onnistuuhan mäkin ohjelmilla tehdä data cd/dvd jota Windowskin kykenee lukemaan?
-
Re: Onnistuuhan mäkin ohjelmilla tehdä data cd/dvd jota.........
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ei missään tapauksessajpq kirjoitti:Onnistuuhan mäkin ohjelmilla tehdä data cd/dvd jota Windowskin kykenee lukemaan?
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Niin, eli oletko epäonnistunut tässä, eli joku windows kone ei ole aukaissut tekemääsi levyä. Vai kysytkö vain varmuuden vuoksi ?jpq kirjoitti:Onnistuuhan mäkin ohjelmilla tehdä data cd/dvd jota Windowskin kykenee lukemaan?
Jos nimittäin tuo ensimmäinen, niin esim. Toastissa ainakin on valinta siihen, toimiiko data levy molemmissa jne...
iPhone 15 pro Max
Mac Studio M1 Max 32Gb
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Etukäteiskartoittelen kun tutuilla ei ole kuin yhdellä mäkki. ja ilmaisilla polttelee mieluiten näillä tuloilla. ps. eikä ole mahdollisuutta pitää pceetä ja mäkkiä molempia saman katon alla lisäksi kun aineisto on tietysti jos molemmat olisikin mäkin alla.pnp kirjoitti:Niin, eli oletko epäonnistunut tässä, eli joku windows kone ei ole aukaissut tekemääsi levyä. Vai kysytkö vain varmuuden vuoksi ?jpq kirjoitti:Onnistuuhan mäkin ohjelmilla tehdä data cd/dvd jota Windowskin kykenee lukemaan?
Jos nimittäin tuo ensimmäinen, niin esim. Toastissa ainakin on valinta siihen, toimiiko data levy molemmissa jne...
Viimeksi muokannut jpq, 16.1.2010 klo 12.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Mä olen lakannut miettimästä tota asiaa jo lähes kymmenen vuotta sitten. Mutta kukaan, jolle olen CD:n lähettänyt ei ole valittanut ettei toimisi. Tuskin niillä kaikilla on Maccia.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Olen tuota muutaman kerran ihmetellyt, että mitä se Toast tekee erilailla, jos valitsee pelkästään macissä toimivan levyn. Mutta ei ole tullut testattua.MacFinn kirjoitti:Mä olen lakannut miettimästä tota asiaa jo lähes kymmenen vuotta sitten. Mutta kukaan, jolle olen CD:n lähettänyt ei ole valittanut ettei toimisi. Tuskin niillä kaikilla on Maccia.
iPhone 15 pro Max
Mac Studio M1 Max 32Gb
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Ei tarvitse olla edes Toastia. Ilmeisesti tuo pelko epästandardeista polttolevyistä juontaa juurensa jonnekin Windows-maailmaan, jossa ainakin ennen piti olla erillinen polttosofta, jos halusi saada kurantteja CD-levyä aikaiseksi. Windows saattoi itsekin osata polttaa levyjä, mutta se ei suostunut tekemään oikeita datalevyjä.jpq kirjoitti:Etukäteiskartoittelen kun tutuilla ei ole kuin yhdellä mäkki. ja ilmaisilla polttelee mieluiten näillä tuloilla. ps. eikä ole mahdollisuutta pitää pceetä ja mäkkiä molempia saman katon alla lisäksi kun aineisto on tietysti jos molemmat olisikin mäkin alla.pnp kirjoitti:Niin, eli oletko epäonnistunut tässä, eli joku windows kone ei ole aukaissut tekemääsi levyä. Vai kysytkö vain varmuuden vuoksi ?jpq kirjoitti:Onnistuuhan mäkin ohjelmilla tehdä data cd/dvd jota Windowskin kykenee lukemaan?
OS X sisältää itsessään jo simppelit polttotoiminnot, ja eri ohjelmat kuten esim. iTunes, iDVD, jne. osaavat tehdä tilanteeseen sopivia ja ihan kurantteja levyjä. Jos tarvitset jotain erillistä ilmaista levynpolttosoftaa, kokeile vaikka SimplyBurnsia.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Joskus taannoin Macissä (OS 9) poltetut romput eivät toimineet Windowsissa, eivätkä Windowsin levyt Macissa. Ero oli kai tiedostojärjestelmissä (Mac HFS vs. Win ISO). Nykyisin ilmeisesti jonkinlainen konsensus on saavutettu, ja romput toimivat järjestelmästä riippumatta.pnp kirjoitti:Olen tuota muutaman kerran ihmetellyt, että mitä se Toast tekee erilailla, jos valitsee pelkästään macissä toimivan levyn. Mutta ei ole tullut testattua.MacFinn kirjoitti:Mä olen lakannut miettimästä tota asiaa jo lähes kymmenen vuotta sitten. Mutta kukaan, jolle olen CD:n lähettänyt ei ole valittanut ettei toimisi. Tuskin niillä kaikilla on Maccia.
Kaiketi Mac-natiiviformaattia tarvitsee, jos levyä aiotaan käyttää jossain esihistoriallisessa Macissa. Tämä perustuu muisteluun ja osin päättelyyn, viisaammat tarkentakoot.
edit: Touho ehtikin jo osin samaa toteamaan
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Touho jo selitti oleellisen. Polttelen lähes joka päivä Windows-ihmisille CD:itä ihan Finderin karvalakkiasetuksilla eikä vastaanottajilla ole mitään ongelmia.
Itse asiassa tärkeämpi onkin se, mitä polttaa. Jos levyille laittaa yleisesti käytössä olevia tiedostomuotoja noudattavaa tavaraa (.rtf, .doc, .jpg, .pdf jne.), pulmia ei ole.
Itse asiassa tärkeämpi onkin se, mitä polttaa. Jos levyille laittaa yleisesti käytössä olevia tiedostomuotoja noudattavaa tavaraa (.rtf, .doc, .jpg, .pdf jne.), pulmia ei ole.
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Itsellä ei kyllä ole ollut ongelmia noiden levyjen toiminnassa, mutta olen tosiaan ihmetellyt tuota Toastin valintaa, sitä testaamatta. No nyt selvisi siis sekin, eli tarkoitettu sellaiselle, joka omistaa jonkin OSX:ää aiemmalla järjestelmällä olevan macin, ilmeisesti siis näin. Mutta sama se, kun kaikki kuitenkin toimii 

iPhone 15 pro Max
Mac Studio M1 Max 32Gb
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
Muistelisin, että OS 9:n aikana voi valita joko Mac tai Mac/Win toimivan levyn. Multisessiot oli sitten sellaisia, että Win multisessiot toimi vain Winissä, jos siinäkään muissa kuin saman polttosoftan koneessa, OS 9 multisessiot toimi sitten Maceissa mutta eivät Wineissä. Voin muistaa väärinkin kyllä.matteus/2 kirjoitti:Joskus taannoin Macissä (OS 9) poltetut romput eivät toimineet Windowsissa, eivätkä Windowsin levyt Macissa. Ero oli kai tiedostojärjestelmissä (Mac HFS vs. Win ISO). Nykyisin ilmeisesti jonkinlainen konsensus on saavutettu, ja romput toimivat järjestelmästä riippumatta.
Kaiketi Mac-natiiviformaattia tarvitsee, jos levyä aiotaan käyttää jossain esihistoriallisessa Macissa. Tämä perustuu muisteluun ja osin päättelyyn, viisaammat tarkentakoot.
edit: Touho ehtikin jo osin samaa toteamaan
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
CD-levylle ei yleensä HFS-tiedostojärjestelmää luoda (voiko niin edes tehdä?*), vaan ISO9660 -standardin mukainen tiedostojärjestelmä, jota luotaessa voi halutessaan lisätä tuen Joliet-tiedostojärjestelmälaajennuksen käyttöön Windows-käyttöjärjestelmiä varten. Vastaavia laajennuksia Mac OSX:llekin on mm. Rock Ridge ja Apple ISO9660 Extensions.matteus/2 kirjoitti:Ero oli kai tiedostojärjestelmissä (Mac HFS vs. Win ISO).
Multisessioplätyt taas ei muistaakseni oikein takaa toimivuutta edes toisen CD-aseman kanssa, riippumatta käytettävästä käyttöjärjestelmästä (tosin tämä muistikuva on muodostunut kauan sitten).
*MUOKS: kuten alla ja yllä todettiinkin, niin kyllä HFS-tiedostojärjestelmää käytettiin(/käytetään?) CD-levyillä.
Viimeksi muokannut morbusg, 20.1.2010 klo 12.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Multisessiot toimivat yleensä vain natiiveissa systeemeissään, koska ko. levymuoto ei ollut mikään virallinen CD-formaatti, ja onneksi jäi historiaan turhana ja suht lyhytikäisenä kokeiluna.
Oman (tosin juuri tällä hetkellä hiukan hämärän) muistikuvan mukaan MacOS osasi kyllä tehdä oikeita iso9660 -standardin datalevyjäkin, ja poikkeuksena olivat juuri nuo multisessiot, jotka eivät oikein voineetkaan toimia oikein muissa kuin samaa järjestelmää käyttävissä laitteissa.
Tai sitten homma meni niin, että se "Mac-toimiva" kertapolttolevy oli se standardilevy, ja "Win-toimiva" joku MS-standardin mukainen Windows Explorerin tiedostomuotoon poltettu datalevy, jota MS noihin aikoihin tuputti. Korjatkoon joku jos muistaa/tietää tarkemmin.
Noista MacOS:ssa tapahtuvissa levynpolttosessioista kun on tullut kuluneeksi jo kymmenen vuotta, ja muistaakseni minulla oli MacOS 9:ssä Toast asennettuna ainakin viimeisen vuoden ajan tjsp.
Onpahan vaan jäänyt sellainen muistikuva, että myös MacOS osasi kyllä tehdä standardinmukaisia levyjä, mutta tuo senaikainen multisessiosekoilu saattoi osaltaan sotkea kuvioita, ja tehdä tarpeen valita joko Mac tai Win -yhteensopiva formaatti (HFS, FAT/NTSC).
Edit:
Jaah, olin näköjään hidas.
Oman (tosin juuri tällä hetkellä hiukan hämärän) muistikuvan mukaan MacOS osasi kyllä tehdä oikeita iso9660 -standardin datalevyjäkin, ja poikkeuksena olivat juuri nuo multisessiot, jotka eivät oikein voineetkaan toimia oikein muissa kuin samaa järjestelmää käyttävissä laitteissa.
Tai sitten homma meni niin, että se "Mac-toimiva" kertapolttolevy oli se standardilevy, ja "Win-toimiva" joku MS-standardin mukainen Windows Explorerin tiedostomuotoon poltettu datalevy, jota MS noihin aikoihin tuputti. Korjatkoon joku jos muistaa/tietää tarkemmin.
Noista MacOS:ssa tapahtuvissa levynpolttosessioista kun on tullut kuluneeksi jo kymmenen vuotta, ja muistaakseni minulla oli MacOS 9:ssä Toast asennettuna ainakin viimeisen vuoden ajan tjsp.
Onpahan vaan jäänyt sellainen muistikuva, että myös MacOS osasi kyllä tehdä standardinmukaisia levyjä, mutta tuo senaikainen multisessiosekoilu saattoi osaltaan sotkea kuvioita, ja tehdä tarpeen valita joko Mac tai Win -yhteensopiva formaatti (HFS, FAT/NTSC).
Edit:
Jaah, olin näköjään hidas.
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Mulla kyllä tuolla vanhan mäkin ajan cd joka HFS jota pystyn Amigallani muuten lukemaan joten Amiga sopivin softin votitaa tässäkin Windowsin terveisin Mac ja Amiga fani. jolla ei ekaa vielä ole mutta kiinnostus heräsi joskus 97 erään jutun pohjalta en muista tarkemmin näytti vaan tosi helpolle...morbusg kirjoitti:CD-levylle ei yleensä HFS-tiedostojärjestelmää luoda (voiko niin edes tehdä?), vaan ISO9660 -standardin mukainen tiedostojärjestelmä, jota luotaessa voi halutessaan lisätä tuen Joliet-tiedostojärjestelmälaajennuksen käyttöön Windows-käyttöjärjestelmiä varten. Vastaavia laajennuksia Mac OSX:llekin on mm. Rock Ridge ja Apple ISO9660 Extensions.matteus/2 kirjoitti:Ero oli kai tiedostojärjestelmissä (Mac HFS vs. Win ISO).
Multisessioplätyt taas ei muistaakseni oikein takaa toimivuutta edes toisen CD-aseman kanssa, riippumatta käytettävästä käyttöjärjestelmästä (tosin tämä muistikuva on muodostunut kauan sitten).
ps. multisessio ei ollut ihan turhakaan itselle tarpeen netistä materiaalin siirtoon toiselle koneelle kun ei oikein viittinyt polttaa noin 20megatavun lasteja omille levyille eikä levykkeitäkään käyttää. Nykyään kylllä voisin sanoa aika vanhentunutta tekniikkaa.
14 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka