Onko Pages ohjelmaan mitään ilmaista matemaattisten kaavojen kirjoitus ohjelmaa? En viitsisi maksaa MathType'stä maltaita.
Voiko Pages sivulle jotenkin ympätä LaTex tekstiä niin, että sitä kautta saisi kaavat mukaan vai millä ohjelmalla LaTex tekstiä kirjoittaisi, ja sitten pdf:ksi muuntaisi?
Matemaattiset kaavat
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Matemaattiset kaavat
Viesti Kirjoittaja Iekki »
-
Re: Matemaattiset kaavat
Viesti Kirjoittaja Panda. »
Mä olen tehnyt tuon aina sillä, että käytän Latex it -ohjelmaa (tuli osana sitä MacTex-pakettia), jolla saa kirjoitettua sen kaavan ja sit raahattua sen Pagesiin. Muokatahan tota ei saa, mutta se on vissiin pdf:nä se kaava siellä, joten Pagesissa voi suurentaa ja pienentää miten huvittaa. Menee kätevästi noin, jos niitä ei paljoa ole, koska ne pitää kuitenkin ainakin käsin asetella sinne tekstin sekaan. Toinen millä onnistuu helpommat kaavat ainakin on Macissä vakiona oleva Grapher. Sen yhtälökenttään voi kirjoittaa, jolloin se muutelee mm. murtoluvut oikean näköiseksi ja kreikkalaiset aakkoset kanssa suoraan oikeaksi. Siitäkin voi sitten copypasteta Pagesiin, jonka jälkeen tilanne on sama, eli se tulee sinne pdf:nä tai vastaava, eli voi suurennella miten haluaa.Iekki kirjoitti:Onko Pages ohjelmaan mitään ilmaista matemaattisten kaavojen kirjoitus ohjelmaa? En viitsisi maksaa MathType'stä maltaita.
Voiko Pages sivulle jotenkin ympätä LaTex tekstiä niin, että sitä kautta saisi kaavat mukaan vai millä ohjelmalla LaTex tekstiä kirjoittaisi, ja sitten pdf:ksi muuntaisi?
Helpoin tapa varmaan on sitten ihan suosiolla suoraan LaTexilla tekeminen, mutta minä olen käyttänyt tuota Pages + LaTex it! -systeemiä, ja se on mulle pasannut ihan hyvin satunnaisiin tarkoituksiin.
Mitään Wordin kaavaeditoria vastaavaa en ole ainakaan ikinä Pagesille nähnyt.
Viimeksi muokannut Panda., 13.7.2010 klo 15.12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja johannesw »
tuolla joitain listattuna
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_editor
tuo kans toimii raahaamalla pagesin kanssa
http://www.mathmagic.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_editor
tuo kans toimii raahaamalla pagesin kanssa
http://www.mathmagic.com/
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Tosiaan tämä kysymys tuntuu pompsahtelevan esiin tasaisin väliajoin. Eplain-terästetyllä BasicTex:n mukana tulevalla xetexillä esimerkiksi tuommoisen PDF:n generointi on niinkin simppeliä kuin:
Jota voi sitten käyttää jossain skriptissä tms.
Mut jottei menisi liian työlääksi niin olen tehnyt tällaisen yksinkertaisen web-ohjelman joka tuon tekee.
Toinen vaihtoehto on yksinkertaisesti käyttää asiaan soveltuvaa fonttia. Maksullisten fonttien lisäksi vihdoinkin löytyy myös ilmainen vaihtoehto: STIX Fonts, mutta en ole vielä kerennyt tuota kokeilemaan.
Lisäys: näyttäisi OpenType MATH-lisäykset vielä uupuvan tuosta virallisesta, mutta kiinnostuneille löysin tällaisen.
Koodi: Valitse kaikki
xetex -interaction=batchmode \
-jobname=$ULOSTETTAVAN_PDFN_NIMI \
"\\input eplain
\\hoffset=-1in\\voffset=-1in
\\hruledefaultheight=0pt\\hruledefaultdepth=0pt\\vruledefaultwidth=0pt
\\setbox0\\boxit{\\hbox{\\$\\displaystyle{$HALUAMASI_KAAVA}\\$}}
\\special{papersize=\\the\\wd0,\\the\\ht0}\\box0\\bye"
Mut jottei menisi liian työlääksi niin olen tehnyt tällaisen yksinkertaisen web-ohjelman joka tuon tekee.
Toinen vaihtoehto on yksinkertaisesti käyttää asiaan soveltuvaa fonttia. Maksullisten fonttien lisäksi vihdoinkin löytyy myös ilmainen vaihtoehto: STIX Fonts, mutta en ole vielä kerennyt tuota kokeilemaan.
Lisäys: näyttäisi OpenType MATH-lisäykset vielä uupuvan tuosta virallisesta, mutta kiinnostuneille löysin tällaisen.
Viimeksi muokannut morbusg, 18.7.2010 klo 16.03. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka