Kysymyksiä esitysohjelmista - apu tarpeen
-
Viesti Kirjoittaja aapinen »
Ongelma on seuraavanlainen: Olen tehnyt aikojen saatossa aimo kasan Powerpoint -esityksiä luentotarpeisiin (Office2003). Nämä olen tehnyt pienellä Windows -läppärillä. Nyt käytössä iMac. Mitä esitysohjelmaa suosittelisitte? Mikäli hankin uuden Officen Macille, niin onko odotettavissa ongelmia esitysten kanssa, jos ne tallennetaan Windows-muotoon esim. muistikulle? Win-koneet kuitenkin lähes aina luentosaleissa. Yhteensopivuus on sikäli tärkeää, etten itse osaa juuri tehdä mitään, jos esitys jumittuu tai ei toimi oikein. Neo-Officea olen kokeillut, mutta jostain syystä en saanut videoita toimimaan oikein siinä - ne eivät näy full- screeninä. Mitään muita ihmeellisiä jippoja en ohjelmalta tarvitse.
Entä Keynote? Miten sen yhteensopivuus toimii? Osaako se avata Powerpoint 2003 tiedostoja?
Yksi mahdollisuus olisi tietysti hankkia 13" MacBook Pro ja pitää esitykset suoraan omalta koneelta. Tällöin esityksiä ei tarvitsisi lopuksi muuttaa Win -koneille sopivaksi.
Pyydän apua ja ajatuksia ko. probleeman ratkaisemiseksi.
-
Re: Kysymyksiä esitysohjelmista - apu tarpeen
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Office 2003 aukeaa kyllä aika lailla ongelmitta. Siirto Keynotesta Powerpointiin on sitten hieman erilaista, kun se ei tue läheskään kaikkea sitä mitä Keynote osaa. Ja aina on nämä fonttiongelmat sen luentosalin koneen kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja pyrjola »
Voi kuullostaa hankalalta, mutta ajattele sitä niin, että esityspaikalla et voi ottaa mitään riskejä, että onko siellä oikeasti saatavilla oikea versio Powerpointista ja miten tuo Keynotella tehty esitys näyttää uudessa paikassa. Kun laadit esityksen kotona ja hiot sitten yön pimeinä tunteina juuri niin yhteensopivaksi kuin vain voi olla, voit olla sitten varma, että toimii kuten olet suunnitellut.
PortableApps ei siis asenna esityspaikan koneelle mitään, vaan ohjelma toimii sun USB-tikulta.
http://portableapps.com/
Paras olisi tietenkin tuo MBP, johon itse olen päätynyt.
Edit: jos haluat olla pihi, ota ilmainen OpenOffice ja tee sillä ne esitykset. Ihan kelpo työkalu.
http://fi.openoffice.org/lataa.html
-
Osaako Keynote avata vanhat PP-esitykset? Uusien tekeminen aikamoinen homma.
Olisko kenellä muita ajatuksia asian ratkaisemiseksi?
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Edit. Piti vielä huomauttaa, että Keynotella saa näyttävää jälkeä ja vieläpä helposti!
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Mun Office 2007 toimii virtuaaliXP:ssä nopeammin kuin 2008 mäkillä. Mistä se kertoo?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
... ja se MBP kannattaa ehdottomasti käydä ostamassa muutenkin
-
Kyllä ne vanhat hyvin aukeaa mutta voi tulla mieleen tehdä niitä vähän uusiksi kun pääsee sisään Keynoteen.aapinen kirjoitti:Hienoa, että näilläkin helteillä jaksatte kaveria jeesata. Kiitos.
Osaako Keynote avata vanhat PP-esitykset? Uusien tekeminen aikamoinen homma.
Olisko kenellä muita ajatuksia asian ratkaisemiseksi?
Siihen saa muuten hienoja pohjia lisää ostamalla ja ilmaiseksikin. Esim. Jumsoftilla ja Keynoteuserilla on hyvää kamaa.
NeliX4, jos kerran lopputulos oli tarkoitettukin ppt:ksi, miksi edes teit sen Keynotella? En ymmärrä.
-
Näin jälkikäteen, ihan samaa mietin ja olenkin viisastunut.MacFinn kirjoitti: NeliX4, jos kerran lopputulos oli tarkoitettukin ppt:ksi, miksi edes teit sen Keynotella? En ymmärrä.
Alun perin oli tarkoitus askarrella oma kone kiinni tykkiin, mutta se ei ollutkaan mahdollista ja jouduin demoamaan yleiseltä koneelta. Steve setä kun viel aattelee, että PowerBook G4 677 Mhz koneen jälkeen ei tarvi videotykkiä kytkeä koneeseen suoraan vaan mukana pitää pitää jotain himpskatin adaptereita, joita ei kuitenkaan muista/halua pitää mukana. 99% luentosalien videotykeistä on VGA kaapelilla kiinni.
-
Kerran kyllä kävi niin, etten saanut tykkiä sitten millään toimimaan ja oli pakko tutkia tarkemmin: pakanan laitteessa olikin DVI-liitäntä, sen perässä DVI-VGA-adapteri. Toimii kuulemma PC koneissa hyvin kun niissä on toi VGA. Onneksi talosta sitten löytyi jostain laatikosta sen tykin mukana tullut DVI-kaapeli, joten sain oman koneenikin toimimaan.
-
Jep, siks teenkin kaikki esitykset 2004 PowerpointillaMacFinn kirjoitti: Ei ole kysymys halusta tai muistamisesta vaan käytännön elämään sopeutumisesta.

-
Minä taas teen ja esitän omani Keynotella ja MBP:llä, DVI-VGA-kaapelilla jos tarvis. Näin mun jutut näyttää siltä miltä haluankin.NeliX4 kirjoitti:Jep, siks teenkin kaikki esitykset 2004 PowerpointillaMacFinn kirjoitti: Ei ole kysymys halusta tai muistamisesta vaan käytännön elämään sopeutumisesta.
-
Jatketaan meidän juupas-eipästä. Mun esityksiä joudutaan välillä demoamaan telcona toisaalla. Näin mun jutut näyttää siltä miltä haluankin - myös muualla.MacFinn kirjoitti:Minä taas teen ja esitän omani Keynotella ja MBP:llä, DVI-VGA-kaapelilla jos tarvis. Näin mun jutut näyttää siltä miltä haluankin.NeliX4 kirjoitti:Jep, siks teenkin kaikki esitykset 2004 PowerpointillaMacFinn kirjoitti: Ei ole kysymys halusta tai muistamisesta vaan käytännön elämään sopeutumisesta.
-
Mulla on periaate, ettei mun juttuja esitä kukaan muu kuin minä. Ja jos pitää jakaa, pdf on sitä varten.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Vielä kysyisin, että onko mitään ideaa asentaa Windows ja käyttää "normaalia" Officea?
Keynote näyttää kuitenkin olevan valtaosan suosiossa, joten se lienee syytä tarkistaa.
aapinen
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Wintoosan mukana saa säätämiset, virukset ja muut vaivat. Officesta voi kyllä ostaa Mac-version jos haluaa. Mutta enpä mä kyllä oo tarvinnu sen jälkeen kertaakaan kun ostin uuden iWork-paketin. Edes töissä en käytä.
PS. iWork on muuten myös älyttömän halpa.
-
http://www.apple.com/fi/iwork/download-trial/
Jotkut todellakin tekevät niin, että asentavat sen Windowsin Officea varten. Minä en ole koskaan nähnyt sitä tarpeelliseksi. Toki Mac Office 2008 taitaa olla rajoittunut ainakin Office makrojen suhteen (ja siksi mulla on edelleen v.X versio). MS on luvannut vissiin täyden makrotuen seuraavaan versioon. Saa nähdä.
-
Kiitos avusta tähän saakka!
aapinen
-
-
Viesti Kirjoittaja Kääpiö »
Haluaisin tehdä uudella iMacilla Keynote-esityksen ja näyttää sen vanhalla iBook G4:llä erinäisissä vieraissa saleissa...
Mitä sudenkuoppia näkisitte virityksessä??
Mielessäni nyt lähinnä:
1. Pyörittääkö iBook iMacilla tehtyjä esityksiä (Keynote-versioiden yhteensopivuus)?
2. Toimiiko iBook Win-saleissa (VGA-adapteri löytyy)?
Kun tehtävään on suositeltu MBP:tä, jääkö vanha rauta iBook jälkeen ja tarkalleen missä asioissa?
KIITOS!
iMac late 2009
iPhone 5
iBook G4
-
No, tuota kokeilin sillä ainoalla .flv:llä mitä mulla löytyi. Lisää valikostahan ton sivulle sain ihan kuten minkä tahansa videon. Ja esityksessä toimi.aapinen kirjoitti:Noniin. Nyt sitten uusi ongelma: miten Keynoteen saa lisättyä .FLV -videon? Onko olemassa maksutonta konvertteria? Mitä mediasoitinta Keynote muuten itsessään käyttää?
Kiitos avusta tähän saakka!
aapinen
Sitten noihin Kääpiön kysymyksiin.
1) Tuohan on kiinni siitä mikä versio iBookissa on ja mikä iMacissa. Jos Keynote 09, versio-ongelmaa ei ole. Esityksen raskaus sitten ratkaisee sen pyörittämisen. Kokeile.
2) Jos se VGA-adapteri löytyy, ongelmia sen puolesta ei ole.
Osa Keynoten efekteistä on sellaisia, että iBookilla voi olla vaikeuksia näytönohjaimen puolesta ja kenties myös RAM voi käydä ahtaaksi. Kokeilemalla selviää.
-
Viesti Kirjoittaja Kääpiö »
1) Tuohan on kiinni siitä mikä versio iBookissa on ja mikä iMacissa. Jos Keynote 09, versio-ongelmaa ei ole. Esityksen raskaus sitten ratkaisee sen pyörittämisen. Kokeile.
Olisi heti pitänyt laittaa nuo Keynote-versiot, eli iBookissa on 08 ja iMacissa 09. Miten kommentoisit?
EDIT: Anteeksi, molemmissa on tietysti ostamani iWork 08. Eli ei kun kokeilemaan.
iMac late 2009
iPhone 5
iBook G4
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Luo koneella Airport -verkko johon tartut iPhonella kiinni?arttula kirjoitti:Huomasin, että tuolle Keynotelle on olemassa "Remote"-kaukosäädinkin iPhonelle. Harmillista vaan, että se toimii ainoastaan WLAN-verkossa. Olisipa hienoa, jos tuon saisi toimimaan jotenkin myös Bluetoothin yli.

-
Joo, mutta miten tuon teen ?carrbon kirjoitti:Luo koneella Airport -verkko johon tartut iPhonella kiinni?arttula kirjoitti:Huomasin, että tuolle Keynotelle on olemassa "Remote"-kaukosäädinkin iPhonelle. Harmillista vaan, että se toimii ainoastaan WLAN-verkossa. Olisipa hienoa, jos tuon saisi toimimaan jotenkin myös Bluetoothin yli.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
No, vinkiksi, Järjestelmäasetukset/Jako on kova sana tossa.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka