Avaudunpa tänne hieman CS4:n downgrade lisenssiasioista ja täysversioiden arkistoinnin tärkeydestä. Havaitsin hiljattain Creative Suittini vanhentuneen pahasti ja tarvitsevani uuden. Sen jälkeen opin, että PowerPC:n tyytyväisenä omistajana en voi asentaa koneelleni CS5 vaan nelonen on uusin, joka tässä pyörii (joo, olen ollut sivussa kaikessa äitiyslomilla yms). Kaikenlaisen säädön päälle selvis sellainen iloinen asia, että Adobelta voi ostaa CS5:n erikois-business-lisenssin, johon saa sitten kaupantekijäisenä downgraden neloseen.
Muuten onkin sit mennyt ihan putkeen, paitsi että sen nelosen downgrade lisenssi vaatii koko lisenssihistoria läpikäyntiä ensimmäiseen täysversioon (no en tiedä tarviiko ne kaikki välivaiheetkin) ja mun eka InDesignini on ostettu Adoben rekistereiden mukaan jonain Photoshop ugpgradena. Noooh, eihän siinä muuta kuin että mun eka laillinen phototari on joko 4.0 tai peräti 3.0 ja noiden ilmestymisen jälkeen meigä on mm. muuttanut viisi kertaa, eronnut, mennyt uudelleen naimisiin jne jne - siitä nyt kumminkin on se 15 vuotta
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
. En usko, että olisin lisenssisoftaa roskiin heittänyt mutta ei sitä missään näy. Tyypillisellä tuurillani olen rekannut vain mm. PageMaker 6.5 ja 7.0, joista toki löysin ne paketitkin, mutten photareita.
Tympäisee. Itsehän olen laiminlyönnyt huolellisen arkistoinnin; en voi asiaa kiistää. Sitä on aiemmin vaan riittänyt se edellinen upg numero ihan hyvin ja öö, no on vähän pitkä aika viisitoista vuotta pitää kaikki käytöstä poistetut romput hollilla

. Varaston pohjalle hautautunut entinen työpöytä on vielä sentään tsekkaamatta, ehkä tsägälla sieltä löytyisi se originaali seriaali... Enpä pidätä hengitystä vaan mietin mitä ihmettä tässä enää keksisi.