Ainovee kirjoitti:Seison jälleen pystysuoran seinän edessä, huokaus.
Minun pitäisi saada nettiin ladattava lomake, jonka ihmiset pystyvät täyttämään ja lähettämään
minulle sähköpostilla. Pääsin eteenpäin jo jonkin matkaa, onnistuin tekemään Acrobatilla hienon
lomakkeen ja lataamaan sen verkkoon... mutta. TÖKS. Jos joku avaa lomakkeen ja täyttää sen,
lomake ei suostu tallentamaan tietoja - jos siis lomake lähetetään "täytettynä" minulle,
perille saapuu vain blanko lomake.
Onnistuuko asia ollenkaan Acrobatilla vai pitääkö minun etsiä joku toinen ohjelma. (Minulla Acrobatin täysversio,
lomakkeen täyttäjillä ei)?
En tiedä yhtään mistä suunnasta lähtisin ratkaisua etsimään... kiitos etukäteen vastaajille - selkokielellä kiitos
ilman fiksuttelua tai muuta näppäilyä

Ja tätä asiaa ratkon pienelle tosi sympaattista hyväntekeväisyyttä tekevälle
yhdistykselle... tiedoksi, josko nostaisi motivaatiota nostaa tietävät kätesi näppäimistölle....
No mikä mahtaa olla sen lomakkeen varsinainen funktio?
Ajan tässä takaa sitä, että onko tuo Acrobat-muotoinen paperista lomaketta simuloiva lomake ja sen tallentaminen käyttäjän koneelle jotenkin oleellista, vai onko pääasiallisena tarpeena saada kerättyä tietyt tiedot talteen käyttäjiltä?
Nääs jos vastaus on tuo jälkimmäinen, on tuommoinen pdf-lomakehässäkkä minusta tarpeettoman hankala, epävarma ja epäkäytännöllinen ratkaisu. Ei kannata ottaa mallia jostain valtion virastojen kalliista ja kömpelöistä käytännöistä.
Sen pdf-lomakkeen käyttäminen on ensinnäkin sidoksissa käyttäjien tietokoneisiin, ja jos käyttäjällä sattuisi olemaan vaikka Linux, jäisi moinen lomake heiltä täyttämättä. Sama ongelma voisi olla edessä muillakin, tai ainakin vaatia tarpeettoman paljon turhaa säätämistä, yhden mokoman lomakkeen täyttämisen takia.
Kyseiseen hommaan kun on ollut toimiva ratkaisu jo pian parikymmentä vuotta, eli normaali nettisivulle rakennettu lomake.
Sillähän pystyy tekemään juuri sen mitä tuossa kuvailit, eli käyttäjät voivat täyttää lomakkeen kenttiin pyydetyt tiedot, sekä tekstinä, numeerisina tietoina että erilaisina valikoina, ja sen jälkeen lähettää lomakkeen kysyjälle suoraan sähköpostiin.
Jos osaat tehdä ja ylläpitää tavallisia nettisivuja, osaat taatusti tehdä myös normaalin form-sivun tarpeellisine kenttineen, ja linkittää sen sähköpostiisi.
Hiukan hienomman ja siellä vastaanottopäässä enemmän lomaketta muistuttavan systeemin voi taas rakentaa hiukan monimutkaisemmilla ohjelmointitavoilla ja vaikka tietokantasovelluksella, mutta yksinkertaiseen perustietojen keruuseen sähköpostin välityksellä riittää monesti tuo wanha kunnon html-lomakekin.