Mitä ohjelmia pitää hankkia?
-
Mitä ohjelmia pitää hankkia?
Viesti Kirjoittaja iphoneipadmies »
Mitä ohjelmia kaltaiseni peruskäyttäjän pitää hankkia? Valokuviin sopii Lightroom varmaankin, sitä kun olen käyttänyt PC-puolella.
Entä perusvideoeditointi, jossa on tarkoitus tehdä melko lyhyitä mutta "siistin ammattimaisesti leikattuja" tuotoksia (siirtymät, tekstit, alku- ja loppuhäivytykset yms.). Onko Maceissä valmiina jotain kunnollista videosoftaa, ja jos ei, niin mitä kannattaa hankkia?
-
Re: Mitä ohjelmia pitää hankkia?
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Perusvarusteena tulee valokuvien hallinointiin ja käsittelyyn iPhoto, seuraava aste on Aperture (63 €), toki myös Lightroom on olemassa, sen saanee päivitettyä Mac-versioksi.
Perusohjelma videoeditointiin on iMovie. Jos se ei riitä, Final Cut Pro X (239 €).
-
Viesti Kirjoittaja kaffemi »
Mistä ton Aperturen noin halvalla saa?MacFinn kirjoitti:http://www.apple.com/fi/ilife/
Perusvarusteena tulee valokuvien hallinointiin ja käsittelyyn iPhoto, seuraava aste on Aperture (63 €), toki myös Lightroom on olemassa, sen saanee päivitettyä Mac-versioksi.
Perusohjelma videoeditointiin on iMovie. Jos se ei riitä, Final Cut Pro X (239 €).
-
-
Viesti Kirjoittaja kaffemi »
noh niinpä...MacFinn kirjoitti:MacAppStoresta tietysti.
-
Viesti Kirjoittaja Stargazers »
Sitten salasanaohjelmaksi suosittelen 1Passwordia, jos haluaa ostaa maksullista softaa tosiaan. Olen pitänyt ainakin itse, erinomainen. http://agilebits.com/products/1Password
Yksi pieni apuohjelma jolla saattanee olla käyttöä on ClipMenu. Se pitää leikepöydän historiaa tallessa, eli jos tarviit useammin peräkkäin copy-pastetella joitain tekstejä niin saa nopeasti sillä vanhempia leikepöydän sisältöjä selattua. http://www.clipmenu.com/
Ainakin itsellä ollut todella paljon käyttöä moisella. Pieni ja kätevä.
Ja tietenkin loistava QuickSilver, ohjelmien pikakäynnistäjä. http://www.blacktree.com/ Eli kun tuo on käynnissä voi painaa vain Cmd + space ja kirjoittaa pari ensimmäistä kirjainta ohjelmasta jonka haluaa käynnistää ja sitten vain painaa enteriä. Ainakin itsellä ollut alusta asti (siitä asti kun siis Macin hommasin) ja ollut erinomainen.

-
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Tähän listaan tulee tahattomasti monestikin liikaa ohjelmia, mitä kauemmin Mac on ollut.
Itselläni on ollut Mac melkein kymmenen vuotta ja aivan vasta löysin aivan mainion ilmaisohjelman, minkä koen kätevän tarpeelliseksi ja se on vielä suomen kielinenkin, eli:
TinkerTool Classic Generation 2
Toinen tarpeellinen ohjelma on mielestäni ohjelman poistaja (AppDelete), mikä poistaa koneelta kaikki ohjelmaan liittyvät tiedostot ja itse AppDelete vie vain vähän levytilaa, se on yksinkertainen ja simppeli. Tämän ohjelman takia tulee mahdollisuus testailla kaikenlaisia ohjelmia, koska ne voi helposti poistaa koneelta, jos ei tykkääkään.
Näitä on muistaakseni kaksi olemassa ja itselläni on tämä halvempi, joka kustantaa vain noin kahdeksan euroa:
AppDelete
Huolto-ohjelmana tietysti klassinen, ilmainen ja helppokäyttöinen kuukautisohjelma:
OnyX
- Salamijakk
-
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
Koska yleensä en käytä hiirtä MacBookini kanssa, vain kosketuslevyä, on todella tärkeää että sillä levyllä voi tehdä kaiken tarpeellisen. Tuohon saa kustomoitua kaikenlaista hyödyllistä.
-
Viesti Kirjoittaja nin »
Ei poista.Salamijakk kirjoitti:Toinen tarpeellinen ohjelma on mielestäni ohjelman poistaja (AppDelete), mikä poistaa koneelta kaikki ohjelmaan liittyvät tiedostot ja itse AppDelete vie vain vähän levytilaa, se on yksinkertainen ja simppeli. Tämän ohjelman takia tulee mahdollisuus testailla kaikenlaisia ohjelmia, koska ne voi helposti poistaa koneelta, jos ei tykkääkään.
-
No ehkä ei sitten absoluuttisesti, mutta onhan se työläämpää Spotlightillä ensin etsiä ohjelman tiedostot ja sitten yksitellen Finderistä poistaa ne, kun AppDelete tekee tämän saman yhdellä raahaamisella.nin kirjoitti:Ei poista.Salamijakk kirjoitti:Toinen tarpeellinen ohjelma on mielestäni ohjelman poistaja (AppDelete), mikä poistaa koneelta kaikki ohjelmaan liittyvät tiedostot ja itse AppDelete vie vain vähän levytilaa, se on yksinkertainen ja simppeli. Tämän ohjelman takia tulee mahdollisuus testailla kaikenlaisia ohjelmia, koska ne voi helposti poistaa koneelta, jos ei tykkääkään.
- Salamijakk
-
Viesti Kirjoittaja darkgnome »
Mikä järki on ohjelmassa sitten jos ei kuitenkaan poista kaikkee?Salamijakk kirjoitti:No ehkä ei sitten absoluuttisesti, mutta onhan se työläämpää Spotlightillä ensin etsiä ohjelman tiedostot ja sitten yksitellen Finderistä poistaa ne, kun AppDelete tekee tämän saman yhdellä raahaamisella.nin kirjoitti:Ei poista.Salamijakk kirjoitti:Toinen tarpeellinen ohjelma on mielestäni ohjelman poistaja (AppDelete), mikä poistaa koneelta kaikki ohjelmaan liittyvät tiedostot ja itse AppDelete vie vain vähän levytilaa, se on yksinkertainen ja simppeli. Tämän ohjelman takia tulee mahdollisuus testailla kaikenlaisia ohjelmia, koska ne voi helposti poistaa koneelta, jos ei tykkääkään.
-
Se poistaa sen ohjelman tiedostot turvallisesti, mitkä ovat turhia ja näin ollen myös lisää levytilaa turvallisesti.darkgnome kirjoitti:Mikä järki on ohjelmassa sitten jos ei kuitenkaan poista kaikkee?Salamijakk kirjoitti:No ehkä ei sitten absoluuttisesti, mutta onhan se työläämpää Spotlightillä ensin etsiä ohjelman tiedostot ja sitten yksitellen Finderistä poistaa ne, kun AppDelete tekee tämän saman yhdellä raahaamisella.nin kirjoitti:Ei poista.Salamijakk kirjoitti:Toinen tarpeellinen ohjelma on mielestäni ohjelman poistaja (AppDelete), mikä poistaa koneelta kaikki ohjelmaan liittyvät tiedostot ja itse AppDelete vie vain vähän levytilaa, se on yksinkertainen ja simppeli. Tämän ohjelman takia tulee mahdollisuus testailla kaikenlaisia ohjelmia, koska ne voi helposti poistaa koneelta, jos ei tykkääkään.
Jos on uuteen ohjelmaan pettynyt ja on innokas kokeilemaan kaikkia uusia ohjelmia, niin onhan se hyvä asia, jos saa koneelta poistettua turvallisesti huonon ohjelman tiedostoja, käsittääkseni tiedostojen poistaminen lisää levytilaa ja nopeuttaa koneen käyttöä, eikä tästä ole ainakaan mitään haittaa.
Olen kuitenkin tullut viime aikoina varovaisemmaksi kaikkien uusien ohjelmien kokeiluluonteisesta asentamisesta, juurikin tästä syystä, että kone täyttyy turhista tiedostoista, joita ei millään puhdistusohjelmallakaan voi poistaa, eikä uskallus, osaaminen riitä mennä poistelemaan näiden ohjelmien kaikkia mahdollisia tiedostoja.
- Salamijakk
-
Viesti Kirjoittaja darkgnome »

-
Viesti Kirjoittaja Kain »
-
Viesti Kirjoittaja hanrahan »
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Virussuojaa et Macille tarvitse - ainakaan vielä toistaiseksi.hanrahan kirjoitti:mielipiteitä kumpi kandee hankkia: virusbarrier vaiko clamxav?
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja teemku »
Mitä? Eikö Mac tarvitsekaan minkäänlaista pakollista suojaa viruksia ym. internet-pöpöjä vastaan?? Edes vaikka tästä lähtisin ja sahaisin läpi internetin synkimmät kujat?arttula kirjoitti:Virussuojaa et Macille tarvitse - ainakaan vielä toistaiseksi.hanrahan kirjoitti:mielipiteitä kumpi kandee hankkia: virusbarrier vaiko clamxav?
-
Haittoja saa lähinnä itse etsimällä ja asentamalla, puolet niistäkin pitää vielä itse käynnistääkin. 8)
-
Viesti Kirjoittaja teemku »
Ja minä vasta huomenna otan käyttöön ensimmäisen Maccini. Olisi pitäny siirtyä jo vuosia sitten...MacFinn kirjoitti:Eipä sitä pakollista suojaa ole muuta kuin mitä itse käyttiksessä on, näkymättömissä.
Haittoja saa lähinnä itse etsimällä ja asentamalla, puolet niistäkin pitää vielä itse käynnistääkin. 8)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Toistaiseksi tosiaan Maceille ei ole juurikaan varteenotettavia haittaohjelmia tai viruksia. Ja tätä palstaa aina ajoitain seuraamalla kyllä niistä kuulee heti. Eri tiedotusvälineissä on tuon tuostakin "Uutisia" suurista tietoturvauhista Maceille, mutta niihin kannattaa suhtautua varauksella. Täältä saa parasta tietoa.teemku kirjoitti:Ja minä vasta huomenna otan käyttöön ensimmäisen Maccini. Olisi pitäny siirtyä jo vuosia sitten...MacFinn kirjoitti:Eipä sitä pakollista suojaa ole muuta kuin mitä itse käyttiksessä on, näkymättömissä.
Haittoja saa lähinnä itse etsimällä ja asentamalla, puolet niistäkin pitää vielä itse käynnistääkin. 8)Mutta onpaha taas yksi hyvä syy enemmän olla tyytyväinen ostokseensa - jo ennen kuin se saapuu kotiovelle 8)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja hanrahan »
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka