iPhoton kuvakirjasto
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhoton kuvakirjasto
Viesti Kirjoittaja MATAKO »
Windowsin kuva-arkisto oli selkeä,iphoton kanssa en ole päässyt sinuiksi. Miksi ohjelma jopa 12-kertaistaa kuvia ja tekee niistä omat tapahtumakansiot ? Tapahtumakansioissa voi olla kuvia 10 vuoden ajalta sikinsokin sieltä täältä, vaikka olen järjestänyt päivämäärän mukaan. Etsipä siitä sitten tiettyä kuvaa
Viimeksi muokannut jjpeltola, 27.12.2013 klo 19.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
Re: iphoton kuvakirjasto
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
No, en nyt tiedä miten se muka 12-kertaistaa mitään. iPhoto kopioi oletusasetuksilla kuvan kertaalleen omaan kuvakirjastoonsa. Sieltä sen voi liittää tapahtumiin, albumeihin, kansioihin. Mutta se on aina se sama kuva, ei kopio. Kopio kuvasta tehdään, jos muokkaat kuvaa eli tallella on originaali ja muokattu. Siten voit koska tahansa palata alkuperäiseen ja hävittää muokkaukset.
Toki myös esikatselukuvat luodaan mutta niistä ei tarvii sen enempää välittää. Nehän on oikeastaan vain linkkejä itse kuviin.
Tietysti, jos olet lisännyt kuvat iPhoton kirjastoon, ne alkuperäiset voi hävittää sieltä mistä ne lisättiin.
Jos kuvan metatiedot on kunnossa, tapahtumat luodaan päivämäärän mukaan. Mutta itse voi yhdistää tapahtumia kyllä miten vaan. Siten kuvat löytää päivämäärän mukaan, kasvojen mukaan, kuvauspaikan mukaan jne.
Pitää nyt vaan muistaa, että iPhoton toimintaperiaate on jotain aivan muuta kuin Windowsin kuva-arkisto (eli käsin luodut kansiot). Ei mun käsittääkseni ainakaan Win7:ssa mitää kuva-arkistoa ole, käyttäjähän ne luo.
Toki myös esikatselukuvat luodaan mutta niistä ei tarvii sen enempää välittää. Nehän on oikeastaan vain linkkejä itse kuviin.
Tietysti, jos olet lisännyt kuvat iPhoton kirjastoon, ne alkuperäiset voi hävittää sieltä mistä ne lisättiin.
Jos kuvan metatiedot on kunnossa, tapahtumat luodaan päivämäärän mukaan. Mutta itse voi yhdistää tapahtumia kyllä miten vaan. Siten kuvat löytää päivämäärän mukaan, kasvojen mukaan, kuvauspaikan mukaan jne.
Pitää nyt vaan muistaa, että iPhoton toimintaperiaate on jotain aivan muuta kuin Windowsin kuva-arkisto (eli käsin luodut kansiot). Ei mun käsittääkseni ainakaan Win7:ssa mitää kuva-arkistoa ole, käyttäjähän ne luo.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Re: iphoton kuvakirjasto
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
iPhoton kuvakirjastoa - vaikkakin se on nähtävissä ja käsiteltävissä hakemistorakenteena - on käsiteltävä vain iPhoton (ja uusimmassa versiossa myös Aperturen) kautta. Kirjaston tiedostorakennetta ei pidä sorkkia - seuraukset ovat arvaamattomat. Todennäköisintä on kirjaston käsittely- ja jopa korjauskelvottomuus, ehkä kuvien monistuminenkin.
Jos tiedostorakenteessa näyttää jotain monistuneen, kannattaa tarkistaa onko kyseessä vain ns. Linkki. Tarkemmassa tarkastelussa on vielä syytä palauttaa mieleen Unixin SoftLinkin ja HardLinkin käsitteet. Windows NT:n hyvästäkään tuntemisesta ei ole apua.
Jos tiedostorakenteessa näyttää jotain monistuneen, kannattaa tarkistaa onko kyseessä vain ns. Linkki. Tarkemmassa tarkastelussa on vielä syytä palauttaa mieleen Unixin SoftLinkin ja HardLinkin käsitteet. Windows NT:n hyvästäkään tuntemisesta ei ole apua.
-
Re: iPhoton kuvakirjasto
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Finderin Omat tiedostot on typerin keksintö mitä tiedän, se vain sotkee.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Re: iPhoton kuvakirjasto
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Meneekö OT, mutta kerrotko miten sotkee - siis näyttää monistumista tms ?MacFinn kirjoitti:Finderin Omat tiedostot on typerin keksintö mitä tiedän, se vain sotkee.
Itse olen vierastaneet lähtökohtaisesti moista käyttäjää aliarvioivaa koostetta ja olen siihen törmätessäni aina poistanut sen Finderin sivupalkista. En siis tiedä miten toimii tai mitä tekee.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka