Onko kokemuksia X:lle portatusta OpenOffice-softasta?
On houkutteleva vaihtoehto M(ultippeli)S(kleroosi):n vastaavalle tuotteelle.
Kysyy
Afe
OpenOffice.org 1.1 for Mac OS X
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
OpenOffice.org 1.1 for Mac OS X
Viesti Kirjoittaja Afe »
-
Re: OpenOffice.org 1.1 for Mac OS X
Viesti Kirjoittaja Aranwë »
Taitaa pyöriä X11:ssä ja vaatii säätämistä, että saisi asennettua, joten ei maksa vaivaa. Niin kauan kuin jokin ohjelma ei asennu helposti installerin avulla tai drag'n'drop-menetelmällä OS X:ssä niin jätän väliin.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Jos pkg:n tuplaklikkaaminen on säätämistä niin sitten ei varmaan saa edes asennettua Microsoftin Officea. Suurin vaiva ooo:n asentamisessa on sen imurointi tai oikeastaan linkin löytäminen. X11:n voi asentaa Pantherin asennuslevyiltä jos se on kateissa.Taitaa pyöriä X11:ssä ja vaatii säätämistä, että saisi asennettua, joten ei maksa vaivaa
Versio 1.1.1 Tech Preview
http://www.apple.com/downloads/macosx/u ... nther.html
Virallisesti suositeltu 1.0.3
http://www.apple.com/downloads/macosx/u ... ffice.html
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
Viesti Kirjoittaja muumio »
1.1.2 taitaa olla viimeisin versio, ja asentuu tosiaankin kaksoisklikkaamalla. Mikäli X11 ei ole asennettuna valmiiksi, niin asentaja pyytää laittamaan pantterin asennuslevy kolmosen sisään (mikäli siis käytät pantteria), ja koko homma hoituu automaagisesti. Helppoa ja mukavaa. Käyttöliittymä on vielä aika epä-Mac, mutta mielestäni mukavampi kuin MS Office Windowsissa.
http://porting.openoffice.org/mac/
http://porting.openoffice.org/mac/
-
Viesti Kirjoittaja Afe »
Muumion ym. tähänastiset kommentit ovat ok, mutta jos sivuutetaan triviaalit asentamista koskevat kysymykset (ko. softa asentuu todella helposti!), niin mikä on näppituntuma itse tuotteeseen? Miten esim. makrojen tekeminen onnistuu? Miten iso urakka on konvertoida jokin MS Excel-faili ja muuntaa siinä olevat makrot toimiviksi? Miten suomenkielen oikoluku toimii oo:ssa? jne...
Afe
Afe
-
Viesti Kirjoittaja Appelsiini »
PC:llä OO on todellakin varteenotettava vaihtoehto MS Officelle, itse käytän kotona OO:ta.
Macillä OO on lähinnä tee-se-itse -miehille tarkoitettu "harrastus", säätämistä saa harrastaa esim. fonttien kanssa. Käytettävyyttä huonontaa se, että näppäinkomennot tehdään control-näppäimellä ompun sijaan.
Copy-paste OO:n ja muiden ohjelmien välillä toimii surkeasti.
Eli jos käyttelet OO:ta omiin juttuihin ja tykkäät räpeltää, on OO kokeilemisen arvoinen. Työtehtäviä varten on hankittava MS Office, valitettavasti todellisia vaihtoehtoja ei ole.
PS. ei taida olla OO:ssa suomenkielistä oikolukua ...
Macillä OO on lähinnä tee-se-itse -miehille tarkoitettu "harrastus", säätämistä saa harrastaa esim. fonttien kanssa. Käytettävyyttä huonontaa se, että näppäinkomennot tehdään control-näppäimellä ompun sijaan.
Copy-paste OO:n ja muiden ohjelmien välillä toimii surkeasti.
Eli jos käyttelet OO:ta omiin juttuihin ja tykkäät räpeltää, on OO kokeilemisen arvoinen. Työtehtäviä varten on hankittava MS Office, valitettavasti todellisia vaihtoehtoja ei ole.
PS. ei taida olla OO:ssa suomenkielistä oikolukua ...
-
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
Valitettavan totta, itsekin jouduin MS Officen tilaamaan iBookille, vaikka PC:llä tuleekin pitäydyttyä OpenOfficessa. Tämänhetkisiä Mac-OpenOfficeja käytännöllisempi ilmainen vaihtoehto on NeoOffice/J (http://www.planamesa.com/neojava/en/download.php), joka on siis prototyyppi Javan käytöstä OpenOfficessa. Käyttöliittymä on suoraan OpenOfficesta ja luonnollisesti myös tiedostoformaatti on sama. Javapohjaisuuteen suhteutettuna ohjelma toimii kohtuullisen vikkelästi, ja X11-pohjaiseen OpenOfficen Mac-versioon suhteutettuna huomattava etu on NeoOfficen omppunäppäintä käyttävät näppäinoikotiet (NeoOffice tosiaan ei vaadi X11:aa). Toistaiseksi en ole parempaan ilmaiseen toimisto-ohjelmistoon Macilla törmännyt, sillä ainakin minulla OpenOffice 1.1.1 oli buginen ja omppunäppäimen toimimattomuus vei viimeiset halut käyttää ko. softaa.Työtehtäviä varten on hankittava MS Office, valitettavasti todellisia vaihtoehtoja ei ole.
Omena - mielenterveellisemmän tietojenkäsittelyn puolesta
-
Viesti Kirjoittaja oltamy »
Moi!
Töissä kokeilin OO kun kotonakin olen sitä tottunut käyttämään. Ainakin 10.2:ssa toimi kuitenkin ERITTÄIN hitaasti ja hankalasti. Hiukka kyllä kalvaa käyttää MS tuotteita macissa, kun kotonakaan niitä ei pc:ssä enää juuri ole.
Tapani
Töissä kokeilin OO kun kotonakin olen sitä tottunut käyttämään. Ainakin 10.2:ssa toimi kuitenkin ERITTÄIN hitaasti ja hankalasti. Hiukka kyllä kalvaa käyttää MS tuotteita macissa, kun kotonakaan niitä ei pc:ssä enää juuri ole.
Tapani
-
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
Joo, en itsekään mielelläni käytä Redmondin poikien softaa (kotona PC:llä tosiaan OpenOffice käytössä sekä Linuxissa että Windowsissa), mutta tähänastisten testien perusteella vaikuttaa siltä, että MBU:n puolella on ihan osaavaa porukkaa töissä. Office 2004 Test Drivessä ei nimittäin ole vaivannut muut kuin testiversion alituiset "osta nyt heti jooko hei ostasit nyt" -muistutukset. Toista viikkoa olen vääntänyt useampaa opiskeluhommaa ilman ensimmäistäkään poikkipuoleista sanaa itse softasta, kun taas Windows-versiolla töissä on tullut muutamaankin otteeseen toivotettua koko kehittäjäporukalle pikaista matkaa paikkaan, jossa ei ihan heti pääse tulemaan kylmä. Toivottavasti OpenOfficesta on sitten 2.x-versioissa jo kunnollinen natiivi OS X -versio.
Omena - mielenterveellisemmän tietojenkäsittelyn puolesta
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Kysymys Office-käyttäjille: voisko joku listata AppleWorks:in puutteet Office-pakettiin nähden?
Olen itse tähän mennessä saanut auki joka ainoan .doc-pläjäyksen (yhtä lukuunottamatta) AW:llä, InDesign hoiti sitten sen viimeisenkin, samoin kuin Excel-taulukotkin. PowerPoint-roinaa ei onneksi tarvitse juurikaan vastaanottaa.
Oma käyttöni tekstieditoreille on lähinnä kirjoittajien tekstien taitollista siistimistä ennen leiskaan viemistä (tyylit, ylimääräiset välilyönnit et cetera maanalainen paikka). Graafikon näkökulmasta kaamein tiedostomuoto on nimenomaan .doc (6) , RTF huomattavasti parempi 0:).
Siis, mitä olen menettänyt, kun olen johdonmukaisesti kieltäytynyt KAIKESTA Microsoft-kamasta (OS X:n Mail pelasti siltä viimeiseltäkin iljetykseltä )?
EDIT: tais tulla hiukka provosoiva, mutta: listaa toiminnoista, joita ei ole muuta kuin Officessa, kaivattaisiin.
Olen itse tähän mennessä saanut auki joka ainoan .doc-pläjäyksen (yhtä lukuunottamatta) AW:llä, InDesign hoiti sitten sen viimeisenkin, samoin kuin Excel-taulukotkin. PowerPoint-roinaa ei onneksi tarvitse juurikaan vastaanottaa.
Oma käyttöni tekstieditoreille on lähinnä kirjoittajien tekstien taitollista siistimistä ennen leiskaan viemistä (tyylit, ylimääräiset välilyönnit et cetera maanalainen paikka). Graafikon näkökulmasta kaamein tiedostomuoto on nimenomaan .doc (6) , RTF huomattavasti parempi 0:).
Siis, mitä olen menettänyt, kun olen johdonmukaisesti kieltäytynyt KAIKESTA Microsoft-kamasta (OS X:n Mail pelasti siltä viimeiseltäkin iljetykseltä )?
EDIT: tais tulla hiukka provosoiva, mutta: listaa toiminnoista, joita ei ole muuta kuin Officessa, kaivattaisiin.
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
-
Viesti Kirjoittaja m-drake »
AW ei näytä oikein sellaisia .doc tiedostoja joissa on taulukko ja sellaiset .xls :ssät jotka sisältää välilehtiä ei aukea ollenkaan (tämä siis ainakin mun Appleworks 6.2.7:ssä). OO on karu X11 :n läpi, mutta sillä ainakin aukeaa, täytyypä kokeilla NeoOfficea kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja jeejee »
On, ei oikein voi suositella. Töissä vaihdettiin X:ään, niin pari kuukautta oltiin ilman Mikkisoftan Officea koska paketit hankittiin keskitetysti konsernin kautta.Onko kokemuksia X:lle portatusta OpenOffice-softasta?
Isoin ongelma allekirjoittaneelle oli se ettei Open Officen ja muiden ohjelmien välillä voinut copy-pastella siirtää mitään.
Itse en ko ohjelmia paljon tarvitse, mutta se vähäkin käyttö oli täyttä tuskaa.
-
Viesti Kirjoittaja Appelsiini »
Kenen tahansa näkökulmasta doc on kaamein tiedostomuoto. Jokaisen tietokoneen kyljessä pitäisi olla ISO kyltti jossa vaaditaan tallentamaan tekstit rtf-muodossa. Syitä on monia, mutta esim. makrojen puute (virukset) ja ohjelmariippumattomuus puhuvat rtf:n puolesta. Ärsyttää kun n00bitGraafikon näkökulmasta kaamein tiedostomuoto on nimenomaan .doc , RTF huomattavasti parempi

sori, meni vähän offtopikiksi

13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka