"Desktop Publishing"! – Hah, ihan tuli menneet työajat mieleen.
Vanha kunnon PageMaker on jo kivikauden fossiili ja tuo Indesign ym. vastaavat
ovat liian kallita entiselle, nykyään eläkkeellä olevalle graafikko/latojalle.
Nykyinen rauta käsittää Mac Airin vuodelta 2011 ja käyttis OS X Yosemite 10.10.2.
Kyselen siis onko täällä päivitettyä tietoa muista mahdollisista sovelluksista,
joilla harjoittaa pienimuotista julkaisutoimintaa eläkepäivien ratoksi.
Scribusta kokeilin. Se ei oikein innostanut, ja sen lisäksi pitäisi asentaa joku Ghostscript,
jonka asennus näytti epäilyttävästi muistuttavan Windows-kiemuroita.
Googlettamalla löytyi kohtuuhintaiset PageSream, PagePlus, OpenOffice, NeoOffice
ja tietenkin joitakin AppleStoren ratkaisuja (Pages ym). Wordia inhoan!
Saisiko kuulla suosituksia ynnä käyttökokemuksia?
Halpa tai ilmainen julkaisuohjelma
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Halpa tai ilmainen julkaisuohjelma
Viesti Kirjoittaja ikkäm »
-
Re: Halpa tai ilmainen julkaisuohjelma
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Valitettavasti tilanne on se, että kaupallisten InDesignin ja Quark XPressin ohella on aika niukka tarjonta taitto-ohjelmista. Scribus on aika surkea eikä sen kehitys ole juuri edennyt viime vuosina. Vieläkään se ymmärrä OpenType-fonttien typografisia ominaisuuksia. Kokeile ensin LibreOfficea, se ymmärtää mm. nuo ominaisuudet versiosta 3.6 alkaen. Älä koske OpenOfficeen ja NeoOfficeen, ne ovat jäljessä LibreOfficea. Myös Pages on sopiva perustaittoon. Oikein pitkien tekstien kanssa Mellel on kova sana.
Viimeksi muokannut Juhani L, 23.4.2015 klo 13.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja jkoodari »
Affinity lupailee julkaisuohjelmaa (Affinity Publisher) tälle vuodelle. Oletan että laatu ja hinta (50 e) tulevat olemaan samaa luokkaa mainion Designer-ohjelman kanssa.
https://affinity.serif.com/en-gb/about/
https://affinity.serif.com/en-gb/
https://affinity.serif.com/en-gb/about/
https://affinity.serif.com/en-gb/
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
https://itunes.apple.com/fi/app/swift-p ... l=fi&mt=12
Tuokin voisi käydä, Swift Publisher, 19,99 nyt.
edit: PageStreamia olen joskus takavuosina kokeillut, mutta sitten tuli InDesignin eka versio, olikos se 99 € silloin. Paluuta ei ole ollut.
Tuokin voisi käydä, Swift Publisher, 19,99 nyt.
edit: PageStreamia olen joskus takavuosina kokeillut, mutta sitten tuli InDesignin eka versio, olikos se 99 € silloin. Paluuta ei ole ollut.
Viimeksi muokannut MacFinn, 23.4.2015 klo 14.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Itse löysin siivotessani vanhan PM-lisenssin. Jos jollakin on tarvetta ja mahdollisuus ajaa vanhaa koodia, voin luvata erittäin edullisesti. Mukana CD ja lisenssikoodi. Ei kuitenkaan vastaus esitettyyn kysymykseen.
Itse hankin Adobe-paketin, kun sellainen tuli mahdolliseksi alennettuun hintaan. Olisiko mahdollista kirjautua hetkeksi johonkin oppilaitokseen? Tai toimia siellä edes opettajana. Oppilaitoshinnat ovat paljon kohtuullisemmat.
Sitten vielä radikaali ehdotus. Kaikkein kauneinta jälkeä olen saanut aikaan LaTex-paketilla. Hintaa tasan nolla euroa. Ei ehkä ole vaihtoehto PM-tyyliin tottuneelle, mutta vanhanajan latoja voisi sillä kyllä saada hyvää jälkeä. Kai siihen on nykyään erilaisia kehitysympäristöjäkin olemassa, ettei tarvitse kaikkea kirjoittaa itse.
Itse hankin Adobe-paketin, kun sellainen tuli mahdolliseksi alennettuun hintaan. Olisiko mahdollista kirjautua hetkeksi johonkin oppilaitokseen? Tai toimia siellä edes opettajana. Oppilaitoshinnat ovat paljon kohtuullisemmat.
Sitten vielä radikaali ehdotus. Kaikkein kauneinta jälkeä olen saanut aikaan LaTex-paketilla. Hintaa tasan nolla euroa. Ei ehkä ole vaihtoehto PM-tyyliin tottuneelle, mutta vanhanajan latoja voisi sillä kyllä saada hyvää jälkeä. Kai siihen on nykyään erilaisia kehitysympäristöjäkin olemassa, ettei tarvitse kaikkea kirjoittaa itse.
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0
-
Viesti Kirjoittaja ikkäm »
Kiitokset kaikille vastanneille!
Adoben oppilaitospaketti saattaisi tulla kysymykseen, kun vaimo on vielä vuoden verran
työelämässässä ennen eläköitymistä – opettajana siis. Näinollen viime hetken mahdollisuus
tarttua tilaisuuteen. Toisaalta muita esille tulleita vaihtoehtoja voisi ajankulukseen hipelöidä.
Adoben oppilaitospaketti saattaisi tulla kysymykseen, kun vaimo on vielä vuoden verran
työelämässässä ennen eläköitymistä – opettajana siis. Näinollen viime hetken mahdollisuus
tarttua tilaisuuteen. Toisaalta muita esille tulleita vaihtoehtoja voisi ajankulukseen hipelöidä.
-
Simppeli taitto-ohjelma (ilmainen?)
Viesti Kirjoittaja haluug »
Tarvitsen hyvin kevyen ohjelman 1-4 sivuisiin A4 taittoihin, tekstiä, kuvia etc.
Pagesin kanssa olen kikkaillut, hankalaa. Scribus näytti olevan vaikea (?) asentaa.
Pagesin kanssa olen kikkaillut, hankalaa. Scribus näytti olevan vaikea (?) asentaa.
Viimeksi muokannut amanita, 20.7.2015 klo 1.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ketjut yhdistetty
Syy: Ketjut yhdistetty
-
Re: Simppeli taitto-ohjelma (ilmainen?)
Viesti Kirjoittaja hot »
Tässä ketjussa on kyselty samaa http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=49&t=228906
Scribusta ei ilmeisesti päivitetä kovin ahkerasti. Kun pari vuotta sitten piti tehdä nopesti esite (A4 taitettuna kolmeen osaan), tein sen LibreOffice Draw'lla.
Scribusta ei ilmeisesti päivitetä kovin ahkerasti. Kun pari vuotta sitten piti tehdä nopesti esite (A4 taitettuna kolmeen osaan), tein sen LibreOffice Draw'lla.
Viimeksi muokannut amanita, 20.7.2015 klo 1.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kiitos, ketjut yhdistetty :=)
Syy: Kiitos, ketjut yhdistetty :=)
-
Re: Simppeli taitto-ohjelma (ilmainen?)
Viesti Kirjoittaja haluug »
Latasin LibreOfficen. Yrityksen ja erehdyksen kautta, sain lappuni tehtyä.
Kiitos
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kiitos
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Mä voin myydä InDesign 2:n kahdella kympillä jos jollain on vielä power pc -kone, joka sitä voi pyörittää... se on jo ihan asiallinen taitto-ohjelma.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka