Ihan ekaa kuvankäsittelyohjelmaa olisin hankkimassa, ei painolasteja.
Mitähän arvon porukka suosittelisi?
Varmaan jotakin kotivideotakin, mutta enimmäkseen kuvaa RAWista kansioon.
Peruskauraa tarvitsen, en mitään ihmeellistä, mutta voin silti maksaa toimivasta ohjelmasta.
Selkeä ja järkeenkäypä olisi kiva ylläri.
Mikä kuvankäsittelysofta?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mikä kuvankäsittelysofta?
Viesti Kirjoittaja nimenion »
iBook G3 366 MHz, 320 Mt, 30 Gt ja Tiikeri
iMac 27" 3,06 GHz ja Lumileopardi
iPhone 4G
iMac 27" 3,06 GHz ja Lumileopardi
iPhone 4G
-
Re: Mikä kuvankäsittelysofta?
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Ei ollut hintatoiveita (ilmainen?), joten aloitan ehdottamalla Adobe Lightroomia. Miksi aloittaa jollain huonommalla, aivan hyvin voi mennä suoraan parhaaseen.
RAWista kansioon? Ymmärrän, mutten ymmärrä. Lightroomissa käsittelet aivan samoilla työkaluilla, olipa kuva RAW ta JPEG. Tottakai kuvaa voi säätää huomattavasti enemmän, kun se on RAW. Itse kuvaan ja säilytän kaikki kuvat RAW/NEF-tiedostoina. Tosin olen viime aikoina pohtinut, että vuosia levyllä olleet kuvat voisi jossain vaiheessa exportata JPEGiksi, eli RAWista kansioon. Mutta noin lähtökohtana pidän siitä, että kuvat ovat levyllä RAWeja, koska nyt voin tehdä niistä vaikka mitä (tarkoittaa jättikokoisia printtejä). Exporttaamalla RAWit heti JPEGeiksi menetät melkein kaiken, miksi RAW on olemassa.
RAWista kansioon? Ymmärrän, mutten ymmärrä. Lightroomissa käsittelet aivan samoilla työkaluilla, olipa kuva RAW ta JPEG. Tottakai kuvaa voi säätää huomattavasti enemmän, kun se on RAW. Itse kuvaan ja säilytän kaikki kuvat RAW/NEF-tiedostoina. Tosin olen viime aikoina pohtinut, että vuosia levyllä olleet kuvat voisi jossain vaiheessa exportata JPEGiksi, eli RAWista kansioon. Mutta noin lähtökohtana pidän siitä, että kuvat ovat levyllä RAWeja, koska nyt voin tehdä niistä vaikka mitä (tarkoittaa jättikokoisia printtejä). Exporttaamalla RAWit heti JPEGeiksi menetät melkein kaiken, miksi RAW on olemassa.
-
Re: Mikä kuvankäsittelysofta?
Viesti Kirjoittaja Fogfighter »
Itse käytän ja annan äänen seuraaville: Adoben Lightroom ja Photoshop.
Lightroom on mainio ohjelma säätöjen tekemiseen. Erittäin helppokäyttöinen ja selkeä. Yllättävän paljon tuolla voi säätää ja muokata. Photoshop ei varmaan tarvii enempiä esittelyjä. Muista että photoshopissa pystyy myös videota editoimaan.
Adoben CreativeCloud jäsenyys valokuvaajalla maksaa 12,39€/kk. AIna uusin ohjelmisto koneella.
Pelkkä Lightroom omana ohjelmana 135€. Tässä ei tuu mobiilisoftia mukaan kuten edellisessä.
Aluksi käytin iPhotoa mutta se ei antanut tarpeeksi. Ostin sitten Photoshop Elementsin jota käytin muutaman vuoden. Hyvä ohjelma tuokin ja sen voi ostaa Appstoresta. Hieman halvempi kuin suoraan Adobelta. Käsittelyn halu kasvoi ja Elements sai siirtyä. Nyt käyttänyt noin 3kk lightroom/photoshop comboa ja olen erittäin tyytyväinen. Pääasiassa käytän Lightroomia ja joitakin kuvia täytyy sitten muokata Photoshopissa. Käyttö 80-20% varmaankin.
Lightroom on mainio ohjelma säätöjen tekemiseen. Erittäin helppokäyttöinen ja selkeä. Yllättävän paljon tuolla voi säätää ja muokata. Photoshop ei varmaan tarvii enempiä esittelyjä. Muista että photoshopissa pystyy myös videota editoimaan.
Adoben CreativeCloud jäsenyys valokuvaajalla maksaa 12,39€/kk. AIna uusin ohjelmisto koneella.
Pelkkä Lightroom omana ohjelmana 135€. Tässä ei tuu mobiilisoftia mukaan kuten edellisessä.
Aluksi käytin iPhotoa mutta se ei antanut tarpeeksi. Ostin sitten Photoshop Elementsin jota käytin muutaman vuoden. Hyvä ohjelma tuokin ja sen voi ostaa Appstoresta. Hieman halvempi kuin suoraan Adobelta. Käsittelyn halu kasvoi ja Elements sai siirtyä. Nyt käyttänyt noin 3kk lightroom/photoshop comboa ja olen erittäin tyytyväinen. Pääasiassa käytän Lightroomia ja joitakin kuvia täytyy sitten muokata Photoshopissa. Käyttö 80-20% varmaankin.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka