Ajattelin siirtää valokuvistani varmuuskopiot pilveen. Olen tutkinut hieman asiaa ja päätynyt että iCloud Drive tai OneDrive olisi ehkä parhaat vaihtoehdot.
Kuvia on tällä hetkellä noin 250Gt jotka haluaisin varmuuskopioda pilveen enkä pelkästään ulkoiselle kiintolevylle.
Miten iCloud Drive tai OneDrive soveltuisi tähän tarkoitukseen. Katsoin että ne molemmat maksaa karkeasti noin 10€/kk/1Tt minkä olen valmis maksamaan.
Ensimmäisenä mua mietityttään toi jos laitan jomman kumman näkyviin Finderiin niin ainakin OneDrive tekee kansion kiintolevylleni jota se sitten syncronoi kokoajan pilveen. Tekeekö iCloud Drive myös? En löytänyt ainakaan mitään kansiota koneelta vielä mihin se olisi tehnyt? Varmuuskopioita ajatellen tämä on aivan turha.
Yhden ison löysin OneDrive selain versiosta. Sieltä saa kaikki rakenteet samalla kertaa ladattua koneelle kun iCloud Drivesta saa ainoastaan kansion sisällä olevat filet.
Onko kenelläkään mitään kokemuksia varmuuskopiopaikka näistä kummastakaan? Vai kannattaako ylipäätään käyttää pilveä varmuuskopioiden säilyttämiseen?
iCloud drive varmuuskopioiden säilyttämiseen
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
iCloud drive varmuuskopioiden säilyttämiseen
Viesti Kirjoittaja Amantynen »
-
Re: iCloud drive varmuuskopioiden säilyttämiseen
Viesti Kirjoittaja Pertti_Makitalo »
iCloud tallettaa paikalliset kopiot Kirjastoon kätkettyyn hakemistoon. OneDrivessa voi valita synkkaatko tiedostot paikalliselle levylle vai et.
Jos nämä on vaihtoehdot niin OneDriven valitsisin.
Mutta, vaihtoehtoja nimenomaan varmuuskopiointiin pilveen on muitakin. Yksi aika suosittu johon itse olen ollut tyytyväinen on Crashplan. Pitää varmuuskopion kunnossa pilvessä, olen sieltä kerran palauttanutkin ison määrän dataa. Jos muuhun käyttöön ei tarvitse pilvessä olevaa levyä niin valitsisin kuvien varmistamiseen Crashplan:n
Jos nämä on vaihtoehdot niin OneDriven valitsisin.
Mutta, vaihtoehtoja nimenomaan varmuuskopiointiin pilveen on muitakin. Yksi aika suosittu johon itse olen ollut tyytyväinen on Crashplan. Pitää varmuuskopion kunnossa pilvessä, olen sieltä kerran palauttanutkin ison määrän dataa. Jos muuhun käyttöön ei tarvitse pilvessä olevaa levyä niin valitsisin kuvien varmistamiseen Crashplan:n
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Photos ohjelma osaa itse työntää kuvia iCloudiin. Halutessaan koneella voi säilyttää pienempiä versioita kuvista ja koko versiot saa tarvittaessa esille (esim. export full version?). Itselläni oli käytössä 200GB iCloud tila, mutta en uskaltanut pienentää koneella olevia alkuperäisiä kuvia. Sitten kun tila oli kortilla koneella, niin synccaus puhelimesta ei toiminut kunnolla, joten päätin lopettaa sen. Nyt vain 20GB iCloud tilaa, jolla en pysty varmuuskopioimaan/synkaamaan kuvia iCloudiin. Kuvat edelleen siirtyy iPhonesta tietokoneelle, mutta vain pienellä puskurilla.
Kun puhutaan varmuuskopiosta, niin minusta silloin ei saisi sekoittaa pilvi synkkausta, kuten iCloud nyt tekee. Pitäisi olla palvelu joka pelkästään ottaa varmuuskopioita ja säilyttää alkuperäiset koneella.
Kun puhutaan varmuuskopiosta, niin minusta silloin ei saisi sekoittaa pilvi synkkausta, kuten iCloud nyt tekee. Pitäisi olla palvelu joka pelkästään ottaa varmuuskopioita ja säilyttää alkuperäiset koneella.
Viimeksi muokannut Hepo, 29.12.2015 klo 23.51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Kiitos vastauksista. Kuten Pertti kirjoitti niin OneDriveen sai päättää mitä kansiota synkataan niin ne ei vie sitten kokoajan tilaa kovalevyltä. Toi oli toinen syy minkä takia päätysin OneDriveen ja toinen oli se että Office365 (sis. 1Tt tilaa) maksoi 70€/vuosi mikä on selkeästi halvempi mitä iCloud Drive.
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Onko tämä sama mitä olet nyt hommaamassa/hommannut:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... tti-Attach
Nyt 59,90€ kun normaalisti on 69,90€.
Mites helposti tuo OneDrive ottaa sitten Macissä varmuuskopioita? Onko joku dropboxin tyylinen, eli hakemistoon kun laittaa tiedostoja niin synkaa ne pilveen?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... tti-Attach
Nyt 59,90€ kun normaalisti on 69,90€.
Mites helposti tuo OneDrive ottaa sitten Macissä varmuuskopioita? Onko joku dropboxin tyylinen, eli hakemistoon kun laittaa tiedostoja niin synkaa ne pilveen?
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Attach edellyttää laitteen (tietokoneen) ostamista samalla kertaa.
-
Juuri näin. Tiedostonnimissä OneDrive on ronkelimpi kuin esim Dropbox eli sellaiset tiedostot jotka kelpaa Macille ei kelpaakaan OneDriveen ja keskeyttää synkkauksen kunnes tiedostonimi on käyty vaihtamassa Macissa. Ennen kuin tämän kanssa oppi elämään niin tuli ihmeteltyä OneDriven kummallista käytöstä. Ulkomuistista heittäisin että esim | -merkki ei kelpaa tiedostonimessä OneDrivelle vaikka Macille kelpaakin.Hepo kirjoitti: Mites helposti tuo OneDrive ottaa sitten Macissä varmuuskopioita? Onko joku dropboxin tyylinen, eli hakemistoon kun laittaa tiedostoja niin synkaa ne pilveen?
-
Tuo Office 365 ja 1Tt tilaa plus 60min ulkomaanpuhelut Skypellä on kyllä melko hyvää arvoa maksetulle rahalle. Ja ainakin minulla Office 365 sisältää oikeuden käyttää Mac tai PC Office pakettia 5 eri koneessa + tabletti/älypuhelimessa (Android, iOS, Windows Phone)Amantynen kirjoitti:Kiitos vastauksista. Kuten Pertti kirjoitti niin OneDriveen sai päättää mitä kansiota synkataan niin ne ei vie sitten kokoajan tilaa kovalevyltä. Toi oli toinen syy minkä takia päätysin OneDriveen ja toinen oli se että Office365 (sis. 1Tt tilaa) maksoi 70€/vuosi mikä on selkeästi halvempi mitä iCloud Drive.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Tuon 5+5+5 laitteen Office 365 Homen voi halutessa jakaa samassa taloudessa asuvien kesken niin, että jokainen saa oman 1TB tallennustilan.
https://support.office.com/fi-fi/articl ... i-FI&ad=FI
https://support.office.com/fi-fi/articl ... i-FI&ad=FI
-
Jos haluaa tuon 5+5+5 niin sitten se maksaa 99€/vuosi. Mä otin tuon Personal paketin missä on vain yksi käyttäjä. Eikä sitä voi jakaa muiden perheenjäsenten kanssa.Pertti_Makitalo kirjoitti:Tuo Office 365 ja 1Tt tilaa plus 60min ulkomaanpuhelut Skypellä on kyllä melko hyvää arvoa maksetulle rahalle. Ja ainakin minulla Office 365 sisältää oikeuden käyttää Mac tai PC Office pakettia 5 eri koneessa + tabletti/älypuhelimessa (Android, iOS, Windows Phone)Amantynen kirjoitti:Kiitos vastauksista. Kuten Pertti kirjoitti niin OneDriveen sai päättää mitä kansiota synkataan niin ne ei vie sitten kokoajan tilaa kovalevyltä. Toi oli toinen syy minkä takia päätysin OneDriveen ja toinen oli se että Office365 (sis. 1Tt tilaa) maksoi 70€/vuosi mikä on selkeästi halvempi mitä iCloud Drive.
Vaikka OneDrive olisi ronkelimpi tiedostomuotojen kanssa kuin Dropbox niin on se silti mun tapauksessa riittävä eli .jpg:n varmuuskopiointiin. Raw kuvat otan ulkoiselle levylle ja vien levyn pois kotoa varmuuden vuoksi....
-
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Jatketaan samaan aiheeseen liittyvällä kysymyksellä.
Minulla on kotona kaksi Time Capsulea. Toinen on TM-käytössä ja toisessa on tiedostoja. Molemmat näkyvät normaalisti Finderin sivupalkissa ja ne avautuvat kuten pitääkin. Tiedostoja voi katsella ja avata.
Normaalisti otan varmuuskopion ulkoiselle levylle ja se onnistuu kaikesta muusta paitsi näistä kahdesta. Menetelmä on simppeli. Avaan levyn, valitsen kaikki ja raahaan varmuuskopiolevylle. Toimii Macin sisäisille levyille, niihin kytketyille usb-levyille ja verkko-NASille mutta ei näille kahdelle TClle.
Yrityksestä tulee virheilmoitus, jota en nyt tarkalleen muista. Valittu tointo ei ole käytettävissä tai sellaista. Kopiontia yritin tehdä samalla koneella ja käyttäjällä, jolla muu käyttö onnistuu.
Onko kokemuksia tai ideoita.
Minulla on kotona kaksi Time Capsulea. Toinen on TM-käytössä ja toisessa on tiedostoja. Molemmat näkyvät normaalisti Finderin sivupalkissa ja ne avautuvat kuten pitääkin. Tiedostoja voi katsella ja avata.
Normaalisti otan varmuuskopion ulkoiselle levylle ja se onnistuu kaikesta muusta paitsi näistä kahdesta. Menetelmä on simppeli. Avaan levyn, valitsen kaikki ja raahaan varmuuskopiolevylle. Toimii Macin sisäisille levyille, niihin kytketyille usb-levyille ja verkko-NASille mutta ei näille kahdelle TClle.
Yrityksestä tulee virheilmoitus, jota en nyt tarkalleen muista. Valittu tointo ei ole käytettävissä tai sellaista. Kopiontia yritin tehdä samalla koneella ja käyttäjällä, jolla muu käyttö onnistuu.
Onko kokemuksia tai ideoita.
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0
-
Viesti Kirjoittaja icpps »
Tuli hankituksi Office 365 Personal -paketti. Siihen sisältyvän OneDrive-teran käyttäisin mieluusti mm. varmuuskopiointiin. Näistä edeltävistä kommenteista en aivan täysin pääse varmuuten, että miten varmuuskopiointi onnistuu OneDriveen. Onko olemassa joku lisäohjelma, jolla voisi tehdä ajastetun varmuuskopioinnin macilta (tai muulta iLaitteelta) OneDriveen?
Tiedostojen siirto manuaalisesti/yksitellen on kyllä helppoa, mutta kun kuvakirjastoa on noin 150Gt verran, ei millään jaksaisi sieltä yksitellen tallennella, ei oikein edes albumi kerrallaan...Hidastahan se siirtely pilveen kyllä tosiaan on...
Tiedostojen siirto manuaalisesti/yksitellen on kyllä helppoa, mutta kun kuvakirjastoa on noin 150Gt verran, ei millään jaksaisi sieltä yksitellen tallennella, ei oikein edes albumi kerrallaan...Hidastahan se siirtely pilveen kyllä tosiaan on...
12 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka