Olen tässä hiljattain pc rintamalta Mac puolelle siirtyneenä hieman vielä tietämätön mitä kaikkea kivaa tällä voikaan tehdä.
Nyt iski eteen uuden 3D mallinnus softan löytäminen. Pc:llä tuli käytettyä 3D studiota. Nyt pitäs jotain seman tapaista saada Macille. Ja olenko siis tullut oikeeseen lopputulokseen, että 3D studiota ei löydy Macille?
Mikä sitten olisi paras/ helppokäyttösin ja millä ominaisuuksilla niitä nyt pystyykään vertaileen?
Hieman on tullut tutuksi Lightwave ja Maya. Cinema 4D:n olisin taas saamassa kait aika halvalla. Kertookahan kokemuksia näistä Mac ympäristössä. Voi myös mainostaa muitakin ohjelmia ja kertoa hieman ominaisuuksista. Ja onko jokin Mac ohjelma ehdottamasti muita parempi?
En siis ole itse koskaan käyttänyt muita kuin 3D studiota. Eli tästä syystä ohjelma joka muistuttaa käytöltään tätä ohjelmaa niin olisi hyvä juttu.
3D malliinus softa
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 8.10.2004 klo 11.55
- Paikkakunta: Helsinki
3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja macaroni »
-
- Viestit: 93
- Liittynyt: 21.11.2004 klo 12.49
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja ukki »
Itse käytän Strata 3D CX softaa joka on edullinen sekä sen loppurendaus on upeaa.
http://www.strata.com
Olen hankkimassa vielä Eovian Carrara 4, koska siinä saa tehtyä myös maisemia (landscape) sekä siinä on IK:n lisäksi myös fysiikkamallinnus.
http://www.eovia.com
Strataa saa Suomesta mm. Äärinäköistys Oy:stä, jossa on varsin hyvää 3D tietoutta
http://www.ultirender.com/
t. Otto
http://www.strata.com
Olen hankkimassa vielä Eovian Carrara 4, koska siinä saa tehtyä myös maisemia (landscape) sekä siinä on IK:n lisäksi myös fysiikkamallinnus.
http://www.eovia.com
Strataa saa Suomesta mm. Äärinäköistys Oy:stä, jossa on varsin hyvää 3D tietoutta
http://www.ultirender.com/
t. Otto
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 1.12.2004 klo 21.45
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja seba108 »
Minä suosittelisin Mayaa. Se on toki hieman erinlainen kuin 3ds, mutta aika nopeasti opittavissa. Niin ja saahan mayasta ladattua "opiskeluversion", jolla saa hieman makua kyseisestä ohjlemasta.
-
- Viestit: 554
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 22.24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja jiik »
Lisää ääniä Mayalle. Maya rulettaa! Jajos 3D Studion vikoja versioita olet käyttänyt, niin eikös siinäkin ollu mental ray -renderöintisofta? Tuttua juttua sikälikin...
Siemens ja Neste fuusioituvat, mikä uuden konsernin nimeksi?
- Siemens-Neste Oyj
- Siemens-Neste Oyj
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: 13.10.2004 klo 13.24
- Paikkakunta: Naantali
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
Ostin kuukausi sitten Digital Creative Arts -lehden ja siinä tuli mukana Carrara Studio 1.1 täysin ilmaiseksi. Toimii hyvin classic ympäristössä. En tiedä onko lehti enää myynnissä.
Joshua.
Joshua.
Mac Pro 5,1 - iPhone SE - iPad Air 2
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: 3.4.2004 klo 11.13
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja Kemuri »
Onko kukaan teistä testannut Blenderiä? Itse en ole juurikaan 3D-ohjelmia käyttänyt, mutta yksi heppu kertoi, että monet hänen 3D-Maxia käyttävistä kavereistaan on siirtynyt käyttämään Blenderiä. Siinä luulisi olevan hinta-laatu -suhde kohdallaan, kun ei maksa mitään.
Mutta osaisiko joku kertoa, mitää hyvää/huonoa siinä mahdollisesti on verrattuna noihin kaupallisiin ohjelmiin?
Blender:
http://www.blender3d.com/
Saa muun muassa mäkille, linuxille ja windowsille.
Mutta osaisiko joku kertoa, mitää hyvää/huonoa siinä mahdollisesti on verrattuna noihin kaupallisiin ohjelmiin?
Blender:
http://www.blender3d.com/
Saa muun muassa mäkille, linuxille ja windowsille.
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: 29.2.2004 klo 5.07
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja Asafoetida »
Kai se riippuu siitä mitä ja mihin tarkoitukseen mallintaa. CAD-puolella Cinema 4D:tä pidetään yleisesti parhaana CADin seuralaisena. (No, mikä on paras - siis siedettävän hintainen ja helppokäyttöinen tässä tapauksessa.)
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja pepez »
Pakko mainostaa omaa suosikkia eli Wings3D:tä. http://www.wings3d.com/
Mainio ja nopea perusmallinnukseen (subdivision modelling), renderöinnit sitten jossain toisessa ohjelmassa.
-Pepez
Mainio ja nopea perusmallinnukseen (subdivision modelling), renderöinnit sitten jossain toisessa ohjelmassa.
-Pepez
-
- Viestit: 216
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 15.07
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja imphasis »
Mitäs tuo CAD tarkoittaa? On vähän nuo termit hakusessa..Asafoetida kirjoitti:Kai se riippuu siitä mitä ja mihin tarkoitukseen mallintaa. CAD-puolella Cinema 4D:tä pidetään yleisesti parhaana CADin seuralaisena. (No, mikä on paras - siis siedettävän hintainen ja helppokäyttöinen tässä tapauksessa.)
Mutta mikä softa olisi paras ihmisten ym. "olioiden", sekä asioiden mallintamiseen?
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
CADimphasis kirjoitti:
Mitäs tuo CAD tarkoittaa? On vähän nuo termit hakusessa..
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 17.5.2004 klo 12.07
Re: 3D-mallinussofta
Viesti Kirjoittaja niipperi »
Computer Arts laittoi Maya-, Cinema 4D-, Lightwave-, 3ds ax- ja SoftImage-ohjelmat paremmuusjärjestykseen. Cinema voitti, koska sillä on eniten tarjota erityyppisiin 3D-töihin. Se pystyy niin arkkitehtuurivisualisointiin kuin animaatioihinkin. C4D yhdistää helppokäyttöisyyden, monipuoliset ominaisuudet ja elegantin käyttöliittymän.
Kaikki nämä ohjelmat tekevät 95-prosenttisesti kaiken tarvittavan. Toinen on vahvempi jossakin työssä, toinen taas vähän heikompi samanlaisessa työssä.
Paras tapa olisi tietenkin ladata demot ja pyöritellä niitä.
Itse olen Lightwavea, Mayaa ja muutamaa muuta kokeilleena päätynyt Cinemaan. Sen käyttöliittymä on helppo oppia. LW näytti paljon monimutkaiselta ja jotenkin insinöörimäiseltä. Mayan oppimiseen menisi varmaan kauan aikaa.
Hankin lisäksi muotoiluun Silon (n. 100 $), joka vaikuttaa näppärältä ohjelmalta. Silolla tehdyn mallin voi tuoda Cinemaan jatkokäsittelyä varten. Minulla on myös Bodypaint, joka on integroitu Cinemaan. Sillä voi suoraan maalata mallin päälle värin, kiillon, pintastruktuurin ym. yhdellä vedolla. Varsin näppärä ja sillä saa uskomatomia juttuja aikaan.
Uusin hankinta on Z-Brush joka vaikuttaa varsin makealta orgaaniseen muotoiluun. Sillä tehdyn mallin voi myös ladata Cinemaan. Z tekee hyvän displacement-mapin matalapolygoniselle mallille. Toimii Cineman kanssa mainiosti.
C4D on mainio ohjelma, johon olen hyvin tyytyväinen. Täytyy kuitenkin tarkentaa, että ohjelma ei tee mitään, vaan omat piirustus- ja muovailutaidot ratkaisevat. Muotoilu voi olla esim. sitä, että laittaa pisteitä avaruuteen ja yhdistää niitä sitten polygoneiksi. Tässä vain oma silmä ratkaisee, mitä kappaleesta muotoutuu.
Kaikki nämä ohjelmat tekevät 95-prosenttisesti kaiken tarvittavan. Toinen on vahvempi jossakin työssä, toinen taas vähän heikompi samanlaisessa työssä.
Paras tapa olisi tietenkin ladata demot ja pyöritellä niitä.
Itse olen Lightwavea, Mayaa ja muutamaa muuta kokeilleena päätynyt Cinemaan. Sen käyttöliittymä on helppo oppia. LW näytti paljon monimutkaiselta ja jotenkin insinöörimäiseltä. Mayan oppimiseen menisi varmaan kauan aikaa.
Hankin lisäksi muotoiluun Silon (n. 100 $), joka vaikuttaa näppärältä ohjelmalta. Silolla tehdyn mallin voi tuoda Cinemaan jatkokäsittelyä varten. Minulla on myös Bodypaint, joka on integroitu Cinemaan. Sillä voi suoraan maalata mallin päälle värin, kiillon, pintastruktuurin ym. yhdellä vedolla. Varsin näppärä ja sillä saa uskomatomia juttuja aikaan.
Uusin hankinta on Z-Brush joka vaikuttaa varsin makealta orgaaniseen muotoiluun. Sillä tehdyn mallin voi myös ladata Cinemaan. Z tekee hyvän displacement-mapin matalapolygoniselle mallille. Toimii Cineman kanssa mainiosti.
C4D on mainio ohjelma, johon olen hyvin tyytyväinen. Täytyy kuitenkin tarkentaa, että ohjelma ei tee mitään, vaan omat piirustus- ja muovailutaidot ratkaisevat. Muotoilu voi olla esim. sitä, että laittaa pisteitä avaruuteen ja yhdistää niitä sitten polygoneiksi. Tässä vain oma silmä ratkaisee, mitä kappaleesta muotoutuu.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 31.3.2004 klo 17.42
- Paikkakunta: Hki 25
Re: 3D malliinus softa
Viesti Kirjoittaja JTP »
12 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit