Adoben Acrobatin asennuksen jälkeen Office 2004:n Wordin, Excelin ja Powerpointin työkalupalkkeihin on ilmestynyt Adobe PDF Maker -ikonit. Ok, ei niissä mitään muuta vikaa ole, mutta kun eivät ikonit suostu pysymään omalla paikallaan. Siirrät nuo ikonit oikeastaan mihin tahansa työkalupalkissa, Wordin uudelleenkäynnistyksen yhteydessä ikonit pärähtävät entiseen paikkaansa, samalla sotkien muuten hyväksi asetellun työkalurivistön.
Ikoneista täytyy siis päästä eroon, mutta miten?
Tools -> Customize -> Customize Toolbars/Menus -valikosta löytyy valinta, missä tuon PDFMakerin saa otettua pois. Se kun ei vaan toimi. Vaikka PDFMakerin poistaa koko listasta, seuraavan kerran Wordin käynnistyksen yhteydessä ikonit ilmestyvät ruudulle jälleen.
Toinen keino, mitä olen yrittänyt on tämä: Office 2004 asennuskansiosta löytyy tiedostot PDFMaker.dot (Word), PDFMaker.ppa (Powerpoint) ja PDFMaker.xla (Excel). Nämä tiedostot hävittämällä ikoniongelmani katoaa. Tämän havaittuani tuuletin voittoani siihen saakka, kun käynnistin Powerbookini uudestaan. Jostain riivatun syystä jokin oli generoinut nämä tiedostot uudestaan, vaikka olin niistä varta vasten halunut päästä eroon...
Sanokaa nyt te minua viisaammat macistit, kuinka tällaisesta ongelmasta pääsee eroon? Viimeisenä keinona olen pohtinut pienen unix -skriptin tekemistä, joka hävittää nuo tiedostot aina uudelleenkäynnistyksen yhteydessä, mutta se tosiaan on viimeinen keino, jos muuta tapaa ei löydy noista ärsyttävistä ikoneista eroon pääsemiseksi.
Kiitokset.
TAA
PS. Tietenkin jos jollakulla on neuvo siihen, kuinka nuo em. ikonit saa pysymään pysyvästi niille osoitetussa paikassa Wordin työkalurivistössä, niin sekin neuvo kelpaa kyllä.
PPS. Neuvoja tyyliin "Miksi ne ikonit pitäisi saada pois?" "Miksei ne ikonit voi olla siinä, mihin ohjelma ne laittaa" en kaipaa. Ihmeellisiä vastauksia ovat moiset, ainakin minun mielestäni.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)