Olen tehnyt PC:llä ja Cakewalkilla musiikkia melkein kymmenen vuoden ajan. Nyt vaihdoin vihdoin Mac-maailmaan. Vaan en saa Cakewalk-rojekteja toimimaan Macissä.
Eikö nyt ainakin silkkojen midi-tiedostojen pitäisi olla Garagebandinkin ymmärrettävissä, vaikka Cakewalkin omat tiedostomuodot eivät toimisikaan?
Puuttuuko multa nyt jokin konvertteri? Vai alanko rojektien teon alusta? Auts!
-Heikura-
Garageband, Cakewalk -projektit ja midi-tiedostot
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Garageband, Cakewalk -projektit ja midi-tiedostot
Viesti Kirjoittaja heikura »
-
Re: Garageband, Cakewalk -projektit ja midi-tiedostot
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
En ole koskaan GB:tä käyttänyt, mutta onkohan tossa sit MIDI-tukea, kun on audio-pohjainen softa kummiski pääosin?
Logicilla (kaikki versiot) ja Cubasella noi aukee ainakin vaivattomasti, siis MID-päätteisenä.
Logicilla (kaikki versiot) ja Cubasella noi aukee ainakin vaivattomasti, siis MID-päätteisenä.
-
Viesti Kirjoittaja Industrialist »
Tietääkseni garageband kakkosessa on midi-tuki mutta ykkönen tarvii jonkun lisäohjelman.
-
-
Viesti Kirjoittaja heikura »
Auts!
Kiitos neuvoista. Vika oli kuitenkin lopultakin Windowsiin jämähtäneessä päässäni: Cakewalkilla tekemäni midit avautuvat GB2:ssa yksinkertaisesti niin, että siirrän sen kuvakkeen työpöydältä avattuun GB2-ohjelmaan! Ja minä kaivelin aluksi kaikki valikot yms säädöt läpi. Näin sitä oppii kantapäitse.
GB vaikuttaa kuitenkin melko suljetulta systeemiltä. Voipa olla edessä musiikkisoftan hankinta.
-Heikura-
Kiitos neuvoista. Vika oli kuitenkin lopultakin Windowsiin jämähtäneessä päässäni: Cakewalkilla tekemäni midit avautuvat GB2:ssa yksinkertaisesti niin, että siirrän sen kuvakkeen työpöydältä avattuun GB2-ohjelmaan! Ja minä kaivelin aluksi kaikki valikot yms säädöt läpi. Näin sitä oppii kantapäitse.
GB vaikuttaa kuitenkin melko suljetulta systeemiltä. Voipa olla edessä musiikkisoftan hankinta.
-Heikura-
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Itse olen tehnyt juttuja siten, että Band in the Boxilla olen luonut nopeasti sointupohjaiset taustat bassokulkuineen ja rumpukomppeineen. Siitä olen siirtänyt syntyneen midi-filen GB2:een ilman ongelmia. GB2:ssa olen vaihtanut biisiin paremmat soundit, lisännyt kaikuja ym. efektejä. Useimmiten myös ympännyt mukaan paremmat rumpuluupit ja -breikit. Sitten uusille raidoille "aitoa" skittaa ja laulua ym...
Jos on ollut tarvetta laajempaan muokkausmahdollisuuteen, niin olen vielä siirtänyt syntyneen GB2-projektin Logic Express 7:aan (nyttemmin 7.1:een).
Jos on ollut tarvetta laajempaan muokkausmahdollisuuteen, niin olen vielä siirtänyt syntyneen GB2-projektin Logic Express 7:aan (nyttemmin 7.1:een).
It's pining for the fiords!
-
Viesti Kirjoittaja ilej »
Aihetta vähän sivuten, olen ostamassa ensimmäistä applea juuri GB:n vuoksi. Miten hyvin uusi IBook G4 pyörittää useampia softainstrumentteja samaan aikaan? Pystyykö esimerkiksi soittamaan viisi raitaa (softasynia) yhtäaikaa? Onko powerbookin ja Ibookin välillä ratkaisevia eroja juuri GB:ä ajatellen?
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Jos rammia on esim. 768Mb, niin viisi-kuusi tai jopa kahdeksan softasynaa pyörii helposti iBookissakin. Efektejäkin voi käyttää. Vielä päälle esim. laulu tai kitara. Tämä siis omalta sisäiseltä kovalevyltä. Firewire-levyltä enemmänkin.
Omassa, hiukan ylikellotetussa minissäni (samanlainen kovalevy siinäkin kuin iBookissa) tein solistille GB2:ssa taustat, johon tuli: 3 lauluraitaa, 1 kööri, basso, 2 rumpuraitaa stereona, 2 kitaraa, helistimet, piano, syntikka ja taisi siinä olla vielä paljon muutakin pikku tilkettä. Reilusti yli kymmenen raitaa, joista osa stereona. Kitara, basso, rummut ja laulut olivat siis "oikeita" audioraitoja. Useimmissa raidoissa oli vielä jotain prosessointia. Esim. osa taustalaulusta oli vedetty bitcrusherilla "puhelinlauluksi". Laulussa hiukkasen myös pitchinkorjausta.
Lopputulos: nauhoitettaessa laulua, oli hyvä pitää valmiita raitoja lukittuna ylikuormituksen estämiseksi. Homma pelasi kuitenkin ja solisti oli tyytyväinen tulokseen.
Tällä kertaa ei siis tarvinnut viedä projektia esim. Logic-ohjelmaan, sillä GB2 riitti mainiosti.
Ai niin: Biisi ja soitetut raidat menivät alunperin C:stä, mutta solisti halusi laulaa vähän alemmalta. (Flunssa?) Laskin siis koko roskaa kitaroineen ja bassoineen H:hon. Lennossa, ilman hämminkiä. Laulaja oli ihmeissään.
Omassa, hiukan ylikellotetussa minissäni (samanlainen kovalevy siinäkin kuin iBookissa) tein solistille GB2:ssa taustat, johon tuli: 3 lauluraitaa, 1 kööri, basso, 2 rumpuraitaa stereona, 2 kitaraa, helistimet, piano, syntikka ja taisi siinä olla vielä paljon muutakin pikku tilkettä. Reilusti yli kymmenen raitaa, joista osa stereona. Kitara, basso, rummut ja laulut olivat siis "oikeita" audioraitoja. Useimmissa raidoissa oli vielä jotain prosessointia. Esim. osa taustalaulusta oli vedetty bitcrusherilla "puhelinlauluksi". Laulussa hiukkasen myös pitchinkorjausta.
Lopputulos: nauhoitettaessa laulua, oli hyvä pitää valmiita raitoja lukittuna ylikuormituksen estämiseksi. Homma pelasi kuitenkin ja solisti oli tyytyväinen tulokseen.
Tällä kertaa ei siis tarvinnut viedä projektia esim. Logic-ohjelmaan, sillä GB2 riitti mainiosti.
Ai niin: Biisi ja soitetut raidat menivät alunperin C:stä, mutta solisti halusi laulaa vähän alemmalta. (Flunssa?) Laskin siis koko roskaa kitaroineen ja bassoineen H:hon. Lennossa, ilman hämminkiä. Laulaja oli ihmeissään.
It's pining for the fiords!
-
Viesti Kirjoittaja ilej »
Kuulostaa varsin hyvältä! Eli tässä ei ole sitten enää mitään syytä pitäytyä pc:ssä.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka