Morjens tietäjät!
Taustaa: olen valokuvaaja-yrittäjä, työhuoneella ja kotona on nyt molemmissa laajakaista. Aiemmin kuvankäsittelyä tehty vanhalla G4 Sawtooth -rouskulla ja iBookilla nyttemmin. iBookilla Mail, laskutusasiat, kalenteri ym. elintärkeä. G4sella iso kovo ja arkisto. iBook kulkee mukana koti-työhuone -akselilla.
Mitenkä ratkaisisitte seuraavan yhtälön, haluaisin uusia pöytäkoneeni astetta tuhdimmaksi kuin nyt;
- onko mahdollista syknronoida POP-asetuksilla toimiva Mail kahden koneen kanssa samaksi? IMAPin kanssa ongelmana näet on Saunalahden spostilootan pienuus, ainakin valokuvaajan näkökulmasta
- vain rakennanko ethernet -systeemillä kahden koneen verkon, ja mistähän löytäisin tietoa mitenkä moinen tehdään?
- vai voinko käyttää uudempaa G5 PowerMacciä "firewire-levynä", josta huitaisen iBookin Mailiin tarvittavat tiedostot?
Kiitoksia etu- ja takakäteen!
Mitenkä järjestäisitte kahden koneen yksityis
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Mitenkä järjestäisitte kahden koneen yksi
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Minä olen tota joskus tehnyt yksinkertaisesti niin, että toisen koneen sähköpostiasetuksissa on pidempi aika, ennenkuin postit deletoidaan palvelimelta. Siten ehtii saada noudettua postit molemmille koneilla samalta tililtä. Ja nätisti on kaikki mailit molemmissa koneissa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Mulla POP lootassa suurin vika oli se että eri koneilta luettaessa ei nähnyt mitkä meilit oli milloinkin luettu. Itse olen siirtynyt tyystin imap postilaatikon käyttöön - se on kivempaa.
Pidä meilit palvelimella ja voit lukea niitä kivuttomasti miltä koneelta vaan.
Hypoteettinen vastaväite:
"meilissä on niin paljon kuvia että näin ei voi tehdä"
Vastaus:
Älä lähettele kuvia meilissä - laita ne jonnekin palvelimelle ja lähetä vain urleja (näin ei kuormitu vastaanottajn meilikään). Tai hanki isompi meiliboksi. Ilman investointeja se voisi olla gmail tili tai sitten voi investoida jonkin toimivan ISP:n käyttöön.
Jos taas tarvitset kuville tuota em. palvelintilaa niin sitä on webi väärällään, ilmaista tahi vähällä rahalla. Its käytän flickriä jossa rajoittamaton tila maksoi 2:n vuoden ajalta jotain 45 euroa ja sinnehän voi laittaa kuvia niin ettei niitä näe kuka tahansa. Ja yksi vaihtoehto on valjastaa tuo ylijäävä g4 kone palvelimeksi jolla teet nämä kaikki toiminnot itse.
Pidä meilit palvelimella ja voit lukea niitä kivuttomasti miltä koneelta vaan.
Hypoteettinen vastaväite:
"meilissä on niin paljon kuvia että näin ei voi tehdä"
Vastaus:
Älä lähettele kuvia meilissä - laita ne jonnekin palvelimelle ja lähetä vain urleja (näin ei kuormitu vastaanottajn meilikään). Tai hanki isompi meiliboksi. Ilman investointeja se voisi olla gmail tili tai sitten voi investoida jonkin toimivan ISP:n käyttöön.
Jos taas tarvitset kuville tuota em. palvelintilaa niin sitä on webi väärällään, ilmaista tahi vähällä rahalla. Its käytän flickriä jossa rajoittamaton tila maksoi 2:n vuoden ajalta jotain 45 euroa ja sinnehän voi laittaa kuvia niin ettei niitä näe kuka tahansa. Ja yksi vaihtoehto on valjastaa tuo ylijäävä g4 kone palvelimeksi jolla teet nämä kaikki toiminnot itse.
PowerBook 165c
-
Viesti Kirjoittaja Sorjonen »
Rakennanko ethernet -systeemillä kahden koneen verkon, ja mistähän löytäisin tietoa mitenkä moinen tehdään?
http://www.belkin.com/fi/
Lyhykäisyydessään näin:
1) hanki reititin (Belkin)
2) hanki Ethernet-kaapeli (CAT5)
Kytke reititin modeemiin. Valitse kumpiko kone ohjaa reitittimen palomuuria. Yhdistä tietokoneet Ethernet-kaapelilla reitittimeen siinä järjestyksessä. Laita asetukset kuntoon.
Belkinin reitittimen mukana tulevilla ohjeilla asennus hoituu helposti. Netistä voit katsella niitä ennen kaupassa käyntiä: http://www.belkin.com/networking/net_ba ... asic1.html
Ratkaisua testattu itse jo vuoden ajan. Helppo asennus, kokoonpano on toiminut aina. Kavereidenkin koneet on ollut helppo liittää Internetiin. Kaapeli kiinni ja sillä selvä.
http://www.belkin.com/fi/
Lyhykäisyydessään näin:
1) hanki reititin (Belkin)
2) hanki Ethernet-kaapeli (CAT5)
Kytke reititin modeemiin. Valitse kumpiko kone ohjaa reitittimen palomuuria. Yhdistä tietokoneet Ethernet-kaapelilla reitittimeen siinä järjestyksessä. Laita asetukset kuntoon.
Belkinin reitittimen mukana tulevilla ohjeilla asennus hoituu helposti. Netistä voit katsella niitä ennen kaupassa käyntiä: http://www.belkin.com/networking/net_ba ... asic1.html
Ratkaisua testattu itse jo vuoden ajan. Helppo asennus, kokoonpano on toiminut aina. Kavereidenkin koneet on ollut helppo liittää Internetiin. Kaapeli kiinni ja sillä selvä.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka