Tuli eteen ongelma. Olen jo kauan etsinyt erittäin simppeliä ja ilmaista softaa, joka osaisi selata kansion kuvia ilman mitään importtausta, vaan että softa lähtee käyntiin mitä tahansa kuvaa tuplaklikkaamalla ja osaa selata siitä eteen ja taakse samassa kansiossa, kuten windowsin fax & image viewer tms. Eli tämä onnistuu osx:ssä tämmöisellä softalla: http://www.monkeybreadsoftware.de/Freew ... Erik.shtml
Yritin sitten vaihtaa, että kaikki jpeg-tiedostot avautuisivat tuossa ohjelmassa, mutta en jostain syystä onnistu. Eli valitsen jonkun jpeg-tiedoston kohdalla, open in application, sitten tuo slideshowforerik.app ei näy listassa, joten valitsen choose other tms ja valitsen sitten tuon ohjelman ja toimii. Voin myös valita raksin kohtaan, joka muistaa asetuksen jatkossa. Tämä pätee siis vain tälle kuvalle. No, sitten valitsen saman kuvan kohdalta finderissa "get info" ja siellä lukee "open with"-kohdassa edelleen tuo slideshow-softa. Kun klikkaan painiketta "change all", jotta kaikki jpeg-tiedostot avautuisivat tuossa softassa, homma menee mönkään ja sekin kuva, minkä asetukset sain jo vaihdettua että avautuu slideshowforerik-softassa, avautuu nyt previewissä.
Eli missä kohtaa teen väärin? Entä miten saan näkymään tuon slideshow for erik-softan siellä listassa, minne pääsee kun klikkaa oikeata tiedoston kohdalla ja valitsee "open with"? Jo tämä riittäisi alkuun, jos kaikkia jpeggejä ei jostain syystä voi vaihtaa tuolla avattavaksi. Nyt mulla on siellä listassa vain photoshopin ja imagereadyn kauhea lista erilaisia shortcutteja, millä voin avata kyseisen kuvafileen. Miten muuten saan poistettua noi kaikki photarin luomat vaihtoehdot tuosta listasta?
Miten vaihtaa jpeg-tiedostojen avaava ohjelma?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Miten vaihtaa jpeg-tiedostojen avaava ohjelma?
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
-
Viesti Kirjoittaja MoonMac »
Ehkäpä ongelma on itse ohjelmassa. En nyt osaa sanoa tarkemmin, mutta luulen, että ohjelman koodiin ei olisi laitettu ns. "tuettuja tiedostopäätteitä". Eli ohjelma ei siis ilmoita mitä tiedostoja se osaa lukea. Mac OS X:n on näin vähän vaikea sanoa tietylle tiedostolle, että avautuu tuossa ohjelmassa. Joku saa siis selittää tämän tarkemmin joka siitä ymmärtää.
Mutta ratkaisu näyttää olevan tässä vaiheessa se, että itse ohjelma pitää ensin avata ja valita kuvat sen ohjelman kautta (File -> Open / Tiedosto -> Avaa).
Mutta ratkaisu näyttää olevan tässä vaiheessa se, että itse ohjelma pitää ensin avata ja valita kuvat sen ohjelman kautta (File -> Open / Tiedosto -> Avaa).
-
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/ tuollainen ohjelma löytyy, en ole itse koittanut en pysty suositella mutta käsittääkseni tekee mitä haluat.
-
Okei, kokeilin tuota. Ihan kätevän oloinen softa, mutta ilmeisesti tuossa mun slideshow-softassa on tosiaan jotain outoa, koska tuokaan ei anna valita sitä slideshow-softaa jpegeille, tai antaa, mutta pompauttaa heti perään previewin sen tilalle. Eli ongelma on nyt tuossa slideshowforerik-softassa. Pitäis löytää joku toinen vastaava, joka käynnistyy tuplaklikkaamalla jotain kuvaa ja osaa sitten selata kansiossa olevia kuvia. Ihme, että apple ei tuota ominaisuuttaa ole previewiin laittanut, kun semmoinen jopa mikkisoftalla on ollut kauan ja on mielestäni sellainen ominaisuus, mikä melkein kuuluu olla defaulttina jotenkin käytettävissä. Laitoin applelle palautetta, että lisäisivät previewiin tuon selausominaisuuden vain yhtä kuvaa tuplaklikkaamalla, mutta ei yksi huuto siellä seassa tietenkään kuulu.freemem kirjoitti:http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/ tuollainen ohjelma löytyy, en ole itse koittanut en pysty suositella mutta käsittääkseni tekee mitä haluat.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja iKirja »
Vähän otsikon vierestä, mutta onko Tiikerin kuvaesitys huomioitu slideshow softana. Itse löysin sen vasta melko myöhään, mutta on mielestäni paras mahdollinen tuohon kansion kuvien katsomiseen. Eli finderissa valkkaa CTRL-klikkauksen valikosta kuvaesitys ja show on pystyssä. Noh pitää tietysti ensin valita kaikki katsottavat kuvat eli ihan yhdellä klikkauksella ei onnistu, mutta omppu-a:llahan tuo käy nopeasti... Pantterissahan tuota ominaisuutta ei vissiin ollut vielä mukana...
-
Re: Miten vaihtaa jpeg-tiedostojen avaava ohjelma?
Viesti Kirjoittaja NOx »
Tiikeri? Spotlight?Tuppu kirjoitti:Tuli eteen ongelma. Olen jo kauan etsinyt erittäin simppeliä ja ilmaista softaa, joka osaisi selata kansion kuvia ilman mitään importtausta, vaan että softa lähtee käyntiin mitä tahansa kuvaa tuplaklikkaamalla ja osaa selata siitä eteen ja taakse samassa kansiossa, kuten windowsin fax & image viewer tms. Eli tämä onnistuu osx:ssä tämmöisellä softalla: http://www.monkeybreadsoftware.de/Freew ... Erik.shtml
Mene kuvat sisältävään kansioon. Paina omppu-f. Tarkista yläpalkista että etsinnän kohde on kuvakansio. Valitse etsittävien tiedostojen tyypiksi Images tai kirjoita hakukenttään .jpg tms. Kun kuvat on löydetty, klikkaa play-painiketta niin slideshow käynnistyy. Slideshowssa heiluta hiirtä niin saat työkalut esiin.
Asia2
Terminaalin komennolla (huom! yhtä riviä kaikki):
/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/LaunchServices.framework/Versions/Current/Support/lsregister -kill -r -domain system -domain local -domain user
Nollautuu LaunchServices database. Siellä on tieto file mappingseistä eli millä ohjelmalla mikäkin dokumentti avataan.
Safe Boot voi myös tulla kyseeseen jos cachet ovat korruptoituneet.
-
Katosvaan, toi osx:n slideshow onki tosi hyvä, lähes just semmonen ku toivoinkin. Ainoa huono juttu tossa on enää, että kun painaa omppu-a ja sitten klikkaa hiiren oikealla, niin rantapallo pyörii joskus aika kauan, ennenkuin pääsee valitsemaan sen slide shown. Mut tosi hyvältä vaikuttaa. Kiitos vinkistä.
edit. Joo, toi toimii paljo nopeemmin tosiaan tuollai, et omppu-f ja sitte .jpg siel kansiossa ja sit playta, ku on valinnu kaikki kuvat siitä näkyviin. Jos menee normaalisti finderissa ja klikkaa omppu-a:n jälkee oikeeta, ni menee vuos, että pääsee valitsee slideshown. Joo, tää on hyvä nyt.![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
edit. Joo, toi toimii paljo nopeemmin tosiaan tuollai, et omppu-f ja sitte .jpg siel kansiossa ja sit playta, ku on valinnu kaikki kuvat siitä näkyviin. Jos menee normaalisti finderissa ja klikkaa omppu-a:n jälkee oikeeta, ni menee vuos, että pääsee valitsee slideshown. Joo, tää on hyvä nyt.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Springfield »
itse haikailin kans ihan windows image&fax viewerin perään maciin siirtyessäni. Lisäksi yksi ominaisuus mitä tarvitsen simppeliltä kuvankatseluohjelmalta on se, että voin muokata selattavia kuvia piirtotyökalulla. Eli olen tallentanut esim. nettipankin tunnukset .jpg:ksi, koneelleni, ja käytettyäni yhden tunnuksen kirjautuessani sisään, pitäisi sen yli vetää simppeli viiva. Tällaista ohjelmaa en valitettavasti vielä ole löytänyt, vaan kaikissa kuvaohjelmissa on toinen toistaan hienompia kuvanmuokkausominaisuuksia, joita en siis tarvi.. Kompromissina, selailen kuvakansioita http://mac.softpedia.com/get/Multimedia ... nSEE.shtml - ohjelmalla, ja muokkaan eli piirrän niihin sitten Alias Sketchbook-ohjelmalla. Näistä tämä Vitamin SEE on on Freeware ohjelma eli kaipaamasi ilmainen ohjelma...
Mutta osaako joku sanoa, löytyisikö yhtä simppeliä ohjelmaa, jolla voisi helposti selailla kuvia (tuplaklikkaamalla) ja esim. piirtää niihin päälle?
Mutta osaako joku sanoa, löytyisikö yhtä simppeliä ohjelmaa, jolla voisi helposti selailla kuvia (tuplaklikkaamalla) ja esim. piirtää niihin päälle?
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Tuon tunnuksen yliviivauksen voi hoitaa vaikka Esikatselulla eli Preview.app:lla. Tallenna tunnukset PDF-muotoon ja käytä Annotate-työkalua (olisko huomautukset suomeksi) Text-moodissa. Voit vaikka laittaa tiedoksi milloin tunnuksen käytit tai sitten et laita mitään ellet jaksa.Springfield kirjoitti:se, että voin muokata selattavia kuvia piirtotyökalulla. Eli olen tallentanut esim. nettipankin tunnukset .jpg:ksi, koneelleni, ja käytettyäni yhden tunnuksen kirjautuessani sisään, pitäisi sen yli vetää simppeli viiva. Tällaista ohjelmaa en valitettavasti vielä ole löytänyt, vaan
10 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka