Pitäis laittaa opinnäytetyö kansiin. Osaisko joku sanoa, että millä komennolla saan
sivunumeroinnin alkamaan vasta ensimmäiseltä varsinaiselta tekstisivulta ja niin, että ensimmäisen teksisivun numero on 1.
Viitteiden hallinnassa olen käyttänyt BibDeskiä. Dokumenttiluokkana käytän artikel3:a ja ongelma on, että lähdeluettelon nimeksi generoituu "Viitteet" kun sen pitäisi olla "Lähteet".
Osaako joku neuvoa ratkaisua tai tietä suomenkieliselle LaTex-keskutelupalstalle, josta ratkaisu voisi löytyä?
Pari LaTex -ongelmaa (Sivujen numerointi ja lähdeluettelo)
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Pari LaTex -ongelmaa (Sivujen numerointi ja lähdeluettelo)
Viesti Kirjoittaja iGates »
-
Viesti Kirjoittaja TeemuK »
Lähdeluettelo:
Olen tehnyt lähdeluettelon thebibliography komennolla. Eli esim.
Jolloin tekstissä voi viitata teokseen komennolla \cite{barnsley}.
Tällöin sisällysluetteloon tulee kuten pitääkin "Lähteet".
Sivunumeroinnin saa alkamaan sisällysluettelon jälkeen numerosta 1, kun laittaa komennon \tableofcontents jälkeen komennon
Jos haluat sisällysluettelo sivuille roomalaisen numeroinnin, kuten joskus pitää olla, voit muuttaa sen numeroinnin komennolla
ja kun teksti alkaa laitat numeroinnin alkamaan alusta ja muutat sen arabialaiseksi laittamalla yo. komennon parametrilla arabic.
Olen tehnyt lähdeluettelon thebibliography komennolla. Eli esim.
Koodi: Valitse kaikki
\begin{thebibliography}{Park98}
\bibitem[Bar88]{barnsley}\textsc{M. Barnsley}: Fractals Everywhere. - Academic Press, Inc. 1988
\end{thebibliography}
Tällöin sisällysluetteloon tulee kuten pitääkin "Lähteet".
Sivunumeroinnin saa alkamaan sisällysluettelon jälkeen numerosta 1, kun laittaa komennon \tableofcontents jälkeen komennon
\setcounter{page}{1}
\pagenumbering{roman}
-
Viesti Kirjoittaja iGates »
Kiitos! Sivunumeroinnit on nyt kunnossa.
Olen itse luonut viitteet ja lähdeluettelon BibTexillä. Viitetietokannan kokoamisessa ja ylläpitämisessä olen käyttänyt BibDesk ohjelmaa. Tällöin ei tarvitse joka kerta kirjoittaa itse noita lähdeluetteloa. Viittaaminen tapahtuu vastaavalla tavalla \cite{}. Ennen \begin{document}-komentoa määrittelen, millaisen lähdeluettelotyylin ja viittaukset haluan kommennolla \bibliographystyle{gradu}, missä gradu on itse luomani lähdeluettelotyyli (tähän oli olemassa näppärä makro/ohjelma). Tekstin loppuun tulee komento \bibliography{kirjat}, jossa kirjat viittaa BibTex-viitetietokannan nimeen.
Kaiken tämän hienouden jälkeen otsikko on sitten väärä
Tässä tullaan nyt sen valinnan eteen, että pyörinkö vielä netissä tuntitolkulla etsien vastausta vai tyydynkö fyysiseen leikkaa liimaa menetelmään kopiokoneen ääreellä (n. 5 min urakka). Ei vaan viittis antaa vielä periksi.
Olen itse luonut viitteet ja lähdeluettelon BibTexillä. Viitetietokannan kokoamisessa ja ylläpitämisessä olen käyttänyt BibDesk ohjelmaa. Tällöin ei tarvitse joka kerta kirjoittaa itse noita lähdeluetteloa. Viittaaminen tapahtuu vastaavalla tavalla \cite{}. Ennen \begin{document}-komentoa määrittelen, millaisen lähdeluettelotyylin ja viittaukset haluan kommennolla \bibliographystyle{gradu}, missä gradu on itse luomani lähdeluettelotyyli (tähän oli olemassa näppärä makro/ohjelma). Tekstin loppuun tulee komento \bibliography{kirjat}, jossa kirjat viittaa BibTex-viitetietokannan nimeen.
Kaiken tämän hienouden jälkeen otsikko on sitten väärä

Tässä tullaan nyt sen valinnan eteen, että pyörinkö vielä netissä tuntitolkulla etsien vastausta vai tyydynkö fyysiseen leikkaa liimaa menetelmään kopiokoneen ääreellä (n. 5 min urakka). Ei vaan viittis antaa vielä periksi.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka