On se ihme juttu, kun puolisataasivuinen lehti InDesignissa vie virtuaalimuistia puoligigaa vähemmän kuin safari missä on kolme tabia auki.

Viesti Kirjoittaja Jamac »
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Koodi: Valitse kaikki
PID prosessin nimi käyttäjä kuorma säikeitä todellinen VSIZE 418,16 Mt
12362 Safari mikas 1,70 12 183,80 Mt 418,16 Mt
Viesti Kirjoittaja wanders »
Käsittääksni se on "vaan" ohjelma, OS X antaa sitä muistia. Mutta kun Safari vaan kerää ja kerää pikkuhiljaa sitä isommaksi ja isommaksi.wanders kirjoitti:Mutta eikös täällä aina kirjoiteta että "OS X tykkää muistista". Toisin kuin Windows, joka on "muistisyöppö".
Vaikka "mac-vastaisuuteni" on rauhoittunut vajaan kahden mac-vuoden ansiosta, niin eikö tässä tapauksessa sylttytehdas ole Applen insinöörien pöydällä? Applen OS, Applen softa.Jamac kirjoitti: Käsittääksni se on "vaan" ohjelma, OS X antaa sitä muistia. Mutta kun Safari vaan kerää ja kerää pikkuhiljaa sitä isommaksi ja isommaksi.
Mielestäni se ei ole ongelma, että avaa usean ikkunan ja siihen tabeja. Mutta jos ei sulje tällaisen session jälkeen ohjelmaa esim. päivittäin niin silloin ainakin mulla etenkin virtuaalimuistin kulutus nousee yli 1 Gt:n ja jossain vaiheessa alkaa konekin hyytymään. Tätä on ollut koko OS X -historiani eli 10.3.6:sta lähtien.mikas kirjoitti: Tai no kakkat, ei kai mua kiinnosta, kun mulla toimii, sori vaan 8)
Näin muistelen itsekkin asian olleen, joka voidaan postauksistani foorumillekin tarkistaa. Tarkoitan juuri tuota muistinkäytön suuruutta. En todellakaan tiedä mikä on muuttunut, ja en ole dokumentoinut käyttis- ja ohjelmaversioitani tuolloin. Nyt ei tunnu kuitenkaan muisti olevan lähelläkään sitä kuuluisaa tappia. Olen vähän ymmällä tästä(-kin).wanders kirjoitti:Mielestäni se ei ole ongelma, että avaa usean ikkunan ja siihen tabeja. Mutta jos ei sulje tällaisen session jälkeen ohjelmaa esim. päivittäin niin silloin ainakin mulla etenkin virtuaalimuistin kulutus nousee yli 1 Gt:n ja jossain vaiheessa alkaa konekin hyytymään. Tätä on ollut koko OS X -historiani eli 10.3.6:sta lähtien.mikas kirjoitti: Tai no kakkat, ei kai mua kiinnosta, kun mulla toimii, sori vaan 8)
Ei ongelmia kun muistaa pistää Safarin välillä kiinni ihan oikeasti (eikä pelkkää ikkunaa).
Viesti Kirjoittaja Glen »
iPhoto ja Safari siis varaavat muistia. Eivät siis kuluta, vaan varaavat. Samoin on monen muun ohjelman kanssa *NIX-maailmassa. Varattu muisti ei ole sama asia kuin käytetty muisti. Elävä esimerkki tästä Debian-koneestani (en nyt kymppiin päässyt käsiksi) x.org on varannut muistia (virtual) 164 megaa, käytössä on 24 megaa ja jaettua (muiden ohjelmien kanssa yhteistä muistia) on vajaa 9 megaa. Tämä ei nyt ole hirveän paljon verrattuna noihin puolentoista gigan muistimääriin, mutta ne siis ovat varattua muistia.Aaaron kirjoitti:Päättelen muistinkulutuksesta, jos iPhotossa kuvan avaaminen ja sulkeminen kasvattaa muistinkulutusta nopeasti 150 megasta 700 megaan ja ylikin. Safarissa myös sama homma. Muutaman välilehden aukipitäminen ei vain voi eikä sa viedä noin älytöntä määrää muistia.
Kyll' kyllä. Mutta jos tuo "Virtuaalimuisti" on sitä varaamista, niin se alkaa kyllä vaikuttamaan muihin sovelluksiin. Safari kasvattaa pikkuhiljaa tuota virtuaalimuistimöhkälettä, yleensä jos nyt nopeesti kattelin niin parisataakiloa per sivun aukaisu. Käytännössä ongelma alkaa olla kun olla Safarin gigan-kahden-kolmen kokoisessa vm:ssä, silloin esimerkiksi kun InDesignin piilottaa (tekee siiis jotain muuta välillä) ja taas aktivoi InDesignin, niin kovalevy alkaa huutamaan kun InDesign alkaa lataamaan työkalupaletteja kovalevyltä (ilmestyvät hitaasti). OS X näyttää swapin kooksi 2-3 gigaa. Safarin kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin InDy alkaa taas pelata kunnolla.iPhoto ja Safari siis varaavat muistia. Eivät siis kuluta, vaan varaavat.
Viesti Kirjoittaja jpek »
Koodi: Valitse kaikki
11704 Järjestelmän kuvaus mikas 0,00 3 75,77 Mt 308,43 Mt