Tekno-maailmassa harvinainen liike. Kertaalleen lopetettu Mac-versio Adobe Premierestä on tulossa takaisin. Intel-siirtymä sanotaan syyksi, mutta jotenkin tuntuu että on tässä muutkin muutosta takana.
http://www.macdailynews.com/index.php/w ... ck_to_mac/
Adoben varpaat parantuneet?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Veikkaan että ahdas on markkinarako. FCP:tä kun käyttää varmasti 99% macilla leikkaajista ja moni sitä ei enää mihinkään vaihtaisi.
En usko että kovin moni on myöskään maccia jättänyt ostamatta sen takia, että Premiereä ei löydy. Tosin itse kyllä nykyään miellän FCP:n enemmän samalle viivalle Avidin kanssa, vaikka omaa FCP-rautaa ei olekaan. Tämä siis ihan sen takia, että en ole premiereä hetkeen nähnyt oikein kunnon ammattikäytössä (toki siis joskus, mutta harvemmin), mutta FCP:tä/Avidia taas käytellään lähes joka talossa. Premiere minun mielestä painiskelee siellä semipro-osastossa, vaikka siis ohjelmalla kyllä samat asiat tekeekin. Kai se on vaan sitä mielikuvamerkkinointia
En usko että kovin moni on myöskään maccia jättänyt ostamatta sen takia, että Premiereä ei löydy. Tosin itse kyllä nykyään miellän FCP:n enemmän samalle viivalle Avidin kanssa, vaikka omaa FCP-rautaa ei olekaan. Tämä siis ihan sen takia, että en ole premiereä hetkeen nähnyt oikein kunnon ammattikäytössä (toki siis joskus, mutta harvemmin), mutta FCP:tä/Avidia taas käytellään lähes joka talossa. Premiere minun mielestä painiskelee siellä semipro-osastossa, vaikka siis ohjelmalla kyllä samat asiat tekeekin. Kai se on vaan sitä mielikuvamerkkinointia

-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Ehkä, mutta kyllä tällä on merkitystä esimerkiksi oppilaitoksissa ja niiden konehankinoissa. Monissa on Premiere käytössä. Ja kyllähän tässä tuli koko alustalle uskottavuutta, kun tähän asti on ollut hieman sellainen pelko että Adobe olisi jotenkin kääntänyt katseensa Windowsin suuntaan. Joko pettyneenä Applen virinneeseen ohjelmatuotantoon tai markkinaosuuteen.TheKraken kirjoitti:Premiere minun mielestä painiskelee siellä semipro-osastossa, vaikka siis ohjelmalla kyllä samat asiat tekeekin. Kai se on vaan sitä mielikuvamerkkinointia :)
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Premiere on kyllä aktiivisessa, tosin vähenevässä käytössä, monessakin oppilaitoksessa. Tosin koulutkin ovat jo alkaneet heräillä siihen että ammattikäytössä premieretä ei enää juurikaan käytetä. FCP on siltä markkinota haalinut, ainakin suomenmaalla, huomattavia määriä. Voin luetella tästä suoralta kädeltä ainakin kymmenkunta kotimaista yritystä, jotka ovat maccikannalla ihan vain FCP:n takia ja ovat siihen siirtyneet parin viime vuoden aikana. (Ja ne loput yritykset käyttävät Avidiaeskofot kirjoitti:Ehkä, mutta kyllä tällä on merkitystä esimerkiksi oppilaitoksissa ja niiden konehankinoissa. Monissa on Premiere käytössä. Ja kyllähän tässä tuli koko alustalle uskottavuutta, kun tähän asti on ollut hieman sellainen pelko että Adobe olisi jotenkin kääntänyt katseensa Windowsin suuntaan. Joko pettyneenä Applen virinneeseen ohjelmatuotantoon tai markkinaosuuteen.

-
Viesti Kirjoittaja jukos »
Mulla on kans vahva kutina siitä, että se on hyvin pitkälti joko PC ja Avid tai MAC ja Final Cut. Final Cutilla leikkaavat pitkää leffaakin. Enkä usko, että Premieren mac-uudelleensyntyminen tulee mullistamaan meininkiä. Meillä kun ei koulussa ole kuin Premiereä ja Avidia, niin päätin ostaa mäkin ja Final Cut Expressin ja itse opetella.
-
Viesti Kirjoittaja jpsv »
Itse aloittelimme puuceellä ja Premierillä vuonnaa 2001. Puolen vuoden ja hermoriekaleiden jälkeen vaihdoimme maceihin ja silloiseen FCP 3:seen. Voi kiesus sentään. Kun puucee kattuili hyvinkin 20 kertaa - ja tämä ei ole ikävä kyllä liioittelua - niin ensimmäinen ihmetys oli se, että mitä, voiko kone pysyä pystyssä. Renadusajat tipahtivat tuolta 8-10 tunnista n. 1/2-1 tuntiin... Mun puolesta saavat ihan rauhassa kehitellä Premieriään...
No sitten toi Avid. Armaan Ylen tiimoilta voin vain sanoa, että ihan kiva ohjelma, mutta kun asiat voi tehdä helpomminkin. Sitä paitsi puolet Ylen leikkaajista ei edes hallitse Avidia, nilitä täytyy itse neuvoa ja osata usein enemmän, kuin he, jos vähänkin pyytää jotain spesiaalimpaa, kuten vaikka pientä värikorjailua tai tekstitystä eri tavalla (lue: täysin perusjuttuja). Välillä teen kotona FCP Studiolla pläjäykset valmiiksi ja vien ne sitten Ylelle, kun ei jaksa odottaa niiden muutamien suojatyössä olevien ruikutusta.
Eli, minä olen kyllä FCP:n kannalla ja Avidin maine on aivan ylikjorostettu. Ei se nyt niin hyvä ole, mutta kun jotkut gurut ovat jotain oppineet käyttämään, niin sitten luullaan, että muuta ei olekkaan. Avidin käyttö on tosi kökköä verrattuna FCP.
Taru sormusten herrasta on esimerkki elokuvasta, joka on tehty FCP:llä. Katseltiin dokumentista, että ai, pojilla on samat lelut ja softat... oltiin sit vähän ylepitä... no niillä oli ehkä rautaa hieman enemmän. Meillä G5 ja 2 teraa, niillä 100 konetta ja 200 Teraa...
Terevtuloa Premier, hyvälle softalle on aina tilaa - siis hyvälle. Aika urakka teillä.
No sitten toi Avid. Armaan Ylen tiimoilta voin vain sanoa, että ihan kiva ohjelma, mutta kun asiat voi tehdä helpomminkin. Sitä paitsi puolet Ylen leikkaajista ei edes hallitse Avidia, nilitä täytyy itse neuvoa ja osata usein enemmän, kuin he, jos vähänkin pyytää jotain spesiaalimpaa, kuten vaikka pientä värikorjailua tai tekstitystä eri tavalla (lue: täysin perusjuttuja). Välillä teen kotona FCP Studiolla pläjäykset valmiiksi ja vien ne sitten Ylelle, kun ei jaksa odottaa niiden muutamien suojatyössä olevien ruikutusta.
Eli, minä olen kyllä FCP:n kannalla ja Avidin maine on aivan ylikjorostettu. Ei se nyt niin hyvä ole, mutta kun jotkut gurut ovat jotain oppineet käyttämään, niin sitten luullaan, että muuta ei olekkaan. Avidin käyttö on tosi kökköä verrattuna FCP.
Taru sormusten herrasta on esimerkki elokuvasta, joka on tehty FCP:llä. Katseltiin dokumentista, että ai, pojilla on samat lelut ja softat... oltiin sit vähän ylepitä... no niillä oli ehkä rautaa hieman enemmän. Meillä G5 ja 2 teraa, niillä 100 konetta ja 200 Teraa...
Terevtuloa Premier, hyvälle softalle on aina tilaa - siis hyvälle. Aika urakka teillä.
-
Off-line leikkaus tehtiin FCP:llä ja varmasti paljon testailua. Leffan trailer myös leikattiin FCP:llä, mutta kyllä se itse leikkaus tapahtui Discreetin isojen poikien leluja käyttäen. Muistan sen kun discreetin edustaja eräässä seminaarissa mm. LOTR:n mainitsi ja googlellakin löysin sinnepäin viittaavaa tietoajpsv kirjoitti:Taru sormusten herrasta on esimerkki elokuvasta, joka on tehty FCP:llä. Katseltiin dokumentista, että ai, pojilla on samat lelut ja softat... oltiin sit vähän ylepitä... no niillä oli ehkä rautaa hieman enemmän. Meillä G5 ja 2 teraa, niillä 100 konetta ja 200 Teraa...

Mutta en silti kiellä etteikö FCP olisi paras leikkausohjelma jota olen käyttänyt.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Premiere on ollut graafikolle vähän helpompi pakkaus kuin FCP. FCP:ssä vaan se suorituskyky oli parempi silloin kun Adobe päätti aikoinaan lyödä hanskat tiskiin mac-version kohdalla.
Tekstien tekeminen oli Premierellä tosi helppoa, FCP:n kanssa se menee useimmiten siihen että ne tekstit pykää suosiolla photarissa. Samaten jos jotain multikuvasäätöä tekee niin Premieressä kuva on helpommin objekti, FCP:ssä se on pikemminkin tapahtumaa ruudulla.
Tekstien tekeminen oli Premierellä tosi helppoa, FCP:n kanssa se menee useimmiten siihen että ne tekstit pykää suosiolla photarissa. Samaten jos jotain multikuvasäätöä tekee niin Premieressä kuva on helpommin objekti, FCP:ssä se on pikemminkin tapahtumaa ruudulla.
-
Jos graafikot jättäisi ne hommat suosiolla muille, niin olis elämä helpompaaFixx kirjoitti:Premiere on ollut graafikolle vähän helpompi pakkaus kuin FCP. FCP:ssä vaan se suorituskyky oli parempi silloin kun Adobe päätti aikoinaan lyödä hanskat tiskiin mac-version kohdalla.

äh. Vitsi vitsi

-
Viesti Kirjoittaja jpsv »
TheKraken: näin muuten varmaan olikin, kun tarkemmin muistelen dokumenttia. No anyway, isot pojatkin käyttää jo FCP:tä - sanon tämän siis ilman ainuttakaan Applen osaketta.
Kommentit Premieren paremmuudesta tekstityksessä kuulostavat minun korvissani oudolta. Ymmärrätte asian, kun kerron, että juuri niiden saamarin tekstitysten kanssa me aikoinaan vasta tappelimmekin puucee-kaudellamme. Valehtelematta yhdenkin tekstirivin laitto saatoi kaatta koko koneen. Ok, ymmärrää - oliko asetukset kunnossa jne jne. Totean vain, että kun siirryimme Maceihin, niin ei ole tarvinnut perehtyä yhtä syvällisesti tietokoneen sielunelämään. Lisäksi ohjelmat ovat tottakai tottumuskysymys - yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ( ja kolmas veljestä... ja neljäs perheen Mustista... )
Helppoudesta toteaisin, että minusta oli helpompaa siirtyä Premieristä FCP, koska se tuntui loogisemmalta - Avidin yhteydessä sanaa logiika ei kannata käyttää virhetulkintojen välttämiseksi ;-)
Mielenkiintoista miten työtavat eroavat. Itse en jaksa koskea Photariin tekstien kanssa, kun ne on niin helppo tehdä FCP:ssä tai sitten Motionissa. Photari tuntuu niin Zetorilta niiden rinnalla. Kuten sanottua, varmasti kyse paljolti tottumuksesta ja softan hallinnasta.
Kommentit Premieren paremmuudesta tekstityksessä kuulostavat minun korvissani oudolta. Ymmärrätte asian, kun kerron, että juuri niiden saamarin tekstitysten kanssa me aikoinaan vasta tappelimmekin puucee-kaudellamme. Valehtelematta yhdenkin tekstirivin laitto saatoi kaatta koko koneen. Ok, ymmärrää - oliko asetukset kunnossa jne jne. Totean vain, että kun siirryimme Maceihin, niin ei ole tarvinnut perehtyä yhtä syvällisesti tietokoneen sielunelämään. Lisäksi ohjelmat ovat tottakai tottumuskysymys - yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ( ja kolmas veljestä... ja neljäs perheen Mustista... )
Helppoudesta toteaisin, että minusta oli helpompaa siirtyä Premieristä FCP, koska se tuntui loogisemmalta - Avidin yhteydessä sanaa logiika ei kannata käyttää virhetulkintojen välttämiseksi ;-)
Mielenkiintoista miten työtavat eroavat. Itse en jaksa koskea Photariin tekstien kanssa, kun ne on niin helppo tehdä FCP:ssä tai sitten Motionissa. Photari tuntuu niin Zetorilta niiden rinnalla. Kuten sanottua, varmasti kyse paljolti tottumuksesta ja softan hallinnasta.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
No en mä ole FCP:n viimeisiä versioita kyllä kokeillut. Siinä mitä koetin käyttää ei PS T1 fontit toimineet ja typografiset säätömahdollisuudet olivat olemattomat. Eikä niitä tekstejä kirjoiteltu ja asemoitu suoraan ruudulle, vaan johonkin pikkuikkunaan.
Se, että PC kaatuu, ei mikään ihme kyllä ole. Toisaalta FCP3 kyllä ainakin kaatuili paljon enemmän kuin se vanha Mac-Premiere.
Ja tietty videoihmiselle, varsinkin jos on lineaarieditistä taustaa, noi avidit ja FCP:t on loogisempia.
Se, että PC kaatuu, ei mikään ihme kyllä ole. Toisaalta FCP3 kyllä ainakin kaatuili paljon enemmän kuin se vanha Mac-Premiere.
Ja tietty videoihmiselle, varsinkin jos on lineaarieditistä taustaa, noi avidit ja FCP:t on loogisempia.
-
Viesti Kirjoittaja Shark »
Tällä henkilöllä on hieman sellainen olo, että Premieren Motion-hässäkkä oli kyllä kiva käyttää. Varsinkin silloin kun ei ihan vielä tiennyt mitä halus kuvaansa tehdä.
Siltikään en enää tule kuin pakon edessä sitä käyttämään Final Cutin sijasta.
Siltikään en enää tule kuin pakon edessä sitä käyttämään Final Cutin sijasta.
Kännissä on kiva olla, henki haisoo ja kaatuuluttaa.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka