Matemaattiset merkit
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
23 viestiä
• Sivu 1/1
-
Matemaattiset merkit
Viesti Kirjoittaja Tehy »
Onko Macille mitään ohjelmaa, jolla voi saada aikaan noita matikassa tarvittavia merkkejä?
-
-
-
Viesti Kirjoittaja moonshade »
Itse suosittelisin LaTeX:a, mikäli tarvitsee kirjoittaa enemmänkin tekstiä, jossa on matemaattisia merkkejä. Kyseessä on siis tekstinladontakieli ja se on tarkoitettu erityisesti pdf- tai dvi-tiedostojen tekoon.
Manuaali kieleen, mikäli kiinnostaa:
http://tug.ctan.org/tex-archive/info/ls ... yhyt2e.pdf
Manuaali kieleen, mikäli kiinnostaa:
http://tug.ctan.org/tex-archive/info/ls ... yhyt2e.pdf
-
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Ohjelmat-Lisäohjelmat-Piirturi. Sieltä saa kopioitua luotuja yhtälöitä sun muita TIFF, PDF, EPS muodoissa. Ja toki kuvaajiakin saa ulos. Toimii ehkä ainakin pika-apuna, vaikkei mikään Mathematica olekkaan.Tehy kirjoitti:Kyllä olen. Tarkoitus olisikin saada aikaan hieman vaativampia merkkejä/yhdistelmiä aikaan. Kellään ideoita?
-
-
Tuosta tuli mieleen, että LaTeX:kin on sellainen ohjelma kuin LaTeXiT, josta voi myös exportata kaavoja pdf, eps, tiff, png ja jpg muodossa. Tuo kuitenkin taitaa silti vaatia LaTeX-paketin asennusta, jonka löytää muuten osoitteesta http://www.tug.org/mactex/.mikas kirjoitti:Ohjelmat-Lisäohjelmat-Piirturi. Sieltä saa kopioitua luotuja yhtälöitä sun muita TIFF, PDF, EPS muodoissa. Ja toki kuvaajiakin saa ulos. Toimii ehkä ainakin pika-apuna, vaikkei mikään Mathematica olekkaan.Tehy kirjoitti:Kyllä olen. Tarkoitus olisikin saada aikaan hieman vaativampia merkkejä/yhdistelmiä aikaan. Kellään ideoita?
-
Viesti Kirjoittaja tempe »
Itse olen todennut LaTeX Equation Editorin käteväksi, jos haluaa siirtää kaavoja kuvatiedostoina. Se vaatii tuekseen jonkin TeX-järjestelmän, esim. TeXShop on käypänen ja helposti mäkille asentuva. LaTeX Equation Editorista saa ihan hiirellä vetämällä siististi ladotun kaavan kuvatiedostona toisen ohjelman avoimeen asiakirjaan tai vaikka työpöydälle tallennettua. Tosin ohjelman käyttö vaatii LaTeXin syntaksin hallintaa.
-
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Öö, TeXShop ei ole LaTeX-järjestelmä vaan pelkkä front end. LaTeX Equation Editorin tarvitsema systeem on vaikka TeX Live tai teTeX. Itse olen käyttänyt teTeXiä, TeX Live lienee nykyään suositeltavin ja sen asentamiseen voi MacTeX olla kätevin (en osaa kehua tai haukkua kun itse en TeX Liveä käytä).tempe kirjoitti:Itse olen todennut LaTeX Equation Editorin käteväksi, jos haluaa siirtää kaavoja kuvatiedostoina. Se vaatii tuekseen jonkin TeX-järjestelmän, esim. TeXShop on käypänen ja helposti mäkille asentuva. LaTeX Equation Editorista saa ihan hiirellä vetämällä siististi ladotun kaavan kuvatiedostona toisen ohjelman avoimeen asiakirjaan tai vaikka työpöydälle tallennettua. Tosin ohjelman käyttö vaatii LaTeXin syntaksin hallintaa.
Kerro kerro kuvastin, on Tulppu maassa kaunehin.
-
Itse muistelen MacTeXin asentuneen vaivattomasti ja paketin mukana tuli myös tuo TeXShop-editori, LaTeXiT-kaavaeditori sekä pari muuta ohjelmaa.Teppo Tulppu kirjoitti:Öö, TeXShop ei ole LaTeX-järjestelmä vaan pelkkä front end. LaTeX Equation Editorin tarvitsema systeem on vaikka TeX Live tai teTeX. Itse olen käyttänyt teTeXiä, TeX Live lienee nykyään suositeltavin ja sen asentamiseen voi MacTeX olla kätevin (en osaa kehua tai haukkua kun itse en TeX Liveä käytä).tempe kirjoitti:Itse olen todennut LaTeX Equation Editorin käteväksi, jos haluaa siirtää kaavoja kuvatiedostoina. Se vaatii tuekseen jonkin TeX-järjestelmän, esim. TeXShop on käypänen ja helposti mäkille asentuva. LaTeX Equation Editorista saa ihan hiirellä vetämällä siististi ladotun kaavan kuvatiedostona toisen ohjelman avoimeen asiakirjaan tai vaikka työpöydälle tallennettua. Tosin ohjelman käyttö vaatii LaTeXin syntaksin hallintaa.
Periaatteessa, jos ei halua lähteä opettelemaan vielä kokonaisen dokumentin tekoa, niin kannattaa kuitenkin lukea lyhyt2e-manuaalista "Matemaattisten kaavojen ladonta"-osio ja tehdä tuolla LaTeXiT:llä ne halutut kaavat.
Tokihan Wordissa on oma kaavaeditorinsa ja varmaan on NeoOfficessakin, mutta itse en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan niihin, mikäli tulee tulevaisuudessa kirjoittamaan enemmänkin kaavoja koneella. Varma tapa menettää hermonsa.

-
-
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Mä sijoittaisin ton jonnekin Wordin oman kaavaeditorin ja LaTeXin väliin. Se todellinen pro-valinta on siis viimeksimainittu, IMHO.marc kirjoitti:Pro-valinta olisi sitten MathType. Matematiikan oppikirjojen taitossa käytössä.
-
Viesti Kirjoittaja tempe »
Niin tosiaan, MacTeX se oli, jonka asensin. Katsoin vain tuolta Ohjelmista, siellä kun näkyy vain TeXShop, niin menin halpaan.Teppo Tulppu kirjoitti:Öö, TeXShop ei ole LaTeX-järjestelmä vaan pelkkä front end. LaTeX Equation Editorin tarvitsema systeem on vaikka TeX Live tai teTeX. Itse olen käyttänyt teTeXiä, TeX Live lienee nykyään suositeltavin ja sen asentamiseen voi MacTeX olla kätevin (en osaa kehua tai haukkua kun itse en TeX Liveä käytä).tempe kirjoitti:Itse olen todennut LaTeX Equation Editorin käteväksi, jos haluaa siirtää kaavoja kuvatiedostoina. Se vaatii tuekseen jonkin TeX-järjestelmän, esim. TeXShop on käypänen ja helposti mäkille asentuva. LaTeX Equation Editorista saa ihan hiirellä vetämällä siististi ladotun kaavan kuvatiedostona toisen ohjelman avoimeen asiakirjaan tai vaikka työpöydälle tallennettua. Tosin ohjelman käyttö vaatii LaTeXin syntaksin hallintaa.
-
Viesti Kirjoittaja grafiitti »
Jos ummikon pitäisi yrittää taittaa matikkaa InDesignilla, suosittelisitteko MathTypea vai MacTeXiä? (Tarkennan: taitto sujuu paremmin kuin se ämmällä alkava.)marc kirjoitti:Pro-valinta olisi sitten MathType. Matematiikan oppikirjojen taitossa käytössä.
Juukiitos, tiedän että ummikon ei pitäisi edes yrittää koko hommaa, mutjosnytjoskuskuitenkin.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Varmaan MathTypea - LaTeXin käyttöä kummasti helpottaa jos tietää mitä kirjoittaa.grafiitti kirjoitti:Jos ummikon pitäisi yrittää taittaa matikkaa InDesignilla, suosittelisitteko MathTypea vai MacTeXiä?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
grafiitti kirjoitti:Juukiitos, tiedän että ummikon ei pitäisi edes yrittää koko hommaa, mutjosnytjoskuskuitenkin.
Sanoit sen sitten itse.
-
Viesti Kirjoittaja grafiitti »
Teppo Tulppu kirjoitti:Varmaan MathTypea - LaTeXin käyttöä kummasti helpottaa jos tietää mitä kirjoittaa.grafiitti kirjoitti:Jos ummikon pitäisi yrittää taittaa matikkaa InDesignilla, suosittelisitteko MathTypea vai MacTeXiä?![]()
grafiitti kirjoitti:Juukiitos, tiedän että ummikon ei pitäisi edes yrittää koko hommaa, mutjosnytjoskuskuitenkin.
Sanoit sen sitten itse.![]()
![]()
-
Oletko koskaan tavannut kellotaajuudeltaan käsitettävää matemaagikkoa?grafiitti kirjoitti:He, kiitos. (Lähipiiristä löytyy kellotaajuudeltaan täysin käsittämätön matemaatikko, joten kyse olisi varsin antoisasta, avartavasta ja [minua] kehittävästä yhteistyöstä.)
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja marc »
MacTeX ei ole tuttu, mutta MathType on mielestäni grafisine valikkoineen looginen ja selkeä, joten asioihin perehtymätönkin saa rakennettua siistejä kaavoja. En minäkään matematiikkaa ymmärrä, mutta MathTypellä voin laatia (mallien mukaan) taitossa toimivia kaavoja.grafiitti kirjoitti:Jos ummikon pitäisi yrittää taittaa matikkaa InDesignilla, suosittelisitteko MathTypea vai MacTeXiä? (Tarkennan: taitto sujuu paremmin kuin se ämmällä alkava.)marc kirjoitti:Pro-valinta olisi sitten MathType. Matematiikan oppikirjojen taitossa käytössä.
Juukiitos, tiedän että ummikon ei pitäisi edes yrittää koko hommaa, mutjosnytjoskuskuitenkin.
MacBook Pro 13" Core i5 2,3GHz, 4Gt | MacMini C2D 2GHz, 4Gt | eMac G4 1GHz (ATI), 1Gt | iMac G3 DV 400, 544Mt
-
23 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka