Moi, pitäisi lähettää sähköpostia isolle ryhmälle ja niin ettei lista näkyisi vastaanottajilla.
Toimiiko piilokopiokenttä tässä asiassa ?.
Vai olisiko viisasta asentaa joku toinen ohjelma tätä käyttöä varten ?.
Esko
Mail'in piilokopio
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
-
Viesti Kirjoittaja laika »
Voit myös luoda osoitekirjaan (addressbook) ryhmän (ryhmässä siis ne s-postiosoitteet joihin haluat postia lähettää). Kun Mailin asetuksissa otat ruksin pois kohdasta Composing / When sending to a group, show all member addresses
En rupea suomenkielistä sanamuotoa arvuuttelemaan, mutta toivottavasti kuva auttaa.

En rupea suomenkielistä sanamuotoa arvuuttelemaan, mutta toivottavasti kuva auttaa.

-
-
Hmm.. kummallista. Itselläni tuo kyllä toimii, eli vastaanottaja ei näe muiden s-postiosoitteita. Olen tätä itse kokeillut ja käyttänyt ja ainakin tähän asti toiminut.mercury kirjoitti:Tuo vaikuttaa vain viestin kirjoituksen aikaiseen näkymään, mutta toisessa päässä kaikki osoitteet ovat esillä. BCC-kenttää siis käytettävä.laika kirjoitti:Kun Mailin asetuksissa otat ruksin pois kohdasta Composing / When sending to a group, show all member addresses
Edellyttää siis toki sen, että osoitekirjassa on ryhmä (group) luotuna ja viestin saaja (to) kenttään syötetään tuon ryhmän nimi.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Kappas. Oletin tuon olevan samaa sarjaa kuin fiksut osoitteet eli pelkkä ulkoasun siistimisjuttu. My bad.laika kirjoitti:Hmm.. kummallista. Itselläni tuo kyllä toimii, eli vastaanottaja ei näe muiden s-postiosoitteita. Olen tätä itse kokeillut ja käyttänyt ja ainakin tähän asti toiminut.
Edellyttää siis toki sen, että osoitekirjassa on ryhmä (group) luotuna ja viestin saaja (to) kenttään syötetään tuon ryhmän nimi.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Testasin lähettämistä, ja tulos oli kyllä sellainen että osoitteet olivat piilossa, mutta mukana oli yksi outo juttu: sähköposti oli lähetetty niin että To-kentässä oli ryhmän nimi, ja kävi niin että sähköpostiserveri täydensi sen toimivaksi osoitteeksi lisäämällä perään @-merkin ja domainosan. Mitäpä jos tuo täydennetty muoto onkin jonkun tuntemattoman ihmisen sähköpostiosoite?

Toinen asia: tällä tavalla lähetetystä postista ei näe enää koskaan vastaanottajien osoitteita vaan ainoastaan ryhmän nimen. Kaikki osoitteet pysyvät visusti piilossa myös lähetettyjen postien laatikosta katsottuna.
-
No mulla käy tuo sama ilmiö mutta vain Mailissä. Eli esim. gmail tai toinen webmail ohjelmani ei näytä noita lisättyjä osoitteita (mulla käy niin, että lisäykset on tyyliä @server.domain.com). Tiedä sitten mistä johtuu.. mutta ainakin täällä lisäys näkyy vain Mail -ohjelmassa.mercury kirjoitti: Testasin lähettämistä, ja tulos oli kyllä sellainen että osoitteet olivat piilossa, mutta mukana oli yksi outo juttu: sähköposti oli lähetetty niin että To-kentässä oli ryhmän nimi, ja kävi niin että sähköpostiserveri täydensi sen toimivaksi osoitteeksi lisäämällä perään @-merkin ja domainosan. Mitäpä jos tuo täydennetty muoto onkin jonkun tuntemattoman ihmisen sähköpostiosoite?
Pystytkö testaamaan jollain muulla kuin Mailillä? Kiinnostaisi..
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Testasin tuota lähetystä muutamalla omalla osoitteella ja kävin nyt katsomassa yhden vastaanottajan postit Gmailin webmailin kautta ja toisen vastaanottajan postit Pinellä. Sama tulos, eli .Macin SMTP-serveri (jonka kautta lähetin .Mac-osoitteellani) täydensi ryhmän nimestä sähköpostiosoitteen @mac.com-päätteellä ja se näkyy kyllä joka paikassa. Gmailissa vaan pitää klikata "more options" jotta tarkemmat tiedot näkyvät.
Harmi tuollainen homma koska se on vähintään erittäin hämäävä. Ongelmasta pääse tietty jos laittaa ryhmän edelleenkin BCC-kenttään, niin silloin tuotakaan ei pääse näkemään kukaan.
Itse lähetän ryhmäjakelut niin että laitan oman osoitteeni To-kenttään ja ryhmän ihan perinteiseen tapaan BCC-kenttään jolloin näen siihen kuuluvat osoitteet ja voin mm. karsia niitä.
Harmi tuollainen homma koska se on vähintään erittäin hämäävä. Ongelmasta pääse tietty jos laittaa ryhmän edelleenkin BCC-kenttään, niin silloin tuotakaan ei pääse näkemään kukaan.
Itse lähetän ryhmäjakelut niin että laitan oman osoitteeni To-kenttään ja ryhmän ihan perinteiseen tapaan BCC-kenttään jolloin näen siihen kuuluvat osoitteet ja voin mm. karsia niitä.
-
Joo, "more options" ja sieltä vielä "show original" näyttää sitten header tietoja enemmän, mutta mulla ei sielläkään näy ylimääräistä. Welhon smpt serveri käytössä.mercury kirjoitti:Gmailissa vaan pitää klikata "more options" jotta tarkemmat tiedot näkyvät.
To: kentässä vain listalle antamani nimi.
Tässä vielä kuva siitä mitä more options näyttää:

-
11 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka