iTunesin logiikka tiedostojen hallinnassa
-
iTunesin logiikka tiedostojen hallinnassa
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Minulla on musiikkia ulkoisella levyllä kansiossa "musaa". Tuon koko kansion iTunesiin. Siirtyvätkö tiedostot jonnekin? Ei tietääkseni.
Menen asetuksiin ja vaihdan "iTunes Music -kansion sijainnin" osoittamaan tuota kansiotani. Laitan myös rastin kohdaan pidä "iTunes musiikkikansio järjestettynä". Ohjelma kysyy järjestetäänkö kansio, kansio on jo järjestyksessä mutta tehköön uudestaan.
Sitten iskee ongelma: Miten tuon iTunesiin uusia biisejä? Minulla on esimerkiksi kaverilta biisejä muistitikulla, miten saan ne koneelleni? Raahaamalla ne iTunes ikkunaan on maccimiehen vastaus ja niinhän se menee. Mutta mitä tapahtuu tiedostoille? Minä en tiedä. Kun tikku ei ole enää koneessa niin biisit eivät toimi. Ne eivät siis siirtyneet. Asetuksissa voi laittaa rastin kohtaan "kopioi tiedostot musiikkikansioon, kun ne lisätään kirjastoon". Mihin biisit silloin kopioidaan? Onko "musiikkikansio" sama kuin "iTunes Music -kansio"? Jos on niin suomentajalle piiskaa! Kokemukseni on että ainakin välillä ne menevät omassa hakemistossani olevaan "musiikki" nimiseen kansioon. Entäs kun käynnistän iTunesin ilman ulkoista levyä, iTunes ilmeisesti vaihtaa "iTunes Music -kansion" sijainnin oletukseksi eli "musiikki" kansioon. Entäs kun haluan kopioida ne väärin "musiikki" kansioon menneet biisit tuonne "musaa" kansioon? Miten se tehdään?
Ei millään pahalla mutta iTunes on huono. Sillä on sama ongelma kuin iPhotollakin: ei oteta huomioon eri käyttäjien tarpeita vaan tehdään asiat "nätisti". iPhoton olen poistanut koko koneelta häiritsemästä, valokuvaajana minulla on paremmat ohjelmat kuville. Mutta tuo iTunes.. parempaakaan en ole vielä Macille löytänyt. Linuxilla on esimerkiksi upea Amarok, koskahan sen saisi helposti Macille.
Pelastakaa mies ahdingosta ja kertokaa miten tuo iTunes toimii. En vain usko että se on niin huono kuin luulen. En vain osaa käyttää sitä, toivottavasti.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Nyt pitäisi kaiken toimia ihan mallikkaasti. Jos ei toimi. On vika jossain, tai olet mokannut jossain vaiheessa. Itsellä on määritelty iTunesin kirjasto muualle kuin Musiikki-kansioon jo useamman vuoden ja yksikään biisi ei ole muualle mennyt ja aina on kaikki biisit kopioituneet kirjastoon.
-
Viesti Kirjoittaja iCook »
iTunesia voi käyttää kahdella tapaa:
1. Ymmärtämättä yhtään minne, miksi ja miten se musiikkitiedostot sijoittelee.
2. Opettelemalla ohjelman sielunelämän ja avaamalla samalla muutaman lisämahdollisuuden kikkailla sen ominaisuuksilla.
Molemmat tavat ovat tasan yhtä hyviä riippuen siitä mitä käyttäjä ohjelmalta haluaa.
Ainoa miinus iTunesille tulee sen hitaudesta biisimäärän kasvaessa kovin suureksi.
-
Re: iTunesin logiikka tiedostojen hallinnassa
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Tästä on kyllä keskusteltu täällä aika monta kertaa aikaisemminkin, mutta jos ei vaivaudu ottamaan selvää miten ohjelma toimii on vähän huteralla pohjalla sen haukkumisen suhteen. Jos käyttäjän tarve on vain söheltää niin sitä Apple ei kyllä rajattomasti voi ottaa huomioon. Oletusasetuksilla iTunes toimii kiitettävän loogisesti tumpelonkin käsissä.Pbman kirjoitti:Ei millään pahalla mutta iTunes on huono. Sillä on sama ongelma kuin iPhotollakin: ei oteta huomioon eri käyttäjien tarpeita vaan tehdään asiat "nätisti".
Nyrkkisääntönä iTunesin kanssa voisi sanoa että ei koske sen asetusrasteihin jos niistä ei mitään ymmärrä. Oletuksena biisit kopioidaan kirjastoon, joka on jossain päin käyttäjän levyä. Kukaan ei oikeasti jaksa välittää missä. Pääasia että musat löytyy. Biisit siis todellakin raahataan iTunesiin ja homma on sillä selvä. Ei se niin vaikeaa ole.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Jos on rasti ruudussa "Kopioi musiikkikansioon" niin kopioituvat.Pbman kirjoitti:Minulla on musiikkia ulkoisella levyllä kansiossa "musaa". Tuon koko kansion iTunesiin. Siirtyvätkö tiedostot jonnekin? Ei tietääkseni.
Ei kun älä sitä kansiota aseta, vaan tee joku uusi, vaikka nimellä iTunes_musat. Kun kappaleet ovat kopioituneet uuteen kansioon, voi vanhat poistaa.Pbman kirjoitti:Menen asetuksiin ja vaihdan "iTunes Music -kansion sijainnin" osoittamaan tuota kansiotani. Laitan myös rastin kohdaan pidä "iTunes musiikkikansio järjestettynä". Ohjelma kysyy järjestetäänkö kansio, kansio on jo järjestyksessä mutta tehköön uudestaan.
Se rasti pitää olla. Käytä vaihteeksi vaikka "Lisää kirjastoon"-komentoa raahaamisen sijaan. Kappaleet menevät siihen kansioon, jonka olet juuri määritellyt musiikkikansioksi.Sitten iskee ongelma: Miten tuon iTunesiin uusia biisejä? Minulla on esimerkiksi kaverilta biisejä muistitikulla, miten saan ne koneelleni? Raahaamalla ne iTunes ikkunaan on maccimiehen vastaus ja niinhän se menee. Mutta mitä tapahtuu tiedostoille? Minä en tiedä. Kun tikku ei ole enää koneessa niin biisit eivät toimi. Ne eivät siis siirtyneet. Asetuksissa voi laittaa rastin kohtaan "kopioi tiedostot musiikkikansioon, kun ne lisätään kirjastoon". Mihin biisit silloin kopioidaan? Onko "musiikkikansio" sama kuin "iTunes Music -kansio"? Jos on niin suomentajalle piiskaa!
Kun ulkoinen levy ei ole käytössä, sisäiselle menevät. Sisäisen levyn "väärin tuodut" kappaleet voi kopioida Finderissa jemmaan johonkin toiseen paikkaan, poistaa iTunesissa ja lisätä kirjastoon uudelleen, ulkoinen levy kiinnitettynä.Pbman kirjoitti:Kokemukseni on että ainakin välillä ne menevät omassa hakemistossani olevaan "musiikki" nimiseen kansioon. Entäs kun käynnistän iTunesin ilman ulkoista levyä, iTunes ilmeisesti vaihtaa "iTunes Music -kansion" sijainnin oletukseksi eli "musiikki" kansioon. Entäs kun haluan kopioida ne väärin "musiikki" kansioon menneet biisit tuonne "musaa" kansioon? Miten se tehdään?
Itselläni säätää pitää aika ajoin; suuri osa musiikista on ulkoisella levyllä, mutta osan haluan pitää sisäisellä. Haluan että reissussa on juuri tietyt kappaleet mukana.
-
Oletusasetuksilla iTunes toimii hyvin tumpelonkin käsissä, olen samaa mieltä. Mutta entä muusikon käsissä? Oletusasetusten mukaan biisit ovat kaikki koneen omalla levyllä ja tuotu musa pakataan aika kamalilla asetuksilla. Helposti tulee siis tarve vaihtaa asetuksia.Tästä on kyllä keskusteltu täällä aika monta kertaa aikaisemminkin, mutta jos ei vaivaudu ottamaan selvää miten ohjelma toimii on vähän huteralla pohjalla sen haukkumisen suhteen. Jos käyttäjän tarve on vain söheltää niin sitä Apple ei kyllä rajattomasti voi ottaa huomioon. Oletusasetuksilla iTunes toimii kiitettävän loogisesti tumpelonkin käsissä.
Kuten totesin niin olen ohjelmaa käyttänyt vuosia mutta harmittaa vain kovasti kun pari kertaa vuodessa joutuu luomaan koko kannan uudestaan ja samalla menee esimerkiksi biisin arvostuksen uusiksi. Kannan joutuu luomaan siksi että tuplabiisejä ja muita "virheitä" syntyy jostain syystä paljon. Olen ongelman jäljittänyt tuohon kansioiden käyttöön.
Nyt kun otan selvää, kuten ehdotit, niin rupeat aukomaan. Ei kovin loogista toimintaa.
Asetusrastien ymmärtäminen näin suomen kielellä ei ole kovin vaikea. Ihmetykseni on lähinnä tuo aika selkeä suomennosvirhe jossa käytetään samasta kansiosta kahta eri nimeä.Nyrkkisääntönä iTunesin kanssa voisi sanoa että ei koske sen asetusrasteihin jos niistä ei mitään ymmärrä. Oletuksena biisit kopioidaan kirjastoon, joka on jossain päin käyttäjän levyä. Kukaan ei oikeasti jaksa välittää missä. Pääasia että musat löytyy. Biisit siis todellakin raahataan iTunesiin ja homma on sillä selvä. Ei se niin vaikeaa ole.
Biisikirjastosta rupeaa välittämään kun tavaraa on 80 gigatavua. Voisi olla vaikea änkeä läppärille. Filejen olemassaolo kiinnostaa myös siksi että moni niistä on uniikkeja demoja tai vastaavia. Sama homma kuin iPhotonkin kanssa: kiva ohjelma mutta ei toimi jos tavaraa on paljon ja haluaa säilyttää niitä eritavalla kuin itse. iPhotoa en tosiaan ole edes kokeillut kun ei kuulemma toimi suuremman kuvamäärän kanssa. Kotikäyttöön tehtyjä ja hyviä siinä. Koko softaperheen yhteistyö on suorastaan upeaa! Kelpaa katsella esimerkiksi jotain Applen koulutuksia iDVD:stä kun softat vain toimii yhteen.
Ihan vain esimerkki miksi tuo kansiosysteemi on itselleni niin tärkeä: musat on ulkoisella levyllä josta on olemassa identtinen peilikuva verkon takana. Powerbookin levyltä kopioidaan vain tietyt osat jotta kopiointi prosessi olisi mahdollisimman nopea. Koneella oleva "musiikki" kansio ei ole varmistuksissa mukana. Koneen varmistuksen joutuu syystä tai toisesta aina välillä palauttelemaan. Tällöin ei ole mitään huolta koska tietää että kaikki on tallessa. Sitten kun joku päivää huomaa että "musiikki" kansiossa onkin jotain biisejä niin alkaa uskomaton metsästys: onko biisit ulkosella levyllä. Jos eivät ole niin ne ovat jääneet pois backupeista ja ovat siis vaarassa kadota jos haluaakin peilata levyimagen verkosta koneelle.
Ongelma on siis siinä että aina silloin tällöin tuolla "musiikki" kansiossa on tavaraa iTunesin laittamana. Yleensä tämä johtuu siitä että iTunesin asetuksissa kansio on väärin, mutta mikä sen sinne on vaihtanut, on epäselvää. Luultavasti homma menee niin että jos ulkoinen levy ei ole koneessa kiinni niin kansio vaihtuu automaattisesti. Jos haluaa vaikka soittaa previkan jostain demosta esimerkiksi muistitikulta tai sähköpostista: kaksoinklikkaus ja biisi kopioituu "musiikki" kansioon koska ulkoista levyä ei ole kiinni. Ilmeisesti iTunesilla kun ei voi soittaa musaa ilman että se olisi sen arkistoissa.
-
Viesti Kirjoittaja ogc »
Se pitäis mielestäni korjata et sais useamman kansion auki siihen kirjastoon. Sitten kun lisää piisejä itunesiin nii se voisi vaikka kysästä et kumpaan musiikkikansioon on tarkoitus tuoda piisit.
-
ogc kirjoitti:Itselleni itunesissa on 1 puute minkä kanssa olen tähänasti kyllä pystynyt elämään, mutta toivoisin että se korjattaisiin. Eli samaanaikaan ei voi olla montaa musiikkikansiota käytössä. Itselläni on powerbook käytössä. Sen kovalevylle ei mahdu ihan kamalasti musiikkia, mutta sitten loput on ulkoisella kovalevyllä. Eli olisi hyvä että itunesissa saisi auki samaanaikaan 2 musiikkikansiota, sekä läppärin kovolla olevan että sen kansion mitä säilytän ulkosella kovalevyllä. Tällä hetkellä ne saa käyttöön vain erikseen painamalla muistaakseni alttia pohjaan käynnistäessä jolloin se kysyy että mitä musiikkikansiota käytetään... Toki tämänkin voisi korjata sillä että laittaa raksin pois kohdasta "kopioi musakansioon" ja se et pitää järjestyksessä. Mutta se ei ole ratkaisu mitenkään koska sillonhan lähtee muita ominaisuuksia pois käytöstä.
Se pitäis mielestäni korjata et sais useamman kansion auki siihen kirjastoon. Sitten kun lisää piisejä itunesiin nii se voisi vaikka kysästä et kumpaan musiikkikansioon on tarkoitus tuoda piisit.
Tuo piti itseasiassa mainita myös että ohjelmassa on jätetty todella fiksusti takaovi auki ille että kaikkee saa säätää itse. Kun pitää filet järjestyksessä itse niin saa pitää kaikki siellä missä haluaa. Tosin tällöin menetetään tosiaan aika monia juttuja ja onhan tuo aika kova homma.
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Soita nuo vaikkapa QuickTime Playerilla vetämällä biisi sen ikonin päälle Dockissa (tai työpöydällä).Pbman kirjoitti:Jos haluaa vaikka soittaa previkan jostain demosta esimerkiksi muistitikulta tai sähköpostista: kaksoinklikkaus ja biisi kopioituu "musiikki" kansioon koska ulkoista levyä ei ole kiinni. Ilmeisesti iTunesilla kun ei voi soittaa musaa ilman että se olisi sen arkistoissa.
-Harri
-
Anteeksi, mutta mitä ominaisuuksia jää pois käytöstä? Tiedän useita jotka käyttävät iTunesia ilman sitä rastia eivätkä he ole koskaan huomauttaneet mistään puuttuvista ominaisuuksista. Valista minua!ogc kirjoitti:Toki tämänkin voisi korjata sillä että laittaa raksin pois kohdasta "kopioi musakansioon" ja se et pitää järjestyksessä. Mutta se ei ole ratkaisu mitenkään koska sillonhan lähtee muita ominaisuuksia pois käytöstä.
-
Viesti Kirjoittaja ogc »
No juurikin se tiedostojen järjestelyn helppous jää sitten itselle.tianyl kirjoitti:Anteeksi, mutta mitä ominaisuuksia jää pois käytöstä? Tiedän useita jotka käyttävät iTunesia ilman sitä rastia eivätkä he ole koskaan huomauttaneet mistään puuttuvista ominaisuuksista. Valista minua!ogc kirjoitti:Toki tämänkin voisi korjata sillä että laittaa raksin pois kohdasta "kopioi musakansioon" ja se et pitää järjestyksessä. Mutta se ei ole ratkaisu mitenkään koska sillonhan lähtee muita ominaisuuksia pois käytöstä.
-
On. Sitä saa mitä tilaa.Pbman kirjoitti:Noniin.. peikkojen yö iskee. On ko pakko olla noin kamalan negatiivisella asenteella liikenteessä?
Tämä ei kyllä käynyt kovinkaan hyvin ilmi alkuperäisestä viestistäsi...Pbman kirjoitti:Asetusrastien ymmärtäminen näin suomen kielellä ei ole kovin vaikea. Ihmetykseni on lähinnä tuo aika selkeä suomennosvirhe jossa käytetään samasta kansiosta kahta eri nimeä.
Pbman kirjoitti:Biisikirjastosta rupeaa välittämään kun tavaraa on 80 gigatavua. Voisi olla vaikea änkeä läppärille.
Ei mua omani kiinnosta vaikka siellä on suunnilleen ton verran tavaraa. Ostaa vaan isomman levyn läppäriin jos niitä on pakko mukana kantaa.
Tuosta selostuksestasi biisiesi olemassaolosta en paljoa käsittänyt, paitsi että varsin monimutkaiselta vaikuttaa. Minä yrittäisin kyl jollain tavalla hiukan yksinkertaistaa tuota. Esim 2 libraryä, toinen kannettavassa ja toinen ulkoisella. Tai jotain sinne päin.Pbman kirjoitti:Ilmeisesti iTunesilla kun ei voi soittaa musaa ilman että se olisi sen arkistoissa.
Ja ei, iTunesilla ei voi soittaa musaa ilman että se on sen kirjastossa. Sitä varten on muita systeemejä.
-
itsellä on juuri tästä syystä oletussoittimena Quicktime. Sillä voin siis kuunnella yksittäisiä biisejä, sampleja tms audiotiedostoja, ilman että iTunes tahtoo niitä kirjastoonsa laittaa.tianyl kirjoitti:Ja ei, iTunesilla ei voi soittaa musaa ilman että se on sen kirjastossa. Sitä varten on muita systeemejä.
-
No totta juu, niinhän siinä käy. Biisit joutuu itse sijoittelemaan jonnekin kiintolevyllä. Omasta viitseliäisyydestä sitten on kiinni kuinka hyvin ne tulee sijoitettua sinne. Yleensä tuota ominaisuutta käyttävät ne joilla on jokin syy varjella kansiorakennetta johon biisit on sijoitettu. Muiden kannattanee antaa iTunesin hoitaa hommat, pääsevät helpommalla.ogc kirjoitti:No juurikin se tiedostojen järjestelyn helppous jää sitten itselle.tianyl kirjoitti:Anteeksi, mutta mitä ominaisuuksia jää pois käytöstä? Tiedän useita jotka käyttävät iTunesia ilman sitä rastia eivätkä he ole koskaan huomauttaneet mistään puuttuvista ominaisuuksista. Valista minua!ogc kirjoitti:Toki tämänkin voisi korjata sillä että laittaa raksin pois kohdasta "kopioi musakansioon" ja se et pitää järjestyksessä. Mutta se ei ole ratkaisu mitenkään koska sillonhan lähtee muita ominaisuuksia pois käytöstä.
Mutta tarkennan vielä: ilmeisesti siis varsinaisesta iTunesin toiminnallisuudesta ei jää mitään uupumaan vaikka ei antaisi sen kopioida biisejä kirjastoonsa?
-
Viesti Kirjoittaja ogc »
Niin tai sitten ne joista tässä oli kyse, eli joilla on musaa sekä läppärillä ja ulkoisella levvyllä ja haluavat piisit näkyviin itunesissa samaanaikaan koska se ei tue kahden kirjason samanaikaista selausta... Sehän tässä nyt oli se ongelma. Luetaan ne viestitYleensä tuota ominaisuutta käyttävät ne joilla on jokin syy varjella kansiorakennetta johon biisit on sijoitettu.
Kun puhuin että tähän toivon parannusta itunesiin niin sanoin vain että tällähetkellä tuo on eräs väliaikainen ratkaisu mutta ei täydellinen ratkaisu. Myöskään ratkaisu ei ole että "osta isompi kovalevy läppäriin"
Enpä tiedä lähteekö muita asioita itunesin toiminnallisuudesta pois, mielestäni tuo on aika iso asia kuitenkin itunesin hyvistä puolista tuo ettei tarvitse itse järjestellä. Mielestäni sillä on jo painoarvoa kun miettii että miten aikoo hommat hoitaa.
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
Jep jep, samoin. Näin tää toimii kaikista parhaiten.TheKraken kirjoitti:itsellä on juuri tästä syystä oletussoittimena Quicktime. Sillä voin siis kuunnella yksittäisiä biisejä, sampleja tms audiotiedostoja, ilman että iTunes tahtoo niitä kirjastoonsa laittaa.
-
Viesti Kirjoittaja K4 »
Ja jos tuntuu tuokin vielä turhan hankalalta, osaa Finder soittaa yksittäiset tiedostot ihan ilman erillistä ohjelmaakin.Rewes kirjoitti:Jep jep, samoin. Näin tää toimii kaikista parhaiten.TheKraken kirjoitti:itsellä on juuri tästä syystä oletussoittimena Quicktime. Sillä voin siis kuunnella yksittäisiä biisejä, sampleja tms audiotiedostoja, ilman että iTunes tahtoo niitä kirjastoonsa laittaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Ei kai sitä muusikoille ole suunniteltukaanPbman kirjoitti: Oletusasetuksilla iTunes toimii hyvin tumpelonkin käsissä, olen samaa mieltä. Mutta entä muusikon käsissä? Oletusasetusten mukaan biisit ovat kaikki koneen omalla levyllä ja tuotu musa pakataan aika kamalilla asetuksilla. Helposti tulee siis tarve vaihtaa asetuksia.

Eivät ammattikuvaajatkaan käytä iPhotoa?
Normaalille iPodistille lienevät musan pakkausasetuksetkin ihan kohdillaan vai kuuleeko eron pikku nappikuulokkeilla?
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Toolplayer http://www.alenofx.netsons.org/
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
No en tiedä itse yhtään muusikkoa, joka ei osaisi vaihtaa noita oletusasetuksia paremmiksi, tosin ykskään niistä ei oo basistidogmulder kirjoitti:Ei kai sitä muusikoille ole suunniteltukaanPbman kirjoitti: Oletusasetuksilla iTunes toimii hyvin tumpelonkin käsissä, olen samaa mieltä. Mutta entä muusikon käsissä? Oletusasetusten mukaan biisit ovat kaikki koneen omalla levyllä ja tuotu musa pakataan aika kamalilla asetuksilla. Helposti tulee siis tarve vaihtaa asetuksia.
![]()
Normaalille iPodistille lienevät musan pakkausasetuksetkin ihan kohdillaan vai kuuleeko eron pikku nappikuulokkeilla?

-
Viesti Kirjoittaja Erño »
Tool player on enmmänkin nimensä mukaan työkalu sen äänitiedoston muokkaamiseen. Aika huono sellainen omien kokemusten perusteella, vaikka saahan sillä remontti-Reiskan kuullostamaan känniseltämikastus kirjoitti:Itelle kelpaa kyllä tunesi, mutta tuommoista vois kai testata, jos joku ei siitä tykkää:
Toolplayer http://www.alenofx.netsons.org/
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
VLC on mulla vakiosoittimena äänitiedostoille. Se ei arkistoi niitä biisejä, mutta halutessaan voi tallentaa biisilistan. VLC:n ainoa heikkous on näppäinoikotiet, joka ei paljoa paina...
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
dogmulder kirjoitti:Ei kai sitä muusikoille ole suunniteltukaanPbman kirjoitti: Oletusasetuksilla iTunes toimii hyvin tumpelonkin käsissä, olen samaa mieltä. Mutta entä muusikon käsissä? Oletusasetusten mukaan biisit ovat kaikki koneen omalla levyllä ja tuotu musa pakataan aika kamalilla asetuksilla. Helposti tulee siis tarve vaihtaa asetuksia.
![]()
Tuo onkin yksi ongelma, tai miten se ottaa. Kaikki iOhjelmat on, kuten jo mainitsin, esimerkillisen selkeitä ja käyttäjäystävällisiä. Niiden nivoutuminen yhteen esimerkiksi iDVD:ssä oli ensimmäisellä käyttökerralla upea kokemus: juuri näin kuuluu tietokoneen toimia. Mutta sitten ne heikkoudet: jos haluat tehdä jotain toisin kuin tarkoitettu niin se sitten ei onnistukaan. Tiedän, kuulostaa typerältä vaatia jotain mihin ohjelmaa ei ole tehty, mutta kyse onkin siitä miksi ohjelma on niin suppea.
Hyvä esimerkki tästä on kahden näytön tuki grafiikka ohjelmissa eli se että paletit voi irroittaa toisistaan. Sen puutteelle ei oikeasti ole ohjelmointiin liittyviä syitä vaan lähinnä tahtotila. Ominaisuus ei ketään häiritse, mutta se luo joustavuutta ja mahdollisuuksia. iTunes ja iSoftat yleensä eivät ole kovin joustavia. Niillä on asiat pakko tehdä kuten ohjelma sanoo. Sinulla on siis työkalulaatikko jossa läjä lenkkiavaimia ja niillä saa työn tehtyä, kahdella eri tavalla jopa. Mutta oletko koskaan yrittänyt saada jollain purkkavirityksellä lisää mittaa ja siten vääntöä lenkkiavaimeen? Eihän siitä tule mitään! Sitten esimerkiksi Graphic Converter on kuin työkalusarja: lenkkiavaimien lisäksi löytyy samat koot hylsyinä joita voi käyttää kahden eri kokoisen räikän kanssa, kolmella jatkovarrella, joustovarrella kulman taakse tai vaikka naapurin momenttivääntimen kanssa joka itseltä vielä sattuu puuttumaan. Purkkaa ei tarvita koska erilaiset tarpeet, laajennettavuus ja joustavuus on otettu huomioon sarjaa suunniteltaessa. Samoin toinen ohjelma on joustavampi kuin toinen. Lenkkien käyttäminen on yksinkertaista, mutta toisille ne eivät riitä. Ohjelmissakin toinen tykkää helposta soittimesta ja toisille plugini rakenteinen moduulipohjainen systeemi on hyvä koska sen saa sellaiseksi kuin itse tykkää.
Grafiikkapuolella tämä toteutuu Macilla hyvin: jokaiselle löytyy jotain. Iphoto ja Aperture tekevät pohjimmiltaa samaa hommaa eli arkistoivat ja näyttävät kuvia. Toisessa vaan on hieman enemmän ominaisuuksia kuin toisessa. Hintakin tietysti on eri. MP3:sten soitoon kun vaan ei ole muita hyviä ohjelmia Macille kuin iTunes. Tai ainakaan minä en ole niitä löytänyt. Linuxilla on esimerkiksi Amarok ja tusina muita. OSX:lle en löytänyt kuin pari todella yksinkertaista softaa joille soittolistatkin tuntuu olevan vaikea asia.
Tuo jonkun muun soittimen laittaminen oletukseksi oli hyvä vinkki. En ole moista ajatellutkaan kun olen tottunut kuvien puolella että tuo oletuksen asettaminen on vähintäänkin epävarmaa. Ja eikös joskus tuo ollut macille ylipäätään ongelma? Saako nykyään jostain asetuksen että kaikki .xxx-tiedostot aukeaa ohjelmassa YYY?
-
iTunes myös tekee tasan sen mitä halutaan. Kyllä sillä hyvin pysyy muusikonkin levyt tallessa ja äänenlaadun saa just niin hyväksi kuin tahtoo. Jos kirjasto ei meinaa mahtua yhdelle levylle, niin sitten ostetaan isompi. Ei se sen suurempi ongelma ole.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Onhan tuo ominaisuus ollut iät ja ajat. Valitse yksi tiedosto, paina Omppu + i (tai valitse Finderin "Arkisto"-valikosta "Näytä tietoja"). Avautuvassa infoikkunassa on kohta "Avaa ohjelmalla". Valitse haluamasi ohjelma ja klikkaa sen alapuolella olevaa "Vaihda kaikki"-nappia. Nyt kaikki valitsemasi kaltaiset tiedostot avautuvat määrittelemälläsi ohjelmalla.Pbman kirjoitti:Saako nykyään jostain asetuksen että kaikki .xxx-tiedostot aukeaa ohjelmassa YYY?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka