Tämä saattaa olla hiukan väärä kategoria, kun ongelma ei liity ohjelmiin sinänsä, mutta mun on ihan pakko mainostaa Rapidweaveria kotisivujen tekoon: se on kyllä maksullinen mutta ei kallis, ja varsinkin Blocks-pluginin kanssa sillä saa tehtyä melkein mitä vaan ilman ohjelmointia!
Mutta kysymys kuuluu: kun täytyy pitää auki photaria, iPhotoa ja Papidweaveriä, onko tosiaan pakko työskennellä kaikkien noiden palettien ja ikkunoiden seassa? Eikö Macissa ole mitään mahdollisuutta, että kulloinkin taustalle jäävään ohjelmaan llittyvät kamat näkyisivät vaikka himmennettyinä - siis efekti, joka saadaan näppäimellä F13 (mun koneella - määrittelin ne uudelleen), mutta joka ei pysy?
Omppu+H on hide eli piilottaa ohjelman. Itse käytän tuota usein niin että pidän alt-näppäintä (eli se optio-näppäin) pohjassa kun klikkaan alla olevan ohjelman ikkunaa tms. jolloin se ohjelma missä olin piilottuu ja klikkaamani ohjelma tulee päälle aktiiviseksi.
Windows-puolella Photari on omassa ikkunassaan, jonka sisällä on ne paletit ja muut Photarin omat ikkunat, joten kaiken muun ylimääräisen tauhkan saa nätisti piiloon. Macissa toteutus on mielestäni harvinaisen pyllystä, mutta esim. Lightroomin saa fullscreen-tilaan, joka on kätevää.
Aaaron kirjoitti:Windows-puolella Photari on omassa ikkunassaan, jonka sisällä on ne paletit ja muut Photarin omat ikkunat, joten kaiken muun ylimääräisen tauhkan saa nätisti piiloon. Macissa toteutus on mielestäni harvinaisen pyllystä
Aika hankala nyt seurata, vai onko tilanne muuttunut jotenkin Photoshop 7.0:sta? (InDesign CS2 ainakin käyttäytyy samoin.) Siinä kun klikkaa jonkin muun ohjelman aktiiviseksi niin kaikki paletit katoaa silmistä samalla. Windowspuolella se sun ikkuna sen sijaan peittää kaiken mahdollisen ruudulta niin koitappa siinä tiirailla jotain muita ohjelmia...
Jamac kirjoitti:Omppu+H on hide eli piilottaa ohjelman. Itse käytän tuota usein niin että pidän alt-näppäintä (eli se optio-näppäin) pohjassa kun klikkaan alla olevan ohjelman ikkunaa tms. jolloin se ohjelma missä olin piilottuu ja klikkaamani ohjelma tulee päälle aktiiviseksi.
Toinen suosikkini on alt+omppu+H joka piilottaa kaikki muut ohjelmat kuin sen mitä juuri käytät.
Aaaron kirjoitti:Windows-puolella Photari on omassa ikkunassaan, jonka sisällä on ne paletit ja muut Photarin omat ikkunat, joten kaiken muun ylimääräisen tauhkan saa nätisti piiloon. Macissa toteutus on mielestäni harvinaisen pyllystä
Aika hankala nyt seurata, vai onko tilanne muuttunut jotenkin Photoshop 7.0:sta? (InDesign CS2 ainakin käyttäytyy samoin.) Siinä kun klikkaa jonkin muun ohjelman aktiiviseksi niin kaikki paletit katoaa silmistä samalla. Windowspuolella se sun ikkuna sen sijaan peittää kaiken mahdollisen ruudulta niin koitappa siinä tiirailla jotain muita ohjelmia...
Juu näin se on edelleen. Siinä on vain se ongelma, että kun klikkaa vahingossa millin huti, niin katoaa koko Photoshop ja päätyy Finderiin tai johonkin muuhun ohjelmaan. Drag'n'dropin kannalta toki tuo on ihan kätevää, mutta aina voi pienentää pääikkunaa sen verran, että saa työpöydän näkyviin reunalta.
Alt-omppu-H on kyllä ok, mutta se sitten kans todella piilottaa kaiken muun; milläs ne saa taas esiin - paitsi siirtymällä toiseen ohjelmaan?
Ihanne olisi se, että kun siirtyy toiseen ohjelmaan, se passiiviseksi jäänyt muuttuisi kaikkine paletteineen harmaaksi -mutta näkyisi silti. En käsitä miksei tätä ominaisuutta ole , kun toi käyttis on muuten niin älyttömän tyylikäs ja käytännöllinen!?
Aaaron kirjoitti:Windows-puolella Photari on omassa ikkunassaan, jonka sisällä on ne paletit ja muut Photarin omat ikkunat, joten kaiken muun ylimääräisen tauhkan saa nätisti piiloon. Macissa toteutus on mielestäni harvinaisen pyllystä, mutta esim. Lightroomin saa fullscreen-tilaan, joka on kätevää.
Olen käyttänyt Photoshopia ainoastaan satunnaisesti, kun sitä en omista. Mutta muistelisin mac-versiossakin olevan Windowsin tyyppinen koko ruudun vaihtoehto, jossa itse kuva on harmaan taustan päällä ja ne säätöikkunat, mitä lie, kelluvat siinä päällä. Ja taustalla olevat ohjelmat ovat piilossa.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Maza kirjoitti:Mutta muistelisin mac-versiossakin olevan Windowsin tyyppinen koko ruudun vaihtoehto, jossa itse kuva on harmaan taustan päällä ja ne säätöikkunat, mitä lie, kelluvat siinä päällä. Ja taustalla olevat ohjelmat ovat piilossa.
Koko ruudun tila tulee, kun painaa kerran tai kaksi F -näppäintä. Painikkeet löytyvät työkalupalkin alareunasta, jos ei halua näppäimistöä käyttää.
Mä tykkään sellasesta työtilasta että duuni peittää melkein koko pöydän, mutta jossain laidasta pilkottaa hiukan toista duunia (tai, no... chattia...) joten reunaan klikkaamalla pääsee vaihtamaan ohjelmaa näppärästi. Tollaset Lightroomin kaltaiset monoliittikäyttöliittymät on mun mielestä muuten pepusta, dokumentti-ikkunan pitäis olla maksimikoossa ja tarvittavat työkalut vaan kutsuttais näppiskomennoilla erikseen esiin.
Tää kone niin hidas että äksän kummallisuudet korostuu. Esimerkiksi miten ohjelmat pomppii itsestään päällimmäiseksi kun ne saa mielestään jotain aktiivisuuskohtauksia. Tai miten jotkut ohjelmat on mielestään niin tärkeitä, että ne haluaa aina pitää ikkunansa päällimmäisenä (archive utility).
Ysistä kaipaa sitä raakaa nopeutta, missään ei ole äksämäisiä lageja ja suurin osa toiminnoista on hiottu hyvin tarkoituksenmukaisiksi.
Kyllähän ne ohjelmat ja paletit saa kokonaan pois näkyvistä ja tuon Rapidweaverin saa koko työpöydän peittävään tilaan. Mutta kun se ei oo se pointti. Haluaisin, että muihin ohjelmiin siirtyminen ois näppärää, eli niiden passiivisten ohjelmien tarttis näkyä mutta näkyä harmaina, jolloin homma olis selkeää.
Jos olis toi pc vielä käytössä niin asian ymmärtäis -mutta miksei Tigerissa ole tätä korjattu, kun kaikki on muuten niin mahtavaa!
Sinnis kirjoitti:Kyllähän ne ohjelmat ja paletit saa kokonaan pois näkyvistä ja tuon Rapidweaverin saa koko työpöydän peittävään tilaan. Mutta kun se ei oo se pointti. Haluaisin, että muihin ohjelmiin siirtyminen ois näppärää, eli niiden passiivisten ohjelmien tarttis näkyä mutta näkyä harmaina, jolloin homma olis selkeää.
Jos olis toi pc vielä käytössä niin asian ymmärtäis -mutta miksei Tigerissa ole tätä korjattu, kun kaikki on muuten niin mahtavaa!
Miksi niiden pitää näkyä, mutta harmaina?
Mä siirryn yleensä ohjelmasta toiseen ihan Dockin kautta, ei tarvitse sen enempää miettiä missä mikäkin ohjelma luuraa. Ja OS X:ssä on muutenkin miljoona tapaa vaihtaa ikkunaa/ohjelmaa. Yksi linuxkäyttäjä kerran vaahtosi virtuaalityöpöydistä, mutta kun näytin miten asiat voi hoitaa Dockin ja Exposen avulla, eivät ne enää olleetkaan niin ihmeellisiä ne virtuaaliyöpöydät (ja saahan ne OS X:äänkin?).
dogmulder kirjoitti: Mä siirryn yleensä ohjelmasta toiseen ihan Dockin kautta, ei tarvitse sen enempää miettiä missä mikäkin ohjelma luuraa. Ja OS X:ssä on muutenkin miljoona tapaa vaihtaa ikkunaa/ohjelmaa. Yksi linuxkäyttäjä kerran vaahtosi virtuaalityöpöydistä, mutta kun näytin miten asiat voi hoitaa Dockin ja Exposen avulla, eivät ne enää olleetkaan niin ihmeellisiä ne virtuaaliyöpöydät (ja saahan ne OS X:äänkin?).
Ihmeellisiksi ne taitavatkin muodostua vasta sitten kun ne ovat keksitty Leopard:ssa uudestaan ja nimetty työpöytien sijaan tiloiksi (spaces)