Onko vika täysin minussa vai vaikuttaako Numbers ERITTÄIN simppeliltä taulukkolaskennalta? Perusfunktiot toimivat, mutta muuten ohjelmaa verratessa vaikkapa Exceliin huomaa älyttömän eron.
En tiedä, oliko Applen tarkoituskaan saada Excelin korvaajaa markkinoille, mutta omat odotukset eivät kuitenkaan täyttyneet. Numbers tahmaakin soluja siirrellessä eri taulukkoihin. Harmi sinänsä, kun Numeroista löytyy pari ihan innovatiivista toimintoakin.
Mikä on Applen kohderyhmä iWorkille? Numbersilla tekee jonkinlaisia taulukoita resepteistä ja omasta budjetista (valmiiden pohjien perusteella), Pages on itselle jäänyt täysin Wordin varjoon, mutta Keynote taas on omasta mielestäni paaaljon parempi kuin Powerpoint.
Itsellä ei kuitenkaan ole varaa maksaa kahdesta 'toimistopaketista'. Olen tähän asti valinnut Microsoftin tuotteen ja toivoin, että Numbers oli muuttanut tämän valinnan, mutta se ei edes vakuuttanut pohtimaan tarkemmin.. Täytyy tietysti pitää mielessä, että tämä on vasta ensimmäinen versio Applen taulukkolaskennasta, mutta jotenkin en täysin vakuuttunut.
Numbers: hievoinen pettymys - ikävä kyllä
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Numbers: hievoinen pettymys - ikävä kyllä
Viesti Kirjoittaja macbook »
-
Re: Numbers: hievoinen pettymys - ikävä kyllä
Viesti Kirjoittaja freemem »
iWork'08 = versio 1.0 ja hinta 79€macbook kirjoitti:Onko vika täysin minussa vai vaikuttaako Numbers ERITTÄIN simppeliltä taulukkolaskennalta? Perusfunktiot toimivat, mutta muuten ohjelmaa verratessa vaikkapa Exceliin huomaa älyttömän eron.
En tiedä, oliko Applen tarkoituskaan saada Excelin korvaajaa markkinoille, mutta omat odotukset eivät kuitenkaan täyttyneet. Numbers tahmaakin soluja siirrellessä eri taulukkoihin. Harmi sinänsä, kun Numeroista löytyy pari ihan innovatiivista toimintoakin.
Mikä on Applen kohderyhmä iWorkille? Numbersilla tekee jonkinlaisia taulukoita resepteistä ja omasta budjetista (valmiiden pohjien perusteella), Pages on itselle jäänyt täysin Wordin varjoon, mutta Keynote taas on omasta mielestäni paaaljon parempi kuin Powerpoint.
Itsellä ei kuitenkaan ole varaa maksaa kahdesta 'toimistopaketista'. Olen tähän asti valinnut Microsoftin tuotteen ja toivoin, että Numbers oli muuttanut tämän valinnan, mutta se ei edes vakuuttanut pohtimaan tarkemmin.. Täytyy tietysti pitää mielessä, että tämä on vasta ensimmäinen versio Applen taulukkolaskennasta, mutta jotenkin en täysin vakuuttunut.
Office 2004 = järjestysnumeroltaan 11 muistaakseni ja hinta 429€
Hmm?
Noh omalta osalta ei ole vielä toimimatonta asiaa tullut eteen, mutta katsellaan, oikea työkalu oikeaan paikkaan. Jopa tarvitsemani excel taulukot ovat toimineet ja omat säädöt exportoitua exceliin ihan oikein. Myönnetään että nämä omat taulukkotarpeet on ihan perusjuubaa eikä mitään pro vääntöä.
-
Viesti Kirjoittaja K-Mikko »
Latasin trial-version tarkoituksena joko totutella 30 päivän aikana iWorksiin tai sitten hylätä se NeoOfficen/OpeOfficen tieltä.
Totuttelun jälkeen Keynotes alkaa tuntumaan varsin mainiolta ohjelmalta, vaikken mitään erityistoimintoja hallitsekaan. Käyttäjäystävällinen. Pieniä puutteita joidenkin perustoimintojen osalta (bullet-toiminnin hakeminen inspectorin kautta), mutta ehkä niihinkin on olemassa ratkaisu, jota en ole vielä löytänyt.
Pages tuntuu mainiolta Wordin korvikkeelta peruskäyttäjälle. Nopea ja yhteensopiva word-dokumenttien erikoistoimintojenkin (kommentit, asiakirjaan tehtyjen muutos näyttäminen) kannalta. Vaikuttaa hyvältä word-dokumenttien editoimiseen ja katseluun sekä tekstin loppukäsittelyyn.
Numbers tuntuu hankalalta Exceliin tottumisen jälkeen (peruskäyttäjän näkökulmasta), mutta tietty järkevä logiikka sen toiminnan takana tuntuu olevan. Kohta pitää kääntää useampikin taulukko painokelpoiseen ulkoasuun (sekä tehdä uusiksi sitä ennen), joten mielenkiintoista nähdä, miten Numbersilla hoituu tämä tehtävä.
Totuttelun jälkeen Keynotes alkaa tuntumaan varsin mainiolta ohjelmalta, vaikken mitään erityistoimintoja hallitsekaan. Käyttäjäystävällinen. Pieniä puutteita joidenkin perustoimintojen osalta (bullet-toiminnin hakeminen inspectorin kautta), mutta ehkä niihinkin on olemassa ratkaisu, jota en ole vielä löytänyt.
Pages tuntuu mainiolta Wordin korvikkeelta peruskäyttäjälle. Nopea ja yhteensopiva word-dokumenttien erikoistoimintojenkin (kommentit, asiakirjaan tehtyjen muutos näyttäminen) kannalta. Vaikuttaa hyvältä word-dokumenttien editoimiseen ja katseluun sekä tekstin loppukäsittelyyn.
Numbers tuntuu hankalalta Exceliin tottumisen jälkeen (peruskäyttäjän näkökulmasta), mutta tietty järkevä logiikka sen toiminnan takana tuntuu olevan. Kohta pitää kääntää useampikin taulukko painokelpoiseen ulkoasuun (sekä tehdä uusiksi sitä ennen), joten mielenkiintoista nähdä, miten Numbersilla hoituu tämä tehtävä.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Itse en ole mikään toimistosoftan powerkäyttäjä, mutta olen ymmärtänyt että Pages olisi todella monessa suhteessa edistyneempi kuin Word - tuki kaikille käyttiksen typografiaominaisuuksille, taitto/asettelu, tyylienhallinta jne.
Se ei ehkä ole ilmeistä kun on pitkän aikaa Wordia käyttänyt ja siihen tottunut, mutta Wordin käyttöliittymä on surkea. Siihen tottumattomalle Pages tuskin on yhtään vaikeampi, voi olla helpompikin.
Olen lukenut arvosteluista että erityisesti Pages '08 paikkaisi useimpien Wordistä siirtyvien päänsäryt, en muista miksi.
Keynote > Powerpoint varmaan aika kiistatta.
Olen laskenut Excelillä jotain pieniä simulaatioitakin, mutta en ole käyttänyt mitään sen kummempia ominaisuuksia kuin simppeleitä kaavoja ja summausta. Numbers riittää takuuvarmasti mihin vaan mitä minulla voi olla tehtävää. Excelissäkin on aika paljon menneisyyden painolastia, siinä ihan turhaan esim. joutuu säätämään ja sovittelemaan erillisiä taulukoita että ne saisi graafisesti samalle sivulle ja kummaltakaan ei loppuisi tila kesken. Numbersissa ei ole lähdetty apinana kopioimaan vaan on tajuttu että eri taulukot sopivat hyvin irrallisina samaan dokumenttiin.
Itse en ole aiemmin iWorkia käyttänyt mutta aion kyllä hankkia välittömästi kun siitä voisi olla koulunkäyntiin jotain hyötyä. Tähän asti olen kitkutellut kotona NeoOfficella, kun paljon ei ole ollut tehtävää, ja töissä pusannut Officella. Tykkään joka tapauksessa lähinnä hoitaa tekstinkäsittelyn puhtaalla tekstillä ilman muotoilua.
Se ei ehkä ole ilmeistä kun on pitkän aikaa Wordia käyttänyt ja siihen tottunut, mutta Wordin käyttöliittymä on surkea. Siihen tottumattomalle Pages tuskin on yhtään vaikeampi, voi olla helpompikin.
Olen lukenut arvosteluista että erityisesti Pages '08 paikkaisi useimpien Wordistä siirtyvien päänsäryt, en muista miksi.
Keynote > Powerpoint varmaan aika kiistatta.
Olen laskenut Excelillä jotain pieniä simulaatioitakin, mutta en ole käyttänyt mitään sen kummempia ominaisuuksia kuin simppeleitä kaavoja ja summausta. Numbers riittää takuuvarmasti mihin vaan mitä minulla voi olla tehtävää. Excelissäkin on aika paljon menneisyyden painolastia, siinä ihan turhaan esim. joutuu säätämään ja sovittelemaan erillisiä taulukoita että ne saisi graafisesti samalle sivulle ja kummaltakaan ei loppuisi tila kesken. Numbersissa ei ole lähdetty apinana kopioimaan vaan on tajuttu että eri taulukot sopivat hyvin irrallisina samaan dokumenttiin.
Itse en ole aiemmin iWorkia käyttänyt mutta aion kyllä hankkia välittömästi kun siitä voisi olla koulunkäyntiin jotain hyötyä. Tähän asti olen kitkutellut kotona NeoOfficella, kun paljon ei ole ollut tehtävää, ja töissä pusannut Officella. Tykkään joka tapauksessa lähinnä hoitaa tekstinkäsittelyn puhtaalla tekstillä ilman muotoilua.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Nyt tarvii huomata pari juttua.
Yksi: Numbers on versio 1.0
Kaksi: iPhoto meille tavallisille digikuvaajille ja Aperture ammattilaisille, iMovie tavallisille ja Final Cut ammattilaisille. Numbers peruskäyttöön ja Excel ammattilaisille.
Nuo jutut kun muistaa, Numbers on loistava ensimmäiseksi taulukkolaskennaksi.
Kaksi: iPhoto meille tavallisille digikuvaajille ja Aperture ammattilaisille, iMovie tavallisille ja Final Cut ammattilaisille. Numbers peruskäyttöön ja Excel ammattilaisille.
-
Viesti Kirjoittaja macbook »
Joo toivon parasta ton versionumeron suhteen. Voidaan tuohon kakkoskohtaan kuitenkin lukea poikkeus: Keynote. Se on tosi hyvä ohjelma esityksiin ja sopii myös ammattilaisille. En myöskään usko, että Numbers on pidemmällä tähtäyksellä suunnattu peruskäyttöön, joten sen pitänee kestää 'ammattilaisten' kritiikki, jotta siitä voidaan kehittää tarpeeksi hyvä.MacFinn kirjoitti:Nyt tarvii huomata pari juttua.
Hyvä alku kylläkin, mutta omat odotukseni olivat liian korkealla, sillä Officen olisin mielelläni korvannut iWorkillä.
-
-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Ehkäpä voisit kertoa, milllä lailla liian korkealla? Mitä se "Numbers" ei sinulle tee?macbook kirjoitti: Hyvä alku kylläkin, mutta omat odotukseni olivat liian korkealla, sillä Officen olisin mielelläni korvannut iWorkillä.
---
Allekirjoittanut on varsin kokenut Excelin käyttäjä. Makrot, graafit, "tietokannat" kyselyineen, linkitetyt taulut/tiedostot ja sen sellaiset ovat tuttuja.
Ylipäätään, jos kovin monimutkaisia asioita tarvitsee tehdä suurelle määrälle dataa, allekirjoittaneen mielestä tietokantaohjelma on kuitenkin yleensä taulukkolaskentaa parempi.
Tally me bananas.
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Minusta ihan fiksua tehdä tavallisille käyttäjille suunnattu toimisto-ohjelmisto. Varsinkin kun Officen ominaisuuksista ja omituisuuksista 90% on kotikäyttäjälle täysin turhia. Ihan hyvä että taviksillekin on jotain, itse en käsitä että miksi aina tyrkytetään ammattilaissoftia peruskäyttöön.
Ammattipuolella on taas vaikea lähteä kilpailemaan Officen kanssa, meilläkin on täällä vielä Office 2000 käytössä.
Hinnastakin näkee jo että Office painii tai sen ainakin pitäisi painia eri sarjassa. Itse käyttelen NeoOfficea, muistaakseni versio 1.2, ei ole vielä ominaisuudet loppuneet kesken.
Ammattipuolella on taas vaikea lähteä kilpailemaan Officen kanssa, meilläkin on täällä vielä Office 2000 käytössä.
Hinnastakin näkee jo että Office painii tai sen ainakin pitäisi painia eri sarjassa. Itse käyttelen NeoOfficea, muistaakseni versio 1.2, ei ole vielä ominaisuudet loppuneet kesken.
BlackBook 2.4 GHz "Penryn" 4 GB ram
Leopard
Leopard
-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Olen pitkälti samaa mieltä agentti Scullyn kanssa.
Mutta: edes "ammattikäyttäjät" eivät käytä kaikkia Officen ominaisuuksia. (Tässä tarkastelussa on vakava joukko-opillinen harha - se kuuluisa 80/20.)
Sitten kun tarjotaan (edullista) softaa kotikäyttäjälle, vaatimustaso yhtäkkiä nouseekin. Kahdella kympillä pitää saada kahden sadan ominaisuudet, mutta helpommin käytettävissä olevasti.
Mutta: edes "ammattikäyttäjät" eivät käytä kaikkia Officen ominaisuuksia. (Tässä tarkastelussa on vakava joukko-opillinen harha - se kuuluisa 80/20.)
Sitten kun tarjotaan (edullista) softaa kotikäyttäjälle, vaatimustaso yhtäkkiä nouseekin. Kahdella kympillä pitää saada kahden sadan ominaisuudet, mutta helpommin käytettävissä olevasti.
Tally me bananas.
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Jostain syystä alalta puuttuu suhteellisuuden tajua.
Yksinkertaista kotikäyttäjän perussoftaa verrataan kalliisiin ammattilaisohjelmiin ja kotikäyttäjille suositellaan monimutkaisia sovelluksia. Kukaan ei koskaan kysy että mitä sä sillä tekisit, mitä ominaisuuksia tarviit, käytätkö usein.
Yksinkertaista kotikäyttäjän perussoftaa verrataan kalliisiin ammattilaisohjelmiin ja kotikäyttäjille suositellaan monimutkaisia sovelluksia. Kukaan ei koskaan kysy että mitä sä sillä tekisit, mitä ominaisuuksia tarviit, käytätkö usein.
BlackBook 2.4 GHz "Penryn" 4 GB ram
Leopard
Leopard
11 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka